handdator

Visa fullständig version : Golf Mk3 VR6 frågor.



Malish
2015-04-13, 17:30
Som det ser ut just nu så kanske jag blir med VR6a i sommar. troligen köper jag loss den från min farbrors dödsbo.

Det jag vet om den är att motorn ska vara nyrenoverad. i övrigt så har den stått i 2-3 år och lär behöva en del jobb.

Rost vet jag ex finns.

Men till det jag tänkte fråga.
Vad har just dessa bilar för speciella egenheter och saker man bör kika extra på?
Jag GISSAR att det är 2,8l VR6an och inte 2,9an.

Vad bör jag kolla upp extra när den stått några år (förutom det självklara som bromsar och byta alla vätskor)
Är ganska ny i VW träsket efter att jag köpte en Polo i somras ;)

Petta77
2015-04-13, 18:22
Är motorn nyrenoverad å du ska kolla "de självklara" är de bara tuta köra :)

Lillen
2015-04-14, 00:29
Precis , lyssna efter rassel från kamkedja.
Byt olja och filter.

Sedan ut och kör.

2stroke
2015-04-14, 06:30
Alla VR motorer kräver täta oljebyten och en olja av bra kvalité och stort viskositetsområde för att må bra.

:) Underbar motor ! :)

Malish
2015-04-14, 22:54
Tack, det kan vara bra att veta.. vilken olja skulle du rekomendera till VR6an?
jag tror det är en ganska tidig modell, har inte hunnit kolla upp allt än.

Lasse62
2015-04-15, 09:42
Tack, det kan vara bra att veta.. vilken olja skulle du rekomendera till VR6an?
jag tror det är en ganska tidig modell, har inte hunnit kolla upp allt än.

Kolla som sagt att "renoveringen" innefattat byte av kedja och glidskenor.

Olja beror ju mkt på hur du använder bilen, på min syncro (som i huvudsak användes på vintern) körde jag med Castrol 5w40 och bytte en gång om året vilket innebar ungefär 7-800 mil.

På Fwd:n som jag fortfarande har kvar och som bara används sommartid har jag kört med Castrol 10w60 de senaste 5 åren och byter senast efter 800-1000 mil eller en gång per säsong.

Lillen
2015-04-16, 01:07
Biltema 5w50 Helsyntet.
Fungerar very good!

2stroke
2015-04-16, 07:45
Tack, det kan vara bra att veta..
Vilken olja skulle du rekomendera till VR6'an ?
Jag tror det är en ganska tidig modell, har inte hunnit kolla upp allt än. Alla VR motorer oavsett ny eller gammal mår fin fint av en 100% Helsyntet olja 5w-50 olja.
Oljebyte var 1000-1500 Mil.

Petta77
2015-04-16, 07:51
Behövs de verkligen så högt som 50? Blir den betydligt varmare än ABF (kör Castrol 5W40 i den). Men de är klart, ska ju vara som vatten i höga temperaturer så den smörjer kedjan. Vet ej, läste Sn00ks inlägg på Corrado klubben en gång, sen dess har jag inte ens funderat över en Vr6 :p

2stroke
2015-04-16, 07:56
Behövs å behövs....
VR motorerna har ju högre temperaturer i topplocket än "vanliga" motorkonfigurationer
så någon nackdel finns inte enligt mig.
Sen så har vi ju det här med kamkedjan och dess kring komponenter...
En olja med bredare visko område är ju bättre på att hålla dessa saker vid liv.

( Att tex köra en 0w-30 LongLife olja i en VR motor ser jag som direkt förstörande för en VR motor ! )

Petta77
2015-04-16, 08:21
Skulle jag få höga oljetemperaturer skulle jag förvisso se över oljekylet. Sen är ja rädd för att en bred oljeviskositet inte håller popnitarna vid liv längre ;)

Malish
2015-04-16, 18:23
okej.. då blir det nog en Liqui Moly helsyntet med brett omfång då ;)
Jag är rädd noga med att sköta servicear och sånt så är bra att få reda på så mycket som möjligt om dessa motorerna. de är ju lite "speciella".

