handdator

Visa fullständig version : VW Golf IV R32 kopplingsbyte



blackfox
2015-03-05, 03:22
Tjena grabbs!

Jag håller på å byter koppling på en R32 och beställt original kopplingssats från ARZ. Men när jag monterar nya tryckplattan så ligger "piggarna" emot lamellen....

Jag tror inte det ska se ut såhär. Vad säger ni ska det se ut såhär eller e de helt fel.

lägger upp lite bilder på gamla och nya.

http://i.imgur.com/CVxpFEEh.jpg

http://i.imgur.com/IXq34z0h.jpg

http://i.imgur.com/RCs3yPMh.jpg

http://i.imgur.com/Slf6KOCh.jpg

http://i.imgur.com/OyQYmdch.jpg

Sn00k
2015-03-05, 10:37
den nedre tryckplattan, med hjälpfjäder mm som ser väldigt hightech ut, är en riktig R32 tryckplatta, så ser även min ut.
slår man numret på den så är den till Audi TT BHE 250hk motorn, dvs nästa generations R32 i första hand, men ersätter säkert tidigare modeller.

hursomhelst så ger den en väldigt lättrampad pedal, med taskig känsla i, bland det sämsta jag haft i en bil.

den övre på bild är definitivt tidiga R32 samt audi a3q/S3 99-03, och ger en MYCKET bättre pedalkänsla, en riktig koppling som känns rejäl och greppar när den ska.
jag personligen kommer aldrig stoppa i modellen med hjälpfjäder i nån R32 igen, det blir S3ans ist.

blackfox
2015-03-05, 11:20
den nedre tryckplattan, med hjälpfjäder mm som ser väldigt hightech ut, är en riktig R32 tryckplatta, så ser även min ut.
slår man numret på den så är den till Audi TT BHE 250hk motorn, dvs nästa generations R32 i första hand, men ersätter säkert tidigare modeller.

hursomhelst så ger den en väldigt lättrampad pedal, med taskig känsla i, bland det sämsta jag haft i en bil.

den övre på bild är definitivt tidiga R32 samt audi a3q/S3 99-03, och ger en MYCKET bättre pedalkänsla, en riktig koppling som känns rejäl och greppar när den ska.
jag personligen kommer aldrig stoppa i modellen med hjälpfjäder i nån R32 igen, det blir S3ans ist.

Ja jag beställde ju original så jag hade inte hoppats på så hög "hightec" platta. Men något verkar ju ändå vara galet med den nya tryckplattan. Håller ni inte med? Ser ni på bilderna vad jag menar?

David L
2015-03-05, 11:27
Den nedre är en så kallad självjusterande tryckplatta, XTend i Sachs språk. Dom små gula fjädrarna vrider slitytan i en nedåtgående spiral i takt med att lamellen slits, detta så dragläget alltid hamnar på samma ställe i pedalvägen. Dom har alltså inget att göra med att kopplingen blir mer lättrampad eller inte.

Att döma av dina bilder så har tryckplattan förspänts för mycket så solfjädrarna gått förbi urtrampningslagrets mekaniska stopp och slår emot lamellen. Det kommer resultera i att du inte kan frikoppla då urtrampningslagret stannar mot stoppet innan fjädrarna trycks ned och släppt lamellen. Även om frikoppling hade kunnat ske skulle baksidan på solfjädrarna fastna i lamellen med materialhaveri som följd.

Varför det ser ut som ovan finns egentligen bara två förklaringar på. Du har antingen fått fel kopplingssats, även om numret stämmer på tryckplattan så kan lamellen vara fel och då för tjock, eller så är svänghjulets djup (där lamellen ligger) för litet mot vad kopplingen är anpassad för. Med andra ord fel svänghjul till fel koppling, eller vice versa.

blackfox
2015-03-05, 11:38
Den nedre är en så kallad självjusterande tryckplatta, XTend i Sachs språk. Dom små gula fjädrarna vrider slitytan i en nedåtgående spiral i takt med att lamellen slits, detta så dragläget alltid hamnar på samma ställe i pedalvägen. Dom har alltså inget att göra med att kopplingen blir mer lättrampad eller inte.

