handdator

Visa fullständig version : Passat 1,9 tdi 1998 svänger till av sig själv. hjälp!!



CRN
2015-02-20, 21:28
Hej. Mitt första inlägg här blir detta och hoppas någon har idéer på mitt problem.

Det började sent i höstas att bilen svängde till av sig själv åt höger. Sen stegvis under vintern har det stadigt förvärrats.
Helst i gupp och ojämnheter i alla farter mellan 10 - 110 kmh. Bilen far åt höger och vänster på vägen. För att sedan gå normalt en bit sen slänger den till igen.
Inget klonk eller missljud finns.

På sommarhjulen var det likadant
Vinterhjulen är nya alla 4

Saker jag bytt senaste månaden :
Styrleder är bytta
Alla länkarmar är bytta
Hjulinställning gjord
krängningshämmare
En drivknut har jag också bytt höger sida.
Nya dämpare runt om har jag också bytt men i helvete att det vart bättre.
Däcktryck är kollat också. 2,8 bar runt om

Så nu vänder jag mig till er. Hjälp!!

jesseboy73
2015-02-20, 21:33
Har du bytt några bussningar i bakvagnen?
Jag hade en bil som betedde sig på liknande sätt och då var det bussningar/silentblock i bakvagnen som var slut.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

CRN
2015-02-20, 21:59
Har du bytt några bussningar i bakvagnen?
Jag hade en bil som betedde sig på liknande sätt och då var det bussningar/silentblock i bakvagnen som var slut.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

Nej har inte fokuserat på bakvagnen eftersom det känns som det verkligen är fram som det spökar.
Kan kan kolla om dom bussningarna är slut på nå vis?

J.L
2015-02-21, 08:05
Nej har inte fokuserat på bakvagnen eftersom det känns som det verkligen är fram som det spökar.
Kan kan kolla om dom bussningarna är slut på nå vis?

Ja det borde du se eller känna om du kryper under i bak.
Använd pallbockar!

Med tanke på årsmodellen så kan det vara dags att slå ett öga på dem.

Visar bakvagnsbussningarna inga fel så kan även offset på fälgar utanför bilens
rekomendationer ställa till problem.

jeho64
2015-02-21, 13:52
Vad är det för fabrikat på styrlederna du bytte till?
Jag bytte på min passat -98 till pirat från skruvat. Efter ca 1000 mil kände jag att den var väldigt instabil när vägen var spårig.
Hissade upp framvagnen och kände efter glapp och kunde se att mina nästan nya styrleder gav efter i vulkningen minst 5mm.
Lösning, köpte original och problemet var borta. Kan ju tillägga att den hade gått över 35 000 mil när jag bytte.
Mvh Jerker

CRN
2015-02-21, 22:13
Vad är det för fabrikat på styrlederna du bytte till?
Jag bytte på min passat -98 till pirat från skruvat. Efter ca 1000 mil kände jag att den var väldigt instabil när vägen var spårig.
Hissade upp framvagnen och kände efter glapp och kunde se att mina nästan nya styrleder gav efter i vulkningen minst 5mm.
Lösning, köpte original och problemet var borta. Kan ju tillägga att den hade gått över 35 000 mil när jag bytte.
Mvh Jerker

Detta är skruvats Styrleder men dom har inte ens gått 1 mil än.
Hur som helst. Hissade upp bilen igen och tomglodde in i hjulhuset och upptäcker att ena styrleden går i styrspindeln uppifrån och den på andra sidan går i nedifrån....
Och dom på verkstaden sa att hjulinställningen gått bra.
Jo jävlar.
Satt styrlederna riktigt (med bulten uppåt uppåt) och nu sstår ratten snett igen men bilen svajar inte lika kraftigt men har ändå tendens att vara orolig efter vägen.
1200 i sjön och ny hjulinställning någon annanstans så bör de bli bra

Foppson
2015-02-22, 08:22
Skruven ska vara uppifrån, sedan ska man även justera styrledens läge (med skruven) när man ställer toe. Man ska kontrollera toe vid normalt läge samt med chassit upphissat x antal cm, skiljer det så ska man justera tills den inte ändras. Sedan justerar man toe på stagen. Jag har gjort fel och den blir lite nervös när det fjädrar.