Blir det som jag halvt hoppas på så kommer det dock bli ett långtidsprojekt och en bil som endast körs sommartid. men först måste jag ta reda på hur mycket jobb det är.
enda jag vet är att motorn ska vara totalrenoverad precis innan min farbror köpte den.
men räknar med att alla bussningar osv är slut nu, likaså damasker mm.
så kommer säkert vara rätt mycket jobb.
men det kan det vara värt kanske ;)

Lillen
2015-04-17, 00:22
Behövs de verkligen så högt som 50? Blir den betydligt varmare än ABF (kör Castrol 5W40 i den). Men de är klart, ska ju vara som vatten i höga temperaturer så den smörjer kedjan. Vet ej, läste Sn00ks inlägg på Corrado klubben en gång, sen dess har jag inte ens funderat över en Vr6 :p

Med tanke på att det står under huven orginal på Mk II 16V att oljetempen kan vara så hög som 120 grader vid hård körning så tvivlar jag på att det blir någon större skillnad mot en VR6.

Sedan är ingen av dessa motorer gjorda för lågfriktionsoljor som 0w30 eller liknande.
Det är ganska goda toleranser på alla håll och de går bra utan att oljan skapar motstånd(dvs värme).

När jag köpte VR6:an jag har nu drog den olja som fasen.
Var kört en massa skitolja under längre tid.

Efter två-tre oljebyten med 5w50 helsyntet har den knappt dragit en droppe.
Sedan efter att ha öppnat motorn så är den numer ren och fin inuti och tyst.
Innan levde det om ganska bra pga skiftande smörjning och massor av avlagringar.
Förmodar att det är en stor del av varför den rasade för tidigare ägaren..

Malish
2015-04-17, 16:47
Ja, det är väl ingen hemlighet att de flesta motorer mår bra av kvalitetsoljor.
Tänker slänga i lite bättre helsyntet i min Polo också när det blir byte nästa gång, den börjar låta en del i ventilerna tycker jag.

2stroke
2015-04-17, 21:18
Behövs de verkligen så högt som 50 ?
Blir den betydligt varmare än tex ABF (kör Castrol 5W40 i den).
Men de är klart, oljan ska ju vara som vatten i höga temperaturer så den smörjer kedjan.

Skulle jag få höga oljetemperaturer skulle jag se över oljekylet.

Med tanke på att det står under huven orginal på Mk-II 16V att oljetempen kan vara så hög som 120 grader vid hård körning så tvivlar jag på att det blir någon större skillnad mot en VR6. Detta med att VR motorer mår bättre av en olja med tjockare viskositet är ingen nyhet.
Detta finns väl dokumenterat sedan lång tid tillbaka.

Jag kan inte nog understryka att VR motorerna har betydligt högre topplockstemperaturer
än tex en vanlig R4 motor,
vilket gör att både vatten och oljetemperaturerna är högre i topplocket.
Vattentempen går ju att hålla i schack med tex andra termostater ( som också finns för VR motorerna ),
men höga oljetempar ställer obönhörligen större krav på att oljan man använder är av
yppersta kvalité och sort
( oavsett storlek på oljekylet )
till detta ska läggas kamkedjan och dess kringutrustning så som tex den hydrauliska kedjespännaren och de hydrauliska ventil lyftarna.

...så vill man som ägare få ett långt liv på sin VR motor så skall alltid en "TJOCK" 100% syntet olja av yppersta kvalité användas.
* 5w-50
* 15w-50
* 20w-50
* 10w-60

Lillen
2015-04-17, 22:48
Ja, det är väl ingen hemlighet att de flesta motorer mår bra av kvalitetsoljor.
Tänker slänga i lite bättre helsyntet i min Polo också när det blir byte nästa gång, den börjar låta en del i ventilerna tycker jag.