Att döma av dina bilder så har tryckplattan förspänts för mycket så solfjädrarna gått förbi urtrampningslagrets mekaniska stopp och slår emot lamellen. Det kommer resultera i att du inte kan frikoppla då urtrampningslagret stannar mot stoppet innan fjädrarna trycks ned och släppt lamellen. Även om frikoppling hade kunnat ske skulle baksidan på solfjädrarna fastna i lamellen med materialhaveri som följd.

Varför det ser ut som ovan finns egentligen bara två förklaringar på. Du har antingen fått fel kopplingssats, även om numret stämmer på tryckplattan så kan lamellen vara fel och då för tjock, eller så är svänghjulets djup (där lamellen ligger) för litet mot vad kopplingen är anpassad för. Med andra ord fel svänghjul till fel koppling, eller vice versa.

Jag misstänkte att det va något i den stilen. Just av den anledningen ville jag inte montera lådan. Jag reagerade direkt på det när jag skruvade i plattan. Jag har bra kontakt med arz och dom hjälper mig rätt bra.

Sn00k
2015-03-05, 13:42
Den nedre är en så kallad självjusterande tryckplatta, XTend i Sachs språk. Dom små gula fjädrarna vrider slitytan i en nedåtgående spiral i takt med att lamellen slits, detta så dragläget alltid hamnar på samma ställe i pedalvägen. Dom har alltså inget att göra med att kopplingen blir mer lättrampad eller inte.

ah, det är DET "hjälpfjädern" är till för, antecknat.
håller dock fast vid mitt påstående att XTend tryckplattan utgör en koppling som känns som skit, och inte är i närheten av att klara samma vrid som en S3-koppling.
lättrampad som en polo 6n2, och tål knappt originalvridet vid inspirerad körning.
(kan ju ha mer med solfjäderns/armarnas utformning att göra dock)

detta efter att ha använt 2 av dessa XTend pryttlar, och 6st riktiga S3 plattor, på bilar med vrid varierande från 210-780Nm.

blackfox
2015-03-08, 13:53
Hejsan igen! Jag har forskat mer i detta å konstaterat att svänghjulet är inte original utan enkelmasse. Jag vet inte från vilken bil den är men tryckplattan som satt på hade dom här nummer: 3082 3116 41 (3t 30,8 TYP M 240)

Kan "ni" med program kolla från vilken bil detta är. Tack på förhand

malte
2015-03-08, 16:34
Hejsan igen! Jag har forskat mer i detta å konstaterat att svänghjulet är inte original utan enkelmasse. Jag vet inte från vilken bil den är men tryckplattan som satt på hade dom här nummer: 3082 3116 41 (3t 30,8 TYP M 240)

Kan "ni" med program kolla från vilken bil detta är. Tack på förhand

Det numret motsvarar vag artikel 06A141025K enligt google.

David L
2015-03-13, 11:44
Hejsan igen! Jag har forskat mer i detta å konstaterat att svänghjulet är inte original utan enkelmasse. Jag vet inte från vilken bil den är men tryckplattan som satt på hade dom här nummer: 3082 3116 41 (3t 30,8 TYP M 240)

Kan "ni" med program kolla från vilken bil detta är. Tack på förhand

Den tryckplattan sitter på ett gäng olika VAG-modeller, så som 6-vxl 1.8T, 1.9TDI, 2.3l VR5 och 2.8l VR6. Men inte på 3.2l R32. Med tanke på detta och ditt enkelmasse-svänghjul har du högst troligt ett svänghjul för 2.8l VR6 och försöker du då montera en koppling för 3.2l R32 så stämmer inte måtten, precis som jag antydde ovan.

Så du har två val, byt svänghjul till R32 eller byt koppling till 2.8l.

Personligen hade jag bytt koppling och till en med fjädrad lamell eftersom du har enkelmasse svänghjul. Mer lättkört med fjädrad än stum lamell.

blackfox
2015-03-14, 02:35
Svänghjulet är av nu och serienummer som stod på den är: sk10srg135a

Fick till svars att det är nåt "hemmabygge"