handdator

Visa fullständig version : Golf-VII , Uppdateringar.... ?



2stroke
2015-04-12, 00:03
Ska man beställa en ny Golf-VII bör man vänta med att lägga order tills vecka 16.
Då får man garanterat årsmodell 2016 med nya MIB 2 samt att alla motorer är Euro 6 klassade.
Bilar byggda from V. 22 får de nya uppdateringarna.
Lite små surt för en annan som får leverans om 2 veckor av en bil som redan är byggd.
Hade jag fått reda på detta lite tidigare hade jag kunnat stått ut med 3 månaders levtid.
MIB 2 är nya generationen radio/nav.
Stöd för Mirror Image, CarPlay, Android Auto etc.
Samma som finns i nya Passat.
5.8" skärmen försvinner och blir 6" med bättre upplösning.
8" i Discovery blir även den bättre.
Vad det gäller motorerna så blir de flesta förbättrade och alla klarar nu euro 6.
Vad som görs med respektive motor vet jag ej än.

:confused: Någon som vet mera om kommande uppdateringar på Golf-VII
och vad de innehåller och vad det betyder i praktiken osv ? :confused:

:mad: :mad: Väntar själv på ny Golf ALLTRACK och ÅF har inte sagt ett pip om dessa uppdateringar :mad: :mad:

Henrik.M
2015-04-12, 00:11
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#30501

Så ser du allt du kan klicka i.

2stroke
2015-04-12, 01:08
http://app.volkswagen.se/ihdcc/sv/configurator.html#30501

Så ser du allt du kan klicka i. :confused: Detta hjälper ju inte mig att se något om några eventuella uppdateringar ! :confused:

Blackie
2015-04-13, 10:51
Bästa är nog om du kontaktar din säljare, verkar inte som att det är speciellt mycket som skulle uppdateras mellan 2015 och 2016.

Amazonas
2015-04-13, 11:40
Stora ändringen är ju som sagt MIB generation 2.

Cullberg
2015-04-13, 12:48
Stora ändringen är ju som sagt MIB generation 2.

Vilket innebär?

Amazonas
2015-04-13, 12:49
Vilket innebär?
Står i första inlägget :)

Blackie
2015-04-13, 16:59
MIB 2 har med Stereoenheten att göra, MirrorPlay bl.a. och det är något som man enkelt kan eftermontera, har svårt att tänka mig att det inte skulle gå. Här kan du läsa mer: http://cars.reviewed.com/content/volkswagen-mib-ii-infotainment-system-first-impressions-review

*Edit: Annars kan jag tipsa om Parrot RNB6 som jag själv är väldigt intresserad av och mest troligt kommer att ersätta originalstereon med: http://blog.parrot.com/2015/01/05/ces-2015-parrot-rnb6-the-most-advanced-in-vehicle-infotainment-system/

Hands on Parrot RNB6: https://www.youtube.com/watch?v=jDdrXRfB1hE

Och för att klargöra så är det inte Men In Black vi pratar om :P

Amazonas
2015-04-13, 19:52
Byta till eftermarknads radio på en MQB blir väl lite krångligt? I min Octavia gör man i princip alla inställningar via skärmen.

Eftermontera originalenhet är inte heller speciellt enkelt, måste in och kodas live mot fabriken och samtidigt kollas det så prylarna inte är stulna. Finns en del trådar om detta på BriSkoda.co.uk där folk gjort allehanda försök. Men går gör det, men inte lika lätt som tidigare modeller. Sen vet jag inte om MIB2 kräver uppdatering av gateway etc.

Marcus
2015-04-13, 21:42
MIB 2 = Modularer Infotainment-Baukasten generation 2.

Blackie
2015-04-13, 21:44
Byta till eftermarknads radio på en MQB blir väl lite krångligt? I min Octavia gör man i princip alla inställningar via skärmen.

Eftermontera originalenhet är inte heller speciellt enkelt, måste in och kodas live mot fabriken och samtidigt kollas det så prylarna inte är stulna. Finns en del trådar om detta på BriSkoda.co.uk där folk gjort allehanda försök. Men går gör det, men inte lika lätt som tidigare modeller. Sen vet jag inte om MIB2 kräver uppdatering av gateway etc.

