handdator

Visa fullständig version : Vibrationer Passat Alltrack 2015 med DCC



loi
2015-02-09, 19:00
Har problem med vibrationer i chassiet på min nyuthämtade Passat Alltrack av årsmodell 2015.
Bilen har dynamiskt Comfort chassiet (DCC)
Den har gått ca 250mil och under hela perioden varit behäftad med otrevliga vibrationer som känns i både stolar och chassiet.
Bilen levererades med eftermarknadsfälgar och Hakka vinterdäck.
Har gjort två st. omballanseringar utan förbättring.
Bytt till VW original fälgar och Continentaldäck, utan förbättring.
Vibrationerna uppkommer speciellt i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas i både lägre och högre hastigheter. Vibrationerna känns mest vid körning på asfaltsbelagda vägar

Det känns som om bilens stötdämpare inte klarar av dom snabba kortvågiga frekvenserna som uppkommer mellan vägbana och hjul. Däremot större gupp och dom långvågiga frekvenserna funkar bra.

Är det någon i forumet som har liknande problem och som lyckats bli av med detta?
Är det någon som vet om det går att justera DCC funktonen.
Kan tillägga att vibbarna känns i samtliga tre DCC-lägen (Comfort-normal-sport)

Tack på förhand!

/Loi

Lasse62
2015-02-09, 19:15
Har varvtal resp belastning/ej belastning någon betydelse? dvs. försvinner det t.ex. om du lättar på gasen?

Marcus
2015-02-09, 20:16
Vad säger din VW-återförsäljare angående problemet?

loi
2015-02-09, 20:17
Nej, det försvinner inte. vibrationerna kvarstår även om jag går över till friläge och bara rullar.

loi
2015-02-09, 20:26
Nej, det försvinner inte, vibrationerna kvarstår även om jag går över till friläge (N) och bara rullar.

loi
2015-02-09, 20:35
Återförsäjaren har ombesörjt omballansering och byte till original fälgar för att kunna utesluta fälgar och däck.
Utöver det har han inga direkta teorier om vad som orsakar vibrationerna.
Givetvis måste han fortsätta sin utredning men om någon i forumet varit med om detta, ja då kan vi kanske vinna tid.

outrunner
2015-02-09, 20:52
Hej.

Inte varit med om det här men min tanke är: Obalanserad kardanaxel? Eller förresten, snurrar den när man frirullar? Annars kanske drivaxlarna?

Amazonas
2015-02-09, 21:42
På min Passat 2009 TDI 170 med 4m fick man byta båda drivaxlarna fram pga obalans.

loi
2015-02-09, 22:01
Kan man verkligen ha ett sådant fel på en helt ny bil?

Marcus
2015-02-10, 10:16
Kan man verkligen ha ett sådant fel på en helt ny bil?

Ja om tillverkaren av drivaxlarna levererat defekta drivaxlar. Men man kan ju undra varför det inte upptäcktes vid fabrikens kvalitetskontroll/provkörning? Det finns ju filmer som visar att det görs provkörningar vid fabriken i Emden för att säkerställa att allt står rätt till.

roblin
2015-02-10, 13:47
Jag upplevde också vibrationer när jag bytte till Alltrack, hade en passat r-line 4M innan. Balanserade om sommardäcken, men det hjälpte inte. Fick därefter prova en annan likadan Alltrack som min och den hade samma vibrationer. Så det verkar vara "inbyggt" i Alltracken. Lite högre hjulupphängning än vanliga passat...

Lasse62
2015-02-10, 15:26
Någon kombination av olika komponenter som inte lirar som det ska.