Det är inte märket på oljan som är det viktiga.
Är klassningen oljan har , så man får rätt egenskaper.

Malish
2015-04-17, 23:34
yes, jag tror mig ha hittat den olja jag kommer köra på när det blir aktuellt. och det är en "race" olja. 10W-60 om jag mins rätt.

Som sagt tidigare, detta kommer bli en ren hobby bil som körs sommartid.
vintertid kommer den stå i garage.
eventuellt KANSKE man åker på nån banträff med den, men det återstår att se ;)

det kommer inte bli nån showroom vinnare iaf, den ska användas ;)

Petta77
2015-04-18, 09:28
Detta med att VR motorer mår bättre av en olja med tjockare viskositet är ingen nyhet.
Detta finns väl dokumenterat sedan lång tid tillbaka.

Jag kan inte nog understryka att VR motorerna har betydligt högre topplockstemperaturer
än tex en vanlig R4 motor,
vilket gör att både vatten och oljetemperaturerna är högre i topplocket.
Vattentempen går ju att hålla i schack med tex andra termostater ( som också finns för VR motorerna ),
men höga oljetempar ställer obönhörligen större krav på att oljan man använder är av
yppersta kvalité och sort
( oavsett storlek på oljekylet )
till detta ska läggas kamkedjan och dess kringutrustning så som tex den hydrauliska kedjespännaren och de hydrauliska ventil lyftarna.

...så vill man som ägare få ett långt liv på sin VR motor så skall alltid en "TJOCK" 100% syntet olja av yppersta kvalité användas.
* 5w-50
* 15w-50
* 20w-50
* 10w-60


En Vr6 motors svagaste länk är popnitarna. Spelar ingen roll vilken olja du har i, dom kan flyga när som helst då är de go natt med motorn. Sen är de ganska oklart om du kategoriserar VW motorerna som "VR6 motor" vs "Alla andra MK3 motorer"?

De är inte oljan som, dödar en Vr6 motor, de är den kassa designen (har gått Snooks skola).

nelik
2015-04-18, 19:18
Vilka popnitar? :/

Lillen
2015-04-18, 23:05
En Vr6 motors svagaste länk är popnitarna. Spelar ingen roll vilken olja du har i, dom kan flyga när som helst då är de go natt med motorn. Sen är de ganska oklart om du kategoriserar VW motorerna som "VR6 motor" vs "Alla andra MK3 motorer"?

De är inte oljan som, dödar en Vr6 motor, de är den kassa designen (har gått Snooks skola).

Nu får du väl ta och ge dig.
Om du själv inte vet av erfarenhet så skriv då inte det.

Nitarna , menar du dem i glidskenorna?
Då får man väl byta till de nyare glidskenorna då.
Det är väl ägaransvar att serva bilen vad jag vet?

Känns som om du inte ens har bemödat dig att läsa på?

Petta77
2015-04-19, 08:19
Nu får du väl ta och ge dig.
Om du själv inte vet av erfarenhet så skriv då inte det.

Nitarna , menar du dem i glidskenorna?
Då får man väl byta till de nyare glidskenorna då.
Det är väl ägaransvar att serva bilen vad jag vet?

Känns som om du inte ens har bemödat dig att läsa på?


Sa ju de, har gått Snooks Vr6 skola som han hade på Corrado klubbens forum ;)

Lasse62
2015-04-19, 09:23
Vad gäller AAA och ABV motorerna så är det nog välkänt numera att kamkedjan m tillbehör inte håller motorns livstid, här är det ju inte själva kedjan som är problemet utan kringutrustning.

Regelbunden service och byte av kedja/spännare/glidskenor vid behov bör ge ett problemfritt liv.

(Problem med kedja och spännare mm finns ju även i otaliga moderna bilar från olika tillverkare.)