Snarare tvärtom det är väldigt enkelt att montera finns massor med trådar där man uppgraderat till original nav på mk7:an det kanske är svårare på Skoda vad vet jag. Har hjälpt en polaren att byta från RCD510 till RNS510 samt att han även köpte Dynaudio högtalare via bildelsbasen från nån krockad bil som vi kopplade in inga konstigheter där, självklart behövs det en handpåläggning med vcds det kanske är det du tänker på som skall vara krångligt? Sen vad gäller 3:e parts nav till bilar som "snackar" med bilens dator är ingen direkt nyhet vanligare än vad du tror...

Mvh /Stefan

Amazonas
2015-04-13, 21:54
Snarare tvärtom det är väldigt enkelt att montera finns massor med trådar där man uppgraderat till original nav på mk7:an det kanske är svårare på Skoda vad vet jag. Har hjälpt en polaren att byta från RCD510 till RNS510 samt att han även köpte Dynaudio högtalare via bildelsbasen från nån krockad bil som vi kopplade in inga konstigheter där, självklart behövs det en handpåläggning med vcds det kanske är det du tänker på som skall vara krångligt? Sen vad gäller 3:e parts nav till bilar som "snackar" med bilens dator är ingen direkt nyhet vanligare än vad du tror...

Mvh /Stefan
Oki då får du gärna skicka länkar för det var nyheter för mig att folk lyckats få till det på MQB plattan med hjälp av bara vcds. Octavia / Golf är ju samma skit under skalet.
RNS510 etc vet jag som sagt att det är lätt, bytt och kodat in ett gäng. Men det är ju det gamla möget det :)
Component Protection måste man in till en vw verkstad och få avstängt mig veterligen för att kunna montera in en annan enhet. Men kan ju va knäckt numera kanske.

Blackie
2015-04-13, 23:24
Helt korrekt, Component Protection är VWs lösning att få bukt på Klåfinger Kalle :)
Men så här på efterhand så kan man se det som bortkastat, det var bra så länge det varade. Som vi alla känner till så är problem till för att lösas och man hittar alltid lösningar, har redan sett där man kommit runt problemet med fungerande kartor osv. Fram tills nu har det bara varit onödigt dyrt dem som kanske velat uppgradera. Ser snarare det här som ett problem för vw där folk blir mer eller mindre tvungna att ta till ohederliga alternativ då de tvingar en att köpa med allt från början annars kommer det inte att fungera.

2stroke
2015-04-14, 23:50
:mad: :mad:

Snackade idag med ÅF som i sin tur snackade med VAG i Södertälje.
...Det nya beskedet är att ALLA Golf-VII ALLTRACK som ska ut till vanliga kunder kommer att börja produceras först V. 22
Dock så kommer ÅF's egna bilar att börja tillverkas V. 17 precis som tidigare sagts.

Det enda fina med detta är ju att alla Golf ALLTRACK som säljs till vanliga kunder kommer att räknas
som modellår 2016 enligt VW's sätt att se på saken.

:mad: :mad: Faan att man måste vänta ännu längre på ännu en VW till familjens VAG flotta ! :mad: :mad:

Blackie
2015-04-16, 10:11
:mad: :mad:

Snackade idag med ÅF som i sin tur snackade med VAG i Södertälje.
...Det nya beskedet är att ALLA Golf-VII ALLTRACK som ska ut till vanliga kunder kommer att börja produceras först V. 22
Dock så kommer ÅF's egna bilar att börja tillverkas V. 17 precis som tidigare sagts.

Det enda fina med detta är ju att alla Golf ALLTRACK som säljs till vanliga kunder kommer att räknas
som modellår 2016 enligt VW's sätt att se på saken.

