handdator

Visa fullständig version : Golf 2 gti -85



VW Golf Gti 8v
2015-02-22, 13:36
Jag har en golf 2 GTI -85 med en 1,8 GZ motor i och jag tycker att hon gå lite väl slött för att va en GTI...
Det är en rallybil och toppen är iordninggjord ( ny org kam,inte planad utan bara puttsad, inslipade ventiler + mirrafrästa säten) + nya spridare, blocket är kollat och det är bra komp... med fulldubbade rallydäck är toppfarten max 140 km/h.Jag tycker den är orkeslös,tidigare åkte jag kadett gsi v8 och den gick betydligt bättre än Golfen. Jag har en kompis som har en precis likadan rallybil och den går ca 160-165 km/h. Styrtryck och systemtrycket är bra 5bar och 2bar. Co halten är ca 4 vid 2000 varv. Vad är det för"fel" på min bil?
Har funderat på att göra en specialare med kallstarten och göra så att det kopplas in vid full gas, kommer det att bli till det bättre? Nån som provat? Det är inte så roligt att bli ifrån åkt på tävling.....

Sn00k
2015-02-23, 15:32
ingen vits att labba med kallstarten, dränker bara bort effekt.

hur är tändningen inställd?
vilken originalkam används? hydrauliska eller mekaniska tryckare?
vilket insug? (finns 3-4 olika, men ett som har längre runners och ger bra mellanregister)
vilket grenrör används? fanns 2 olika modeller original, den ena med tratt ströp bort ~8-10hk på dom tidiga -85orna.

en vettig kamaxel och planad topp för ökad kompression, i kombination med en vettig tändning, gör underverk för 8v motorerna.

det finns väldigt mycket man kan göra åt 8vn för att skrämma liv i den.. och den är billig att plocka med =)

VW Golf Gti 8v
2015-02-23, 19:48
Tändningen är ställd på en graderad remskiva 12 grader på 3500 varv.
Kammen vet jag inte men den är specialbeställd från England.
Det är mekaniska tryckare.
Insuget vet jag inte heller... hur kan man se de?
Hur kan man se vilket grenrör det är?
Det är rätt bra tryck ur avgassystemet i alla fall så kompa finns....

Sn00k
2015-02-24, 00:35
12 grader vid 3500rpm.. varför? enligt kamtillverkarens rekkomendationer?
det låter väldigt lågt.

specialbeställd kam? du skrev original ovan?
vad är det för duration och lyft på den?

insuget kan man urskilja genom jämförelser, men posta nån bild på ditt, taget från sidan så man ser längden och svängen på rören, så kan jag identifiera det åt dig.

grenrören, dom tidigare hade en tratt mellan grenrör och främre rör, och dom senare, dom bättre, hade 6-bultad fläns med två rör neröver.

att det är högt avgastryck är ett tecken på dåligt flöde..

kompression är inte något som bara behöver finnas, utan den lär vara rätt avstämd mot ventiltider(kamaxel i detta fall) och tändkurva, detta för att maximera cylindertrycket vid 0-14grader efter ö.d på vevaxeln, vilket resulterar i maximalt vridmoment = maximal effekt.