handdator

Visa fullständig version : Chippa passat 1.8t



briko6
2015-02-17, 17:37
är de någon som har erfarenhet av att ha haft en chipptrimmad passat 1.8t ?
Går den bra ?
stor skillnad på steg 1,2,3 ?
måste man sätta ny koppling , andra tändstift osv

Sn00k
2015-02-18, 12:28
på 150hk modellen..
chippat/mappat på 95okt, med egenutvecklad programvara = +45hk/100Nm, total transformation av motorns karaktär, till det bättre, blir ruskigt skojj att köra.

nästa steg sportavgas 2,5", ger ~10hk till och lite mer svar 5000rpm+

nästa steg 3" downpipe + 200cell sportkat, ger ~15hk till, men ökar vridet ~55Nm pga lägre mottryck och tidigare turbospool.

originalkopplingen klarar dom första stegen galant, men med 3" downpipe och sportkat, så blir vridet aningen högt.
en ny/fräsh koppling håller i, men det kortar livslängden ganska rejält, så en sachs tryckplatta är att rekkomendera i detta fall.

va har du för årsmodell på passaten?

vfr
2015-02-18, 13:37
99:a tror jag han skrev i en annan tråd.

briko6
2015-02-18, 16:57
1999, gått ca 23000 mil snart

Peter-C
2015-02-18, 18:09
Har haft en Passat Variant 1.8T -00 med "steg 3" enl. ovan och den gav säkert något i stil med vad Sn00k/Mattias uppger. Bromsade den aldrig men jämförde med andra bilar. Den var väldigt pigg i alla fall.

"Uppgraderingen" utfördes efter 1600 mil, sedan kördes den av familjen upp till 15.000 mil. Din har gått 23.000, är det inte lite djärvt att ta ut så mycket hk/nm när den gått så långt? Man vill ju inte dra på sig ras i onödan..

/Peter

salmiakboven
2015-02-18, 19:13
"Uppgraderingen" utfördes efter 1600 mil, sedan kördes den av familjen upp till 15.000 mil. Din har gått 23.000, är det inte lite djärvt att ta ut så mycket hk/nm när den gått så långt? Man vill ju inte dra på sig ras i onödan..

/Peter

Kört min skoda rs trimmad sedan 2,5 år tillbaka, började med ett powerchip och ett år senare blev det 3" downpipe med sportkat + 2,5" bakre och Sn00k har knåpat med programvaran nu några gånger. Har rullat nästan 30 000 mil nu, kopplingen är bytt då den tröttnade rätt snabbt med den senaste programvaran, men annars är det original grejer och oljebyte var 1000-1500 mil.

Går förövrigt oerhört bra för vad det är. Matar fint på högre växlar.. t.ex. för nån dag sedan seglade jag förbi en porsche cayenne med 2xdubbla utblås ett par gånger, det kanske sved en aning :)

briko6
2015-02-20, 17:51
jo nå 23000 mil är väl inte så lite, men inte så mkt heller tkr jag, å man får väl räkna kanske med ett motor ras förr eller senare, är ju trots allt en liten motor i en gammal bil, men de hade känts lite fränt att komma i en `vanlig familjebil` å trycka om nån bmw :P

mt4base
2015-02-21, 20:49
Mycket beror kanske på hur man kör och frestar sakerna.
Ingen passat visserligen men jag köpte en Golf IV 1.8t kombi, trimmad av ACE i Borås, "steg tre" nånting. Skulle ge runt 190-210kusar och 330nm enligt pappren. Jag köpte den trimmad, med 10 tusen på mätaren, tror den trimmades vid 8000 nångång. Den har nu rullat c.a 24 tusen i vår familjs ägo (jag kör den inte längre), på senare år har den gått ganska snällt förvisso. Men, inget har gått sönder, vanliga servicar och skötsel. Den äter en del framdäck men det behöver man ju inte vara forskare att förstå orsaken till.

