handdator

Visa fullständig version : Fylla på AdBlue



Stafffan
2015-04-25, 09:37
Min bil vill ha påfyllning av AdBlue. Den har gått snart 1000 mil och nu i veckan stod det att jag måste fylla på inom 2400 km. Jag brukar tanka på Statoil så jag försökte på en av Statoils truckmackar där det fanns AdBlue på pump. Men där gällde inte mitt Statoilkort(!) På en vanlig Statoilmack såg jag 10 l-dunkar för 177 kr.

Hur gör ni andra när ni fyller AdBlue i era bilar?

Lasse62
2015-04-25, 10:22
10 liter kostar 74:- på Swedol.

Hur mkt går det i?

Stafffan
2015-04-25, 11:08
13 liter står det att tanken rymmer. 7:40 är billigare än 17:70/l i alla fall. Tack för tipset!

Crippep
2015-04-25, 12:04
lite off topic men vad för bil är det som vill ha adblue?

Stafffan
2015-04-25, 12:52
Min nya Passat GTS vill ha AdBlue. Och en del andra nyare dieselbilar. Har tidigare varit mest tyngre fordon vad jag förstår. Därför det finns på lastbilsmackar antar jag.
Jag kunde tanka från pump på Preem för 6:95/liter idag. Det går ca 13 liter per 1000 mil för mig, så priset är ju inte så jätteviktigt trots allt.

Crippep
2015-04-25, 14:39
Ja det har funnits sen 2006 då euro 5 blev obligatorisk, på alla lastbilar bussar, urea katalysatorer är en dyr historia, så fort det krånglar kostar det minst mellan 10 - 50k att laga då på lastbilar det dyraste är katalysator som kostar 100k så dyrt kommet nog inte vanliga bilar vara men ett partikelfilter kostar väl runt 10k så en urea katalysator kommer nog hamna runt 20k sen har du ju databoxar filter pumpar doseringsmunstycken o filter plus slang värmare förmodligen en värmare i tanken oxå som kan krångla...... Ja adblue tål inte - grader måste förvaras över 0 grader annars kristalliserar det sig värmarna går ju igång så fort du startat bilen men det kan ta en stund innan systemet är tinat och den börjar Dosera in i katalysatorn. Som sagt dyr historia...... Jag vet kör lastbil och gjort det i snart 10år har inte haft en enda bil som inte krånglat med skiten........

Crippep
2015-04-25, 14:42
Bättre dom tillverkar renare diesel utan alla jävla bio tillsatser, man får en renare förbränning mindre slitage på grejerna om man körde på på sån euro diesel ist, vips så skulle man ha 20hk extra bara för att det är mer energi i sån diesel, blir ju mindre bränsle so. Går åt då och det genererar ju mindre avgaser och utsläpp men då lång tänker inte dom där kostymnissarna som bestämmer va för skit ska stoppa i tanken

Crippep
2015-04-25, 14:44
Att tanka adblue på pump är mycket billigare än att köpa dunkar..... Ett tips är att kolla med åkerier som har egen diesel pump på gården om ni kan köpa adblue av dom, då kostar det ca 4 kr /l ist ;-)

Henrik.M
2015-04-25, 19:16
Ja adblue tål inte - grader måste förvaras över 0 grader annars kristalliserar det sig

-11 grader för att var exakt.
Sen att det är en krånglande faktor som biltillverkarna infört pga av att kunna klassa dagens motorer som euro 5/6 kan man ju hålla med om.
Fint när det funkar , dyrt när det krånglar.

Lasse62
2015-04-25, 19:48
Dock har ju tekniken utvecklats en hel del sedan adBlue infördes på Euro 4 motorerna 2006, Euro 5 och ännu hellre Euro 6 är betydligt driftsäkrare (nu talar jag om motorer till tunga fordon)

Euro 4 som ersattes av Euro 5 2008 är ett ständigt elände med reparationer, ibland slutar systemet att förbruka adBlue helt utan felkoder och ingen vet varför.

Crippep
2015-04-25, 20:33
Dock har ju tekniken utvecklats en hel del sedan adBlue infördes på Euro 4 motorerna 2006, Euro 5 och ännu hellre Euro 6 är betydligt driftsäkrare (nu talar jag om motorer till tunga fordon)

Euro 4 som ersattes av Euro 5 2008 är ett ständigt elände med reparationer, ibland slutar systemet att förbruka adBlue helt utan felkoder och ingen vet varför.
Har kört åtskilliga euro 5 o fram te 2008 kunde man ju bara skita i att fixa skiten, men vid 08 så kom kravet på att motorerna måste Effektreducera vid problem med avgasreningen, tappar ca 40% om jag kommer ihåg rätt, hoppas bara systemen i personbilarna kommer funka utan nå större bekymmer :-)

pudas
2015-04-25, 21:25
Jag kör lastbil, men jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med euro-klassificering då det på mina arbetspattser aldrig är samma fordon som man kör, i bland är det gammalt, i bland är det nyare ekipage. Den jag körde sist var en Scania årsmodell 2012 med en liten 5-cyl 230hk motor och den behövde ingen Ad-blue!
Är det inte bara i s.k "milözoner" som dom speciella euroklassade motorerna krävs?
Annars är min åsikt att vi i dag måste acceptera mer eller mindre uppoffringar i form av fördyrande teknik, minskade effektuttag etc för att kunna motivera ett fortsatt användande av vägtransporter i sin nuvarande form.

