handdator

Visa fullständig version : Problem: Caddy -05, dumpar vid gassläpp



rsvanberg
2015-02-10, 21:15
Hej,
Har kikat på forumet här ett tag och fått mycket tipps och ider, bra forum!
Skapade ett konto nu när jag inte lyckas hitta någon info om ett växande problem jag fått på bilen...

Har en caddy -05, 1,9tdi.
Började lite smått för några månader sedan men nu dumpar den nästan så man tror det är en stor lastbil som kommer.
Varje gång jag släpper gasen kommer ljudet, förutom om när jag pressar den lite extra, då låter inget mellan växlingarna.
Bilen går lika bra / dåligt som innan ljudet började.

Tipps på vad detta kan vara?

En tanke var att det var problem med vnt aktuatorn, att den inte reglerade tillbaka när man släpper gasen så att turbon bromsar sig? Har lirkat och smörjt armen men ingen skillnad, den verkar röra sig som den ska när jag drar i den...

magnusT
2015-02-11, 07:34
Hur låter det?
Hade ett konstigt ljud på min förra caddy-05, detta berodde på ett rejält hål i avgassystemet.
Försvann efter byte av avgassystem.
Det lät också vid gassläpp.

rsvanberg
2015-02-11, 08:28
Det låter precis som en dumpventil, woooshhhh :s
Intressant med avgassystemet ska kika på det!

P-plats.se
2015-02-13, 00:17
Inte helt ovanligt att det rostar hål över bakaxeln.
Jag fick anmärkning två år i rad på servicen att jag hade läckage men eftersom jag inte hörde något läckage eller att Bilprovningen klagade så undrade jag vad verkstaden höll på med tills jag ändå skulle byta till ett grövre avgassystem...

5488

VWGolIV
2015-02-15, 01:21
Bytte precis bakre ljuddämparen, som hade hål på ovansidan.

Efter bytet så försvann det roliga ljudet...

rsvanberg
2015-02-16, 07:26
Hissade upp vagnen igår och kollade, mycket riktigt hål över bakaxeln och in i bakre ljuddämparen.
Blir till att beställa nytt idag och hoppas att detta löser problemen ;)

Återkommer efter montering, tack så länge!

rsvanberg
2015-02-22, 09:21
Avgassystemet är bytt och ljudet är nästan borta, nästan helt tyst. Frågan återstår fortfarande vad det är som skapar detta ljudet? Måste vara något fel?

Mini_me
2015-02-22, 09:31
På en sån bil som du har så finns det ingen "dump ventil" utan du har VTG turbo (Variabel turbo geometri)


https://www.youtube.com/watch?v=RAFQJ24MRRI

= dina ljud är troligen helt normala (Läs hjärnspöken ;) )

rsvanberg
2015-02-22, 10:56
Absolut det kan vara så, vill dock minnas att det inte har varit så tidigare men kan ha fel.
V70in jag har har inget sånt ljud, men kan ju enkelt ha med isolering att göra.

Kanske bara ska vara nöjd nu, caddyn går bra och ljudet är i det stora hela borta.

Tack för alla tipps!