handdator

Visa fullständig version : Vårstädningstips Golf V



Micke_Z
2015-03-15, 19:15
Håller på att gå igenom bilen inför försäljning och blev att jag tog loss innerskärmar och stänkskydd fram för att komma åt att göra rent skärmkanterna och lägga i lite stenskott.

I samband med detta så ser jag att det sitter enorma mängder grus/löv mm i hjulhuset mot torpeden nere vid tröskeln. Efter att skrapat bort allt så fick jag ihop en hög på ca 2-3 liter smuts per sida. Det som händer om det sitter så mycket skit där är att vattenavledningen som kommer från framrutan och det vatten som kommer därifrån kommer rinna raka vägen ut på insteget och göra att framdörren knäcks i framkant...

Så lägg 15 minuter extra när ni sätter på sommardäcken och plocka ner innerskärmen och gör rent så kan man nog undvika en hel del vatten som fryser samt att denna mängd fuktigt grus säkert är bra att bli av med ur rostsynpunkt.

PassatGT16v
2015-03-15, 19:30
Exakt som på Golf IV och säkert 6:an också.

Hela utrymmet mellan innerskärm och tröskel blir kompakt packat med smuts och rosten kommer snabbt.

Peter-C
2015-03-15, 19:55
...och även på 7:an.

Ni som har golf 7 kolla om där är en glipa 15 cm ovan tröskel där innerskärmen går från att vara utanpåliggande till innerliggande bakom falsen. På min R var där väldigt liten glipa, nästan ingen smuts innaför. På TSI 1.4 Sc bilen var glipan över 1 mm. Tjockt med skit efter 1 år. Lättade på nederdelen av innerskärmen, rengjorde, monterade ihop och lade svart silikon i glipan på bägge bilarna i höstas.

/Peter

Amazonas
2015-03-15, 21:07
Jahapp känns som man har ngt att kolla upp nästa helg då på Golfen och Octavian (borde va lika kass lösning där som på Golf 7).

Peter-C
2015-03-15, 21:26
Jahapp känns som man har ngt att kolla upp nästa helg då på Golfen och Octavian (borde va lika kass lösning där som på Golf 7).

Golf 6:an jag hade tidigare kollade jag aldrig avseende skit bakom innerskärmarna. Orsaken att jag kollade de nuvarande Golfarna va just glipan på någon mm som var c:a 10 - 15 mm lång.

Då jag av annan anledning hade bort innerskärmen på R:en för 2 veckor sedan konstaterade jag att gavelstycket mot förardörren är gjort av någon slags skumplast. Detta material absorberar vatten längs ned mot tröskeln.

Som sagt i övrigt var det rent sedan rengöringen i höstas. Funderar på att lägga några nylondistandser ovanpå trösklarna mellan skumplasten och tröskeln. Man kommer åt bottenpartiet från dörröppningen.

/Peter