handdator

Visa fullständig version : VW Golf SportCombi Alltrack



jimZon
2015-03-04, 10:01
Hej!

Jag är på jakt efter en lite större bil och har fallit för Golf Alltrack. Den finns ju med 184hk dieselmotorn som verkar mycket trevlig. Är det någon som har hört något om den ännu?

Marcus
2015-03-04, 10:11
Motorn, modellen eller både-och?

jimZon
2015-03-04, 10:12
Hela bilen! :)

2stroke
2015-03-04, 23:18
Jag har fallit för Golf Alltrack.
Den finns ju med 184 Hk dieselmotorn som verkar mycket trevlig.
Är det någon som har hört något om den ännu ? 184 Hk TDI motorn finns ju redan i Skoda Octavia om du vill provköra den för att bilda dig en uppfattning.

Marcus
2015-03-05, 10:42
Samt i Seat Leon ST X-Perience...

jimZon
2015-03-05, 10:46
Aha. Kan vara en idé. Synd att GTD inte kommer till Sverige.


Sent from my iPad using Tapatalk

Marcus
2015-03-05, 12:45
OK trodde du var ute efter 2,0 TDI 184 + fyrhjulsdrift :) Då är man ju hänvisad till att åka bil med plastad skärmkant och glesbygdschassi... :( Synd att inte Variant GTD kommer... Men både Seat Leon ST FR 2,0 TDI 184 och Skoda Octavia Combi RS 2,0 TDI 184 finns ju som GTD-alternativ...

Skoda Octavia Scout

http://youtu.be/ITu72Q2l1LQ

Seat Leon ST X-Perience

http://youtu.be/H6yaH0bZTrg

VW Golf Alltrack

http://youtu.be/oJnAsdDDsY0

Seat Leon X-Perience & VW Golf Alltrack in Paris 2014

http://youtu.be/3bomg3e2e5c

jimZon
2015-03-06, 23:58
Ah. Tack för filmerna. Det är väl främst en motorstark diesel jag vill ha. Tyckte att man fick ganska mycket för pengarna på Alltracken.


Sent from my iPad using Tapatalk

jimZon
2015-03-09, 09:44
Är det någon som vet motorkoden till den nya "Alltracken"?

Marcus
2015-03-09, 11:35
Om du tänker på MKB för 2,0 TDI 184 så lär det vara samma som för övriga modeller från Volkswagen Group med den specifikationen: CUN.

jimZon
2015-03-09, 11:36
Tack.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-08-04, 11:28
Är det någon som vet/förstår varför det inte finns vanligt 12V uttag i mittkonsolen bak på Golf Alltrack - och inte heller möjlighet att välja till 12V och/eller 230V (på Passat kan man välja till 230V bak)...? Känns ju som en förödande miss på en tänkt familjebil... Jag har frågat representanter för VW men bara fått nonsens svar.

jimZon
2015-08-04, 12:07
Är det någon som vet/förstår varför det inte finns vanligt 12V uttag i mittkonsolen bak på Golf Alltrack - och inte heller möjlighet att välja till 12V och/eller 230V (på Passat kan man välja till 230V bak)...? Känns ju som en förödande miss på en tänkt familjebil... Jag har frågat representanter för VW men bara fått nonsens svar.

Åh, fasen. Det uttaget används ju JÄMT på min Golf. Är det verkligen sant. Jag har inte tänkt på att kontrollera det själv när jag provkört. Det känns ju som en jättemiss i vår uppkopplade värld.

Marcus
2015-08-04, 12:58
Ja precis, vi använder det för att ladda telefoner och surfplattor, barnen tittar ju gärna på film under resa. Uttaget finns på min gamla Passat från 2010, men alltså inte på en ny familjebil som Golf Alltrack. Synd! Man kan välja till 230V men då finns uttaget i bagageutrymmet - men vad är meningen med det? :confused:

Raven
2015-08-04, 14:53
Ah. Tack för filmerna. Det är väl främst en motorstark diesel jag vill ha. Tyckte att man fick ganska mycket för pengarna på Alltracken.


Sent from my iPad using Tapatalk

Leonen är ju lite billigare som man lägger till jämförbar utrustning på dem. De (Seat) har ju kampanj på deras teknikpaket.

Peter-C
2015-08-04, 19:12
Ja precis, vi använder det för att ladda telefoner och surfplattor, barnen tittar ju gärna på film under resa. Uttaget finns på min gamla Passat från 2010, men alltså inte på en ny familjebil som Golf Alltrack. Synd! Man kan välja till 230V men då finns uttaget i bagageutrymmet - men vad är meningen med det? :confused:

Golf 7 har 12v uttag fram mellan stolarna men inget extra i bakre delen av mittkonsolen, har knappast med Alltracken i sig att göra. Visst hade varit bra. Nu får man använda bagageuttaget om man vill ha ett extra. Går ju det med men onödigt krångligt.

/Peter

Marcus
2015-08-04, 19:20
Känner till att det är så på Golf 7 men har inte varit intresserad av Golf 7 förrän Alltrack dök upp, så jag undersökte bilen ordentligt först då. Egentligen är jag helt emot allt Alltrack-trams och liknande påhitt som erbjuds från andra tillverkare, men VW Sverige verkar ju ha bestämt sig för att man måste ha clown-kostym på bilen och sämre köregenskaper om man ska ha största dieselmotorn, DSG och eventuellt fyrhjulsdrift. Jag hade kunnat tänka mig en GTD Variant också för jag har inget gigantiskt behov av fyrhjulsdrift, men GTD ska inte ens tas in till Sverige och fyrhjulsdrift är väl inte direkt negativt... Jag inser helt enkelt att Alltrack är för prisvärd (ja man får mycket för pengarna) för att gå förbi utan ordentlig granskning :)

