handdator

Visa fullständig version : Köptips Touran eller Caddy Life till rullstolstransport



Hittabil 1
2015-03-06, 16:31
Hej.
Eftersom vår dotter har rullstol så behöver vi en bra och prisvärd bil som så enkelt och smidigt som möjligt rymmer tre personer (förare och två passagerare) samt lastar en rullstol med måtten -H 91cm D 87cm B 66cm ( H87 D91 B 66 om man ”lägger den på rygg”).Det är en "vanlig hand driven" rullstol ( typ den här http://socorsa.files.wordpress.com/2011 ... lround.jpg ) Dottern är även ljudkänslig så en så ”tyst” bil som möjligt är önskvärt. Bilen kommer dels att användas till att köra dottern till aktiviteter på ca 3-5mils avstånd men även till helgturer på ett 20 tal mil.
Värdesätter driftsäkerhet och pålitlighet framför ”bling bling”.
Gärna en bil med ett par tre år och kanske upp till 5/6000mil på .de annars välvårdade axlarna.
Vi helst vill ha en lite högre bil, eftersom jag har lite problem med ryggen så blir det lättare att gå i och ur en högre bil och dessutom är det bättre för ryggen när man kommer lite mer uppifrån när man trampar ned pedalerna. Har nu en Nissan Note -09 (den lite högre modellen. nya är är tydligen lägre) men om man skall få plats med rullstolen utan att ta bort hjulen och fot,armstöden . Dessutom är det ju en ganska liten (1,4L), högvarvig motor. Nöjda med den annars.

Så... vi är nu nyfikna på och kollar lite på VW Touran och VW Caddy life.Vad är det för för och nackdelar med resp. modell? Är det några års/utrustnings/motor modeller som är bättre eller sämre än andra?

Tips och råd emottages tacksamt.
OK.
Hittade själv lite info/test här:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-caddy-life-mot-volk swagen-touran-122935/ (http://teknikensvarld.se/provkorning-av-volkswagen-caddy-life-mot-volkswagen-touran-122935/)

och här
http://teknikensvarld.se/bil/volkswagen/touran/

men... som sagt... fler synpunkter emottages tacksamt
Hörde att kombinationen ECOfuel och automat låda inte funkar så bra/krånglar.

Nån som har erfarenhet av ECOfuel och automat låda och vet om detta är nåt man behöver se upp med?

T-mek
2015-03-06, 18:04
Hade INTE satsat på en eco-fuel (gas), automat eller ej..
Caddyn är ju lite lättare att lasta i och ur iom skjutdörrarna, men komforten i touranen är snäppet högre..
Annars har de ju liknande konstruktion och mekanik, så det lättaste är om ni kan provköra en av varje och känna efter själv..

Hittabil 1
2015-03-06, 18:13
Hade INTE satsat på en eco-fuel (gas), automat eller ej..
Caddyn är ju lite lättare att lasta i och ur iom skjutdörrarna, men komforten i touranen är snäppet högre..
Annars har de ju liknande konstruktion och mekanik, så det lättaste är om ni kan provköra en av varje och känna efter själv..

Tackar för snabbt svar.
Jo vi har kollat lite och tycker väl hittills ung. som du skriver, att caddyn verkar lite lättare att lasta men att Touranen har bättre komfort och verkar ha mer flexibla(lättare att flytta) och bekväma stolar.

Vad är det som du inte tycker är så bra med eco fuel ?

T-mek
2015-03-06, 18:20
De är tyvärr behäftade med en hel del barnsjukdomar på gassystemets komponenter som inte är jättebilliga att åtgärda..

Hittabil 1
2015-03-06, 18:34
De är tyvärr behäftade med en hel del barnsjukdomar på gassystemets komponenter som inte är jättebilliga att åtgärda..

OK då förstår jag.

Då är väl Diesel det mest miljö vänliga och ekonomiska?
(bensinare är dock inte uteslutet i nuläget)

Har kollat runt lite på nätet och ser att med vår budget på ca 150.000 så hamnar man väl på en ca 2012a med ca 5.000 avverkade mil oavsett Touran eller Caddy Life

2stroke
2015-03-06, 19:30
*deleted*

Peter-C
2015-03-06, 22:24
Hej Ingemar - Välkommen till forumet.

För en månad sedan hyrde jag en Caddy Maxi 7 sits 1.6 TDI i en vecka. Bilen var något år gammal.
Ändamålet var att transportera undertecknad jämte fru och vänner under en semestervistelse i varmare klimat. Det utförde Caddyn alldeles utmärkt.

