handdator

Visa fullständig version : Golf GTI knackar och slår vid gaspådrag



Olausson
2015-02-25, 22:18
Tjenare. Min pöjk har en Golf 2 Gti 1.8 -85 som började gå dåligt helt plötsligt på motorvägen. Den började knacka konstigt och tappade kraften totalt. När vi skulle svänga av motorvägen så började den knacka ännu högre och hela bilen började rycka och slå på gaspådrag.
Knackningarna finns där hela tiden när bilen är igång, men blir högre vid gaspådrag. Finns inte heller någon tomgång, släpper man gasen när man har stannat så dör bilen direkt.

Bilen går bara på 3cylindrar.
Känns som ett tändningsproblem, men problemet kan väll bero på vad som helst egentligen.

Vi bytte Tändstift och tändkablar och bilen tänder som den ska, slår inga gnistor omkring sig. Men den funkar ändå inte som den ska.
Känner mig helt nollad, för har aldrig varit med om detta fel förut. Börjar tro på vad folk säger att tyska bilar lever sina egna liv ibland.

Är det nån som vet vad detta kan bero på? Eller har varit med om detta förut?


Tack på förhand. http://www.volkswagengolf.se/images/smiles/icon_biggrin.gif

T-mek
2015-02-27, 08:37
Har ni tagit kompressionsprov på den? Låter nästan som om en kolv/vevstake är "död", med tanke på knackandet..

Annars är väl nästa steg att kolla bränsle och tändläge..

Sn00k
2015-02-27, 10:47
...kuggad kamrem?
nolla motorn och inspektera markeringarna..

AXL72
2015-02-27, 18:11
...kuggad kamrem?
nolla motorn och inspektera markeringarna..

En kamrem som hoppat var min första tanke. Hade en Golf Mk1 som det hände på och symtomen känns väldigt välbekanta.