handdator

Visa fullständig version : Start Problem Golf Gti 16v -87 (HJÄLP!)



VippeN
2007-09-05, 15:35
Tjenare. Har Grova problem med min bil just nu.
Efter jag lyckats hitta felet på varför färddatorn osv var helt knas, (Jordkabel som lossnat) så vill inte bilen starta alls.
Köpte nytt batteri i går eftersom de gammla har frusit sönder.

Nu när jag skulle starta bilen så låter den exakt som den ska när man vrider på tändningen.
Startmotorn går igång, men det var helt dött.
Så jag tog upp ett en tändstift för att prova gnistan och de är ingen gnista. Kollar enligt haynes upp tänd modulen, inget fel där.
Spolen är det inte heller.
Bytte rotor och fördelar lock för att dom va nötta, typ suttit där sedan ny säkert.
Ingen skillnad.
När man vrider av tändningen så kan motorn tvärstarta lite för att i samma sekund dö. precis som den tvärtänder.

Någon som har någon aning.
Jag har fått slut på idéer.

Fireball
2007-09-05, 15:39
Finns det någon hallgivare i fördelaren eller på svänghjulet på de motorerna? Kan ju spöka...

VippeN
2007-09-05, 15:51
Finns det någon hallgivare i fördelaren eller på svänghjulet på de motorerna? Kan ju spöka...

jajamensan de finns de i fördelarn vad jag vet.

De är ännu en sak jag måste tillägga.
När man vrider av tändningen så kan motorn tvärstarta lite för att i samma sekund dö. precis som den tänder..

Mini_me
2007-09-05, 16:41
Start tänd kontakt. Sitter bak på täningslåset. Går att koppla in en ny utan att riva allt och prova med. Kostar 2-300kr på VAG.

VippeN
2007-09-05, 18:31
Start tänd kontakt. Sitter bak på täningslåset. Går att koppla in en ny utan att riva allt och prova med. Kostar 2-300kr på VAG.


har just byt ut den mot en som satt på en jetta. om de nu är den där vita du menade.
bytte nämligen hela tändningslåset för att nyckeln hade gått av i gammla.

Bastard66
2007-09-05, 19:52
Tjenare. Har Grova problem med min bil just nu.
Efter jag lyckats hitta felet på varför färddatorn osv var helt knas, (Jordkabel som lossnat) så vill inte bilen starta alls.
Köpte nytt batteri i går eftersom de gammla har frusit sönder.

Nu när jag skulle starta bilen så låter den exakt som den ska när man vrider på tändningen.
Startmotorn går igång, men det var helt dött.
Så jag tog upp ett en tändstift för att prova gnistan och de är ingen gnista. Kollar enligt haynes upp tänd modulen, inget fel där.
Spolen är det inte heller.
Bytte rotor och fördelar lock för att dom va nötta, typ suttit där sedan ny säkert.
Ingen skillnad.

Någon som har någon aning.
Jag har fått slut på idéer.

Har du kollat tändkablarna?? Min bil spökade.. den gick inte på alla cylindrar iof.. men det var iaf kabeln mellan tändspole och fördelar lock.. Tändkablar med kol-ledare är väldigt känsliga så kolla motståndet i dom..

VippeN
2007-09-06, 00:19
Har du kollat tändkablarna?? Min bil spökade.. den gick inte på alla cylindrar iof.. men det var iaf kabeln mellan tändspole och fördelar lock.. Tändkablar med kol-ledare är väldigt känsliga så kolla motståndet i dom..

ska prova detta.. vem vet de är säkert något sådant enkelt.
vad ska motståndet ligga på ?

mer svar uppskattas :)

Lea
2007-09-06, 08:33
Hade liknande problem med min -88 16v. Fick en gnista precis när man startade sedan var den död. Även relät till soppapumpen var dött. Det visade sig vara elektronikboxen eller styrboxen eller vad den heter. Sitter på höger sida vid torpeden i motorutrymmet.

VippeN
2007-09-06, 12:58
Hade liknande problem med min -88 16v. Fick en gnista precis när man startade sedan var den död. Även relät till soppapumpen var dött. Det visade sig vara elektronikboxen eller styrboxen eller vad den heter. Sitter på höger sida vid torpeden i motorutrymmet.

är det den lilla modulen som sitter på en plåt grejj.

Dave the brave
2007-09-06, 13:43
vad ska motståndet ligga på ?



6k ohm är mina på (mellan fördelaren och tändstift).

Lea
2007-09-06, 17:11
är det den lilla modulen som sitter på en plåt grejj.

Nej. På andra sidan. Vänster sida om du står framför bilen.

Bastard66
2007-09-06, 17:38
ska prova detta.. vem vet de är säkert något sådant enkelt.
vad ska motståndet ligga på ?

mer svar uppskattas :)

mellan 4-6 KOhm är normalt.. Mina låg strax under 4.. beror nog lite på vad det är för kablar..

VippeN
2007-09-07, 03:00
Nej. På andra sidan. Vänster sida om du står framför bilen.

okej... får kolla med en polare om jag kan tvär låna hans.. ska även kolla tändkablarna..

VippeN
2007-09-07, 14:49
Har mätt upp tändkabeln mellan spolen och fördelaren. de va 2kohm där.. så ska byta den i helgen och hoppas på de bästa :)
återkommer om de inte fungerar..
tack som fan för alla svar!

VippeN
2007-10-22, 00:53
verkar fortfarande inte fungera, någon som tror att de kan vara hallgivaren i fördelaren? börjar snart ge upp hoppet för min stackars pärla... :(

Bastard66
2007-10-22, 23:09
verkar fortfarande inte fungera, någon som tror att de kan vara hallgivaren i fördelaren? börjar snart ge upp hoppet för min stackars pärla... :(

Om du har tillgång till någon fördelare eller känner någon som har en som du kan låna så prova att byta den (för att kolla om d e hallgivaren som spökar) Det är ju inte helt omöjligt.. Tycker att du provat det mesta nu.. Och tror inte att en ny hallgivare e speciellt billig så kolla om du kan låna en fördelare och pröva med den.

Skooghe
2007-10-23, 14:21
På mekonomen säljer dom en hallgivare för 410 kr...inte så farligt dyrt

VippeN
2007-11-22, 15:45
monterade på allt igen fördelaren nya rotorn och fördelar locket och nu startade den nu blire ut och bärnna!