handdator

Visa fullständig version : Airbaglampan börjar lysa under färd sen dör alla mätare. Passat 2,0 -06



Noplan
2015-04-06, 12:57
som sagt har en passar som börjar bete sig skumt.
Då jag ligger å kör så börjar airbag lampan lysa sen dör alla mätare på hela instrument panelen och kommer igång efter 2 sek. Klockan samt trippen nollställs samt färddatorn med. Även då bilen är avstängd och låst så nollas ibland klockan tripp å färddatorn. Detta händer allt mellan 1gång i timmen till varannan dag. Någon som har vart med om samma eller kan tänkas veta vad mitt fel är?

Mvh Nicklas

softishman
2015-04-06, 13:44
ELV modulen kan strula på dessa bilar... Den sitter på rattaxeln...

Noplan
2015-04-10, 21:21
ELV modulen vad är detta?

Henrik.M
2015-04-10, 22:12
ELV modulen vad är detta?

Elektronische Lenksäulenverriegelung.

Rattaxelstyrdon/modul så som vi benämner det. :)

Skickat från min Mini Padda

Noplan
2015-04-10, 22:23
Okej blir det sådana fel om det jävlas?

Henrik.M
2015-04-10, 22:46
Okej blir det sådana fel om det jävlas?

Inte enligt mina erfarenheter , men jag har haft fel förr.
Jag hade dock börjat "på ruta" 1 och tagit ett felminne för fler ledtrådar.
Kan vara så enkelt som en strömdipp beroende på ex ett dåligt batteri eller ett defekt kombi instrument eller 1000 andra saker mellan det.....det blir en gissningslek utan ett felminne att grunda problemet på.

När rattaxelmodulen lägger av brukar det bli svårt att starta bilen och på 06:orna är det inbyggt med komfortsystemet , så det brukar slå ut andra saker också.

Skickat från min Mini Padda

Noplan
2015-04-10, 23:06
Bilen startar bra å händer absolut inget med motor effekten då det händer. Batteriet är 1 år gammalt s å bör inte vara det. Men ska givet kolla det. Kombi instrument menar du nå instrument panelen? Har KOpplat in dator i OBD uttaget å den visade absolut inga felkoder eller fel

Henrik.M
2015-04-10, 23:21
Kombi instrumnet = instrumentpanel.

Vad använde du för dator/program när du läste felminne?

Skickat från min Mini Padda

Noplan
2015-04-10, 23:51
vet ej exakt vad datorn heter. men det är en likadan som verkstäderna har. Enkompis jobbar med ww å har köpt en från jobbet.

Henrik.M
2015-04-11, 10:16
Inte ens en felkod på airbag?
Bilen brukar nämligen lagra ett fel så fort airbaglampan varit tänd utan anledning.

Skrivet på forumspringaren.

Noplan
2015-04-13, 16:31
Nej inget fel på airbag. Enda lilla i tecknets spår är att detta kom upp

reglergräns bränslemätare har underskridits. Sen vad det då betyder visste knappt mullers själva då jag samtalade med dom under veckan.

Har iaf inte hänt nått mer sen 4 dagar sen han köra 30 mil sen imorse på väg hem från jobbet hände det igen.