handdator

Visa fullständig version : Hjälp en fråga angånde ändring Golf 4 gti



Fredriko12
2015-03-24, 11:46
Tjenare jag har en fråga , har sett många videos på Youtube där folk kör Golf 4 1.8 GTI Och så har dom Launch controll eller 2-step Launchcontroll dom skriver olika, och visa videos visar folk bara när det är en helt oringal gti och så har dom det ? ( när det smattrar och smäller från avgasystemet ) undrar ni alla här verkar ha bra koll på Volkswagen bilarna , någon här som vet hur dom får fram det så lätt ? och vad man kan göra, hade själv varit fräkt att ha det, och använda ibland ,

Sn00k
2015-03-24, 12:34
årsmodell?

funktionen är från början designad av en som kallar sig "Setzi62", och utvecklad för Audi S4ans motronic 7.1/7.1.1, helt open source.
Den består av en Launch-control som klipper tändningen, bygger laddtryck, spottar flammor och låter HÖGT..
samt att det finns No-lift-shift(NLS) medkodad i den..
kort förklarat är NLS en shift-cut, som klipper tändningen när du växlar och gaspedalen är mer än 95% nerpetad i golvet.
du behöver aldrig släppa gasen(stänga spjällhuset), utan bara toucha kopplingen och lappa i nästa växel, med en flamma och ett poff ut ur avgassystemet vid växling, samt bibehållet laddtryck.
funktionerna tar hänsyn till bilens varvtal, hastighet, kopplingspedal-givare, bromspedal mm mm.
Dom är dock ganska "basic" änsålänge och en uppdaterad variant med backat tändläge, inaktiverad missfire detection, förinställt launch-laddtryck och en massa annat godis är i slutfaserna av beta-testning, så den släpps inom kort)


jag var faktiskt den första som portade den officiella funktionen ifråga till 1.8T och Motronic ME7.x boxarna, våra golf 4 gtis, passat 1.8t, audi A3/A4/A6 1.8t, polo GTI mfl.. samt skrev en fullt öppen guide/tutorial för hur man gjorde detta.
(efter detta har mer eller mindre varenda tuning-företag världen över börjat använda/sälja funktionen med sina programvaror)

länk till guiden ifråga: Guide (http://www.docdroid.net/file/download/vffm/me7x-lc-nls-rev003.pdf)
(väääldigt basic, och skriven för några år sedan.. 1.8t och asm kunskaperna har spårat sedan dess.. hehe)


återkom med årsmodell på din bil, så ska vi se vad som går att göra.. =)

Fredriko12
2015-03-24, 13:48
Är golf 4 1.8 GTI 2000 / 2001 års model :) Ja för har sett massor med videos där folk gör det när dom står stilla och även när dom kör så kommer det så verkar rätt nice om det är något du kan hjälpa mig med! :D

Sn00k
2015-03-24, 14:09
så vilket är det, en 00 eller 01? brytgränsen ligger nämligen mitt däremellan.. 00 har me 7.5 med smalbandslambda och 512kb flash, och 01 tenderar att ha 7.5.5 med bredbandslambda och 1024kb flash =)

har bilen E-gas? och har du kanske möjlighet att använda vag-com eller titta på styrboxen va det står för siffror på den, i stil med 06A906032DR eller liknande?

Fredriko12
2015-03-24, 15:07
När jag köpte bilen sa dom 01 , men på trafikveket står det 00 ! :)
06A906032DR har jag ! :)

sånt här jag menar https://www.youtube.com/watch?v=XWbdzpGEDBI

vfr
2015-03-24, 15:33
Trafikverket anger inte modellår. Jag tror det är registreringsår. Din är alltså en MY01 uttagen 00, troligen på hösten.

Fredriko12
2015-03-24, 15:48
aa men 01a då ju :o

Sn00k
2015-03-25, 11:16
en 032DR är mycket riktigt en -01a med ME7.5.5.. då är det fullt möjligt att koda in LC & NLS i boxen =)

Behöver ha tillgång till databoxen, antingen om du har vägarna förbi uppåt falun/dalarna, eller kan skicka upp den i ett av postens gröna vadderade kuvert(framme nästa dag), så returnerar jag den samma dag.

det är lite dumt att aktivera så att man kan använda LC även i hastighet, som i filmen, men det går om så önskas..

LC är av uppenbara skäl inte snällt mot turbon eller avgassystemet, och original ljuddämpare ogillar det starkt då dom är av reflex-typ.

vill man se flammor och höra kraften i smällarna så är det ett sportsystem med fullflödesdämpare som gäller.

trots detta har jag aldrig sett en turbo haverera pga detta.. däremot har vi skjutit skarvarna av ett å annat original avgas.. ;)

Fredriko12
2015-03-26, 11:05
Okej ja jag har sportavgasystem BSR men 3 tums downpip och 2.5 av resten med racekatt ! :D ska skaffa senare en ny styrbox för skulle lämnat den på GDM innan men så såg vi att MTM chippet jag har i bilen är fastlöddat så ska skaffa ny styrbox och lämna den på chip där kan man så fal sen skicka den upp den upp till dig och så fixar du in dessa programmen ? :o
Och är programmen allt jag behöver för att få som på videon ? :o

Sn00k
2015-03-26, 12:41
beror lite på vad för chippning och skydd dom kör med, men i 99% av fallen är det inget problem att lägga till det även i deras programvaror.

LC & NLS kodningen är allt du behöver för att köra riktiga launch-starter på fullt laddtryck, samt fullgasväxla med klippt tändning och öppet spjäll.. resultatet blir väldigt mycket pang pang,laddtryck och lågor..

Nicke/Golf4life här på forumet bla kör med min programvara i sin mk2 syncro 1.8t, och den rör på sig DUKTIGT med dom få modifikationer som är, vet inte om han kanske har nån filmsnutt i sin projekttråd..

Fredriko12
2015-03-26, 19:37
ah har du något trim program vara till en mk4 1.8 GTI ? för något billigt ? :) kanske man kan ta dig, och något som håller i längden och inte sliter alls för mö grejerna och så ! :) :)

Sn00k
2015-03-27, 01:49
till 032DR boxen har jag färdig programvara ~202hk/330Nm om jag inte minns tokigt, med LC & NLS inlagt.
du lär isf skicka upp boxen då det är lite långt att åka.

skicka ett PM med vad som är ändrat på motorn(såsom avgas, downpipe, IC mm) om det är av intresse, för vidare diskussion.

Fredriko12
2015-03-27, 12:38
Skickat!