handdator

Visa fullständig version : Drive by wire och broms?



jesseboy73
2015-04-18, 22:40
Kanske en dum fråga, men...
Är det så på alla nyare VW att om man gasar och rör bromsen så stryps motorn?
Tänkte främst på att jag ofta vänsterbromsar när jag kör framhjulsdrivet på halt underlag (jaja, lite rallynisse fortfarande) och detta gör det förstås omöjligt.
Eller är det något knas på vår bil som gör så?

pudas
2015-04-19, 11:42
Att det skulle vara ett "knas" med just din bil tror inte jag. Med största säkerhet är det något som programmerats för att erhålla bästa funktion för motor, transmission, bromsar-ABS och div andra säkerhetshöjande system.
Att vänsterbromsa räknas nog inte i dag som en körteknik som folk bör använda i normal trafik!
Personligen ger det mig mardrömmar av bara tanken på att möta en vänsterbromsande "rallynisse" en kall vinternatt!

Blåbäret
2015-04-19, 13:56
Är det så på alla nyare VW att om man gasar och rör bromsen så stryps motorn?


Det har varit så på alla Volkswagen koncernens bilar de senaste tio åren kanske.

PassatGT16v
2015-04-19, 20:28
Personligen ger det mig mardrömmar av bara tanken på att möta en vänsterbromsande "rallynisse" en kall vinternatt!


Att vänsterbromsa en framhjulsdriven bil i halt väglag gör bilen stabilare i kurvor inte bara förknippat med sladda.

jesseboy73
2015-04-19, 20:32
Ja, inte sladdar jag omkring på allmänna vägar. Lagom vänsterbroms kan eliminera understyrning och som PassatGT16v säger, stabilisera bilen. Om det sedan framkallar mardrömmar hos vissa, so be it.

2stroke
2015-04-19, 21:59
Är det så på alla nyare VW att om man gasar och rör bromsen så stryps motorn ?
Jag vänsterbromsar ofta när jag kör framhjulsdrivet på halt underlag och detta gör det förstås omöjligt.
Eller är det något knas på vår bil som gör så ? ...Hur går detta ihop med ABS på vinterväglag ?


Att vänsterbromsa en framhjulsdriven bil i halt väglag gör bilen stabilare i kurvor,
inte bara förknippat med sladda. Sant.


Lagom vänsterbroms kan eliminera understyrning och stabilisera bilen. Sant.

jesseboy73
2015-04-19, 22:01
Det funkar att vänsterbromsa även med abs. Man behöver ju inte låsa något hjul. :)