Bra takhöjd, säkert en viktig egenskap om man ska transportera rullstol. Detta ex var fullmatat med säten men det är ju lätt att ändra på. 1.6 TDI / 101 motorn var tyvärr alldeles för liten i denna storlek på bil, upplevdes som irriterande slö. Som väl är finns andra motoralternativ. Bilen gav ett intryck av arbetsbil (det är i grunden en arbetsbil), ganska grov finish på inredningsdetaljer såsom instrumentbräda, plast paneler osv. Kvalitetskänslan avseende inredningen står inte i paritet med VW:s övriga personbilsutbud. Det är inget ”fel” i sig, snarare en egenskap som man bör vara medveten om.

Köregenskaperna i övrigt var mycket bra, bjöd inte på några överraskningar. Man får ha rimliga krav på ett transportfordon, det är ju ingen sportbil. De övriga medresenärerna var nöjda :).

Hade heller inte valt Eco fuel om jag skulle köpt en ”Life”.

För ändamålet kan Caddy säkert vara ett bra alternativ.

Tog en bild med:

5618

/Peter

danno
2015-03-06, 22:25
Har både caddy och tourangasbilar på jobb med och utan automat och jag tycker att vilken av dom du än väljer så bör du välja bort både gas och automatlåda, har väldigt mycket problem med båda.

jesseboy73
2015-03-07, 07:28
Caddyn är ju snäppet vassare att ta last. Men om ni inte ska ha 7 säten uppe så bör Touranen klara det utan problem. Plus med Touranen är att det är lite mer "bil" vad gäller komfort och basutrustning.
Jag skulle inte välja annat än diesel och växellåda är väl mer en smaksak.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

magnusT
2015-03-07, 08:03
Har tidigare haft en caddy tdi med 105hk. En motor som räcker till det mesta.
Men kupévärmen vintertid är ju inte så bra, och ska du ha en caddy life eller touran bör du nog ha en med extra dieselvärmare.
Eller köp en bensinare om ni inte kör så mycket.

2stroke
2015-03-08, 08:37
Eftersom vår dotter har rullstol så behöver vi en bra och prisvärd bil som så enkelt och smidigt som möjligt rymmer tre personer (förare och två passagerare) samt lastar en rullstol med måtten
H-91 / D -87 / B-66 cm ( H-87 / D-91 / B-66 cm om man ”lägger den på rygg” ).
Det är en "vanlig hand driven" rullstol.
Dottern är även ljudkänslig så en så ”tyst” bil som möjligt är önskvärt.
Bilen kommer dels att användas till att köra dottern till aktiviteter på ca 3-5 mils avstånd
men även till helgturer på ett 20 tal mil.
Värdesätter driftsäkerhet och pålitlighet framför ”bling bling”.
Vi vill helst ha en lite högre bil, eftersom jag har lite problem med ryggen så blir det lättare att gå i och ur en högre bil och dessutom är det bättre för ryggen när man kommer lite mer uppifrån när man trampar ned pedalerna. * Beroende på beräknad årlig körsträcka så bör ni nog överväga att välja BENSIN motor.
* Hur mycket storstads körning utför ni ? ( detta för att välja rätt typ av växellåda ).


Personligt val:
Hade utan att tveka valt Caddy Life utifrån era behov.

Hittabil 1
2015-03-08, 16:43
Tackar för alla svar och synpunkter !
(fler är givetvis väldigt välkomna)

Bilen kommer att köras ganska mycket (ca 3000 mil/år) men i stort sett ingen storstadskörning.

Är lite bekymrad för det där med dålig kupevärme. Gällde det både Caddy Life och Touran?

Ser att det dessvärre inte verkar finnas så många begagnade Touran med Diesel eller Bensin och manuell låda, i min prisklass (ca 150 000 sek) i mitt närområde (ca 15 mil), Verkar vara flest ecofuel

Marcus
2015-03-08, 19:42
Har både caddy och tourangasbilar på jobb med och utan automat och jag tycker att vilken av dom du än väljer så bör du välja bort både gas och automatlåda, har väldigt mycket problem med båda.

Väljer man en 2,0 TDI med DSG så är det en mycket pålitlig kombination. Alla 2,0 TDI DSG är DSG6 dvs DQ250. Jag gissar att dina erfarenheter som du refererar till gäller DSG7...? Caddy har väl möjligen annan växellåda tillsammans med gasmotor? Tiptronic?

