handdator

Visa fullständig version : Golf GTI MK5 - dags att byta delar?



SniFFzoR
2015-04-19, 22:51
Hejsan,

Bil: Golf MK5 GTI, 2006.

Jag har läst lite överallt på forumet om att en del delar i en Golf GTI MK5 kan behöva bytas ut eftersom Volkswagen kom på att de inte var så bra så de släppte bättre delar.

De delarna jag tänker på är t.ex. bränsletrycksregulator, dumpventil och bränslepumpstryckare.
Jag har inte haft bilen sedan den var ny så jag vet inte om dessa är bytta.

Bilen har nu rullat strax över 10 000 mil och ingenting av det ovanstående är bytt. Bilen har gått ungefär 700 mil sedan senaste service.

Är detta något som ni tycker att jag skall satsa på att byta? Finns det fler än de nämnda delarna som jag bör byta ut?

Premis
2015-04-20, 16:21
Hejsan,

Bil: Golf MK5 GTI, 2006.

Jag har läst lite överallt på forumet om att en del delar i en Golf GTI MK5 kan behöva bytas ut eftersom Volkswagen kom på att de inte var så bra så de släppte bättre delar.

De delarna jag tänker på är t.ex. bränsletrycksregulator, dumpventil och bränslepumpstryckare.
Jag har inte haft bilen sedan den var ny så jag vet inte om dessa är bytta.

Bilen har nu rullat strax över 10 000 mil och ingenting av det ovanstående är bytt. Bilen har gått ungefär 700 mil sedan senaste service.

Är detta något som ni tycker att jag skall satsa på att byta? Finns det fler än de nämnda delarna som jag bör byta ut?

Aldrig hört talas om att dom skulle bytas på 5an ... men enl. gamla devisen "if it aint broke, don't fix it".

a128
2015-04-20, 16:32
Dumpventilen: är laddtrycket OK dvs. motorn går som den ska så behöver den inte bytas
bränslepumpstryckare: kan vara värt att kolla upp om man har lust och tålamod
bränsletrycksregulator: går bilens som den ska och ingen felkod finns så ingen åtgärd

:cool:

samuel2
2015-04-20, 21:49
Vet inte säkert vilken del du menar med bränslepumpstryckare men jag kan tänka mig att du tänker på "följaren" mellan högtrycksbränslepumpen och kamaxeln. Denna kan slitas ut mycket fort på vissa revisioner av 2.0FSI/TFSI motorn och bör definitivt kollas upp. Själva delen kostar bara några hundralappar och tar max en timme att byta ut första gången.

Om den går sönder kan kamaxeln repas/slitas sönder och behöva bytas ihop med högtrycksbränslepumpen.

Premis
2015-04-20, 22:35
Vet inte säkert vilken del du menar med bränslepumpstryckare men jag kan tänka mig att du tänker på "följaren" mellan högtrycksbränslepumpen och kamaxeln. Denna kan slitas ut mycket fort på vissa revisioner av 2.0FSI/TFSI motorn och bör definitivt kollas upp. Själva delen kostar bara några hundralappar och tar max en timme att byta ut första gången.

Om den går sönder kan kamaxeln repas/slitas sönder och behöva bytas ihop med högtrycksbränslepumpen.

Fast vad jag förstår så gäller det främst trimmade bilar.

udo
2015-04-23, 19:31
Har precis köpt tryckare eller lyftare som
den heter hos vw. stertman rekommenderar
på standard gti mk5 byte vid 9000. 0ch
med uppgraderad högtrycks pump varje
4000ca