handdator

Visa fullständig version : 16V problem..



Bastard66
2007-09-03, 20:35
Hej har en golf gti 16V (PL)

Har problem med tändningen så jag tar snart och skrotar bil j-veln..
När jag startar den så går den inte på alla cylindrar..

Bytte idag fördelaren till en som jag vet är ok. Då startade bilen och gick på alla 4..

Men den gick mkt ojämnt och när den höll på å dö så klickade det i något relä.. även varvräknaren börjar hoppa upp å ner när bilen är på väg att dö..

Har bytt:

Tändspole
Fördelare
Fördelarlock
Rotor

mattiask
2007-09-04, 08:49
Surrar/vibrerar tomgångsmotorn? Laddar generatorn?

GTI-nissen
2007-09-04, 10:56
Och tändkablarna sitter i rätt ordning?
Fördelaren på 16V roterar motsols har jag för mig.

Bastard66
2007-09-04, 16:45
Och tändkablarna sitter i rätt ordning?
Fördelaren på 16V roterar motsols har jag för mig.

Tändkablarna sitter rätt.. Tomgångs motorn ska väl inte göra att bilen inte går på alla cylindrar?

Bastard66
2007-09-04, 16:45
Surrar/vibrerar tomgångsmotorn? Laddar generatorn?

Motorn går runt lätt så generatorn laddar..

Dave the brave
2007-09-04, 19:19
Prova att dra upp en tändhatt åt gången. När du gör detta ska motorn gå markant sämre. Om det är någon cylinder som redan går dåligt så gör det inte lika stor skillnad om du drar bort denna tändhatten jämfört med de andra.

Det står ingenting om att du har bytt tändstift men det kanske du redan har gjort? Har du gnista på varje tändstift?

Komptesta varje cylinder. Kan ju vara nån ventil som inte är riktig, en kolvring kan ha spruckit eller topplockspackningen kan ha gett sig.

Kolla inställningen för kammarna så att de står rätt.

Du kan också kolla varje spridare så att de lämnar lika mycket bränsle/tidsenhet och att strålbilden är riktig. Det ska vara en jämn konformad dusch. Hur du gör detta finns beskrivet på detta eller det gamla forumet.

Bastard66
2007-09-04, 20:44
tog tag i detta denna eftermiddag när jag var mekar sugen... Tog fram multimetern och mätte upp alla tändkablar igen och dom var ok..

Kom sedan på att jag hade glömt att kontrollera kabeln mellan tändspole - fördelare verkade bra tills jag började bryta ganska kraftigt i den.. Det var glapp i den.. det förklarar varför den gick konstigt när den var kall...

Då jag inte har någon tomgång när bilen är kall så "hoppar" motorn en del när man får gasa hela tiden sedan när bilen blir varm så kommer tomgången och då går motorn jämnt och fint...

Jag tyckte att det var långsökt men jag bytte kabeln och nu går den som en klocka igen =) förutom avsaknad tomgång =(

Gött att den går iaf =)