Hittabil 1
2015-03-08, 20:35
Caddyn är ju snäppet vassare att ta last. Men om ni inte ska ha 7 säten uppe så bör Touranen klara det utan problem. Plus med Touranen är att det är lite mer "bil" vad gäller komfort och basutrustning.
Jag skulle inte välja annat än diesel och växellåda är väl mer en smaksak.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2


Nej vi skall inte ha 7 säten uppe och vad jag har mätt på Touran så skall den klara rullstolen då.

Har dessvärre inte testat med rullstolen men hoppas kunna göra det till veckan.

Hittabil 1
2015-03-08, 20:43
Hej Ingemar - Välkommen till forumet.

För en månad sedan hyrde jag en Caddy Maxi 7 sits 1.6 TDI i en vecka. Bilen var något år gammal.
Ändamålet var att transportera undertecknad jämte fru och vänner under en semestervistelse i varmare klimat. Det utförde Caddyn alldeles utmärkt.

Bra takhöjd, säkert en viktig egenskap om man ska transportera rullstol. Detta ex var fullmatat med säten men det är ju lätt att ändra på. 1.6 TDI / 101 motorn var tyvärr alldeles för liten i denna storlek på bil, upplevdes som irriterande slö. Som väl är finns andra motoralternativ. Bilen gav ett intryck av arbetsbil (det är i grunden en arbetsbil), ganska grov finish på inredningsdetaljer såsom instrumentbräda, plast paneler osv. Kvalitetskänslan avseende inredningen står inte i paritet med VW:s övriga personbilsutbud. Det är inget ”fel” i sig, snarare en egenskap som man bör vara medveten om.

Köregenskaperna i övrigt var mycket bra, bjöd inte på några överraskningar. Man får ha rimliga krav på ett transportfordon, det är ju ingen sportbil. De övriga medresenärerna var nöjda :).

Hade heller inte valt Eco fuel om jag skulle köpt en ”Life”.

För ändamålet kan Caddy säkert vara ett bra alternativ.

Tog en bild med:

5618

/Peter

Tackar för svar och engagemang.

Av bilden att döma ser det väl ut som en Caddy Life Maxi och jag har kollat lite på en sådan 2012a men med comfortpaket så inredningen var kanske lite roligare då. Hade ju VÄLDIGT BRA lastförmåga men... jag tycker att den exteriört är lite för lik en annan typ av bil. Den vanliga Caddy Life ser lite mer harmonisk ut i mina ögon. Inte det viktigaste men... om den även är irriterande slö oxå så har den väl inte topp prio.

Hittabil 1
2015-03-13, 19:05
Hittade nedanstående Touran Family 1.4 TSI 140 HK ny för 199.000

http://bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/avt8ayvg/E0ABUDJwAY8YzCcv78MBfEJm6s1Y.Qw1AAA_!

Är det det en "billigare" modell ?

Nån som har erfarenhet av den ?

Kan det vara så att man säljer den modellen billigare nu när det, vad jag förstår, skall komma en uppdatering av Touran

vfr
2015-03-13, 19:29
Det är väl inte alls omöjligt att dom gör så. Det är vanligt förfarande och blir väldigt prisvärda bilar.

Peter-C
2015-03-13, 20:16
Hittade nedanstående Touran Family 1.4 TSI 140 HK ny för 199.000

http://bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/avt8ayvg/E0ABUDJwAY8YzCcv78MBfEJm6s1Y.Qw1AAA_!

Är det det en "billigare" modell ?

Nån som har erfarenhet av den ?

Kan det vara så att man säljer den modellen billigare nu när det, vad jag förstår, skall komma en uppdatering av Touran

Det är minst sagt ett fördelaktigt pris. Oavsett om modellen är utgående eller ej så är det ju frågan om en helt ny bil. Det kan nog bli en bra affär på sikt. En ny 1.4 TSI har rimligen kamrem istället för kedja som föregångaren hade. (Har inte kollat just Touran i det avseendet). Det är inget fel på kamkedja men just 1.4:an har haft en del problem med denna.

Personligen tycker jag att Caddy är mer arbetsbil, Touran är betydligt snyggare att titta på :).

/Peter

Hittabil 1
2015-03-13, 20:20
Det är väl inte alls omöjligt att dom gör så. Det är vanligt förfarande och blir väldigt prisvärda bilar.


Googlade runt lite på just den modellen/utrustningen och det verkar väl som att de ligger på ca 210.000 rikt så då är den här ju ca 10.000 billigare

http://www.facit.com/se/model/volkswagen-touran-minimpv/

Hittabil 1
2015-03-16, 22:50
Har kollat lite på några olika prisnivåer...