Mini_me
2015-02-22, 08:27
Förlåt men: ahahahahaha!;)

Vart har du varit? Hur kan man göra en sån klantig grej? (Om det är du som har monterat , bortse från mitt asflabb)

Då kan jag sätta Henriks.M´s bil på att dom inte ställt framvagnen ens 10% rätt. På din bil ska man nämligen jigg upp framvagnen och ställa in styrledernas höjd (Dvs hur mkt man ska låta styrleden gå upp i spindeln).

Framvagnen är ganska avancerad på dessa bilar men få vet hur man ställer in dom.

Har du betalat med kvitto: Montera tillbaka som det satt , ta med kvittot - lossa alla aggressioner mot den stackaren som sitter och tar imot och kräv dina pengar tillbaka.


Reklamera - fel på varan eller tjänsten
Att reklamera innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du har köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd.

För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt. Du får alltså inte själv ha orsakat det.
Dina rättigheter vid fel
Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att
få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande)
få en ny, felfri vara (omleverans)
få avdrag på priset
häva köpet
hålla inne med betalningen
få skadestånd.

Du kan inte ställa alla krav på samma gång. I allmänhet är det avhjälpande och omleverans som gäller. Säljaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt med omleverans.

För att du ska ha rätt att häva köpet och få dina pengar tillbaka måste felet anses vara väsentligt. Och för att ha rätt till skadestånd ska den felaktiga varan eller tjänsten ha medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere sådana kostnader.
Du kan reklamera inom 3 år från köpet
Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum då du tagit emot varan eller fått tjänsten utförd. För vissa tjänster har du reklamationsrätt i 10 år. Det framgår av konsumentköplagen och av konsumenttjänstlagen.
Reklamera så snart som möjligt
Det är viktigt att du kontaktar säljaren och berättar om felet "inom skälig tid" efter att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom 2 månader räknas det alltid som att det har skett i rätt tid. Men skälig tid kan även vara längre än 2 månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du har haft förhinder, till exempel om du har varit sjuk eller bortrest.
Bevisbördan växlar efter 6 månader
Under de första 6 månaderna efter köpet är det säljaren som ska bevisa att felet inte fanns från början. När det har gått mer än 6 månader måste du kunna bevisa att det inte är du som har orsakat felet.

2stroke
2015-02-28, 02:44
Skruven på styrlederna ska vara monterad uppifrån,
sedan ska man även justera styrledens läge (med skruven) när man ställer Toe.
Man ska kontrollera Toe vid normalt läge samt med chassit upphissat x antal cm,
skiljer det så ska man justera tills den inte ändras.
Sedan justerar man Toe på stagen.
Om detta är fel blir bilen lite nervös när den fjädrar.
På Passat 3B/3BG ska man nämligen jigg upp framvagnen och ställa in styrledernas höjd
(Dvs hur mkt man ska låta styrleden gå upp i spindeln).
Framvagnen är ganska avancerad på dessa bilar men få verkstäder vet hur man ställer in dom. Kan någon berätta hur en auktoriserad VW verkstad enligt VW själva
ska ställa in framvagnen på dessa bilar ?
( hur är förfarandet ? )
...Och göres det verkligen på detta viset i IRL ?

Henrik.M
2015-02-28, 11:05
Kan någon berätta hur en auktoriserad VW verkstad enligt VW själva
ska ställa in framvagnen på dessa bilar ?
( hur är förfarandet ? )
...Och göres det verkligen på detta viset i IRL ?

Varför inte bara googla??
Samma framvagn som på audi.
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/190406-DIY-B5-A4-S4-Alignment

T-mek
2015-02-28, 12:15
Det normala förfarandet vid byte av p-ändar är ju att man mäter läget i spindeln och monterar den nya på samma höjd.. på så sätt behöver man inte ställa in S-kurvan, som bara ändras om bilen krockas eller om något stag kröks.