Tror det är ganska riskfritt om bilen bara är skött och går som den ska när den trimmas. Kopplingen kan nog ge sig men å andra sidan, när den gör det, vet du ju att den är bra sen när den är bytt. ;)

Den Golfen är otroligt rolig att köra och drar ändå inte mycket soppa. Den har körts så billigt som 0.65 på landsväg i 90. Ochippad 1.8t funkar men är så mycket roligare trimmad om det görs av nån som fattar vad det handlar om. Snook har ju hållt på ett tag... :)

salmiakboven
2015-02-21, 21:57
Håller med om att bränsleförbrukningen är bra på dessa motorer. Körde till Geiranger i Norge tur och retur på 0,61 l/milen, kombi med 18" hjul :)

briko6
2015-02-22, 18:51
har ju tänkt låta bsr chippa den, sen så stoppar man avgas rör å grenrör själv, byter till större turbo, osv
vad tror ni om öppen dumpventil å bortplockat wastegate, å nej jag tänker inte låna ut bilen till vem som helst om den inte har wastegate, samt montera turbotryck mätare

Sn00k
2015-02-22, 19:21
BSR har ingen programvara som tillåter nått byte av turbo eller dylika komponenter.

att byta en massa komponenter utan att ha anpassad programvara är att be om taskig gång och ett ras inom kort.

öppen dump får aldrig användas på ett styrsystem med MAF, luftflödesmätare.
det går att koda om för detta, men det är långt mer avancerat än att det ska vara värt det.
det finns programvaror på tex ebay där MAFen är bortkodad, med sådan kan man använda öppen dump, dock är hela konceptet rent idiotisk och man gör en av marknadens mest sofistikerade motorstyrningar helt BLIND, och låter den jobba som en gammal insprutning från tidigt 80-tal.

wastegate = nödvändigt för att kontrollera laddtrycket, inget man plockar bort.
eller ja, det går att köra utan, om man gillar övervarvad turbo och lagerras.
(går till viss del att styra med matchning av turbin och kompressorhjul, men är långt ifrån lika effektivt som en wastegate, för att inte tala om kunskapen som krävs..)

briko6
2015-02-28, 11:56
men om jag nu tex stoppar större turbo så laddar den väl ändå lika mkt, men de borde väl bli mer trycka för att den är större, eller har jag fel ?

Sn00k
2015-02-28, 20:45
det är lite mer avancerat än så är ja rädd, då dessa insprutningar är last och flödesbaserade, men, väldigt förenklat så har du rätt.

ett större turbinhus/hjul sänker avgasmottrycket och ökar då motorns flöde, och samma laddtryck motsvarar då mer effekt vid ett givet laddtryck, plus att den större turbon rent generellt värmer luften mindre.

bygger egna hybridturbos för dessa motorer och har labbat med väldigt mycke olika setuper nu.. vad hade du tänkt dig för effekt?
hade ju rekkomenderat en k04-015 i ditt fall, om den räcker till, för enkelhetens skull, då det finns färdiga chip till din lite äldre motorstyrning. ~255hk på bensin, 270hk på e85.

beror ju helt på vad man är ute efter.

briko6
2015-03-01, 01:16
vars kan man köpa såna chipp ? BSR har väll bara upp till 224 har jag för mig ?
hade då velat ha ut en 300 hk iaf :P

Sn00k
2015-03-01, 02:16
amerikanska företag, i stil med 034 motorsports, eller unitronic.. finns säkert en drös även på ebay.

en k04 setup ifrån s3/tt225 ger ~280hk/400nm på 95-soppa, vilket också är gränsen för vad stakarna och avgasventilerna pallar med.
på e85 är 305hk/460Nm fullt möjligt, med ruskigt brett register.. riktigt bra snyt i maskineriet för relativt små pengar.

kopplingen klarar ~350Nm i originalutförande.. men med ett G60 svänghjul, vr6 lamell och en sachs tryckplatta, så är 460Nm inget bekymmer.

finns många vägar att gå, den ena krånligare än den andra.. =)

briko6
2015-03-01, 09:25
jag undrar bara en liten sak ?, om man börjar trimma sin bil, hur ska man veta vilka tändstift man ska köra på ?

vfr
2015-03-01, 09:49
Man går efter trimmarens rekommendationer.

briko6
2015-03-22, 08:20
någon som har koll på vad laddtrycket är efter chippning, kopplade in en laddtrycksmätare igår, laddar 0,8 bar, vilket lät högt för de flesta säger att den ska ligga runt 0.5-0.6, ska ej vara chippad vad jag vet, kan man se det på något sätt ? bilen har trots allt haft 9 ägare, tacksam för svar !!!