handdator

Visa fullständig version : Mk6 1.8 TSI drar olja



_holmgren_
2015-04-27, 14:09
En kollega har lite bekymmer med sin 1,8 TSI, vid köp var det olja upp till halva stickan.
På en månad och ca:50mil är det tomt på stickan.

Enligt mig är det en ganska rejäl förbrukning av olja och det känns inte riktigt normalt.

Det finns inga tecken på läckage efter en heldags parkering (oljan har kommit upp i temp innan parkering).
Det finns inte heller några tecken på läckage i tvätthallen där den stått.

Har ni några tankar kring detta?

// Jakob

Raven
2015-04-27, 14:15
Dem drar en del olja, jag fyllde på drygt 1.5 liter på 1000-1500mil (mellan oljebyten) på min.

Marcus
2015-04-27, 14:16
Oljan går väl ut samma väg som avgaserna.

_holmgren_
2015-04-27, 14:19
Jo det kan jag tycka är godtagbart men samma mängd olja (1,5L) för att det ska synas på stickan efter 50mil är enligt mig ganska orimligt.

// Jakob

- - - Uppdaterad - - -

Så kan det absolut vara men då borde det lukta dåligt om avgaserna när det handlar om den mängden olja.

// Jakob

_holmgren_
2015-04-28, 10:46
Vi dubbelkollade miltalet som är kört sedan köp, 35 mil var det visst och inte 50 mil.

// Jakob

Crille82
2015-04-28, 11:25
35 mil säger ingenting om man inte vet hur mycket olja som var i innan. Att man köpt en gammal bil och strax efter får fylla på olja är inget konstigt...

Fyll till övre markeringen på stickan, anteckna mätarställning och kör tills bilen varnar. På så sätt vet man hur långt bilen gått medans den dragit ungefär en liter olja. Många kallstarter och kortkörningar genererar högre oljeförbrukning.

Ceder-GTI
2015-04-28, 22:59
Om nu de bara försvunnit hälften på stickan kan de ju va så att oljan legat i topplock eller diverse fällor så man fått fel mätning har hänt mig ett par gånger sen har oljan kommit tillbaka då bilen stått lite längre tid.hur är bilen servad? Ett oljebyte kan ju göra undervärk :)

Micke_Z
2015-04-29, 09:07
Hej vet inte hur VW tar ställning till detta problem men vet att för Audi med 1,8 & 2,0 TFSI motorerna så finns det ett reparationskit för verkstäderna innehållande bland annat kolvar, kolvringar, stakar & packningar mm för dem som råkar ut för detta problem(om det nu skulle vara problem med bilen i fråga).

Lämna in bilen för mätning så får du reda på hur mkt olja den drar!

Crille82
2015-04-29, 10:18
Förmodar att det rör sig om en tidig Golf 6 som nu är 6-7 år gammal? I så fall bör man vända sig dit man köpt bilen i första hand. Om den nu drar mer än en liter olja på ett par hundra mil vill säga...

a128
2015-04-29, 11:51
Prova en olja med högre viskositet, om om den inte är låg nog vid sae 5w-40 tag en sae 5w-50

:)

_holmgren_
2015-05-08, 11:38
Volkswagen har kikat lite på bilen och även dom tycker att det är lite väl mycket olja som går åt.
Allt har börjat dokumenteras och även bränsleförbrukningen är skyhög, min Skyline går billigare än vad kollegans Golf gör vid normal laglig eco körning! 2.1L/Mil drar golfen.

VW har tagit in bilen och gör en ordentlig genomgång samt en rad olika tester med den för att se vad det är som är fel på den.

// Jakob

Raven
2015-05-13, 17:57
Satan, något är ju tokigt! Kom aldrig över litern på min.

Lillen
2015-05-13, 18:27
Ja de lär ju gör både Olje & Bränsleförbrukningstest om det går åt så mycket vätskor.

_holmgren_
2015-06-01, 18:57
Detta löste sig rätt smidigt men ändå riktigt tråkigt..

VW tog som jag skrev in bilen på kontroll och tester. De skulle bland annat köra 100mil med bilen men under de 100 milen lyckades de smälla bilen så den blev inlöst. Surt för min kollega då det var en bil han velat ha länge men nu är det bara att jaga fatt i något nytt :)

// Jakob

Raven
2015-06-02, 07:36
Vilket regnr?

Bobo
2015-06-03, 16:04
VAG ville kanske att den skulle "försvinna"

mt4base
2015-06-08, 22:43
VAG ville kanske att den skulle "försvinna"

Ja just det så VAG mekaniker skulle vara allmänt suicidbenägna menar du? Verkmästaren beordrar nog ingen att ut och krascha en kundbil till oigenkännlighet.

Det var ju synd att de inte kunde gå till botten med problemet. Ägaren kanske har tänkt sig att köpa en likadan bil istället för den som gick till skrot. Då vore det bra info till kunden att leverera ett svar som visar att det var fel på just den bilen och inte alla. Så för VAGs del tror jag knappast det var en fördel på något vis att det blev skrot. Får man gissa att ägaren nu ser sig om efter annan bil och att det knappast blir en VAG? Spekulationer från min sida förvisso...