handdator

Visa fullständig version : Problem med Golf 4 GTI 1.8t AUM [Felkod 17705]



Wingard
2015-04-06, 13:44
Tjena! Ny här får tacka för insläppet.

Jag har stött på lite problem med min lilla Golf 4 1.8t. Ska också säga att bilen har varit inne en sväng på BSR, sitter 3" från turbon och ett öppet filter på bilen.
Felkoden 17705 är Pressure drop between turbo and throttle valve.
(http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/17705/P1297/004759)

Jag tycker att bilen har börjat gå sämre på sista tiden, inte så att den går skit dåligt men den går helt enkelt sämre. Kommer även in i Limpmode, detta händer när (vad jag märkt) man kör jämn hastighet på t.ex. motorväg.

Jag har gjort rent gasspjället, detta gjorde ingen skillnad förutom kanske lite jämnare gång. Jag har kikat efter läckage i slangar men allting verkar friskt och fräscht.
Jag har ingen laddtrycksmätare i bilen så jag vet inte vad den laddar.

Vad är nästa steg att kolla tycker ni?
Läst att många som chippat sina bilar fått samma felkod, vad har gått snett?

Mvh Felix:)

Lasse62
2015-04-06, 19:34
Hade jag på min Audi B6:a i höstas.

Om du skruvar loss oljelocket (påfyllningen) med motorn på tomgång vad händer då?

Wingard
2015-04-06, 20:48
Hade jag på min Audi B6:a i höstas.

Om du skruvar loss oljelocket (påfyllningen) med motorn på tomgång vad händer då?
Hej
vad Ska hända/vad ska inte hända?
Mvh Felix

Lasse62
2015-04-06, 21:21
Ligger locket löst och skallrar eller har du ett stort undertryck så locket sugs fast.

Om det senare ändras motorgången när du sliter bort locket?

Checka och återkom :-)

trojlee
2015-04-06, 21:51
Det kan inte vara övertrycksventilen som läker?den är ju gjord i plast och kan nog packa ihop om man höjer turbotrycket med chip. Men annars är väl ett läckage någonstans en högoddsare..

Wingard
2015-04-07, 10:56
Tjena.
Locket hoppade runt och motorgången var ej förändrad

Sn00k
2015-04-07, 11:31
den klart vanligaste orsaken till den felkoden är att dumpventilen läcker/håller på och ger sig, så att den inte orkar hålla emot det förhöjda laddtrycket.

det finns en förstärkt ifrån TT225/S3 som är gjord för högre laddtryck, och som man brukar använda på chippade bilar, alternativt kan en återcirkulerande Dahlbäcks-dump i alu fungera.. tror det var livstids garanti på den nya varianten.

Wingard
2015-04-07, 11:38
Okej.. Vad tror vi om magnetventilen självaste laddtrycksregulatorn? Alt fel på datorn i bilen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lasse62
2015-04-07, 13:41
Tjena.
Locket hoppade runt och motorgången var ej förändrad

Bra (eller kanske inte) då kan du utesluta en av felorsakerna, felande vevhusventilation.

Wingard
2015-04-07, 16:07
Varit o köpt en n249 ventil på vag, ska montera denna imorgon o se om de händer nåt.

Sn00k
2015-04-07, 23:42
n249, som styr vacuumet till den återcirkulerande dumpventilen.. ytterst sällan felkällan till felkoden ifråga.

testa med en annan dumpventil, gärna en original förstärkt.

boster
2015-04-08, 11:24
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/atercirkulerande-dump-midi.html

Wingard
2015-04-08, 11:52
Dumpen är hel


Skickat från min iPhone med Tapatalk

boster
2015-04-08, 17:58
de kan vara IC som är trasig de kan vara slangar m.m har Du kollat det???
man brukar byta denna vid chippning http://www.do88.se/sv/artiklar/audi-s3-tt-18t-esp-insugsslang-turbo-bla.html
Orginal dump sitter dumt till vid ökning av ladd så med för det mera Värme bästa ställe är att sätta den vid spjällhuset och sedan låta luften gå tillbaka till turbon

Wingard
2015-04-09, 10:16
Tjena. Tyvärr va de ej lösningen med 249 ventilen. Beställt en ny förstärkt dumpventil och ska koppla in en laddtrycksmätare så får vi se vad skiten laddar..

Wingard
2015-04-09, 11:23
Hänger inte riktigt med nu.
Ser N75 och N249 samma ut?
N75 sitter nere vid högra framskärmen, eller?

Sn00k
2015-04-10, 03:16
N75 sitter på snorkeln som går till MAFen och luftburken, nära dumpventilen.

N249 sitter under insuget.. ser rätt lika ut, men olika ventiler med olika funktion.

Wingard
2015-04-11, 00:47
Tjena
Var snubbarna på VAG som krånglade till de lite för mig men nu har jag koll på vad allt sitter.

Det som hände var att jag inte alls bytte ut n249. Jag bytte ut N75 utan resultat.

Igår efter att ha bytt lite slangar så började troligtvis dumpen att läcka och bilen laddade ingenting.
Som tur var hade jag beställt hem en ny forge dump modell billigare vilket resulterade idag att den laddar igen (oklart hur mycket än så länge).

Då var den felkoden 17705 ur vägen och var glad i cirka 30 sekunder till jag gjorde en ny sökning och fick då fram 17608. Om jag förstår detta rätt så är det N249 ventilen eller Dumpen som felar vilket är omöjligt. Ska börja med att kolla igenom slangarna från N249(bytte 1 idag som såg röten ut) upp till dumpen.

För om jag har fattat detta rätt så går slangen uppepå dumpen ner till just N249 ventilen. Eller är detta något jag bara fått för mig??

Sorry för långt inlägg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

trojlee
2015-04-11, 14:15
Jo jag har för mig att den gick till n249. Men det gäller att rätt slang går till rätt utgång. Jag har läst ur felkod på en kollegas bil för länge sedan, det visade sig att dumpen satt spegelvänd=no go...

Wingard
2015-04-14, 00:22
Kopplade förbi N249 och nu går bilen som aldrig förr.

Har ni detta problem så kan jag rekommendera att koppla förbi denna då bilen känns mer behaglig att köra, samt lite tidigare spool.

Tar ca 5 minuter och de enda du behöver är ett T kors, nån slang och 2 pluggar.

OBS får inga felmeddelanden heller


Skickat från min iPhone med Tapatalk

trojlee
2015-04-14, 12:18
Kopplade förbi N249 och nu går bilen som aldrig förr.

Har ni detta problem så kan jag rekommendera att koppla förbi denna då bilen känns mer behaglig att köra, samt lite tidigare spool.

Tar ca 5 minuter och de enda du behöver är ett T kors, nån slang och 2 pluggar.

OBS får inga felmeddelanden heller


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vet du vilka bieffekter detta medför innan du rekomenderar det till andra?n249 har bla en funktion som gör att den skonar turbon.

Sn00k
2015-04-14, 15:31
finns inga fördelar med att koppla förbi den istället för att laga det som är fel.

N249an styr dumpen genom en vakuum-reserv istället för, som i normala fall, endast insugets vaakum.
detta gör att motorstyrningen har möjlighet att öppna dumpventilen vid skenande laddtryck, som ett extra säkerhetssystem för att rädda motorn ifrån onödigt ras/spikningar/krökta vevstakar.

när du nu lokaliserat felet, fixxa det.. byt till en fungerande ventil, och sätt rätt slang på rätt plats.