Det kan ju vara intressant att utesluta kardanaxeln (även om det knappast lär vara den om felet finns på flera individer) eftersom den felkällan inte är helt ovanlig, montera bort kardan och provkör, försvinner problemet så är det ju lokaliserat.

loi
2015-02-10, 17:06
Intressant,
Du har inte provat någon Alltrack med DCC?
Kan det dynamiska chassiet skapa detta problem?
Hur upplever du vibrationerna?
I vilket hastighetsintervall?
Någon skillnad om du kör med sommar eller vinterdäck?
Jag kommer att bli tokig ifall de inte finns en lösning på detta, det blir att häva köpet med allt vad det kan innebära.

roblin
2015-02-10, 18:33
Intressant,
Du har inte provat någon Alltrack med DCC?
Kan det dynamiska chassiet skapa detta problem?
Hur upplever du vibrationerna?
I vilket hastighetsintervall?
Någon skillnad om du kör med sommar eller vinterdäck?
Jag kommer att bli tokig ifall de inte finns en lösning på detta, det blir att häva köpet med allt vad det kan innebära.

Nej, har inte provat med DCC. Hade DCC på min gamla r-line, tyckte det var grymt och inga vibrationer.
Tycker nog att det är mindre vibrationer med vinterdäck, 17" originalfälgar, femekrade, med friktionsdäck. Har 18" original på sommarn. Upplever små vibrationer i ratt och i förarstolen (röven).

Prova en annan Alltrack och känn om det är samma vibrationer

loi
2015-02-14, 10:15
Önskar komma i kontakt med andra Passat Alltrackägare som har tillägget DCC och höra hur dom upplever sin åk- komfort. Jag har betalt extra för komfortsäten dock inte med inbyggd massage i form av vibrationer.

Fredrix
2015-02-14, 12:50
Utöver det har han inga direkta teorier om vad som orsakar vibrationerna

Gör de någon form av felsökning så medger de ju att det inte är som det ska?
Då borde den stå på verkstad tills felet är löst?

loi
2015-02-14, 12:55
Vad blev resultatet? Gör de någon form av felsökning så medger de ju att det inte är som det ska ?

Jag har ny tid för felsökning i början av mars, så vi får se vad det ger och vad dom kommer fram till.

lars111
2015-02-17, 18:17
Har också en Passat Alltrack av årsmodell 2015 med DCC som nu gått ca 100 mil. Har inte upplevt några vibrationer när jag kör (och då särskilt 70-80 km/h) men ska känna efter lite extra. Beskriv gärna lite närmare hur du upplever vibrationerna. Kör nu med Nordfrost dubbdäck med icke originalalufälg.

loi
2015-02-18, 23:36
Har också en Passat Alltrack av årsmodell 2015 med DCC som nu gått ca 100 mil. Har inte upplevt några vibrationer när jag kör (och då särskilt 70-80 km/h) men ska känna efter lite extra. Beskriv gärna lite närmare hur du upplever vibrationerna. Kör nu med Nordfrost dubbdäck med icke originalalufälg.

Skönt att höra, då finns det hopp om att det måste gå att åtgärda. Vibrationerna märks mest i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas ibåde lägre och högre hastigheter. Fruktansvärt irriterande. Ju grövre vägbana(asfalt) desto mer vibrationer. Känns i hela chassiet. Är lite lur på att DCC funktionen inte riktigt fungerar som den bör. Jag kan tycka att den är extremt hård i bakänden även i läge Comfort. Bilen känns stötig, inte som man förväntar sig av DCC i läge comfort. Ibland känns det som att det blir värre ju längre tid man kör, vad nu det kan tyda på ? Som jag skrev i tidigare inlägg försvinner inte vibrationerna ifall jag frirullar.
Nu ska den in på verkstad i början av mars, så vi får se vad man kommer fram till.
Hur upplever du DCC funktionen?

loi
2015-03-05, 22:00
Har problem med vibrationer i chassiet på min nyuthämtade Passat Alltrack av årsmodell 2015.
Bilen har dynamiskt Comfort chassiet (DCC)
Den har gått ca 250mil och under hela perioden varit behäftad med otrevliga vibrationer som känns i både stolar och chassiet.
Bilen levererades med eftermarknadsfälgar och Hakka vinterdäck.
Har gjort två st. omballanseringar utan förbättring.
Bytt till VW original fälgar och Continentaldäck, utan förbättring.
Vibrationerna uppkommer speciellt i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas i både lägre och högre hastigheter. Vibrationerna känns mest vid körning på asfaltsbelagda vägar

Det känns som om bilens stötdämpare inte klarar av dom snabba kortvågiga frekvenserna som uppkommer mellan vägbana och hjul. Däremot större gupp och dom långvågiga frekvenserna funkar bra.

