handdator

Visa fullständig version : problem med fönsterhissar i kyla. Beetle -14



Pepper
2015-02-03, 20:46
Hallåj.
Jag har en Beetle, årsmodell 2014. Den har ju inga fönsterkarmar på dörrarna, så när man öppnar dörren åker rutan ner någon cm, och åker sedan upp igen när man stänger dörren. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det väl samma funktion på t.ex. Scirocco och TT.

Problemet, som jag upptäckte igår, var att det inte funkar så bra när bilen stått ute när det snöat och varit kallt. Eller rättare sagt funkar inte alls.
Rutan åker inte ner när man larmar av. Enligt instruktionsboken ska man inte öppna dörren om inte rutan åker ner, så jag sprutade på is-borttagnings-medel (som det också står i instruktionsboken att man ska göra om problemet uppstår), utan resultat.
Jag kunde ju inte stå utanför jobbet på kvällen och vänta på Våren liksom, så lite försiktigt öppnade jag dörren ändå och åkte hemåt.

När jag åkt en bit och fått upp värme i bilen provade jag fönsterhissarna, och det funkade att köra upp och ner rutorna. Men när jag parkerat i garaget och stängde dörren, åkte inte rutan upp. Provade flera gånger, men det funkade inte.

När bilen sen stått någon timme i garaget, och blivit lite mer uppvärmd, gjorde jag ett nytt försök, och då funkade det som det skulle.

Är det någon mer som har haft samma problem, och vad har ni i såfall gjort?

Det är som sagt årsmodell 2014, så jag har ju nybilsgaranti kvar. Men tänkte kolla lite om det är något jag har missat innan jag ringer och bokar verkstadstid.

Mvh
Micke

Peter-C
2015-02-04, 02:33
Den enda erfarenhet jag har är från 10 års ägande av Audi A4 cab 2005 som har samma funktion. Sedan 2 år tillbaka används A4:n inte på vintern men dessförinnan har den körts året runt, växelvis av mig respektive hustrun. Hade inga problem med detta. Rutan gick ned 5-10 millimeter när man drog i dörrhantaget. Det brukade fungera. Vid stängning gick den upp de sista millimetrarna klanderfritt oavsett väderlek.

Nya Beatlen är ju inte så vanlig, därför kanske det kan dröja innan du får ett bättre svar :).

/Peter

Marcus
2015-02-04, 09:38
Scirocco och CC har samma funktion.

Merlinen
2015-02-04, 17:18
Fungerar bra för mig, bara en enda dag hittils i vinter det strulat för mig men släpper direkt då isen som håller fast rutan tinat.

Edit:

Du skriver : Rutan åker inte ner när man larmar av. Enligt instruktionsboken ska man inte öppna dörren om inte rutan åker ner

Rutan ska ju först åka ner när man tar i handtaget väll? så är det för mig iallafall

Pepper
2015-02-04, 19:22
Fungerar bra för mig, bara en enda dag hittils i vinter det strulat för mig men släpper direkt då isen som håller fast rutan tinat.

Edit:

Du skriver : Rutan åker inte ner när man larmar av. Enligt instruktionsboken ska man inte öppna dörren om inte rutan åker ner

Rutan ska ju först åka ner när man tar i handtaget väll? så är det för mig iallafall


Jopp, när man larmar av åker rutan ner en bit (när det funkar som det ska alltså) Om man inte gör något åker den upp igen efter typ en halv minut. När man tar i handtaget åker den ner igen. Kanske inte är exakt samma konstruktion mellan VW och Audi? (för jag gissar på att det är TT:n du har i fotnoten du syftar på).

Hmm, av de två som svarat med erfarenheter hittills så kör båda Audi och är utan problem. Jag vägrar tro att Audi har bättre konstruktion än VW ;)

Fortsätt gärna komma med mer erfarenheter, tankar och funderingar :)

Mvh
Micke

Merlinen
2015-02-05, 10:53
Jopp, när man larmar av åker rutan ner en bit (när det funkar som det ska alltså) Om man inte gör något åker den upp igen efter typ en halv minut. När man tar i handtaget åker den ner igen. Kanske inte är exakt samma konstruktion mellan VW och Audi? (för jag gissar på att det är TT:n du har i fotnoten du syftar på).

Hmm, av de två som svarat med erfarenheter hittills så kör båda Audi och är utan problem. Jag vägrar tro att Audi har bättre konstruktion än VW ;)

Fortsätt gärna komma med mer erfarenheter, tankar och funderingar :)

Mvh
Micke

Japp TT'n i min sign jag pratar om.
Har också svårt å tro att VAG skulle ha olika lösningar på VW å Audi, fast nu är det ju att din bil är 4 år nyare än min och 9 år nyare än Peter's A4 cab.
Så kan ju vara att VAG bytt till en nyare å "bättre" (eller billigare?) lösning?

Sciroccogtx16v
2015-02-05, 12:27
Har Scirocco med samma konstruktion. Smörj listerna ordentligt med lämplig silikon smörja även den i botten på rutan. Torka torrt när du tvättar bilen och smörj in igen.

Verkstan kommer att göra det om du klagar. Det kan ju vara bra att fråga om dom har nått supermedel för detta!

Fredrik

Pepper
2015-02-05, 22:09
Har Scirocco med samma konstruktion. Smörj listerna ordentligt med lämplig silikon smörja även den i botten på rutan. Torka torrt när du tvättar bilen och smörj in igen.

Verkstan kommer att göra det om du klagar. Det kan ju vara bra att fråga om dom har nått supermedel för detta!

Fredrik

tackar för tipset. Det ska jag prova, och hoppas att problemet försvinner. Skulle ju vara skönt om det gick att fixa så enkelt :)