Är det överhuvudtaget vettigt att köpa en
Volkswagen Touran 1.4TSi 140Hk 7-Sits Drag 2Äg.Sv-Såld för 86.500 kr med 11.300 mil på mätaren
http://bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/av9xamvg/w0ABUDIAAY8YzCeGlOIADFpFCcJ4AA__!

Då skulle jag ju iaf vilja att den gick problemfritt (med sedvanlig service) i minst tre år.
Är det rimligt ?

Eller skulle det vara vettigare att satsa på en
Volkswagen Touran 1.6 TDI (105hk), 7-Sits, Sv-såld för 139.900 kr med 8 696 mil på mätaren
http://bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/xvgfmjvg/w0ABUDIAAY8YzCeGlOIADFpFCcJ4AA__!
Då skulle jag ju iaf vilja att den gick problemfritt (med sedvanlig service) i minst fem år.
Är det rimligt ?

Eller bör jag satsa på (ovanstående i tråden)

Touran Family 1.4 TSI 140 HK ny för 199.000
http://bytbil.com/bilar/volkswagen/t...Jm6s1Y.Qw1AAA_ (http://bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/avt8ayvg/E0ABUDJwAY8YzCcv78MBfEJm6s1Y.Qw1AAA_)!

Hittabil 1
2015-03-21, 22:36
Caddyn går nog bort. Lite onödigt "skåpig och lite bullrig" för våra behov och det mesta av utrymmet på höjden förblir outnyttjat för oss.

På Touranen får man visserligen ta bort fotstöden på rullstolen, vilket iofs inte är nån större manöver, så går det att luta rullstolen på bakhjulen och "häva in" rullstolen på framhjulen direkt från backen, däremot måste man köra fram två av baksätesstolarna ca 5cm och lägga rullstolen på "rygg" i Touranen (ändå väldigt smidigt och vi är ändå nästan aldrig mer än tre pers. i bilen. Ibland har vi en sjuåring med men hon får plats även om stolen är så lite framkörd. Skulle man behöva ha in fler vuxna så går det ju att plocka av hjulen på rullstolen, så att den får plats utan sätesjusteringa, vid just de sällsynta tillfällena)

Hittabil 1
2015-03-30, 23:36
Har tittat på några Touran TDI 105 och några TDI 140.

Är det stor skillnad på köregenskaper/körkänsla mellan 105hk 0ch 140hk alternativen.

Antar att det är större skillnad om man tänker dra.

Vågar men sig på TDI 140 DSG ?

Marcus
2015-03-30, 23:41
Sannolikt stor skillnad i dragkraft, ja. Jag har kört TDI 105 i A3/Golf och jämfört med min TDI 140 är skillnaden störst vid start samt utanför stadstrafik, dvs högre fart, omkörning landsväg, motorväg och liknande. DSG6 (DQ250) är en relativt trygg låda, vad jag förstått.

Hittabil 1
2015-03-30, 23:54
Sannolikt stor skillnad i dragkraft, ja. Jag har kört TDI 105 i A3/Golf och jämfört med min TDI 140 är skillnaden störst vid start samt utanför stadstrafik, dvs högre fart, omkörning landsväg, motorväg och liknande. DSG6 (DQ250) är en relativt trygg låda, vad jag förstått.

Tackar för snabbt svar.

Skall kolla vad det är för DSG i just den här 140
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/8vjxuyvg/k0CBUDJwAY8YzCcv7MMCKE4T18QmbqzVj9KSfAAFC0A_!

Här är en manuell 140 men den har ju några år/mil på nacken
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/iv2cpjvg/k0CBUDJwAY8YzCcv7MMCKE4T18QmbqzVj9KSfAAFC0A_!

Annars har jag kollat lite på de här 105
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/cvk8gyvg/k0CBUDJwAY8YzCcv7MMCKE4T18QmbqzVj9KSfAAFC0A_!

http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/rvsibxsg/k0CBUDJwAY8YzCcv7MMCKE4T18QmbqzVj9KSfAAFC0A_!

tobbetdi
2015-03-31, 06:55
Dsg6 är en bra låda. Har haft det i 2 bilar och kört över 10.000 problemfria mil


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Marcus
2015-03-31, 08:35
Tackar för snabbt svar.
Skall kolla vad det är för DSG i just den här 140
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/touran/8vjxuyvg/k0CBUDJwAY8YzCcv7MMCKE4T18QmbqzVj9KSfAAFC0A_!


