handdator

Visa fullständig version : Vart placera domkraften på en Beetle?



Pepper
2015-03-07, 21:29
ja, jag vet att Beetle inte är så vanlig här i Sverige, men någon kanske kan svara på min fråga ändå :)

Jag undrar helt enkelt vart det är lämpligt sätta garage-domkraften när man vill hissa upp en Beetle (inte New Beetle alltså, utan nyaste versionen)

I instruktionsboken står det inget, utan där står det att man ska använda domkraften som följer med bilen. Samtidigt sägs det ju att domkrafterna som följer med bilarna inte är gjorda för att användas ofta, utan mest till för enstaka punkteringar och sånt. Lite moment 22 liksom ;)

Mvh
Micke

henca
2015-03-08, 02:22
Nu har jag själv inte någon Beetle, men har en närbesläktad luftkyld Porsche 911 och tror att de har konstruktioner som är väldigt lika varandra när det gäller domkrafts-infästning.

Domkraften som följer med bilen sticks in i ett hål på sidan och lyfter en hel sida åt gången. Naturligtvis kan man hitta lämpliga punkter att sätta en garagedomkraft på, men det finns också på åtminstone Porschen rent olämpliga punkter att lyfta på. Om man dessutom vill sätta in pallbockar under bilen blir det ännu krångligare då man oftast vill sätta pallbockarna just där man lyft med garagedomkraften.

En sak som gör livet lite lättare är ett special-verktyg som man skjuter in i hålet för domkraften på sidan och som ger en yta perfekt för att lyfta med garagedomkraft:
5631

Jag beställde min från pelicanparts i USA i samband med att jag beställde lite fler grejor därifrån, men det går att beställa likadana även från europeiska web-butiker, då slipper man tull och moms. Nu törs jag dock inte säga om det är samma dimension på hålet för domkraften på en bagge som en 911, men om du vill kan jag gå ned i garaget och mäta vilka mått det är.

m v h Henrik

Fredrix
2015-03-08, 08:16
Såg fel.
...raderar min post.

J.L
2015-03-08, 08:23
inte New Beetle alltså, utan nyaste versionen


men har en närbesläktad luftkyld Porsche 911


Jag vill inte sabba stämningen, det var ett jättebra svar Henrik,
men jag tror att det är en Beetle 2013-> Micke har, eftersom han skriver nyaste versionen.


Har du någon balk under eller framför motorn brukar jag hissa hela framaxeln
framifrån, och sedan använda pallbockar vid infästningar för länkarmar.

Nyare bilar brukar dock vara täckta underifrån framför motorn med en stor
hasplåt/plast.

henca
2015-03-08, 11:16
Ajdå, jag läste slarvigt och såg bara att det var "inte New Beetle". Nu vet jag inte precis hur det ser ut på den aktuella bilen, men moderna bilar brukar ju ha en nöddomkraft som går runt flänsen vid bil-sidan och den nöd-domkraften skall enbart sättas där det finns markeringar. Jag brukar lyfta på samma ställe med garagedomkraft, men använder en jack-pad av gummi som flänsen mjukt går ned i. Sådana jack-pads går att köpa för några tior på Biltema och liknande:
5632

m v h Henrik

Pepper
2015-03-08, 18:34
ja, J.L. har helt rätt, det är en 2014 det handlar om, men annars var den där plattan att stoppa in i hålet en smart uppfinning Henrik :)

Men ditt andra förslag passar nog min bil bättre. Det är som du säger, en fläns som ska gå ner i en skåra i original-domkraften. Så en sån där jack-pad kanske kan vara en lösning på problemet. Tackar för tipset :)

Mvh
Micke