Peter-C
2015-08-04, 19:26
Känner till att det är så på Golf 7 men har inte varit intresserad av Golf 7 förrän Alltrack dök upp, så jag undersökte bilen ordentligt först då. Egentligen är jag helt emot allt Alltrack-trams och liknande påhitt som erbjuds från andra tillverkare, men VW Sverige verkar ju ha bestämt sig för att man måste ha clown-kostym på bilen och sämre köregenskaper om man ska ha största dieselmotorn, DSG och eventuellt fyrhjulsdrift. Jag hade kunnat tänka mig en GTD Variant också för jag har inget gigantiskt behov av fyrhjulsdrift, men GTD ska inte ens tas in till Sverige och fyrhjulsdrift är väl inte direkt negativt... Jag inser helt enkelt att Alltrack är för prisvärd (ja man får mycket för pengarna) för att gå förbi utan ordentlig granskning :)

".....clownkostym" :D:D. Jmfr andra "suv" stuk bilar så ser den vettig ut. Det är inte i min smak direkt men jag skulle kunna tänka mig en sådan. Har sett ett antal.

/Peter

2stroke
2015-08-09, 23:33
Någonting som irriterar mig på den nyinköpta Golf ALLTRACK'en är att bakljusen inte är av LED typ
samt att helljuset på bilen lyser sämre än värmeljus från IKEA :mad:
( Bilen utrustad med Bi-Xenon ljus utan extern helljuslampa/reflektor )

Befinner mig ljust nu nere i Tyskland där jag sett flera Golf-VII med någon slags ny typ av baklyktor med
"raka" ljusrader istället för "vinklarna" som det brukar vara.
Vad är detta för nytt utseende ?
( dock har jag inte sett någon Variant med dessa LED bak ljus )

jimZon
2015-08-10, 07:17
Jag har också sett det. Inte ens R har led på bakljusen. Tror det bara är de som väljer till optionen led på VII som får det. Kanske kommer det lite senare som det gjorde på MK6?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-08-10, 08:40
Golf R, Golf GTE och e-Golf har LED-bakljus som standard.

jimZon
2015-08-10, 08:42
Jo, men att det inte ens finns som tillval på SportCombi är lite märkligt. Inte ens på R.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-08-10, 08:48
OK då missförstod jag dig :) Stämmer, LED-bakljus finns inte till Variant... Sorry...

Marcus
2015-08-14, 20:52
Provkörde Golf Alltrack 2,0 TDI idag. En kanontrevlig bil med bra komfort relativt sitt segment. Chassit håller ställningarna trots ökad höjd. Bilen jag körde var utrustad med 17" hjul och DCC. Skulle jag köpa denna bilen skulle det bli med 17" hjul för den fina komfortens skull, även om 18" hjulen är grymt snygga, men det blir för lite gummi, tyvärr. Med DCC i Sportläge blev dämpningen mycket hård och krängningen minimal för biltypen. Färddatorfönstrets grafik känns lite billigare än i min Passat generation 6, jag är inte så förtjust i fejkat bakgrundsljus och överdriven animering. Styrkänslan känns artificiell jämfört med Passat generation 6 och Audi A3 generation 2. Men det är väl så det blir med elstyrning. Ändå en bra styrkänsla måste jag säga. Tyvärr räcker inte bilens utrymmen till för oss för att ersätta en Passat generation 6, men i allt övrigt en mycket bra och prisvärd bil. Detta tror jag är den mest prisvärda Golfen av alla om du behöver en Golf med mer prestanda och lite extra utrustning. Rekommenderas!

Peter-C
2015-08-14, 22:22
Intressant. Vad det gäller styrkänslan så kan man nog generellt säga att Golf 7 gör sig bäst i styr-mode "sport". Mer servoassistans, mindre känsla så att säga.

/Peter

Mattias
2015-08-14, 22:36
Intressant läsning, sneglar lite på denna alternativt den nya passaten som ersättare för nuvarande bil.
Måste själv snart också ut och provköra lite :-)


Provkörde Golf Alltrack 2,0 TDI idag. En kanontrevlig bil med bra komfort relativt sitt segment. Chassit håller ställningarna trots ökad höjd. Bilen jag körde var utrustad med 17" hjul och DCC. Skulle jag köpa denna bilen skulle det bli med 17" hjul för den fina komfortens skull, även om 18" hjulen är grymt snygga, men det blir för lite gummi, tyvärr. Med DCC i Sportläge blev dämpningen mycket hård och krängningen minimal för biltypen. Färddatorfönstrets grafik känns lite billigare än i min Passat generation 6, jag är inte så förtjust i fejkat bakgrundsljus och överdriven animering. Styrkänslan känns artificiell jämfört med Passat generation 6 och Audi A3 generation 2. Men det är väl så det blir med elstyrning. Ändå en bra styrkänsla måste jag säga. Tyvärr räcker inte bilens utrymmen till för oss för att ersätta en Passat generation 6, men i allt övrigt en mycket bra och prisvärd bil. Detta tror jag är den mest prisvärda Golfen av alla om du behöver en Golf med mer prestanda och lite extra utrustning. Rekommenderas!

2stroke
2015-08-24, 12:39
Styrkänslan känns artificiell jämfört med Passat gen-6 och Audi A3 gen-2.
Men det är väl så det blir med elstyrning.
Ändå en bra styrkänsla måste jag säga.
Alltrack'en tror jag är den mest prisvärda Golfen av alla om du behöver en Golf med mer prestanda och lite extra utrustning. Rekommenderas!
Vad det gäller styrkänslan så kan man nog generellt säga att Golf-7 gör sig bäst i styr-mode "sport".
Mer servoassistans, mindre känsla så att säga. Golf Alltrack'en har nu gått 200 mil och styrkänslan är jag mycket nöjd med.
Enligt mig inte artificiell alls.
Har faktiskt inte upplevt att även styrningen blir annorlunda på "Sport" mode läget. :confused:

:mad: Bilens största minus så här långt:
* El-handbroms ( Fy faan för detta påfund ! )
* Helljuset är lika bra som värmeljus från IKEA.
* Dålig/pixlig upplösning på 8" skärmen.

Marcus
2015-08-24, 13:40
Har du halogen eller xenen-strålkastare, Peter J?
Elhandbromsen slipper den som köper Seat eller Skodas version på samma tema: Seat Leon ST X-Perience och Skoda Octavia Scout :)

vfr
2015-08-24, 15:08
Har bilen projektorstrålkastare, men ändå halogenlampor?

Man brukar ha reflektorarmaturer med halogenlampor och projektorarmaturer med xenonlampor. Det finns några tillverkare/bilmodeller som har projektorarmaturer kombinerat med halogenlampor och det blir absolut ingen bra kombination. Då blir det som du skriver, "värmeljus". :(

Fredrix
2015-08-24, 15:14
I post #19


( Bilen utrustad med Bi-Xenon ljus utan extern helljuslampa/reflektor )

vfr
2015-08-24, 15:30
Sorry, såg inte att han skrivit om bilen i ett tidigare inlägg utan trodde detta var första.

Med xenonlampor så borde det absolut inte bli "värmeljus", tycker jag. Min 5:a med xenon har mycket bra ljus och utvecklingen borde ju inte gå i fel riktning...

jimZon
2015-08-24, 15:35
Samma med min MK6. Den har helt okej helljus tycker jag.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peter-C
2015-08-24, 21:44
Golf Alltrack'en har nu gått 200 mil och styrkänslan är jag mycket nöjd med.
Enligt mig inte artificiell alls.
Har faktiskt inte upplevt att även styrningen blir annorlunda på "Sport" mode läget. :confused:

:mad: Bilens största minus så här långt:
* El-handbroms ( Fy faan för detta påfund ! )
* Helljuset är lika bra som värmeljus från IKEA.
* Dålig/pixlig upplösning på 8" skärmen.

Styrning - Blir trögare i sport mode, kolla i typ 60-80 km/h. Jag tycker att "känslan" är bra i både comfort/normal/sport, men gillar när det är lite trögare, ren smaksak. Ändra i "Individuell" läge, alltså endast styr mode så märker du det förmodar jag.

Handbromsen vänjer man sig vid. Mk 7 Golf tillverkade i MX för US/CA marknaden har traditionell handbroms, du får importera en sådan ;).

/Peter

2stroke
2015-08-24, 23:33
Elhandbromsen slipper den som köper Seat eller Skodas version på samma tema:
Seat Leon ST X-Perience och Skoda Octavia Scout :) Joo, jag vet det sedan tidigare.
Jag fattar inte vad VW tänker och hur man motiverar El-handbromsen.


Med Bi-Xenonlampor så borde det absolut inte bli "värmeljus", tycker jag.
Min Golf-V med Xenon har mycket bra ljus och utvecklingen borde ju inte gå i fel riktning...Tyvärr blir det inte alltid bättre ljus på bilarna bara för att de byter generatrion :mad:


Samma med min Golf-VI Den har helt okej helljus tycker jag. Det bilen saknar är en separat helljus reflektor


Styrning - Blir trögare i sport mode, kolla i typ 60-80 km/h.
Jag tycker att "känslan" är bra i både comfort/normal/sport, men gillar när det är lite trögare, ren smaksak.
Ändra i "Individuell" läge, alltså endast styr mode så märker du det förmodar jag.

Handbromsen vänjer man sig vid.
Golf-VII tillverkade för USA/CA marknaden har traditionell handbroms, du får importera en sådan.Har faktiskt inte satt mig ner och testat de olika lägena i detalj.
Ska prova labba lite med inställningarna.

Detta med handbromsen handlar inte om att vänja sig utan det handlar delvis om körglädje samt framförallt om säkerhet för en sån som mig som bor låååångt norrut. :)

Peter-C
2015-08-25, 00:01
@2Stroke

Noterade att du korrigerat ”MK 7” till ”Golf VII”....... Jag har medvetet använt MK begreppet.

Då vi i våras var i Wolfsburg med VWCS föregicks Werkstour av ett föredrag på Engelska. Den VW anställde föredragshållaren använde MK 7 begreppet hela tiden jämte MK 6, MK 5 osv. Det borde vara korrekt att använda det eftersom deras egen marknadsavdelning gör det.

Bara ett litet klarläggande utan att för den skull vara en "besserwisser" :).

/Peter

Marcus
2015-08-25, 08:43
Jo, men vad tillför det att lägga till "MK" innan generationssiffran? Är det enklast och smartast att bara säga/skriva "Golf 7" ? Och i vilka andra sammanhang använder vi romerska siffror för att ange tal? :) Snurrigt! Jag säger/skriver: Golf 7 alternativt Golf generation 7 för extra tydlighet i sammanhang där det kan vara relevant. Notera också att tyskarna och VW inte använder "MK" på tyska.

Peter-C
2015-08-25, 12:36
Jo, men vad tillför det att lägga till "MK" innan generationssiffran? Är det enklast och smartast att bara säga/skriva "Golf 7" ?.......

Kort att skriva. i övrigt tillför det inget. En "icke fråga" kan man säga. Golf 7 är väl bra :).

Blev lite förvånad över att personal på Autostadt använde uttrycket mark 7. De är ju Tyskar.

/Peter

Marcus
2015-08-25, 14:44
Jo, men bara när de talar just engelska. De har väl lärt sig att man säger så i den anglosaxiska världen. På tyska säger man inte MK, Mark etc.

vfr
2015-08-25, 16:02
Vad säger dom på tyska om bilgenerationerna?

Marcus
2015-08-25, 16:16
Golf zwei/Golf 2, Golf drei/Golf 3
2.er Golf/zweier Golf, 3.er Golf/dreier Golf

Det finns naturligtvis också de som åtmindstonde skriver MK2/MKII eller bara Golf III, precis som i Sverige. Varför man helt plöstligt börjar använda romerska siffror kan jag inte förstå. Men normalt sett skriver man inte så i Tyskland. Emellanåt används också typbeteckningen, som 17, 19E, 1H, 1J, 1K, 5K, 5G. Men det är ju mer nördigt.

vfr
2015-08-25, 16:17
Alltså oftast så som jag själv tycker är enklast, Golf 5 etc.

Marcus
2015-08-25, 16:20
Precis.

jimZon
2015-09-21, 20:29
En fråga för er som kör "Alltrack". Hur upplever ni fjädringen? Är den svampig? Behöver man välja till DCC chassit eller ligger din fint på vägen, även med lite mer "avancerad" körning?

2stroke
2015-09-22, 06:14
En fråga för er som kör Golf "Alltrack".
Hur upplever ni fjädringen?
Är den svampig?
Behöver man välja till DCC chassit eller ligger din fint på vägen, även med lite mer "avancerad" körning? Jag upplever inte bilen som svampig och bilen ligger kanon bra på vägen med 17" fälgar/däck.
Jag är mycket nöjd.
Nu vet jag inte prispåslaget för DCC men det gäller ju att ställa det i relation till priset, nyttan samt ens egen körstil osv.

mangewide
2015-09-22, 07:19
Ja provkörde alltracken direkt efter att ha kört R sportcombi, då kändes den lite som en jänkare...haha.

Men bekväm och absolut inte för mjuk, däremot höjden på bilen gör den lite mer "lutande" i kurvorna mot en vanlig sportcombi tycker jag..
Fast tycker denna är den vettigaste alternativet just nu, med vad man får för pengarna.

Ren för drygt 400..
Min Sambo, när vi hoppat in i bilen.

-Den här var inte så sportig, vad är det för något?..

Wtf, den känslan får folk ju inte ha när man köpt en sån svindyr bil... :)

jimZon
2015-09-22, 08:03
Jag har DCC på min MK6 men jag misstänker att körstilen förändras med tanke på att man byter bil. DCC på Alltrack kostar ju 9,000kr. Men tror man får bättre dämpare med DCC. På MK6 så sitter det Monroe med Öhlins styrsystem på.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-09-22, 17:51
Jag körde en Alltrack med 17" hjul och DCC. I normal var den överraskande spänstig och i sport var det i det närmaste GTI-känsla, minimal krängning.

jimZon
2015-09-22, 20:16
Bilen jag plockat ihop i konfiguration kostar 380.000kr orabatterad. Men då med DCC och Discover Nav Pro som jag inte är helt säker på. :)

Marcus
2015-09-22, 20:19
Det låter dyrt. För dom pengarna får du en välspecad Passat Variant GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG med bland annat Dragpaketet, Excecutive-paketet och en hel del mera...Tror t.o.m. du kan klämma in DCC för dom pengarna. Generellt är Passat mer prisvärd än Golf när det handlar om mycket utrustning. Jämför exempelvis priset för läderklädsel...

jimZon
2015-09-22, 20:27
Det låter dyrt. För dom pengarna får du en välspecad Passat Variant GT 2,0 TDI 190 4Motion DSG med bland annat Dragpaketet, Excecutive-paketet och en hel del mera...Tror t.o.m. du kan klämma in DCC för dom pengarna. Generellt är Passat mer prisvärd än Golf när det handlar om mycket utrustning. Jämför exempelvis priset för läderklädsel...

Jag såg det nu faktiskt... då får jag R-line och digitalt kombinstrument.

jimZon
2015-09-23, 16:37
Jag velar... jag vet men det är lite så jag jobbar. (Det tog 11 månader innan jag köpte min nuvarande GTI så man får inte ha för bråttom när det gäller mig)

...det nästan klart för mig att beställa. Passaten blir nog lite för stor för mig så det blir nog SportCombin. Men denna spec är den som jag lutar åt om jag kan få rätt rabatt från VW.

Golf Alltrack 2.0 TDI 4MOTION BlueMotion Technology 135 kW (184 hk) 6 vxl DSG

*Oryx White 13 900 kr
*Förarstol ergoActive med 14-vägs inställning och massagefunktion 3400kr
*Dynamic Chassis Control (DCC) 9800kr
*Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
*Bluetooth handsfree Comfort, induktiv extern antenn, USB-uttag(iPod/iPhone kompat.)för laddning (i komb. med nav) 3700kr
*Ratt, läderklädd, multifunktion, växlingspaddlar, 3-ekrad 900kr
*Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med Förarassistanspaketet)
*Pluspaket 15600kr
*Dragpaket 7500kr
*Parkeringssensorer fram och bak
*Navigationssystem "Discover Pro" 17400kr
*Dragkrok, manuellt infällbar
*Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning 1500kr
*Navigationsdata för Västeuropa på internt minne
*Takhimmel, Titan Black 1600kr
*Backkamera Rear Assist
*Ljudsystem Dynaudio Excite, digital 10-kanalsförstärkare, 8 högtalare, 400 W totaleffekt 6400kr
*Färddator Premium med färgdisplay 1400kr
*Sidokrockkuddar bak, bältessträckare 2 platser samt bältespåminnare 3200kr
*Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt 2700kr
*Lastförskjutningsnät 1500kr

Det enda jag fortfarande velar om är DCC och NAV. :)

Fredrix
2015-09-23, 16:46
Välutrustad !
Navigation skulle jag själv aldrig betala för.
En bra lös GPS ligger ju runt 1500:-, dessutom är väl CarPlay och Android Auto standard, då har du ju google maps eller apples kartor som navigering ändå om du vill ha det i bilens skärm.

Peter-C
2015-09-23, 17:15
Välutrustad !
Navigation skulle jag själv aldrig betala för.
En bra lös GPS ligger ju runt 1500:-, dessutom är väl CarPlay och Android Auto standard, då har du ju google maps eller apples kartor som navigering ändå om du vill ha det i bilens skärm.

Kan inta annat än hålla med. Har själv inte någon inbyggd NAV pga. orimligt hög kostnad. Även om man köper en lite dyrare lös nav enhet så kostar den kanske 3-4 tkr. Jag har ju samma enhet i alla bilar som används, inklusive ev. hyrbilar. Bra, då behöver jag bara lära mig att hantera en modell :)!

DCC har jag på en Golf men det är knappast nödvändig vilket Jimmy själv påpekar.

Ska man spara ytterligare så kan man välja vanlig lack "Pure White", snyggt det med. Skippa BT Comfort, BT finns ju standard ändå. Sidokrockuddar bak kanske, själv har jag klarat mig i många år utan några kuddar alls in på 90 talet. Det är ju väldigt individuellt vad man vill ha.

/Peter

jimZon
2015-09-23, 18:13
BT comfort tillför ju induktiv antenn vilket är bra när man kör i obygden. Även MMI via USB. Anledningen till DCC är ju om Alltracken skulle vara lite mjuk i fjädringen. Men måste nog provköra igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peter-C
2015-09-23, 18:20
BT comfort tillför ju induktiv antenn vilket är bra när man kör i obygden. Även MMI via USB. Anledningen till DCC är ju om Alltracken skulle vara lite mjuk i fjädringen. Men måste nog provköra igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

DCC - För mjuk fjädring är en styggelse så det vill man ju inte riskera. Ut å prova ;).

Tog DCC till R:en då jag villa gardera mig för 19" hjul med "studsig" gång, dvs möjlighet till mode "Comfort". Har använt det då och då. Vår Golf 7 SC har sportfjädring, ganska lagom för en bruksbil.

/Peter

jimZon
2015-09-23, 21:20
DCC - För mjuk fjädring är en styggelse så det vill man ju inte riskera. Ut å prova ;).

Tog DCC till R:en då jag villa gardera mig för 19" hjul med "studsig" gång, dvs möjlighet till mode "Comfort". Har använt det då och då. Vår Golf 7 SC har sportfjädring, ganska lagom för en bruksbil.

/Peter

Ja, NAV går nog bort när jag tänker efter. Den nya 6,5" skärmen ska ju vara ganska bra.

mangewide
2015-09-24, 07:25
Duger inte vanlig vit?, konstigt dyrt att få Oryx färgen...

Inga roligare fälgar?, ser det inte lite fjuttigt ut med 17"arna?

Annars klockren spec, men hade valt 180tsi istället, så man slipper traktor knattret... :)

jimZon
2015-09-24, 07:49
Duger inte vanlig vit?, konstigt dyrt att få Oryx färgen...

Inga roligare fälgar?, ser det inte lite fjuttigt ut med 17"arna?

Annars klockren spec, men hade valt 180tsi istället, så man slipper traktor knattret... :)

Jag tycker vanlig solid vit ser billig ut. Typ varje bil på marknaden. Färgen är dyr men mycket snygg i verkligheten. Givetvis blir det 18". Glömde lägga upp det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mangewide
2015-09-24, 11:13
Jag tycker vanlig solid vit ser billig ut. Typ varje bil på marknaden. Färgen är dyr men mycket snygg i verkligheten. Givetvis blir det 18". Glömde lägga upp det. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja så sant, gäller att man håller den ren. Annars ser den bara vit ut :).

Du har inte provkört bensinaren?. :)

Peter56
2015-09-24, 13:06
Angående rabatter, så har jag ett tips att komma med. Gå med i DHR (De Handikappades Riksförbund) de har ramavtal med Svenska Volkswagen. Du kan gå med som stödmedlem i DHR utan att själv vara handikappad. Att vara medlem kostar 350 kr/år. Jag är inte tvärsäker på hur hög rabatten är på en Golf, men jag vet att på en Skoda Octavia är rabatten 10% på bilens grundpris och 5% på alla tillval.

Gå in på DHR.se för mer information.

2stroke
2015-09-24, 14:05
Den nya 6,5" skärmen ska ju vara ganska bra. Har 8" skärm i Golf ALLTRACK'en, men jag upplever den som lite pixlig.


Konstigt dyrt att få Oryx Vit färgen...
Jag hade valt 180 TSI istället, så man slipper traktor knattret... :) Jag fattar inte heller den extrema prisskillnaden upp till Oryx Vit.
Har 180 TSI och mycket nöjd :)


Oryx Vit färgen är dyr men mycket snygg i verkligheten. Jooo, den är jävligt snygg i verkligheten.
Oryx Vit gick bort för min del då den var föööör dyr.
Valde Tungsten Silver istället och är mycket nöjd.

Marcus
2015-09-25, 08:42
Kan inta annat än hålla med. Har själv inte någon inbyggd NAV pga. orimligt hög kostnad. Även om man köper en lite dyrare lös nav enhet så kostar den kanske 3-4 tkr. Jag har ju samma enhet i alla bilar som används, inklusive ev. hyrbilar. Bra, då behöver jag bara lära mig att hantera en modell :)

Dessutom, anser jag, är navigatorn felplacerad i Volkswagens bilar. Vägvisning vill jag har i det närmaste i ögonhöjd eller i alla fall ovanför instrumentpanelen, som på Audi A3.

- - - Uppdaterad - - -


Annars klockren spec, men hade valt 180tsi istället, så man slipper traktor knattret... :)

Har du kört nya 2,0 TDI? Min uppfattning är att den är mycket mjuk och tyst relativt dieselmotorer i allmänhet. I fart hörs det inte mer än en bensinmotor. Problemet med DSG + fyrhjulsdrift + bensinturbo + hög kaross är att om du använder effeketen det minsta så skenar bränsleförbrukningen. Med TDI är det inte alls så, förbrukningen ökar naturligtvis, men inte alls dramatiskt. Mycket mer stabil förbrukningskurva. Har man inget problem med mycket hög bränsleförbrukning eller om man kör mycket försiktigt så är naturligtvis 1,8 TSI 180 ett mycket bra alternativ.

jimZon
2015-09-25, 09:00
Har 8" skärm i Golf ALLTRACK'en, men jag upplever den som lite pixlig.

Jag fattar inte heller den extrema prisskillnaden upp till Oryx Vit.
Har 180 TSI och mycket nöjd :)

Jooo, den är jävligt snygg i verkligheten.
Oryx Vit gick bort för min del då den var föööör dyr.
Valde Tungsten Silver istället och är mycket nöjd.

Men då har du NAV eller? Enligt VW så är det 6,5" i Composition Media eller har jag missat något? https://www.youtube.com/watch?v=YBb_ndVqpaY

Gen 1: 5,8 inch Display. Gen 2: 6,5 inch Display. Det ser dessutom ut som att Gen2 har bättre upplösning än Gen1

Edit: "Gen 2 CMS and DNS will have 6.5" Screens with higher resolution and faster processing speeds."

Marcus
2015-09-28, 21:13
Lite OT, men det kanske kan vara intressant för någon. Nu erbjuds Skoda Octavia i Sverige med kombinationen 2,0 TDI 184 + fyrhjulsdrift + DSG6 - i vanlig kaross, utan plast och högbyggande fjädrar/dämpare. Prisvärd.

jimZon
2015-09-29, 08:21
Lite OT, men det kanske kan vara intressant för någon. Nu erbjuds Skoda Octavia i Sverige med kombinationen 2,0 TDI 184 + fyrhjulsdrift + DSG6 - i vanlig kaross, utan plast och högbyggande fjädrar/dämpare. Prisvärd.

Jag hade ju gärna sett en SportCombi GTD med fyrkrafs. Synd att man inte kan få det öht. Jag tycker tyvärr att Skoda känns lite (mer) plastig än Golf.

Peter56
2015-09-29, 15:11
Lite OT, men det kanske kan vara intressant för någon. Nu erbjuds Skoda Octavia i Sverige med kombinationen 2,0 TDI 184 + fyrhjulsdrift + DSG6 - i vanlig kaross, utan plast och högbyggande fjädrar/dämpare. Prisvärd.

Den modellen finns även med andra motoralternativ för den som antingen inte gillar dieselmotorer eller tycker att den med 184 hk är onödigt stark.

Marcus
2015-09-29, 15:20
Peter Holmqvist: De versioner som finns när det gäller kombinationen automatisk växellåda (DSG) och fyrhjulsdrift är följande:

Bensin: 1,8 TSI 180 DSG6 4WD
Diesel: 2,0 TDI 184 DSG6 4WD

Bensinversionen har funnits sedan start och lär drar dramatiskt mycket bensin vid användning av hela registret. Dieselmodellen är ny i programmet.

2stroke
2015-09-29, 22:27
De SKODA Octavia versioner som finns när det gäller kombinationen DSG växellåda och fyrhjulsdrift är följande:

Bensin: 1,8 TSI 180 DSG6 4WD
Diesel: 2,0 TDI 184 DSG6 4WD

Bensinversionen har funnits sedan start och lär drar dramatiskt mycket bensin vid användning av hela registret. Hur ju sedan början på Juli en Golf ALLTRACK 1.8 TSI DSG6 och bensinförbrukningen är ganska bra.
Vet inte var du fått det ifrån att den skulle vara dramatiskt törstig ??? :confused:

Marcus
2015-09-29, 22:52
Kör man lugnt så är det nog ingen dramatik med förbrukningen. För min del skulle det förmodligen bli katastrof. Är ju van vid att förbrukningen är relativt stabil trots hårdhänt framfart.

Peter56
2015-09-30, 19:21
Marcus, ja fel av mig. Om man ska ha fyrhjulsdrift och DSG-låda finns den i de motoralternativ som du skriver.

Fredrix
2015-10-05, 08:25
Kampanj på Golf Alltrack nu, pluspaketet ingår (15600:-)

- Bixenonstrålkastare inklusive LED*-varselljus
- Dimstrålkastare
- Parkeringssensorer fram och bak samt nedvinklings*funktion hos höger ytterbackspegel
- Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
- Leaving home-funktion och manuell Coming home-funktion för strålkastarna

jimZon
2015-10-05, 08:28
Kampanj på Golf Alltrack nu, pluspaketet ingår (15600:-)

- Bixenonstrålkastare inklusive LED*-varselljus
- Dimstrålkastare
- Parkeringssensorer fram och bak samt nedvinklings*funktion hos höger ytterbackspegel
- Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
- Leaving home-funktion och manuell Coming home-funktion för strålkastarna

Intressant. Åh, jag kan verkligen inte bestämma mig om det blir en XC70 eller Alltrack.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fredrix
2015-10-05, 08:38
XC70 är väl kanske mer bil, men blir snäppet dyrare.

jimZon
2015-10-05, 08:39
XC70 är väl kanske mer bil, men blir snäppet dyrare.

Ja, det enda är väl drivlinan på XC70. 2.4 liters diesel med en slirande automatlåda gör den ju lite törstig. Deras nya 2 liters med den åttastegade automatlådan är ju lite mer modern.

Marcus
2015-10-05, 09:04
XC70 och Golf Alltrack är två väldigt olika bilar i min bok. XC70 är när man gett upp livet och allt intresse för bilkörning som nöje... Den gamla fiskebåtsmotorn i XC70 skämmer enormt tillsammans med den hopplösa automatlådan... Ljudet av dieselfemman är katastrof. :) Men ja, det är vad jag tycker. Om vi får veta vilka fördelar/nackdelar du ser med respektive modell och varför du fastnat för just dessa två modeller i olika storlek/pris så kanske vi kan hjälpa dig? :confused:

Jag är själv nyfiken på Golf Alltrack och nu med kampanj på Pluspaketet är den ju så prisvärd att man blir köpsugen bara för att... Detta måste vara den absolut mest prisvärda Golfen! Skulle jag köpa en Alltrack idag skulle jag välja följande tillval (bara det att man kan få svart takhimmel är ju ett statement...)

6546

jimZon
2015-10-05, 09:06
Ja, har man barn så är svart tak ett måste. :D

Marcus
2015-10-05, 09:09
Både bra och snyggt med svart tak, men tyvärr kan man väldigt sällan välja till det. Blev väldigt förvånad när jag såg att det är möjligt på Alltrack, oväntat faktiskt. På tal om barn så är det väl där du har två starka skäl för XC70: komfort och bagageutrymme. Viktiga delar som måste fungera.

jimZon
2015-10-05, 09:15
Både bra och snyggt med svart tak, men tyvärr kan man väldigt sällan välja till det. Blev väldigt förvånad när jag såg att det är möjligt på Alltrack, oväntat faktiskt. På tal om barn så är det väl där du har två starka skäl för XC70: komfort och bagageutrymme. Viktiga delar som måste fungera.

Fast när jag läser på jagrullar.se så verkar XC70 AWD ligga på 0,8-0,9 blandad körning. :(

oskee
2015-10-05, 09:24
Jag skulle isf överväga NYA passat alltrack över XC70.

Robbanbobban
2015-10-07, 14:23
Kör idag en "vanlig" Golf 7, men behöver en lite större bil och har funderat på en Golf Alltrack för att få det extra bagaget. Tycker att min Golf är rätt högljudd på vanlig landsväg (grov, svensk asfalt) när jag har sommardäcken på. Är det någon som har kört både en Alltrack och en vanlig Golf och kan säga om det är bättre isolerat i en Alltrack? Tänker mig att fjädringen eventuellt skulle sluka lite vägljud, men det kanske är önsketänkande?

jimZon
2015-10-07, 14:27
Kör idag en "vanlig" Golf 7, men behöver en lite större bil och har funderat på en Golf Alltrack för att få det extra bagaget. Tycker att min Golf är rätt högljudd på vanlig landsväg (grov, svensk asfalt) när jag har sommardäcken på. Är det någon som har kört både en Alltrack och en vanlig Golf och kan säga om det är bättre isolerat i en Alltrack? Tänker mig att fjädringen eventuellt skulle sluka lite vägljud, men det kanske är önsketänkande?

Min MK6 är också som en traktor på vägen. Jag testade Alltracken och den är helt klart tystare med 17" däck. Fortfarande ganska bullrig. Tror den fick kritik för det i Teknikens värld eller om det var Auto Motor Sport.


Sent from my iPhone using Tapatalk

vfr
2015-10-07, 15:03
Fast är det bara 17" däck det handlar om så kan man ju sätta det på en "vanlig" Golf också. Däremot är det en annan sak att Alltrack kanske har en högre däckprofil och då får man en tystare bil. Men då är det däckprofilen som är grejen och inte 17" däck.

jimZon
2015-10-07, 15:35
Fast är det bara 17" däck det handlar om så kan man ju sätta det på en "vanlig" Golf också. Däremot är det en annan sak att Alltrack kanske har en högre däckprofil och då får man en tystare bil. Men då är det däckprofilen som är grejen och inte 17" däck.

Enligt Vi Bilägare:

"Liksom standard-Golfen dras Alltrack med ett påtagligt buller i kupén i hastigheter över 60 km/tim."
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volkswagen-golf-alltrack-2015

Marcus
2015-10-07, 15:40
Alltrack: 205/55/17 = 112,75
GT: 225/45/17 = 101,25

debren
2016-01-06, 16:18
Någonting som irriterar mig på den nyinköpta Golf ALLTRACK'en är att bakljusen inte är av LED typ
samt att helljuset på bilen lyser sämre än värmeljus från IKEA :mad:
( Bilen utrustad med Bi-Xenon ljus utan extern helljuslampa/reflektor )

Befinner mig ljust nu nere i Tyskland där jag sett flera Golf-VII med någon slags ny typ av baklyktor med
"raka" ljusrader istället för "vinklarna" som det brukar vara.
Vad är detta för nytt utseende ?
( dock har jag inte sett någon Variant med dessa LED bak ljus )

Jag kör en R Sportcombi och det jag stör mig mest på är följande:

Inga ledbakljus.
Helljuset är bedrövligt.
Fördröjningen när man skall använda spolarvätskan på framrutan.

Mikegti
2016-01-09, 20:04
Närmar sig leverans nu V4 av min tsi 180 alltrack. Och jag har inte änns kört någon ännu. Nu har bsr släpp nya ppc3 ger 225hk 335nm blir nog ett sånt sen när man kört in den.
Helljus problemet tänkte jag lösa med någon smidig led ramp.
Övrigt så är specen
Röd
Dragpkt
Wabasto värmare
Dynaudio 400watt
Panorama glastak
Keyless go
Svat takhimel
Tonade rutor
Pluspaket
1 fri service
1 år extra garanti

jimZon
2016-01-10, 00:55
Närmar sig leverans nu V4 av min tsi 180 alltrack. Och jag har inte änns kört någon ännu. Nu har bsr släpp nya ppc3 ger 225hk 335nm blir nog ett sånt sen när man kört in den.
Helljus problemet tänkte jag lösa med någon smidig led ramp.
Övrigt så är specen
Röd
Dragpkt
Wabasto värmare
Dynaudio 400watt
Panorama glastak
Keyless go
Svat takhimel
Tonade rutor
Pluspaket
1 fri service
1 år extra garanti

Den där bilen kan man ju trivas i. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mikegti
2016-01-10, 09:53
Tog in offerter från 3 olika ställen och det gav ett slut pris på 285000 det är ca 100000 billigare än motsvarande passat och det är så sällan man behöver det extra utrymmet som passaten ger. Det va atteviks i jönköping som blev leverantör 30 mil hemmifrån men det spelar mindre roll om priset är rätt. Sen får man en bra första lång körning direkt när man ska hem. Nu har ju äntligen vintern kommit till mälardalen så det ska bli riktigt kul att testa den ordentligt. Blir även en jämtlands tur i februari där den ska få bekänna färg åter kommer med info hur jag upplever bilen. Kommer självklart sakna min gamla R 2012 men denna är betydligt mer praktisk och med ett bsr trim tror jag den blir riktigt trevlig. Valet av vinterdäck föll på senaste hakka r2 dubbfritt 205/50/17" det ända jag inte fattar är varför det ska vara 50 profil på vinterdäcken när det är 55 profil på sommardäcken när brädden är den samma 205/17".
Obs vinterdäcken är inte med i bilens pris.
Har ni mer info om hur ni upplever era alltrack bilar så skicka gärna info till mig.
Bränsle förbrukningen är jag väldigt nyfiken på på tsi modellen ni som hunnit lagt lite mil vad drar den i blandad körning samt stad landsväg?
Med vänlig hälsning, Mike

tobbetdi
2016-01-10, 13:26
Helljus problemet tänkte jag lösa med någon smidig led ramp.

Tänk på att du har kamera under regskylt så du måste sätta ramp ovanför regskylt eller uppe på taket.
Jag tycker för övrigt att helljuset inte är så dåligt med bi-xenon


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mikegti
2016-01-10, 14:08
Tänk på att du har kamera under regskylt så du måste sätta ramp ovanför regskylt eller uppe på taket.
Jag tycker för övrigt att helljuset inte är så dåligt med bi-xenon


Skickas från min iPhone via Tapatalk


Japp det har jag full koll på men funderar på runda fjärrljus istället men rampen är smidig och sticker ej upp över huven men ger nog inte lika bra ljus som ett par vanliga runda.

Marcus
2016-01-10, 16:54
Det finns ingen kamera under registreringsskylten, men däremot en radar. Bara så att det inte blir något missförstånd.

2stroke
2016-01-11, 06:45
Jag kör en R Sportcombi och det jag stör mig mest på är följande:

Inga LED bakljus.
Helljuset är bedrövligt.
Fördröjningen när man skall använda spolarvätskan på framrutan. Håller helt med.

Jag är jätte nöjd :) med ALLTRACK'en men några MINUS finns det som stör mig.... :mad:

* El-handbroms ( Fy faan för detta påfund ! ) :mad: :mad: :mad:
* Helljuset är lika bra som värmeljus från IKEA. :mad: :mad: :mad:
* Dålig/pixlig upplösning på 8" skärmen.
* Inga LED bakljus.
* Fördröjningen när man ska använda spolarvätska.


Närmar sig nu leverans av min ALLTRACK TSI 180.
Helljus problemet tänkte jag lösa med någon smidig LED ramp.
Att montera någon form av extra ljus tar ju inte bort det faktum att bilen
har undermåligt helljus från fabrik !
Vilket inte en bil för 300000-350000 Kronor ska ha enligt mig :mad:


Tog in offerter från 3 olika ställen och det gav ett slut pris på 285000 + Vinterdäck.
Det blev Atteviks i Jönköping som blev leverantör 30 mil hemmifrån men det spelar mindre roll om priset är rätt.
Sen får man en bra första lång körning direkt när man ska hem.
Nu har ju äntligen vintern kommit till mälardalen så det ska bli riktigt kul att testa den ordentligt.
Blir även en jämtlands tur i februari där den ska få bekänna färg återkommer med info hur jag upplever bilen.
Valet av vinterdäck föll på senaste Nokian Hakka R2 dubbfritt 205/50/17" det enda jag inte fattar är varför det ska vara 50 profil på vinterdäcken när det är 55 profil på sommardäcken när brädden är den samma 205/17".
Har ni mer info om hur ni upplever era Golf ALLTRACK bilar så skicka gärna info till mig.
Jag är väldigt nyfiken på TSI modellens bränsleförbrukning,
ni som hunnit lagt lite mil vad drar den i blandad körning samt stad landsväg ?
Med vänlig hälsning, Mike Finns ingen orsak att välja 17" Vinterdäck till Golf ALLTRACK.
Vinterdäck ska vara så smala som möjligt för att ha bästa effekt, detta oavsett Is, Snö eller Slask.
För egen del blev det Fulldubbade: 195/60x16"
Nackdelen med Dubbdäcken är dock att det bullrar duktigt inne i kupén :(
Vad gäller faktiskt bränsleförbrukning så tar TSI'n ca 20% mer bränsle än de deklarerade
fantasi siffrorna från laboratoriet. :(

2stroke
2016-02-06, 15:14
Snart 1000 Mil med Golf ALLTRACK'en och dessutom lite vinter erfarenheter...

- Baklucke dämparna är så exakt i lyftkraft att de inte klarar Minusgrader
då de inte orkar lyfta bakluckan. Irriterande :mad:

+ På vinterväg fungerar bilen grymt bra. :)