handdator

Visa fullständig version : Lastbilsregga fordon, någon här ?



VWGolIV
2007-09-03, 09:31
Jag har funderat på att byta bil och då kommer frågan upp om en diesel kombi.

Vilka regler gäller för lastbilsregning av fordon.
Hitta en spalt på Bilprovningen men den gav inte mycket information.

Någon annan som har gjort om sin personbil till lastbil ?
Letar efter info m.m om företag som utför detta.


Hjälp tack =)

Joakim N
2007-09-03, 10:26
Det som krävs är väl bara ett fast monterat lastgaller, och lastöglor i fram och bakkant av lasrutrymmet, sen klart att det finns säkert några regler om vart/hur dom skall sitta osv från VV...

Reg bes efter det!

Ska se om jag hittar nått mer...

/Joakim

danei
2007-09-03, 11:05
Jag har en lastbilsreggad bil. Jag har för mig att jag hittade information på vägverkets hemsida. Nu hittar jag det inte. Men det sak finnas. Det som krävs är att man har ett lastgaller som ska klara vissa krafter. Lastkrokar 4st om det inte blir förlångt mellan dem. Sen är det en registreringsbesiktning med vägning. Baksätet får inte finnas kvar. ryggstöden får finnas kvar om de utgör golv i lastutrymmet.

Manny
2007-09-03, 12:33
http://www.sm2vbk.com/~vbk//radio/projekt/lbreg/

VWGolIV
2007-09-03, 16:23
Tackar för informationen..

Länken var kanon och bringade lite mer klarhet...

P.Hagel
2007-09-03, 22:23
Hör av dig om det är GHE... som skall avyttras.
Kanske är sugen på att köpa tillbaka den om det är rätt pengar.

PM:a mig eller maila.

monica.hagel@telia.com

cisco
2007-09-03, 22:37
Skatten på lätta lastbilar höjs ju ordentligt varje år med målet att bli lika som personbilarna. Den bakomliggande orsaken var väl att kunna sänka på långtradarna så åkerierna inte flaggar ut till Irland om jag minns rätt.

VWGolIV
2007-09-03, 23:19
P.hagel: Du har mail.

Ronny
2007-09-04, 09:32
http://www.sm2vbk.com/~vbk//radio/projekt/lbreg/

Jag vet att bla. mercedes kan leverera sina nya bilar som lb registrerade, ex mb vito cdi kan man få med lastbilsgaller och 5+1 passagerare...då står det i tillägget på regbeviset att det är tillåtet att ha "3 passagerare i lastutrymmet" gamla cheva vanar är ju oftast regade på detta viset..(soffa bakom förarstolen)

vad gäller för att man ska få lov att ha passagerare i lastutrymmet (bakom förarstolen, men framför gallret) kan det tänkas vara att det måste vara speciellt minsta mått mellan bakre last ögla och främre lastögla/galler?

***Fråga hur får man dispans för att ha "passagerare i lastutrymmet?"

Manny
2007-09-04, 09:34
Jag vet att bla. mercedes kan leverera sina nya bilar som lb registrerade, ex mb vito cdi kan man få med lastbilsgaller och 5+1 passagerare...då står det i tillägget på regbeviset att det är tillåtet att ha "3 passagerare i lastutrymmet" gamla cheva vanar är ju oftast regade på detta viset..(soffa bakom förarstolen)

vad gäller för att man ska få lov att ha passagerare i lastutrymmet (bakom förarstolen, men framför gallret) kan det tänkas vara att det måste vara speciellt minsta mått mellan bakre last ögla och främre lastögla/galler?

***Fråga hur får man dispans för att ha "passagerare i lastutrymmet?"

lastutrymmet måste varaa en viss längd ja. i en vanlig parson bil så är det bara att glömma går bara på bussar o större bilar.

danei
2007-09-04, 11:07
Lastutrymmet måste vara större än passagerar utrymmet. Något specifikt mått tror jag inte finns.