Detta förutsätter ju att någon inte klabbat till det och monterat p-ändan fel..:rolleyes:

Mini_me
2015-02-28, 14:15
Kan någon berätta hur en auktoriserad VW verkstad enligt VW själva
ska ställa in framvagnen på dessa bilar ?
( hur är förfarandet ? )
...Och göres det verkligen på detta viset i IRL ?

Man följer dom instruktioner som är till den berörda bilen som man jobbar med.
Och på Gamla passat / Audi A4 etc så ställer man in fler saker än toe.

Eller vad menar du? Vill du ha en instruktion?

2stroke
2015-02-28, 14:40
Länk:
http://www.audizine.com/forum/showthread.php/190406-diy-b5-a4-s4-alignment tack !

JRJ
2015-03-02, 08:56
På din bil ska man nämligen jigg upp framvagnen och ställa in styrledernas höjd (Dvs hur mkt man ska låta styrleden gå upp i spindeln).


Det kan ju inte vara mer än nån millimeter som det går att justera?
Lite nyfiken på hur viktigt det är att kolla eftersom jag hade min Passat på en auktoriserad VW verkstad, och där kollades inte det övht.
Visserligen var det "efter stängningsdax", men ändå...

Mini_me
2015-03-02, 21:24
Jo det går att justera ganska mycket men som vanligt så krävs det 1/10 del av ett varv för allt ska bli kaos.

Bilen går bra och funkar om du drar dom i botten men för att "Optimera" så ska du ställa dom med "Jigg" dvs du ställer i normal läge , sen i olastat läge.

5594

Fjädrar hjulet in eller ut ändrar sig hjulets toe-in beroende på in- och utfjädringsvägen. De därav givna toe-invärdena betecknas som toe-inkurva.

Toe-inkonstanten “S” förändras genom att styrstagsänden förskjuts lodrätt när bilen är upphissat

Hjulmätningsutrustningen beräknar toe-inkonstanten “S” genom ett mätvärde i utgångsläget och ett i upphissat läge. Den jämför det verkliga värdet med det föreskrivna värdet och visar dem på bildskärmen.

Vilken adapter som behövs för upphissningen beror på vilket chassi.

Om felaktig inställning av toe-in-konstanten leder till störningar i köregenskaperna.

Detta märks vid bromsning/acceleration eller vid ojämnt väglag.

JRJ
2015-03-06, 08:51
Tack för info!
Känns som en hel del jobb som ger ganska lite ändå, så jag nöjer mig nog med att dom är skruvade i botten.
Finns viktigare saker att ordna med på en 16 år gammal bil... :)

JRJ
2015-04-29, 08:14
Mini_Me, på bilden du la upp så är styrleden lite sned vid själva gummibälgen, ungefär som att den är vriden lite i förhållande till spindeln.
Är det okej att det ser ut så när framvagnen är upphissad och hjulen/naven hänger fritt?

Mina styrleder som jag bytte för mindre än 500 mil sen glappar som s*tan redan och dom är vridna som på bilden, tänkte om det har någon inverkan på att dom slets så löjligt snabbt eller om det bara var för att dom var billiga...

2stroke
2015-04-29, 08:45
1. På bilden ovan så är styrleden lite sned vid själva gummibälgen,
ungefär som att den är vriden lite i förhållande till spindeln.
Är det okej att det ser ut så när framvagnen är upphissad och hjulen/naven hänger fritt ?

2. Mina styrleder som jag bytte för mindre än 500 mil sen glappar som s*tan redan
och de är vridna som på bilden,
tänkte om det har någon inverkan på att dom slets så löjligt snabbt eller om det bara var för att dom var billiga... 1. Ja det är OK. Leden kan även vrida sig fritt i den andra änden inne vid styrväxeln.
2. Är de glapp efter endast 500 Mil så måste de vara av extremt dålig kvalité
...förmodligen ett resultat av det billiga priset !

JRJ
2015-04-29, 13:24
Det lustiga är att alla länkarmar byttes för ett par år sedan, och dom ser ut som nya fortfarande.
Styrlederna kommer från samma kitt, men byttes först för ett halvår sen.

Nåväl, det får bli nya orginaldelar den här gången...