handdator

Visa fullständig version : Problem med nivåsensor efter verkstadsbesök?



golfhenke
2015-04-22, 20:41
Hej

Jag bad en verkstad montera nya fjädrar fram då jag saknar momentverktygen som behövs fram. Bak bytte jag själv.
Så, när bilen är klar säger de att nivåsensorn höger fram är defekt och måste bytas. En varningslampa i displayen lyser. Denna har aldrig lyst tidigare. Nu kan man inte heller koppla bort både antisladd eller antispinn. Känns ju helt klart som verkstaden har goofat.

Finns det någon klassiskt fel som de kan ha gjort som är såpass enkelt att jag kan fixa själv? Eller kan man resetta i vagcom?

Kan man i vacgom se en logg när lampan tändes för första gången?

Mvh

Peter-C
2015-04-22, 20:51
Hej
....Kan man i vacgom se en logg när lampan tändes för första gången?

Mvh

Ja, normalt visas klockslag och datum i felloggen tydligt. Felet respektive åtgärd kan jag tyvärr inte yttra mig om.

/Peter

golfhenke
2015-04-22, 20:55
Dags att inhandla en vagcom då :).
Jag fick ett tips att ett vanligt misstag är att sänka ner bärarmen utan att ha lossat nivåsensorn. Då kan kablar lossna.
Det är den mekaniska orsak jag kan tänka mig. Eller om man monterat tillbaka fel på något sätt.

Man skall väl inte behöva rekalibrera en nivåsensor som är rätt återmonterad? Även om nya fjädrar skulle ändra höjden på bilen med några millimiter?

Det är ju tusan att man som kunde måste spendera timmar på att bevisa något.

Mvh

Merlinen
2015-04-23, 09:40
Surt, är det på TT'n ??
Sitter själv på knappen för att beställa ett KW v3 kit till den :)

Alle47
2015-04-23, 10:56
Vill minnas min mkv R32 inte kunde reglera tillräckligt efter jag satt på kw v3or. Då gick jag in med vcds och justerade upp. Angående felet känns det ju som dom missat klicka loss sensorn från bärarmen och släppt ner hela tyngden på den när dom lossade fjäderbenet.

golfhenke
2015-04-23, 12:38
Merlinen. Jupps. Installerade ett msskits sport kit.


Vill minnas min mkv R32 inte kunde reglera tillräckligt efter jag satt på kw v3or. Då gick jag in med vcds och justerade upp. Angående felet känns det ju som dom missat klicka loss sensorn från bärarmen och släppt ner hela tyngden på den när dom lossade fjäderbenet.

Japp det är min teori också. En ny kostar ca 1.300:-. Men jag tänker att om jag kunde få ur en logg ur vcds på att den sensorn varnar för första gången på 5 år ett par timmar efter att jag lämnar in den så borde man bespara sig en hel del tjöt i form av att få till garantiärende. En Meca ansluten verkstad.

Får posta i vagcom tråden tror jag om någon i GBG har en. Annars är jag sugen på att inhandla den nya mobila varianten, men det tar ju ett tag innan en sådan kommer.

Vill ha garage nu :)

golfhenke
2015-05-24, 22:07
Liten uppdatering
Verkstaden tog på sig felet och åtgärdade det hela utan kostnad. Även lånebilen bjöds på. Så slutet gott, allting gott.

Merlinen
2015-05-29, 11:24
Vad vart det för åtgärd??
Ny nivåsensor eller??

Är nyficken då det är samma jobb (säkning då inte nivåsensor :) ) jag åker på om ca 1 vecka :)

anri52
2015-05-29, 15:18
Kan tänka mig att denna lilla arm (bild längst ner) http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=154324 gått sönder när man sänker bärarmen..

golfhenke
2015-05-31, 13:35
Vad vart det för åtgärd??
Ny nivåsensor eller??

Är nyficken då det är samma jobb (säkning då inte nivåsensor :) ) jag åker på om ca 1 vecka :)

Hej Merlinen

Japp, ny nivåsensor blev det. Felmeddelandet från loggen var "kabelbrott" "permanent" typ :). Loggen visade att felet sattes under verkstadstid, så det var ju inte så mycket att argumentera om. Men verkstaden löste detta galant, och nu är allt som det skall.
Måste lossa nivåsensorn tidigt i processen vid byte av fjädring fram och även bak.

Merlinen
2015-06-01, 10:25
Hej Merlinen

Japp, ny nivåsensor blev det. Felmeddelandet från loggen var "kabelbrott" "permanent" typ :). Loggen visade att felet sattes under verkstadstid, så det var ju inte så mycket att argumentera om. Men verkstaden löste detta galant, och nu är allt som det skall.
Måste lossa nivåsensorn tidigt i processen vid byte av fjädring fram och även bak.

Ok, bra att veta då mitt byte kommer bli kvälls projekt.
Lokala VAG ville ha 12 000kr (bara jobb och hjulinställning) för byte samt med komentaren att "är det inte orginal delar så kan det bli dyrare"....
Så det blir att fixa själv med hjälp an en anann mekaniker.

golfhenke
2015-06-01, 11:12
Oj. Vad ingick i det jobbet?

Sent from my giant iPhone killer

Merlinen
2015-06-01, 12:10
Oj. Vad ingick i det jobbet?

Sent from my giant iPhone killer

Som sagt bara jobbet för byte samt hjulinställning, som dom först sa att ej behövs efter montering av coilovers....