Lillen
2015-04-26, 00:07
-11 grader för att var exakt.
Sen att det är en krånglande faktor som biltillverkarna infört pga av att kunna klassa dagens motorer som euro 5/6 kan man ju hålla med om.
Fint när det funkar , dyrt när det krånglar.

De va som F*N.
Då jag fyllt så har de varit varma iaf.
Rumstemperatur , varje gång....
Var på jobbet då.

Crippep
2015-04-26, 00:25
Hos scania är det bara v8 som behöver adblue för att klara normerna hos volvo är det nog alla motorer som må ha det. Men nu blev det mycket offtopic sorry

Lasse62
2015-04-26, 12:10
Alla nya 5-6-8 cyl motorer i Scanias program har adBlue, alltså Euro 6.

Crippep
2015-04-26, 12:15
Jo glömde skriva med att det va euro 5

Foppson
2015-04-27, 05:48
Det finns en Scania 6:a som har adblue för att klara euro5, det är 13-liters 480 med PDE, de har ju "normalt" XPI annars och då utan adblue.

Marcus
2015-04-27, 10:24
Personbilar med SCR-system som använder AdBlue säljs nu av tillverkare som Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes Benz, GM/Opel, Ford, Toyota och Mazda. Större/tyngre modeller från VW/Audi behöver AdBlue för att klara Euro 6. Golf och modeller i den storleken klarar normalt Euro 6 utan tillsats av AdBlue.


https://youtu.be/pfKo-S2PMY0

Marcus
2016-06-15, 10:18
Min bil vill ha påfyllning av AdBlue. Den har gått snart 1000 mil och nu i veckan stod det att jag måste fylla på inom 2400 km. Jag brukar tanka på Statoil så jag försökte på en av Statoils truckmackar där det fanns AdBlue på pump. Men där gällde inte mitt Statoilkort(!) På en vanlig Statoilmack såg jag 10 l-dunkar för 177 kr.

Hur gör ni andra när ni fyller AdBlue i era bilar?

Har du gjort påfyllning? Hur mycket fyllde du på? Enligt VW måste man fylla på minst 10 liter för att bilen ska registrera påfyllningen. Samtidigt säljer exempelvis Kemetyl 1,5 liters flaskor. Knepigt? Eller är det bara VW som har sådana begränsningar?

Pelk
2016-06-15, 10:27
Jag har fyllt i min, stod i färddatorn hur mycket man skulle fylla. Min 3,5 liter vill jag minnas och max 9 liter.

På klistermärket i tanklocket står det min 4 liter då varningslampan tänts.

Marcus
2016-06-15, 10:36
Tack. Trist att man inte kan lita på sin återförsäljare utan måste ta reda på allt själv. De ville fylla på 10 liter för 404 kr och menade att om man fyller på mindre så registreras inte det av bilen, vilket jag tolkar som att bilen kommer varna för låg nivå trots att tanken är full.

Stafffan
2016-06-15, 10:37
Jag har hunnit fylla på några gånger. Har hittat en mack som säljer på pump och det kostade senast 6:95/l. Smidigt sätt att fylla på och billigare än på dunk eller flaska. Det brukar gå i ca 13 liter i min Passat.

Marcus
2016-06-15, 10:39
Tankar du från AdBlue pump för lastbilar då, som finns hos exempelvis Preem? Jag trodde att handtaget inte passar i det lilla påfyllningsröret, men har ju faktiskt aldrig testat :)

Stafffan
2016-06-15, 13:51
Tankar du från AdBlue pump för lastbilar då, som finns hos exempelvis Preem? Jag trodde att handtaget inte passar i det lilla påfyllningsröret, men har ju faktiskt aldrig testat :)

Japp! Och det passar precis.

rixpucko
2016-06-15, 15:01
Enligt VW måste man fylla på minst 4 liter för att tanken skall reagera och nollställas.
Jag brukar tanka på Shells "lastbilsmackar". Brukar ligga runt 6-7kr litern. Deras pumphandtag passar direkt till Passat SC utan adapter som vissa lastbilar behöver. Passaten rymmer 13 liter

BjornL
2016-06-15, 23:34
Minstavolymen skiljer mellan modellerna. 7 liter tror jag är ganska vanligt (Tiguan, Touareg, Q5?) Tråkigt system, att bilen inte går att starta om det är slut.

Pelk
2016-06-16, 06:49
Tråkigt system, att bilen inte går att starta om det är slut.

Ett EU-krav, där du max får köra 100mil utan ett fungerande system. När hundra mil passerat, kan du inte starta bilen igen.

En mjukvaruprogrameringsspärr, helt enkelt.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Per-Erik
2016-07-06, 00:18
Jag lämnade bilen på en VW-verkstad för fyllning,jag tänket dom kan ju detta.
Men det var inte sant.Dom fyllde tanken full som man inte får göra.
Något frös sönder i adblue-systemet.Bilen blev stående 3veckor på verkstan.
Se upp! Fyll inte tanken full med Adblue!

BjornL
2016-07-06, 10:55
Jag lämnade bilen på en VW-verkstad för fyllning,jag tänket dom kan ju detta.
Men det var inte sant.Dom fyllde tanken full som man inte får göra.
Något frös sönder i adblue-systemet.Bilen blev stående 3veckor på verkstan.
Se upp! Fyll inte tanken full med Adblue!
Varför skulle man inte få fylla den full? Då tappar man ju räckvidd. Fryser det så låter det som en miss vid konstruktionen...

Per-Erik
2016-07-07, 00:01
Tanken rymmer 15liter med det får bara vara 13liter max i tanken.

BjornL
2016-07-07, 00:21
Tanken rymmer 15liter med det får bara vara 13liter max i tanken.
Enligt instruktionsboken?

Lillen
2016-07-07, 03:02
AdBlue är dessutom temperaturkänsligt vid påfyllnad.
Man skulle fylla inomhus eller förvärmt så det inte hade frysit.
Så var det när vi gjorde påfyllnad på verkstad vintertid iaf.

BjornL
2016-07-07, 12:46
Har iofs aldrig fyllt en personbil när det varit kallt men lastbilen (FH12, AdBlue-behållaren stod inne i garaget, bilen utanför) hade jag aldrig problem med och den tanken på bilen låg helt öppet. Fanns det värme i den och inte i personbilar?

Per-Erik
2016-07-07, 22:23
Enligt servicepersonalen på min VW-verkstad.
Det står inget om detta i instruktionsboken.
De är detta som är den stora missen från VW.
När jag hämtade min bil efter 3veckor hade dom fått in fyra bilar till med samma fel.
För mycke Adblue i tanken. Det är snudd på skandal!

Per-Erik
2016-07-08, 21:46
Jag byter bil nu.Har beställt en ny bensinbil.
Inte en vinter till med Adblue.

a128
2016-07-08, 22:17
bensin/Diesel 1/0 :D

Marcus
2016-07-08, 23:00
Min Passat anger hur mycket man måste fylla på (min) och vad man maximalt får fylla på. Det varierar. Jag köpte en 10 l dunk på Swedol. Det blev enklast.

mattias sjögren
2016-07-09, 10:00
Ja eller så kan man fylla på tankstationen,
Brukar finnas på lastbils tankställen.

Marcus
2016-07-10, 00:24
Jag försökte tanka på en Preem station men munstycket passade inte. Personalen förslog en adapter som de fått till sig, som sas fungera med personbilar. Det gjorde den inte.

pudas
2016-07-10, 11:24
Jag försökte tanka på en Preem station men munstycket passade inte. Personalen förslog en adapter som de fått till sig, som sas fungera med personbilar. Det gjorde den inte.

Borde inte VW återförsäljarna ha en dylik adapter? I Sverige ska det väl vara standardiserade dimensioner på munstycken för dom olika vätskorna som säljs på bensinstationerna.
Jag har hört att det till och med finns bilmärken som inte ens möjliggör påfyllnad av AdBlue för bilägaren, utan det är märkesverkstad som gäller när tanken är tom!

Mattias
2016-07-10, 12:33
Man hoppas såklart att påfyllnings metoden blir mer standardiserad och lika enkelt att fylla på som tex spolarvätska.
Har beställt en ny passat som också behöver Adblue, kommer nog göra som Marcus, köper en 10liters dunk som förvaras i garaget.

Marcus
2016-07-10, 12:52
Borde inte VW återförsäljarna ha en dylik adapter? I Sverige ska det väl vara standardiserade dimensioner på munstycken för dom olika vätskorna som säljs på bensinstationerna.
Jag har hört att det till och med finns bilmärken som inte ens möjliggör påfyllnad av AdBlue för bilägaren, utan det är märkesverkstad som gäller när tanken är tom!

Det kanske dom har. När jag frågade min VW ÅF hur jag skulle göra så var deras sköna svar att de gärna hjälper mig men att de endast fyller på 10 liter och att det kostar ca 400 kr. Se tidigare inlägg. Det svaret gillade jag inte riktigt av flera skäl. 10 liter på Swedol kostade ca 100 kr.