handdator

Visa fullständig version : K-jetronik



V-W
2007-09-05, 07:17
Har problem med golf gli cab -86.
Bara bluddrar vid gaspådrag,orkar inte varva.
Verkar dåligt tryck i bränslespridarna.
Kollat med spridare borta o bygla soppapump,lyfta på m-mät....
Kan det vara pumpen som inte orkar?Låter normalt.
Eller skit i pumpen?Påfylln.röret var rostigt...
Vad skiljer golf 2:ans gti pump mot 1:ans?alla anslutningar?
Går o modifiera utan större problem?
Biltemas pumpar vilken passar bäst?
Huvudpump det gäller.
Måste vara fler som haft samma problem.
Tacksam för tips.

Fireball
2007-09-05, 12:41
Jag hade nog börjat med bränslefiltret. Det kan klogga igen med åren...

Lillen
2007-09-05, 12:44
Jag hade nog börjat med bränslefiltret. Det kan klogga igen med åren...

Håller med om filtret.
Skit i tanken på en gammal bil är ju ganska vanligt.
Klart pumpen inte orkar om filtret är tätt.

Fråga dig när du tror filtret är bytt sist =)
Många kommer fram till svaret ALDRIG.

V-W
2007-09-07, 06:27
Första jag gjorde,bytte filter...Fler svar?
Tack iaf!

V-W
2007-09-09, 21:44
Ingen som vet?

Modig
2007-09-10, 16:40
Min mk1 med k-jetronic så var tanken full med skit och det mesta kom inte ens förbi pumpen utan fastnade innan det ens kommit fram till filtret!

så rensa tanken och slangar ut från tanken till pumpen och alla andra ända fram till motorn så borde det bli rent!

har du riktig otur kan skiten komma så långt fram att man blir tvungen att byta spridare!

SundH
2007-09-10, 16:49
Och du har även bytt spridartätningar?

V-W
2007-09-10, 20:11
Jo,o-ringarna e´bytta.Kommer ju soppa fram till spridarna men tror att det är dåligt tryck.Ska försöka mäta upp trycket.Drar sig för o riva ner hela tanken...
Har inte tillgång till varken tryckluft eller el....Nån som vet om nån av biltemas pumpar går o montera?Som jag förstått så är det slanganslutningar i båda ändarna på mk1 pumpen.Vet ju inte vad det är för tryck på olika pumpar.Ska ju vara 3bar på vw-golf-pumpen.Säkrast o köpa mk2 pump?
Tackar!

scirocco GT 1986
2007-09-13, 22:12
Just haft identiskt problem massa jord och skit i tanken pga. rosthål i påfyllnadsrör , blästrade bort rosten, spacklade igen hålet, tog av locket under baksätet så att jag fick upp primär pump och givare , tömde ut all bensin genom en plastslnag som man tömmer ett akvarium , tog av påfyllnadesröret , spolade tanken med vatten!!sköljde helt rent , torkade och sög omgående ut vattnet som fanns kvar , hällde sedan på bensin för att skydda mot rost. bytte huvudpump , går bra med biltemas för 500 , ta med den galma så att du får en liknande så skall det säkert fungera.

Mvh. Thomas

Sciroccogirl
2007-09-15, 18:02
Har problem med golf gli cab -86.
Bara bluddrar vid gaspådrag,orkar inte varva.
Verkar dåligt tryck i bränslespridarna.
Kollat med spridare borta o bygla soppapump,lyfta på m-mät....
Kan det vara pumpen som inte orkar?Låter normalt.
Eller skit i pumpen?Påfylln.röret var rostigt...
Vad skiljer golf 2:ans gti pump mot 1:ans?alla anslutningar?
Går o modifiera utan större problem?
Biltemas pumpar vilken passar bäst?
Huvudpump det gäller.
Måste vara fler som haft samma problem.
Tacksam för tips.


Hos min Scirocco GTI har jag haft typ samma problem, och det fanns skit i tanken osv med... fast problemet löste sig inte bara med att rengöra tanken. Problemet var den där lilla prylen i mängddelaren som sköter bränsletrycket...
Jag hörde sen att det är ett vanligt fel i K-jetronic bränslesystem. Kolla bränsletrycket!! Jag vet inte vad den ska vara på 80-talarna, men det vet säkert du. På 70-talarna ska trycket vara minst 4,5 bar, helst lite över 5 bar.

Och sen är det ju bra att titta över styrtrycksgrejorna med ifall bilen har denna typen av gammal K-jetronic utan E.

Lycka till!
Anne/Sciroccogirl

V-W
2007-09-16, 00:45
Ok.Har rivit isär hela mängdmätaren,blåst rent...När man kör soppapumpen byglad så kommer det knappt nån bensin från returen,tvärtom kommer från returslangen från tanken...?!Baksug,vacum?Fler ideér?Tack för alla svar!