Vad gäller oljan så finns det ju ingen anledning att köra med 0w-30/5w-30 olja på en bil som bara körs vår-sommar-höst.
Jag körde som sagt 5w-40 på min -97:a Syncro som i princip bara kördes på vintern och som stod ute utan värmare och den gick (och går hos sin nya ägare) utmärkt på detta (kedja mm bytt vid 17 t mil)

I den -97 FWD jag har kvar och som bara körs maj-sept använder jag Castrol TWS 10w-60 och den ger faktisk lite lägre oljetemperatur än 5w-40 som den gick på första sommaren. (kedja bytt vid 16 t mil).

2stroke
2015-04-19, 21:42
De är inte oljan som dödar en VR-motor, de är den kassa designen. Skitsnack !

Oljan har en betydligt mera vital funktion i en VR-motor än i vilken vanlig R4 motor som helst.
Konstruktionen av VR-motorn är mycket bra skulle då jag vilja påstå.

Kamkedjan i sig är inte VR-motorernas problem.
...deras svaghet ( om man ska kalla det för något ) är att vissa ägare kör med skitolja och/eller alldeles för länge mellan oljebyterna vilket sliter ner de sk glidskenorna varvid sträckaren till slut inte kan kompensera vilket leder till överkuggning.


Det är väl ägaransvar att serva bilen vad jag vet ! Precis !
...detta är dock något som många ägare verkar ha glömt bort !


Vad gäller AAA och ABV motorerna så är det nog välkänt att kamkedjan
med tillbehör inte håller motorns livstid.
Det är inte själva kedjan som är problemet utan kringutrustningen.

Regelbunden service och byte av kedja/spännare/glidskenor vid behov bör ge ett problemfritt liv.
(Problem med kedja och spännare mm finns ju även i otaliga moderna bilar från olika tillverkare.)

I den VR6 jag har kvar använder jag 10w-60 och den ger faktisk lite lägre oljetemperatur
än 5w-40 som den gick med tidigare (kedja bytt vid 16 t mil). Så sant, så sant.

Malish
2015-04-19, 22:47
Fantastiskt vilken bra information man får här!
tack allihopa.
men fortsätt gärna diskutera och ge mig mer info om dessa motorerna ;)

Petta77
2015-04-20, 07:07
Skitsnack !

Oljan har en betydligt mera vital funktion i en VR-motor än i vilken vanlig R4 motor som helst.
Konstruktionen av VR-motorn är mycket bra skulle då jag vilja påstå.

Kamkedjan i sig är inte VR-motorernas problem.
...deras svaghet ( om man ska kalla det för något ) är att vissa ägare kör med skitolja och/eller alldeles för länge mellan oljebyterna vilket sliter ner de sk glidskenorna varvid sträckaren till slut inte kan kompensera vilket leder till överkuggning.

Precis !
...detta är dock något som många ägare verkar ha glömt bort !

Så sant, så sant.

Du säger emot dej i själv i samma inlägg :)

Lillen
2015-04-20, 09:40
Du säger emot dej i själv i samma inlägg :)

Förklara då för oss vad han motsäger?

Petta77
2015-04-21, 10:42
Förklara då för oss vad han motsäger?

Han börjar med att säga att mitt påstående är skitsnack. Men avslutar med att hålla med Lasse om att kringutrustning inte riktigt håller måttet.

2stroke hävdar oxå att de är oljan som är de avgörande, huruvida motorn håller eller inte. Vilket Lasse skriver att så är inte riktigt fallet, eller hela sanningen.

2stroke
2015-04-21, 11:26
Han börjar med att säga att mitt påstående är skitsnack. Men avslutar med att hålla med Lasse om att kringutrustning inte riktigt håller måttet.

2stroke hävdar oxå att de är oljan som är de avgörande, huruvida motorn håller eller inte. Vilket Lasse skriver att så är inte riktigt fallet, eller hela sanningen. :confused: Ööööööö..... :confused: