handdator

Visa fullständig version : Polo 6N2 1,4 -00 motorfrågor.



Malish
2015-02-28, 10:14
Hej på er.
Har en polo 00a och har lite frågor.

Det är en 1,4 60hk med AKK motorn och jag undrar först och främst om det finns några vanliga åkommor på den motorn.
jag tycker min dummar sig lite när den är kall och man ska iväg, och får man kärringstopp (vanligt för mig) så misständer den ett par gånger när man startar om den.
när det är fuktigt är den lite extra dum (tom på bes så nämnde besiktningsgubben det)

Jag har bytt tändkablar på den och det gjorde saken väldigt mycket bättre men har inte bytt stiften än (hoppas det är så enkelt)

men frågan är mer av en generell natur, finns det något att ha extra koll på?

har lite andra saker som måste fixas också men inget motorrelaterat. bla måste jag byta packbox på växellådan då det läcker vid växelföraren (har förstått att det är vanligt).

i övrigt är det min första folka och jag gillar den skarpt, synd den inte är liiiiite piggare bara, men vad begär man av 60 kusar? en GTI vore trevligt ;)

J.L
2015-02-28, 11:17
Hej och välkommen, du bor ju nästgårds ser jag så vi ses väl i vår/sommar :)
Du får ta och hänga med på vår Gokart, vi kör i Lidköping under våren och Uddevalla till hösten.

Angående bilen, är AKK 8v eller 16v?
1.4 16v har en del kända problem med vevhusventilation som kläggar igen p.g.a. kondens
som gjort att en del motorer gått åt, men är mest relaterat till mycket kortkörningar.
Jag har en Golf MKIV med 1.4 16v där motorn är utbytt på VW för ovan nämnda vevhusproblem.

Malish
2015-02-28, 21:32
Gokart låter trevligt.

om det är 8V eller 16V låter jag vara osagt men vet att det finns en 1,4 16V som är på 75hk så gissar att min 60 hästare är en 8V då, om det inte är totalt olika motorer...

Ska kolla vevhusvent på den då, men inte märkt några tendenser till att den skulle vara igensatt.

Hur är det med EGR ventilen? är den nåt som brukar strula eller så? dvs, är det värt att plugga den?