När 2,0 TDI 140 kombineras med DSG är det alltid DQ250.

jesseboy73
2015-03-31, 12:15
2.0tdi och DSG6 är väl en av de mest problemfria kombinationerna (förutom manuell) om jag inte är felinformerad. Vår funkar utmärkt, peppar, peppar...

Hittabil 1
2015-03-31, 12:34
Tackar för svar och engagemang.

Jo jag kollade med säljaren och han svarade "Det är dsg 6 med våtkoppling"

Just den här har ju gått närmare 8.000 mil men vad jag förstår så är det ingen större fara på en sådan VW Touran.

Funderar återigen på det där med diesel eller bensin...

Vår tilltänkta bil kommer enl. planen att köras :

Ca 1 mil enkel (och 1 mil tillbaka) på 70/50 km/h väg i småstadsmiljö ca 3 ggr/veckan
Ca 3 mil enkel (och 3 mil tillbaka) på 70 km/h landsväg ca 2 ggr/veckan
Ca 10 mil enkel (och 10 mil tillbaka) sträckan Kungälv- Varberg (E6 motorväg men genom Göteborg) ca 2 ggr/veckan

Då är frågan:

Är det lämpligast med diesel eller bensin med tanke på att dieseln väl (vad jag förstår) behöver lite längre körsträckor för att bli "varm"

jesseboy73
2015-03-31, 12:43
Kan vara värt att räkna lite på förbrukning kontra skatt. Vår 2.0tdi drar ca 0.65 blandad körning och runt halvlitern långkörning. Den har som många moderna dieslar ganska klen värme i kupén och tar som du säger en stund på sig att nå arbetstemperatur.
I vårt fall är diesel mest ekonomiskt trots den högre skatten. Hur kör du och hur vill du att bilen ska uppträda? Jag upplever att dieseln (som går mkt på vridet, iaf 2.0 ihop med DSG6) uppmanar till ganska lugn och harmonisk körning. Ändå kan den raska på vid t ex omkörningar.
En högvarvigare motor ger ju en annan karaktär som jag iofs uppskattar, men då hellre på en roligare bil.
Jag tror på att provköra olika alternativ och se vilken motor som passar din körstil bäst.

Hittabil 1
2015-03-31, 13:04
Kan vara värt att räkna lite på förbrukning kontra skatt. Vår 2.0tdi drar ca 0.65 blandad körning och runt halvlitern långkörning. Den har som många moderna dieslar ganska klen värme i kupén och tar som du säger en stund på sig att nå arbetstemperatur.
I vårt fall är diesel mest ekonomiskt trots den högre skatten. Hur kör du och hur vill du att bilen ska uppträda? Jag upplever att dieseln (som går mkt på vridet, iaf 2.0 ihop med DSG6) uppmanar till ganska lugn och harmonisk körning. Ändå kan den raska på vid t ex omkörningar.
En högvarvigare motor ger ju en annan karaktär som jag iofs uppskattar, men då hellre på en roligare bil.
Jag tror på att provköra olika alternativ och se vilken motor som passar din körstil bäst.

Jo vi värdesätter och försöker att hålla en "ganska lugn och harmonisk körstil".
Däremot bekymrar det oss att dieseln har klenare kupevärme. Dottern prioriterar värme och bekvämlighet högt :-)

Som det är nu har vi inte tillgång till carport/garage eller motorvärmaruttag så då är det väl fjärrstyrd dieselvärmare som gäller?
Vi (eller iaf dottern) kommer iofs att få tillgång till carport och motorvärmaruttag innom en inte alltför avlägsen framtid.

Vi prioriterar även så "hög miljövänlighet" som möjligt men vad jag förstår så är det ingen större skillnad på diesel och bensin i det hänseendet. Ekonomin är ju givetvis oxå viktig men inte helt avgörande så länge det inte handlar om 10.000 tals sek/år

Marcus
2015-03-31, 13:06
Instämmer med Jens, provkör själv och bilda dig en uppfattning. Du kanske inte alls behöver den extra kraften från 2,0 TDI 140 (samt högre fordonsskatt) - 1,6 TDI 105 kanske fungerar utmärkt för dig. Den har trots allt ett vridmoment på 250 Nm och så länge man håller sig kring rätt varvtal så klarar den alla vardagsuppgifter. Jag upplever inte att 2,0 TDI är särskilt bränslesnål när den går korta sträckor där den inte får bli riktigt varm. 2,0 TDI är en fantastisk motorvägsmotor, som med kraft och effektivitet tar sig an längre sträckor med fart.

