handdator

Visa fullständig version : Golf 4 felsökning av ABS



nacud
2015-02-16, 09:21
Hej!

Letade här på forumet och på google.....som alltid. så lyckas jag tyvärr inte hittar hur/var man mäter upp ohm. Man ska väl kunna mäta i stiftarna i kontakten vid abs-hydraliken? Men vilka pinnar ska man mäta?

Mini_me
2015-02-17, 06:55
Hej.

Kan vi börja med vad du har för problem? Antar att ABS lampan lyser.

Har du tagit några felkoder? Och om du har det så vad sa dom , kontra, om du inte har gjort det - gör det först.

Ohm mäts med en Ohm mätare (Multimeter av valfritt slag).

Vanligaste felen är varvtalsgivaren. Lycka till :)

nacud
2015-02-17, 08:11
hej! Tack för svar! Jag har en sådan obd wifi from kjell.com! funkade bra på min golf gti 05 men på denna 99- 2.0 ger det inget fel på bromssystem! Jag tror o hoppas att d bara är givaren/na som är kass! får nog plocka isär alla däcken o mäta mig fram!

Rickard.v
2015-02-17, 21:56
Det kan vara bromsljuskontakten som sitter vid bromspedalen. Tar 15min att byta. runt 200kr. Men då borde du få en felkod det hade jag.

nacud
2015-02-19, 12:00
Kan bromsljuskontakten under pedalen slå ut abs funktionen?

Mini_me
2015-02-21, 15:35
Ja , den sätter ett fel i felminnet och om ABS enheten värderar felet tillräckligt så kommer den tända lampan.
Bromsljus kontakten är 4 polig - 2 sladdar till ljuset och 2 till styrdon. Så om bromsljuset lyser kan det fortfarande vara fel på den.

Annars är det ju inte skit dyrt att rulla till närmaste VW verkstad så får du svart på vitt vad som är fel. (Tid är oxå pengar)