handdator

Visa fullständig version : Golf MK3 GTI 8v



JimpaGTI
2015-03-31, 23:52
Tjennare,

Ny här och har lite frågor angående en Golf GTI mk3.

Bilen är en Italien import och jag ska regga in den i landet är tanken, är det något extra man ska tänka på som kan vara bra att åtgärda?

Motor: 2,0 8v 115hk
År 1993

Har skruvat lite VW men har mest hållt på med Renault då min racingbil är en gammal R5a (stålmus) så jag skulle vilja ha lite tips på sånt man ska titta på innan så allt är i trim när de är dags för regg.

Om jag bara får den in i registret så blir de nog projekttråd och bankörningar därefter!

// Jimmy

Lillen
2015-04-01, 04:06
Tjennare,

Ny här och har lite frågor angående en Golf GTI mk3.

Bilen är en Italien import och jag ska regga in den i landet är tanken, är det något extra man ska tänka på som kan vara bra att åtgärda?

Motor: 2,0 8v 115hk
År 1993

Har skruvat lite VW men har mest hållt på med Renault då min racingbil är en gammal R5a (stålmus) så jag skulle vilja ha lite tips på sånt man ska titta på innan så allt är i trim när de är dags för regg.

Om jag bara får den in i registret så blir de nog projekttråd och bankörningar därefter!

// Jimmy

Det skall vara orginaldelar på bilen vig regbesiktning.
Dvs inte sänksatser inskrivet i ursprungsreggbeviset eller liknande.

JimpaGTI
2015-04-01, 10:36
Jo så långt har jag koll då farsan jobbar på bilprovningen men var mest om det var något speciellt som brukar vara bra att byta innan som kan vara ett känt fel? som tillexempel bakvagnsinfästningar eller bussningar och annat.

Bromsarna sitter fast just nu så dessa ska motioneras och sen ska de på lagliga gatdäck och ett oljebyte skadar väl inte.

Petta77
2015-04-02, 09:59
Den är väl som vilken MK3 som helst? :) Bara för att den är från pastaland betyder ju inte att den är annorlunda byggd än en som är byggd i Tyskland tex.

Finns ingen anledning att byta bakvagnsbussningar om dessa inte är slut. Vilket Bilprovningen kommer påpeka om så är fallet. De enda som skiljer en MK3 som är köpt i Sverige är: DRL (automatiskt halvljus), samt strålkastarspolning. Annars är den byggd precis på samma vis som alla andra.

JimpaGTI
2015-04-03, 02:01
Ja de lär den ju vara men som sagt har knappt skruvat VW alls och aldrig golf så därav behöver jag tips på kända fel osv... :)

Ja nej de är klart att jag inte tänker byta bussningar om dom är dåliga men tog det som ett exempel :)

Senast jag mekade VW var när jag var 14... och hjälpte farsan med en passat...

Petta77
2015-04-03, 19:27
Om den är Italien import är den till största sannolikhet 100% rostfri. De brukar vara MK3:ans svaghet. En annan ABS'en kan krångla (oftast). Annars brukar de inte vara nåt.

Har en MK3 Variant. En -97:a (svensksåld). Fick med varenda besiktingspapper sen bilen var ny (har gått 12900 mil). Inte en enda anmärkning, inte ens ett bra å veta på nåt papper.

Fixa bromsarna du, sen är de frid å fröjd :)

JimpaGTI
2015-04-04, 00:32
Ja den ser riktigt fin ut, har stått på en grusplan sedan den kom hit för nått år sedan.

Är en bula i höger framskärm men den kan eventuellt gå att trycka ut sen har tröskelplasten på vänstersidan gått sönder annars verkar allt vara iordning!

Okej, absen alltså ja de märks väl när man fixat bromsarna sen!

Tack för tipset :)