handdator

Visa fullständig version : Funktion servostyrning Golf 5



vfr
2015-01-31, 19:44
Finns det någon bra förklaring på hur servostyrningen till Golf 5 är uppbyggd?

Om jag har förstått det hela rätt så ska det vara elektriskt styrservo på dessa bilar. Ända sedan jag körde en 5:a första gången så är det en av få saker som jag inte har tyckt om. För det första så finns det absolut ingen som helst känsla och feedback i styrningen. Den är död. Förutom detta så har den dessutom någon form av inbyggd "tröghet", friktion, som bir jobbig i längden. Det känns som en kontgjord friktion.

Så länge man t.ex kör i stan med ganska stora rattutslag i lägre hastigheter, eller på kurviga små vägar, så märks inte denna tröghet alls. Men det blir genast jobbigt på motorväg med ändlösa små, små korrigeringar hela tiden. För varje liten korrigering/rattrörelse så måste först övergångsfriktionen övervinnas när man påbörjar rörelsen. Sedan är det inga problem. Förrän nästa korrigering några sekunder senare. I längden blir det jobbigt. Sedan har jag dessutom problem med axlarna ovanpå detta. Högerarmen är helt ur funktion efter en trafikolycka för länge sedan och vänsteraxeln är "sliten" efter detta. Oavsett mina problem så tycker jag att funktionen är sisådär. Och sedan mina problem ovanpå detta.

Servostyrningen på vår Polo -12, som jämförelse, är mycket bättre. Fortfarande inte riktigt bra, men mycket bättre. Framförallt ingen större tröghet att övervinna.

Finns det några parametrar man kan ändra på för servostyrningen? Den här trögheten t.ex, känns ju bara konstgjord. Kan man inte ta bort den. Ett visst motstånd ska det ju helst vara, men inte friktion.

a128
2015-01-31, 21:57
Möjligen skulle man kunna lossa på styrväxeldamaskerna på båda sidorna och pumpa i en kvarts patron med fett i varje ända och återförsluta med ett par slangklämmor med smal bredd, har gjort detta på dom föregående mk5:or jag haft samt min nuvarnade mk6:a med positivt resultat

dom är ganska torra på smörjmedel dessa styrväxlar

biltema har ett speciell styrväxelfett i sitt sortiment som man skulle kunna fylla på vid ena ändan av styrväxeln med hjälp av en passande slangbit (10*8mm)

vfr
2015-02-03, 16:13
Intressant aspekt på det hela. Eftersom jag sett det på alla (en handfull) Mk5 som jag har kört, så trodde jag att det kanske var en avsiktlig tröghet som var inbyggd i själva servostyrningen.

Är det någon som kan ge lite ljus på hur systemet egentligen fungerar? Är det elektriskt servo? Vilka delar ingår i systemet? Finns det någon elektronik inblandad?

När elektrist servo, om vi nu förutsätter att det är det, var nytt så klagades det mycket på att det gick för lätt. Det fanns inget motstånd alls. Men att då skapa tröghet istället för motstånd, blir ju inte heller rätt.

Med tröghet menar jag friktion. Något som går lika tungt på båda hållen. Med motstånd menar jag mera som en fjäder, alltså en kraft som går tungt på ena hållet men som hjälper till på andra hållet tillbaka. Ett "vanligt" hyrdauliskt servo av gammal tradionell modell, är givetvis en del av båda varianterna. Men en stor del är ändå "motstånd". Man har ändå en feedback tillbaka till ratten beroende på hur hjulen går. Det märks ju inte minst på spårig väg, där det naturligtvis kan vara en nackdel också. Men det är även en fördel för att "känna" vägen bättre när man kör. Något som varje racingförare är väl medveten om.

a128
2015-02-03, 18:37
Det är helt och hållet en elmotordriven servo, vid rattlåset sitter en givare och en tandad krans som mäter hur fort man "snurrar" ratten, och systemet är givetvis progressiv, mer kraft vid låga hastigheter mindre vid höga

:cool:

vfr
2015-02-03, 19:00
Ok. Då måste det finnas någon form av elektronik/styrbox som hanterar alltihopa. Och det borde även finnas paramertrar som man tweeka. Samtidigt är det ju inget "steer by wire"-system. Servot är ju bara där för att hjälpa till. Typ som på DSG-lådorna. Det hade varit intressant att se ett blockschema eller mer detaljerad funktionsbeskrivning. Det borde finnas på nätet någonstans. Det är som vanligt att det bara gäller att hitta det.

a128
2015-02-03, 19:07
?
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_317.pdf

vfr
2015-02-03, 20:38
Hehe. Ja, det var ju ett lysande svar på min fråga om dokumentation. Tack! :)

Hur kommer det sig att du vet så mycket om det här?

vfr
2015-06-22, 20:41
Enligt dokumentationen ska det finnas olika profiler att ställa in. Men om jag går in där och tittar med VCDS så hittar jag ingenting som går att ändra på. Någon som vet vad det beror på?