:mad: :mad: Faan att man måste vänta ännu längre på ännu en VW till familjens VAG flotta ! :mad: :mad:

Mäh, du är aldrig nöjd va ;)

Min däremot var planerad v22 och har blivit framflyttad till v21 sug på den du.. :/

Samspayed
2015-04-18, 06:38
:confused: Någon som vet mera om kommande uppdateringar på Golf-VII
och vad de innehåller och vad det betyder i praktiken osv ? :confused:

:mad: :mad: Väntar själv på ny Golf ALLTRACK och ÅF har inte sagt ett pip om dessa uppdateringar :mad: :mad:

Hej! Nyfiken på detta med MIB II. Hur menar ni att nya Passat redan har detta? Mirrorlink finns i dagsläget, men inte Android Auto/Carplay. Blir detta bara en mjukvaruuppdatering i Passat 2015?

Amazonas
2015-04-19, 21:38
Hej! Nyfiken på detta med MIB II. Hur menar ni att nya Passat redan har detta? Mirrorlink finns i dagsläget, men inte Android Auto/Carplay. Blir detta bara en mjukvaruuppdatering i Passat 2015?
Passat har själva MIB II som sagt, men om nuvarande modeller kommer kunna uppdareras med endast mjukvara eller om det kommer krävas ett nytt styrdon låter jag vara osagt. Om VW nu ens tänker i de banorna.

Kollar man hos t.ex Skoda och deras "Smart Gate" så har de släppt en box man kan koppla in på bilar som tillverkats innan det byggdes in från fabrik. Men ngn annan uppdatering verkar ej släppas till Fabia som också haft MIB II från start. Där får man nöja sig med mirror image.

Men det är ju vad jag lyckats läsa mig till på diverese forum i alla forum :)

jimZon
2015-06-01, 23:36
Uppdaterar detta lite nu. Såg på Volkswagen Stockholms instagramkonto att de flesta bilar med modellår 2016 får CarPlay från Apple. "Välkommen in så får du veta mer". Jag gick in men det var "goddag yxskaft" när jag frågade. Är det någon mer som vet mer om detta?

EDIT: För er som står ut med "Allo Allo -tyska" kan kika på denna film: http://media.vw.com/release/908/

Fredrix
2015-06-02, 01:05
AMS skrev i artikel från 28/5:
"Volkswagen gör Apple CarPlay till standardutrustning från och med tillverkningsvecka 22 i modellerna Golf, Passat, Tiguan, Touran, Sharan, CC, Beetle och Scirocco. Volkswagen Polo får CarPlay som tillval men i modellerna Up, Touareg och Phaeton finns inget stöd för CarPlay.
När det gäller Android Auto blir även det standard i flera Volkswagenmodeller, men lanseringen dröjer till början av 2016."

http://www.automotorsport.se/special/tjanstebil/20150527/hyundai-smiter-fore-konkurrenterna-blir-forst-med-android-auto

Blackie
2015-06-02, 01:39
Har man tur så kanske man får det.. Min bil skall tillverkas den här veckan (V.23)

Mail från vw:

Produktionsstart för din nya bil

Alla nya Volkswagen byggs helt utifrån beställarens specifika önskemål. Nu är vi glada att meddela att bygget av din bil börjar vecka 23. Efter att bilen är färdig genomgår den flera omfattande kvalitetskontroller, innan den slutligen lämnar fabriken och påbörjar sin resa till dig.

I nästa mail får du information om när din nya bil är på väg.

2stroke
2015-06-02, 15:37
Golf ALLTRACK'en beställdes i slutet på Januari !! och fick nu tillverknings veckan framflyttad igen...
...denna gång till V.26
Fortfarande ingen info från ÅF angående uppdateringar trots frågor.

Blackie
2015-06-02, 15:50
Golf ALLTRACK'en beställdes i slutet på Januari !! och fick nu tillverknings veckan framflyttad igen...
...denna gång till V.26
Fortfarande ingen info från ÅF angående uppdateringar trots frågor.

Hmm, undra hur det kommer det sig, får du den informationen via mail?
Kan det vara så att de vill ha ett par Alltrack i beställning innan dom börjar rulla bandet för att göra det så kostnadseffektivt som möjligt? Bara spekulerar..

Edit: Vad gäller uppdateringar så känns det ibland som att vi konsumenter har mer koll än återförsäljarna, tyvärr :/

jimZon
2015-06-02, 16:05
Golf ALLTRACK'en beställdes i slutet på Januari !! och fick nu tillverknings veckan framflyttad igen...
...denna gång till V.26
Fortfarande ingen info från ÅF angående uppdateringar trots frågor.

