handdator

Visa fullständig version : Bluetooth-/stereofrågor till Golf GTI MKV - retrofit



SniFFzoR
2015-03-06, 00:08
Hejsan,

Till att börja med så vill jag säga att moderatorerna gärna får flytta mitt inlägg om de anser att det är postat i fel forumsektion.

Jag har en Golf GTI MK5 2006. Den har inte bluetooth, vilket förmodligen är det jag saknar mest på bilen. Därför funderar jag skarpt på att sätta in det, men jag vet inte riktigt vilket sätt som är bäst att göra det på.

Ett sätt är ju att köpa ett originalkit med bluetooth och mikrofon och allt sådant. Dock är jag osäker på hur man kopplar; har läst någonstans att man måste löda sladdar och jag vet inte om jag är så sugen på det när jag inte är helt säker på vad jag sysslar med. Till detta hade jag i så fall tänkt köpa en ny stereo, tänkte mig en RCD510. I bilen sitter en RCD500 eller en RCD300 (vet inte hur man skiljer på dem). Man måste förmodligen inte ha en ny stereo, men eftersom jag inte har MFSW så tänkte jag att kommunikationen med blåtanden fungerar bättre med ett tryckbaserat interface.

Ett annat alternativ är att köpa grejer som inte är OEM. Det finns säkert någon tillverkare som har bluetooth inbyggt i sin stereo.

Min fråga är egentligen vad ni tycker. Jag vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt; jag är heller inte rädd för att köpa begagnat. Det finns en bluetoothmodul med artikelnummer 5P0862335B till salu på blocket, men jag vet inte hur jag skall koppla in den. Jag tycker att den verkar skilja sig ganska mycket från lite modernare bluetoothmoduler...

/S

Raven
2015-03-06, 16:58
Hej,

Det är INTE raketforskning och INGEN lödning.
Nu gjorde en kompis denna procedur på en Golf VI men det bör inte skilja speciellt mycket med en V.

Köp en modul (kolla på carsystems.pl vad modulerna stödjer).
Köp kablage på carsystems.pl (ca 400kr).

Allt är plug & play ingen lödning. :)

RCD510 kan man köpa en Bosch (finns även delphi men undvik dessa) från kina för ca 1400kr. All in är du uppe i ca 3000kr med OEM grejer.

Stereo: 1500kr
Modul: 1000kr
Kablage: 400kr

:)

Edit: Angående de olika modulerna, där märkte jag och kompisen att även om du har en modul som stödjer AVRCP (meta-data) är det inte säkert att din RCD510 stödjer detta. Jag hade en RCD510 från 2014 i min Golf VI där fungerade meta-data över blåtand. Men för kompisen med en Delphi RCD510 från 2010 fungerade inte Meta-Data trots samma modul. När vi satte in min RCD510 i hans bil fungerade det.

SniFFzoR
2015-03-07, 04:39
Ja, jag hade lite koll på carsystems.pl sedan tidigare, så jag får väl slänga iväg ett mail dit och kolla vilken modul jag skall ha. Det viktigaste är egentligen inte telefonfunktion, utan möjligheten att streama musik. Telefonfunktionen ser jag mer som en bonus.

Vågar man beställa en radio från Kina verkligen? Jag kanske är onödigt skeptisk, jag vet inte... Jag har i och för sig beställt "mindre" delar från Kina tidigare, och de har ju fungerat väl, möjligen något sämre passform... Är det vanligt att man beställer sådana radioenheter från Kina? Och hur vet man om den är tillverkad av Bosch eller någon annan?

Raven
2015-03-07, 13:58
Bosch har eget artikelnr... Delphi ett annat. Kan se om jag hittar min säljare.. 😀

SniFFzoR
2015-03-08, 22:06
Bosch har eget artikelnr... Delphi ett annat. Kan se om jag hittar min säljare.. 😀

Det vore kanon.

Dock måste jag, skeptisk som jag är, ställa frågan; hur kan apparaterna vara så mycket billigare när de kommer från Kina, om det nu är samma grejer? Jag menar, det är ju betydligt mindre än halva priset av vad en från Europa kostar...

Raven
2015-03-08, 23:32
Min var begagnad... Så inte ny.. Kom från en touran misstänker jag då bilden för ops visade en sådan.