Är det någon i forumet som har liknande problem och som lyckats bli av med detta?
Är det någon som vet om det går att justera DCC funktonen.
Kan tillägga att vibbarna känns i samtliga tre DCC-lägen (Comfort-normal-sport)

Tack på förhand!

/Loi

Utlåtande efter sista verkstasbesöket!!
Finns inget att åtgärda, bilmodellen är behäftad med vibrationer.
Verkstaden har provat en likadan Alltrack 2015 med DCC, den uppför sig exakt likadant.
Dom anser att detta chassi har detta beteende och är behäftad med vibrationer.
Verkstaden kommer inte att fortsätta felsökning.

Den åker ut efter ca. 400mil.
/Loi

J.L
2015-03-05, 22:04
Tråkigt. Nästan skrattretande.

loi
2015-03-05, 22:10
Tråkigt. Nästan skrattretande.

Det är bara förnamnet...
Jag ska inte återge i detta forum hur jag känner mig just nu.
/Loi

Peter-C
2015-03-05, 22:26
I morgon åker jag "ny" Passat Alltrack HSTD - GBG tur o retur. Ska känna efter. Bilen har gått några hundra mil och togs ut i somras.

Återkommer med rapport.

/Peter

Peter-C
2015-03-06, 20:29
Återrapportering.

Efter 30 mil i varierande hastigheter konstaterades att Alltrack:en i fråga inte genererade några vibrationer eller indikationer på obalans i drivlina.

Bilen ifråga har ej DCC. Odubbade vinterhjul på BM eftermarknadsfälg.

Hoppas det löser sig med problemet.

/Peter

loi
2015-03-06, 21:43
Återrapportering.

Efter 30 mil i varierande hastigheter konstaterades att Alltrack:en i fråga inte genererade några vibrationer eller indikationer på obalans i drivlina.

Bilen ifråga har ej DCC. Odubbade vinterhjul på BM eftermarknadsfälg.

Hoppas det löser sig med problemet.

/Peter

På med dubbar så får du massagefunktion i stolen, gratis.

Peter-C
2015-03-06, 22:33
På med dubbar så får du massagefunktion i stolen, gratis.

Förvisso ingen Passat men har en Golf 7 Combi med dubbhjul. Dubb känns ju direkt i alla bilar, dock inte på det vis som du beskrivit i tidigare inlägg.

/Peter

loi
2015-03-07, 18:37
Har idag provkört följande två bilar:
Passat Alltrack, utan DCC, originalfälg + dubbdäck
Passat Alltrack, utan DCC, eftermarknadsfälgar + dubbdäck
Bägge bilarna uppför sig på samma sätt som min.
Jag måste hålla med Roblin i tidigare inlägg.
Denna defekt är inbyggd i denna bilmodell.
De kan mycket väl vara så att när sommardäcken åker på minskar upplevelsen av vibrationer.
/En otroligt besviken och missnöjd kund som förväntat mig mer av en så dyr bil.
Loi

Amazonas
2015-03-07, 20:12
Hade troligtvis samma fenomen på min 2014 Superb med TDI170 och 4x4. Trodde det var hjulen men igår bytte jag in den mot en fwd Octavia och hängde på samma hjul = inga vibrationer.

loi
2015-04-21, 18:13
Har idag provkört följande två bilar:
Passat Alltrack, utan DCC, originalfälg + dubbdäck
Passat Alltrack, utan DCC, eftermarknadsfälgar + dubbdäck
Bägge bilarna uppför sig på samma sätt som min.
Jag måste hålla med Roblin i tidigare inlägg.
Denna defekt är inbyggd i denna bilmodell.
De kan mycket väl vara så att när sommardäcken åker på minskar upplevelsen av vibrationer.
/En otroligt besviken och missnöjd kund som förväntat mig mer av en så dyr bil.
Loi

Min Alltrack har nu stått sedan den 5 Mars i väntan på besked från min bilhandlare. Bilköpet är hävt.
7 veckor utan ett svar, mer än att ärendet ligger hos någon regionchef inom Volkswagen Group Sverige.
Provat maila, ringa sms:a till denna regionschef utan svar. Som kund blir man oerhört besviken.