VW verkar alltid ligga ur fas så fort det blir "nytt år" för dom. Min GTI MK6 tog 6 månader från beställning till leverans. Då var MK6 redan i produktion när jag väl beställde.

Blackie
2015-06-02, 17:22
Fick mail från säljaren, bilen börjar byggas på Fredag :P

2stroke
2015-06-02, 20:50
Mail från VW:

Produktionsstart för din nya bil

Alla nya Volkswagen byggs helt utifrån beställarens specifika önskemål. Nu är vi glada att meddela att bygget av din bil börjar vecka 23. Efter att bilen är färdig genomgår den flera omfattande kvalitetskontroller, innan den slutligen lämnar fabriken och påbörjar sin resa till dig.

I nästa mail får du information om när din nya bil är på väg.


Fick mail från säljaren, bilen börjar byggas på Fredag :P Du verkar ha en betydligt bättre säljare än min !

Vem skickar dig ovanstående info ?
...VW Södertälje eller din ÅF ?

Blackie
2015-06-02, 22:22
Du verkar ha en betydligt bättre säljare än min !

Vem skickar dig ovanstående info ?
...VW Södertälje eller din ÅF ?

Min återförsäljare i Kista

2stroke
2015-06-03, 13:20
Golf ALLTRACK'en beställdes i slutet på Januari !!
och fick nu tillverknings veckan framflyttad igen, denna gång till V.26 Hmm, undra hur det kommer det sig,
får du den informationen via mail?
Kan det vara så att de vill ha ett par Alltrack i beställning innan dom börjar rulla bandet för att göra det så kostnadseffektivt som möjligt ? Informationen om tillverkningsvecka har jag fått muntligen av ÅF.

Gissar att du valt en ALLTRACK med Diesel motor...
...Min försäljare surrade något löst om att i första batch'en så kommer bara ALLTRACK med Diesel motorer att tillverkas.

Blackie
2015-06-03, 13:23
Blackie

Gissar att du valt en ALLTRACK med Diesel motor...
...Min försäljare surrade något löst om att i första batch'en så kommer bara ALLTRACK med Diesel motorer att tillverkas.
Min bil har Bensin motor.

Ingen Alltrack, jag har beställt en GTi med Bensin motor ;)

Marcus
2015-06-04, 00:57
GTI och Alltrack tillverkas inte i samma fabrik/ort.

Fredrix
2015-06-06, 08:53
http://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/senaste-nytt.suffix.html/2015~2Fvolkswagen-kopplar-upp-med-apple-carplay/newsItem=-315099416.html
"Android Auto har utvecklats av Google för Android-telefoner och kommer att aktiveras i Volkswagens bilar med start under början av 2016. Bilarna som byggs med App-Connect är redan nu försedda med hård- och mjukvara för Android Auto. MirrorLink™ är ytterligare ett gränssnitt som stödjer Androidtelefoner."

Redan försedda med hård och mjukvara för android-auto men aktiveras först 2016 ?

Blackie
2015-06-07, 12:24
Det verkade som att jag fick en 2016, det var på håret :P

6195

Har man Avtal eller Offertnummer så kan man ange det på http://www.volkswagentillbehor.se/
På så sätt kan man tydligen hitta lite info om bilen.

2stroke
2015-06-11, 07:09
GTI och Alltrack tillverkas inte i samma fabrik/ort. Hmmmm......
Hur menar du nu :confused:
Du menar alltså att båda modellerna inte byggs i Wolfsburg ?

Peter-C
2015-06-11, 08:37
Hmmmm......
Hur menar du nu :confused:
Du menar alltså att båda modellerna inte byggs i Wolfsburg ?

VW Golf Variant (Sportscombi/Alltrack) tillverkas i Zwickau / Sachsen.

/Peter

Marcus
2015-06-11, 14:27
Exakt, se Peters kommentar. Sen tillverkas vanliga Golf halvkombi i Zwickau, men jag har ännu inte sett någon GTI från Zwickau.