Raven
2015-03-10, 08:58
Den här säljaren köpte jag av, verkar vara en vw handlare i Kina...

http://m.ebay.ca/itm/171207827315?_mwBanner=1

SniFFzoR
2015-03-12, 01:08
Den här säljaren köpte jag av, verkar vara en vw handlare i Kina...

http://m.ebay.ca/itm/171207827315?_mwBanner=1

Hrm, okay.

Jag har precis mailat med Carsystems.pl och de har gett mig förslag på vilken utrustning som behövs. För att det skall fungera måste det dock vara "the latest revision of the RCD510". Jag vet inte riktigt vad det innebär, men jag antar att den måste ha stöd för AVRCP eller vad det heter...

Raven
2015-03-12, 09:18
Korrekt, som sagt min rcd510 var från 2014. Fungerade utmärkt. Kompis rcd510 från 2011 lirade inte.

vfr
2015-03-12, 09:44
Frågan är ju om det är hårdvara eller mjukvara det hänger på. Är det mjukvaran så kanske det räcker med att uppdatera till nyare firmware. Fast ska man leta efter en "ny" enhet så är det ju lika bra att ta en som är tillräckligt ny från början.

SniFFzoR
2015-03-12, 15:54
Frågan är ju om det är hårdvara eller mjukvara det hänger på. Är det mjukvaran så kanske det räcker med att uppdatera till nyare firmware. Fast ska man leta efter en "ny" enhet så är det ju lika bra att ta en som är tillräckligt ny från början.

Absolut, jag håller med. Det enda problemet nu är just det; vad är nytt nog? Jag har hittat några som är från 2013-2014. Det hade varit så mycket enklare om nyare revisioner fick ett nytt artikelnummer...

/S

Raven
2015-03-13, 23:07
Enkelt, finns ingen ny firmware till rcd 510... Bara RNS....

SniFFzoR
2015-03-14, 16:53
Enkelt, finns ingen ny firmware till rcd 510... Bara RNS....

Aha, okay, där ser man.

Jag skall beställa de olika delarna som behövs så att jag kan sätta igång med installationen.

En fråga bara, hur skall jag dra sladdarna? Jag planerar att ha modulen under sätet på passagerarsidan. Hur är det bäst att dra kabeln bäst? Först (från RCD510s håll sett) genom handskfacket, upp genom A-pelaren (vad heter det?) men sen då? De guider jag hittat förklarar inte hela vägen som kablarna dras... Jag är intresserad av att veta hur kablarna dras hela vägen, från modulen till radion.

Egentligen funderar jag på samma sak med mikrofonen, om man skall ha den på originalplatsen.

/S

Raven
2015-03-14, 17:27
Polaren lade modulen bakom handskfacket. Kändes enklast, annars måste du köpa skumboxen för att ha modulen i under sätet.

SniFFzoR
2015-03-14, 19:05
Polaren lade modulen bakom handskfacket. Kändes enklast, annars måste du köpa skumboxen för att ha modulen i under sätet.

Jo, jag vet. Jag hade ändå tänkt köpa skumboxen. Är rädd att det skramlar om jag lägger den bakom handskfacket, och det är jag allergisk mot. Men jag tror jag vet hur jag ska dra kabeln i alla fall. Har du någon uppfattning om hur lång kabeln är? Är lite svårt att få en uppfattning bara genom att kolla på bilderna från Carsystems...

Raven
2015-03-15, 02:07
Det finns väl 2 längder, den ena ca 2m och den andra knappa metern? Den långa är för placering under förarstolen.

Ädit: detta du ska köpa http://www.carsystems.pl/bluetooth-installation-kit-plug-play-for-7p6-and-5k0-module-foam-cover,id123.html

Komplett, exkl modul. Den plockar du förslagsvis på eBay. Kolla artikelnummer på carsystems och sedan knappa in artnr på eBay.

Jag hade modulen från det här kittet i min bil. http://www.carsystems.pl/vw-bluetooth-kit-7p6035730m-retrofit-newest-version,id884.html

Torre Tdi
2015-03-21, 21:58
Hej,

Det är INTE raketforskning och INGEN lödning.
Nu gjorde en kompis denna procedur på en Golf VI men det bör inte skilja speciellt mycket med en V.

Köp en modul (kolla på carsystems.pl vad modulerna stödjer).
Köp kablage på carsystems.pl (ca 400kr).

Allt är plug & play ingen lödning. :)

RCD510 kan man köpa en Bosch (finns även delphi men undvik dessa) från kina för ca 1400kr. All in är du uppe i ca 3000kr med OEM grejer.