/Loi

Lucretias
2015-04-30, 22:43
Jag är ny ägare av en Alltrack 2015 som jag fram tills idag kört med 17 tums Hakkapellitta friktionsdäck utan minsta problem med vibration eller skakningar i karossen. Monterade idag på original 18 tums sommardäck med Continental däck. jag upplever irriterande lättare skakningar i karossen och delvis i ratten på samma sätt som beskrivits i tidigare inlägg. Det är totalt oacceptabelt för en bil i denna prisklass och kommer naturligtvis inte accepteras. Bilen har endast gått 350 mil. Jag har upplevt samma problem på en Subaru Outback som jag bytte bort. Där var iofs problemet betydligt mer kännbart än i Alltracken. Där var det också problem med friktionsdäcken och inte sommardäcken.

Vore intressant att göra en större koll och uppmärksamma detta bland Alltrackägare. Det skulle vara intressant att veta om problemet ligger i däck/hjul eller kaross.

Naturligtvis så har jag först låtit balansera däcken på märkesverkstad.

Marcus
2015-05-01, 12:29
Använder Alltrack generellt andra däckstyper/modeller och/eller dimensioner än vanliga Passat med motsvarande motoralternativ?

Lucretias
2015-05-01, 12:52
Vi får se vad som händer framöver. En god vän är motorskribent och funderar på att göra en artikel av detta i någon lördagsbilaga i DN alt. i kommande motortidning.

pudas
2015-05-01, 18:01
Det är ju inte bara däck och fälg som ska vara balanserade, på en 4-hjulsdriven bil finns det mycket saker som roterar, och som måste vara i balanserade! Det finns t.e.x flera biltillverkare som har haft problem med kardanaxlar på fabriksnya bilar.

Marcus
2015-05-01, 18:19
Jo men det lär ju vara exakt samma kardanaxel på Passat Alltrack som alla andra fyrhjulsdrivna Passat 3C... Eller är det för att det mest såldes lagerhållna Alltrack på slutet som gör att det hörs av om detta nu? Har bilarna stått lagerhållna länge och fått platta däck? Återförsäljarna tog ju hem stora mängder Alltrack för lager i och med att man var tvungen att ha något att sälja i väntan på nya Passat Variant...

Peter-C
2015-05-01, 18:31
Platta däck pga att bilen stått 6 mån går bort normalt efter några mil (erfar detta varje år när jag hämtar sommarbilen). Det var leveranstid på Alltrack. Tvivlar på att det funnits ett buffertlager eftersom nybilsköpare vill allt enligt ha egen spec..

Som jag nämnt i tråden tidigare så har jag färdats i en dylik av 2015 års modell både på 17” odubbade vinterhjul och senast på 18” sommarhjul typ 30 mil per köromgång. Bilen har gått oklanderligt utan vibrationer. Det är inte jag som brukar den, men min kompanjon och jag samåker till olika kunder i denna Passat.

Dylika problem får redas ut med återförsäljaren, det är den end vägen att gå såvida man inte lagt på eftermarknads fälgar eller orunda däck. Då blir det naturligtvis en annan motpart.

/Peter

Marcus
2015-05-01, 19:13
Alltrack har endast sålts som lagerbil de senaste sex månaderna, gissar jag.
Möjligheten att individuellt specificera sin Alltrack stängdes någon gång under hösten 2014. När jag tittat på vad olika återförsäljare haft att erbjuda så har där funnits ett större antal Alltrack i lager. De behöver ju något att leverera snabbt när tjänstebilsförarna ska ha nytt.