SniFFzoR
2015-06-13, 01:22
Jag vet inte om det är relevant, men min Golf MK5 GTI är tillverkad i Mosel-fabriken som ligger utanför Zwickau. Så står det i min Carfax-rapport, men jag vet inte helt säkert om den är tillförlitlig.

/S

Marcus
2015-06-15, 02:00
Det kan säkert vara så, men hur som helst byggs Variant/SC endast i Zwickau.

2stroke
2015-06-17, 07:34
VW Golf Variant/SC byggs endast i Zwickau. OK, bra att veta. :)

Blackie
2015-06-18, 19:32
Bilen är i Södertälje, nu är det inte långt kvar :)
Den skall transporteras till butiken den 26:e, har fått regnummer och kunnat kolla vw koderna.

Optional:
W14 = Pluspaket (*)
PXB = Bi-Xenon med LED-varselljus *
8WB = Dim strålkastare med LED och statisk kurvljus *
PJ9 = 18" Austin *

W17 = Dragpaket (**)
1D4 = Dragkrok manuellt infällbar **
KA1 = Backkamerar rear assist **
WDA = Parkeringsensorer fram och bak **

4KF = Tonade rutor från B-stolpen
WL3 = Vienna läder med sportstolar fram
9VH = Ljudsystem Dynaudio Excite
PDD = Dynamic Chassis Control (DCC)
PED = LED lampor bak

Standard:
0VV = Information kit in Swedish
0Y3 = Cold zones
0YE = Weight range 5 installation control only, no requirement forecast
1EX = Special identification plate for EC for M1 passenger vehicle
1S1 = Tool kit and jack
1T2 = Warning triangle
1Z2 = Increase in initial standard fuel filling
2KX = Labels/plates in Danish, Finnish, and Swedish
6E3 = Front center armrest
7K1 = Tire pressure warning light
7W1 = With extended safety system (Pre-Crash Basic)
9WT = MirrorLink
A72 = Category 12 ?
B07 = Type approval Sweden
B0H = Component parts set, complying with vehicle type for Sweden, various parts
C15 = Operating permit, alteration
EM1 = Rest Assist (drowsiness detection)
J0T = Battery 360A (69Ah)
L39 = Suspension range 39 installation control only, no requirement forecast
PF2 = Cruise Control, Adaptive (acc) with Front Assist and City Emergency Break
PH2 = Air conditioning, 2-zone Climatronic
PLA = Rain sensor and automatic dimming interior mirror
QI6 = Service indicator 30,000 km or 2 year ( variable )
S0T = Pre-production series/SOP next MY
V1P = Tire suppliers for EU countries
W4B = 4 Door inkluding electric windows back
VL1 = Extended pedestrian protection measures
WW1 = Winterpackage
ZC3 = Radio Composition Media generation II

2stroke
2015-06-25, 07:44
Bilen är i Södertälje, nu är det inte långt kvar :)
Den skall transporteras till butiken den 26:e, har fått regnummer och kunnat kolla vw koderna. Härligt !


Själv har jag efter påstötning :mad: fått veta att bilen tillverkades i Torsdags ( 18/6 )
och att den kommer att komma till ÅF under vecka 28

Blackie
2015-06-25, 10:23
Härligt !


Själv har jag efter påstötning :mad: fått veta att bilen tillverkades i Torsdags ( 18/6 )
och att den kommer att komma till ÅF under vecka 28

Men då är det ju nära bara 2 veckor kvar!! Hämtar min nästa vecka 1 Juli :)

Och har du fått reg eller offert numret så kan du alltid kolla på http://www.volkswagentillbehor.se/

J.L
2015-06-26, 20:55
Glöm inte att ni får gratis medlemskap i VWCS när ni köper fabriksny Volkswagen,
bara att skicka över uppgifter på er och bilen så bjuder Svenska Volkswagen på det.

info@vwcs.se

Blackie
2015-06-26, 22:10
Glöm inte att ni får gratis medlemskap i VWCS när ni köper fabriksny Volkswagen,
bara att skicka över uppgifter på er och bilen så bjuder Svenska Volkswagen på det.

info@vwcs.se

Great, slänger över mail senare :)

6304

6305

Nu är det nära :P

Andersson Racing
2015-06-27, 01:12
Bra reg.nummer för en turbo;)