Stereo: 1500kr
Modul: 1000kr
Kablage: 400kr

:)

Edit: Angående de olika modulerna, där märkte jag och kompisen att även om du har en modul som stödjer AVRCP (meta-data) är det inte säkert att din RCD510 stödjer detta. Jag hade en RCD510 från 2014 i min Golf VI där fungerade meta-data över blåtand. Men för kompisen med en Delphi RCD510 från 2010 fungerade inte Meta-Data trots samma modul. När vi satte in min RCD510 i hans bil fungerade det.

Hej, kapar tråden lite här. Vad innebär det att meta-data över blåtand inte funkar på en äldre enhet? Jag har en RCD510 från september 2011 i min bil. Innebär det att jag inte kan ha blåtand alls i bilen, eller är det vissa funktioner som faller bort bara?

SniFFzoR
2015-03-22, 00:09
Hej, kapar tråden lite här. Vad innebär det att meta-data över blåtand inte funkar på en äldre enhet? Jag har en RCD510 från september 2011 i min bil. Innebär det att jag inte kan ha blåtand alls i bilen, eller är det vissa funktioner som faller bort bara?


Ingen fara.

Om jag har förstått det rätt (vilket inte alls är säkert) så innebär det att du inte kan t.ex. strömma musik från din telefon till din huvudenhet. Däremot så kan du ringa och svara i samtal, m.h.a. bluetooth. Som sagt, jag kan dock ha fattat det fel.

/S

Raven
2015-03-22, 00:18
Nope.. Strömningen av musik styrs av modulen, se dem jag länkat till ovan. Meta Data är låt informationen.

Alltså, att du i stereon ser vad du lyssnar på, artist, titel, förfluten tid, album etc. De äldre huvudenheterna (stereo) kan inte hantera den informationen, istället står det bara Bluetooth Audio.

Bilder från min förra bil.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/21/7fa79eb845655be6cb3e41b15540be1f.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/21/48f000c5626afabcafaa417e4ecee938.jpg

Torre Tdi
2015-03-22, 07:04
Ok, det låter ju bra ändå. I huvudsak är det telefonfunktionaliteten jag är ute efter, det andra är bonus. Så att låtinformationen inte kommer med kan jag leva med. Då gäller bara att hitta passande modul och beställa. Tack för hjälpen.

SniFFzoR
2015-03-23, 13:06
Den här säljaren köpte jag av, verkar vara en vw handlare i Kina...

http://m.ebay.ca/itm/171207827315?_mwBanner=1

Jag kom på en sak, och det är hur man ser vilket år en enhet är tillverkad hos annonsörerna på eBay. Vad jag kan se står det inte utskrivet vilket år enheten är ifrån, vilket gör det lite svårt.

Hur gjorde du?

En annan sak, jag har aldrig beställt något från Kina förut, så hur blir det med tull och moms?

/S

Raven
2015-03-24, 09:16
Hej, tillverkningsår och månad står på enheterna.

Tull och moms, jag fick betala ca 200kr på en separat faktura från tullverket.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/24/a46943cc8c908174269b62aaa07653d4.jpg

Fd är tillverkningsvecka och år.

SniFFzoR
2015-03-31, 01:10
Hej, tillverkningsår och månad står på enheterna.

Tull och moms, jag fick betala ca 200kr på en separat faktura från tullverket.
Fd är tillverkningsvecka och år.

Jag har nu lyckats få tag på en enhet jag tror och hoppas kommer att fungera. Dock har jag en fråga till, och det är hur man kodar in enheten med hjälp av VCDS. Jag hittar ingen guide på nätet som förklarar vilka ändringar man måste göra för att få fullständig funktionalitet med den nya enheten, samt att inga felkoder uppkommer.

/S

Raven
2015-03-31, 09:31
Jag behövde inte koda ngt. Kom från en rcd310.. Plug & play.

Marcus
2015-03-31, 09:37
Den här tråden hör väl hemma i VW forum eftersom det avser VW relaterat?

SniFFzoR
2015-04-19, 05:09
Jag behövde inte koda ngt. Kom från en rcd310.. Plug & play.

Jag har nu kopplat in allting och det fungerar alldeles utmärkt.

Jag har dock en fråga; hur får man "klimatanläggningen" att visas i displayen? Enligt Volkswagens beskrivning av RCD510 så skall det vara möjligt. Det stod även i annonsen för den RCD510 jag köpte.

/S

Raven
2015-05-13, 11:13
Det är nog en sådan funktion som kan behöva kodas.. Sorry.