Peter-C
2015-05-01, 19:52
OK, kanske det, oavsett vilket så påverkar ev. stillestånd knappast vibrations problemet mer än typ i 10, max 20 km körsträcka.....

loi
2015-07-23, 23:52
Har problem med vibrationer i chassiet på min nyuthämtade Passat Alltrack av årsmodell 2015.
Bilen har dynamiskt Comfort chassiet (DCC)
Den har gått ca 250mil och under hela perioden varit behäftad med otrevliga vibrationer som känns i både stolar och chassiet.
Bilen levererades med eftermarknadsfälgar och Hakka vinterdäck.
Har gjort två st. omballanseringar utan förbättring.
Bytt till VW original fälgar och Continentaldäck, utan förbättring.
Vibrationerna uppkommer speciellt i hastighetsintervallet 70-90 men kan ibland upplevas i både lägre och högre hastigheter. Vibrationerna känns mest vid körning på asfaltsbelagda vägar

Det känns som om bilens stötdämpare inte klarar av dom snabba kortvågiga frekvenserna som uppkommer mellan vägbana och hjul. Däremot större gupp och dom långvågiga frekvenserna funkar bra.

Är det någon i forumet som har liknande problem och som lyckats bli av med detta?
Är det någon som vet om det går att justera DCC funktonen.
Kan tillägga att vibbarna känns i samtliga tre DCC-lägen (Comfort-normal-sport)

Tack på förhand!

/Loi
Hej.
Plötsligt händer det!

Har efter tre månaders handläggning äntligen lyckats häva bilköpet på grund av dessa oacceptabla vibrationer.
Min bilhandlare har ställt upp till 100 procent, all heder till honom.

Den extremt långa handläggningstiden beror på andra parter som ska säga sitt, exempelvis VGS.
Det ska inte vara lätt att häva ett bilköp.
Skönt att äntligen kunna släppa detta.

Jag väntar nu på en Passat SC TDI 190 årsmodell 2016 med leverans i november.


Råd till drabbade bilkunder, stå på er!

/Loi

Mulder-_-
2015-07-25, 20:31
Hej.
Plötsligt händer det!

Har efter tre månaders handläggning äntligen lyckats häva bilköpet på grund av dessa oacceptabla vibrationer.
Min bilhandlare har ställt upp till 100 procent, all heder till honom.

Den extremt långa handläggningstiden beror på andra parter som ska säga sitt, exempelvis VGS.
Det ska inte vara lätt att häva ett bilköp.
Skönt att äntligen kunna släppa detta.

Jag väntar nu på en Passat SC TDI 190 årsmodell 2016 med leverans i november.


Råd till drabbade bilkunder, stå på er!

/Loi


Grattis! Trägen vinner - det lönar sig att inte upp ;)
Hoppas du slipper problem med nya bilen nu.

Peter56
2015-07-26, 14:38
Hej!

Jag har tidigare jobbat som bilförsäljare och blir lite nyfiken när du berättar om hävningen av köpet. Fick du tillbaka hela köpesumman eller drogs det av något för körda mil och eller den tid som du har ägt bilen?

loi
2015-07-26, 16:23
Hej!

Jag har tidigare jobbat som bilförsäljare och blir lite nyfiken när du berättar om hävningen av köpet. Fick du tillbaka hela köpesumman eller drogs det av något för körda mil och eller den tid som du har ägt bilen?

Hej!

Eftersom bilfirman är ansluten till MRF följer man deras rekommendationer vid hävning.
Jag fick betala följande belopp:
0,5% av köpeskillingen per brukad månad
0,5% av köpeskillingen per körda 100 mil
Utöver detta fick jag tillbaka ränta på köpeskillingen, (Riksbankens referensränta + 2 %) / månad som bilen stått still.
Resterande belopp återbetalades till mitt konto (ca:97,4% av köpeskillingen).
Helt OK.

/Loi

Peter56
2015-07-26, 17:20
Ok. Företaget som jag jobbade på var också MRF-anslutet. Under mina elva år vid firman råkade vi ut för ett återköp och följde givetvis MRF:s rekommendationer.

När jag skrev frågan till dig kom jag inte ihåg detaljerna kring vilka summor som gäller vid återköp (Jag slutade som bilförsäljare i januari 2009).