Hittabil 1
2015-03-31, 13:30
Instämmer med Jens, provkör själv och bilda dig en uppfattning. Du kanske inte alls behöver den extra kraften från 2,0 TDI 140 (samt högre fordonsskatt) - 1,6 TDI 105 kanske fungerar utmärkt för dig. Den har trots allt ett vridmoment på 250 Nm och så länge man håller sig kring rätt varvtal så klarar den alla vardagsuppgifter. Jag upplever inte att 2,0 TDI är särskilt bränslesnål när den går korta sträckor där den inte får bli riktigt varm. 2,0 TDI är en fantastisk motorvägsmotor, som med kraft och effektivitet tar sig an längre sträckor med fart.

Tackar för kloka synpunkter.

Vi har ju kört dottern i en liten Nissan Note 09 1,4L 88hk de senaste fem åren och det har ju funkat,
Det är ju iofs en mindre/lättare bil än Touran och visst har vi önskat oss lite mer bekvämlighet både vad det gäller åkkomfort (varvtal/kraft) och lastförmåga men det kan ju faktiskat vara så att vi klarar oss gott med 1,6 TDI 105. Vår ambition är att ta oss så Problemfritt/bekvämt/smidigt/ekonomiskt och miljövänligt från punkt A-B

Hittabil 1
2015-04-12, 21:40
Nu är vi inne på att höja vår prisnivå något och satsa på en Touran TSI 140 Masters 2014 (reggad sista okt-14 och stått som utställningsbil och har bara 9 mil på mätaren ) med avtagbar dragkrok, för 199.000 och eftersom det är en bensinare så byter vi in Nissan Noten.
Ytterligare ett alt. är en helt ny Touran TSI 140 Masters 2015 för samma pris (på kampanj) men då har den panoramatak och ingen dragkrok, vilket vi tycker är sämre (har hellre dragkrok än panoramatak).
Vad jag förstår så är den enda skillnaden att 2014 bilen är uttagen 6 mån tidigare än vad 2015 bilen skulle bli (även -14 bilen är ju "ny" ) vilket väl då innebär ett halvårs kortare nybils och vagnskade garanti. Eller tänker jag fel där?

Mattias
2015-04-12, 22:16
Du kanske kan få bättre pris på den bilen ifrån -14, alternativt extrarilbehör som tex vinterdäck?
Annars hade jag tagit den ifrån -15 och kollat kostnad för att eftermontera drag.

Hittabil 1
2015-04-12, 22:30
Du kanske kan få bättre pris på den bilen ifrån -14, alternativt extrarilbehör som tex vinterdäck?
Annars hade jag tagit den ifrån -15 och kollat kostnad för att eftermontera drag.

Skall kolla med priset.

Det är även backkamera i -14 bilen vilket det inte är i -15 bilen

Att montera dragkrok på -15 bilen skulle kosta 9.100

Menar du att det är bättre med en nyare bil även om det bara rör sig om ett halvår?

Mattias
2015-04-12, 22:51
Klart att värderingen blir annorlunda med en -14 mot en -15 vid inbyte om några år, hur stor skillnaden blir är såklart svårt att säga.
Men kan du få ett bättre pris på den ifrån -14 skulle jag nog ta den, tänk på att det oftast är lättare att förhandla till sig tillbehör eller fri service än avdrag på priset.

Hittabil 1
2015-04-12, 22:56
Klart att värderingen blir annorlunda med en -14 mot en -15 vid inbyte om några år, hur stor skillnaden blir är såklart svårt att säga.
Men kan du få ett bättre pris på den ifrån -14 skulle jag nog ta den, tänk på att det oftast är lättare att förhandla till sig tillbehör eller fri service än avdrag på priset.

En annan sak som jag inte kollat ännu är hur mycket de olika bilhandlarna (bilarna finns hos två olika handlare) vill ge i inbyte för Nissan Noten.

Mattias
2015-04-12, 23:02
Helt klart en viktig del av affären :-)
Igentligen är det mellanskillnaden som är intressant för dig, inte priset på den bilen du kollar på...

Hittabil 1
2015-04-19, 21:35
Då så...

Efter mycket om och men har vi bestämt oss för en VW Touran TSI 140 2014.
Hämtas i morgon månd. 20:e :-)

TACKAR för alla tips,synpunkter och engagemang !

Mattias
2015-04-20, 17:31
Härligt, lyckatill med nya bilen :-)