handdator

Visa fullständig version : Recension av Do88 Intercooler



BigGreek
2015-02-05, 19:04
Jag bestämde mig till slut att köra på Do88 intercoolerern.

Anledningarna till mitt vall var bland annat ett väldigt bra pris. (Medlemmar i Volkswagen Club Sweden har 10% rabatt).
På deras hemsida finns diagram på tryckfall och temperatur på laddluften (Väldigt svårt att hitta det om andra intercoolers).
Väldigt bra och snabb information.
Samt väldigt snabb leverans (Beställde sent på kvällen, nästa dag hade den anlänt till mitt uthämtning ställe).

Intryck av produkten.

Stort paket med stor intercooler, var inte riktigt med på hur stor den är.
Positivt överraskad, måste jag säga!
5451
5452


Alla delar som behövs inkluderas samt monteringsinstruktioner (visserligen inte monteringsinstruktioner för min bil, men ändå).
5453

Första intrycket är att den är välbyggd, inga gjutrester, missfärgningar, svetsmissar eller liknande.
5454
5455
5456
5457
5458
5459

Ändtakarna är gjutna i aluminium och svetsade på callpaketet, själva paketet är ett Bar/Plate.

Skall bli spännande att montera och se resultatet.
Återkommer så fort detta är gjort.


Montering och provkörning.


Del 2

Monteringen utav Do88.se intercoolern gick smidigt och utan problem. Alla delar passade bolt on. (Jag monterade inte själv utan fick hjälp med detta).

Lite bilder från monteringen.
5605

Som jag skrev tidigare så är det stor skillnad på original och do88.
5606
Inga konstigheter enligt mekanikern, allt passade perfekt.


5603
Nya slangar från intercoolern till "pancake pipe".


Ett litet problem som uppstod var när vi skulle återmontera original insuget. Plaströret som går från själva insuget till luftboxen, hamnar väldigt nära fläkten. Se bild nedan.
5604

Detta pga att intercoolern bygger så mycket in mot motorn så att plastböjen ligger mot fläkten.

Jag valde att ta bort detta rör och kommer att sätta på ett annat mer flexibelt rör, så att fläkten löper fritt. Om man har bytt ut original luftbox så bör detta inte vara ett problem.

Provkörning

Som bekant tycker man att bilen går fortare bara man tvättat den...
Min känsla är att bilen drar hårdare med denna intercooler vid samma växel och fart än vad den gjorde innan.

Är väldigt nöjd med denna intercooler.

Med vänlig hälsning,
Georgios

lasholm
2015-02-05, 19:10
Spännande! Ser riktigt bra ut! Är sugen på en till Tiguanen.

Alle47
2015-02-05, 22:31
Härligt att du fått hem den, bara att montera och jaga mer fart i kärran :) Den ser ju riktigt bra ut också.

vfr
2015-02-05, 22:54
Håller med! Vi pratade om den igår. Trevligt att få se bilder på den också. Den ser ju riktigt välbyggd ut.

BigGreek
2015-02-05, 23:06
Montering sker nästa vecka, återkommer med hur mycket snabbare bilen blivit
:) :) :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

anri52
2015-02-06, 16:40
Intercoolern ser jätte fin ut :) Om moteringinstruktionen är för mk5 så är det inget större problem att förstå, har bytt Ic på mk5 samt mk6 och det skiljer inte allt för mycket .. lycka till med bytet.

Ps glöm inte o-ringen som ska sitta på snabbkopplingen (köp helst en ny sådan men det går att använda den befintliga om den är ok)

BigGreek
2015-02-06, 19:00
Tack för tipset med o-ringen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

BigGreek
2015-03-03, 16:54
Uppdatering från montering och provkörning


Skickat från min iPad med Tapatalk