handdator

Visa fullständig version : Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...



Sidor : [1] 2 3 4

MickeR
2015-01-27, 11:37
Först kanske en liten presentation av mig: Varit VAG entusiast sen start, första bilen var en mk1 Golf GTI 1978 inköpt när jag var 17 år och på den vägen är det. Har aldrig ägt ngt annat än VAG sen dess :) Har varit medlem sen 1994 vilket mitt låga medlemsnummer visar.

Många bilar har passerat förbi sen dess, en hög mk1 Golf, mk1 scirocco, en hög mk2 golf, golf 3 VR6, Audi 100 V6, Audi S3, Passat R36 osv. I dagsläget består bruksbilarna av en mk6 golf GTI och en A4 2.0T Q.
Bilen som denna tråden kommer handla om är en vinröd Golf mk2 GTI 16V 1988 (likadan som Nisses bil). Jag har ägt bilen sen 1999 och den har rullat i många utförande, först med lätt trimmad KR motor, sen med trimmad 9A motor och sist den var på vägen med Haltech EFI och 02A låda och ca 190 sugishästar.

Bilen ställdes in i garaget i slutet av säsongen 2005 för att få en rejäl översyn, trots ett fräscht utseende så fanns det en del (osynlig) rost och mer effekt lockade. Tog beslutet att strippa bilen rejält och börja från grunden. Hela fronten togs av, motor&låda togs ur, allt i chassi och bromsväg togs av för att kunna bygga upp med nya bättre delar. En plan drogs upp för spec och SFRO besiktning är målet. Arbetet inleddes och en hel del delar införskaffades.

Sen ville livet annorlunda. Husköp 2006, möjlighet att bli partner i företaget som jag jobbar på 2007 och sen familj med barn och allt vad det innebar gjorde att jag inte ens såg bilen mellan 2008 och 2013 (har inte mek-garage hemma). Dammet lade sig i tjocka skikt…..
2014 tyckte min underbara fru att det var synd att jag inte utövade min hobby längre och detta blev startskottet till att dra igång igen. Och där startar denna byggtråden!

Receptet ser ut som följer:
Motor:
9A motor med 02A låda, quaife diff, Haltech sprut och tändning, E85 konverterad, Golf 3 Vr6 tank och pump
Bakaxel: Corrado G60, plastbussningar, H&R krängare, H&R coils, S3 bromsok, Corrado G60 frambromsskivor, specialtillverkade nav

Framaxel: Styrstag Golf 3 med plusaxel, bärarmar Passat VR6 plusaxel, plastbussningar, Passat G60 spindlar, Seat Ibiza Cupra R skivor och 4 kolvs ok, H&R krängare, H&R coils, 25mm huvudbromscylinder från transporter

Kaross: Äkta G60 breddare inkl G60 org framskärmar med tillhörande lister och stötfångare. I övrigt org.
Halvbur, 2 racingstolar och ganska rensad inredning.
Tanken är att den skall bli laglig och godkänd och funka som en busig gatbil för dammfria söndagar ;)

Bilen innan den ställdes av:

5390

MickeR
2015-01-27, 11:42
Som vanligt när det gäller tyska kvalitetsbilar så är det mer rost än man tror….

Första tiden har ägnats åt att göra bilen rostfri framför vindrutan. Delar av båda innerskärmarna, bogseröglan samt fästena för huvlåsbalken fick bytas. Som tur var hade jag 2006 köpt dessa som VW original reperationsplåt. Sen var det en hel del ytrost på främre sidbalkarna som tog en bra stund att slipa och blästra. Efter lite 2k epoxirostskyddsprimer (gul) och flera lager topplack så var iaf en del av bilen helt rostfri!

Lite rostlagningsbilder:

537853775379538053815382

- - - Uppdaterad - - -

Efter lite lack känns det alltid bättre:

5384538353855386

MickeR
2015-01-27, 11:48
En fabriksny framvagnsbalk köptes, och lämnades in på syradoppning och blankförzinkning. Tillsammans med den åkte alla skruvar, konsoler och smådelar till denna på ett dopp i krombadet. Styrväxeln kollades och visade sig vara bra och fick en smörjning och justering. Nya styrstag, plastbussningar och H&R krängaren monterades. Vibratechnics motor/vxl fäste ser till att motorn sitter fast utan att bilen vibrerar sönder.

53885387

MickeR
2015-01-27, 11:54
Spindlarna från Passat G60 blev rengjorda, fick nya SKF lager monterade och lite röd lack. Fästena och skruvarna till Cupra R bromsarna fick också följa med till krombadet.

5391

vfr
2015-01-27, 12:05
Snygg bil! Dessutom är jag svag för vinröda färger så den tilltalar mig utmärkt.

Det ser ut som att du renoverar på djupet för bra hållbarhet. Det tycker vi om! :D

Alle47
2015-01-27, 13:03
Mycket roligt att se detaljfinishen du ser ut att ha. Kommer väl bli genomgående kan jag gissa :)

matsola
2015-01-27, 20:53
Måste länka in ditt inlägg om att trimma KR/PL som du skrev 2002.
Motorn är ju samma utgångsobjekt än idag som jag fattade det, eller hur? :rolleyes:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Trimning&id=26

J.L
2015-01-27, 23:18
Kommer hålla koll efter uppdateringar, än så länge ser det mycket bra ut.
"Välkommen tillbaka" kanske man kan säga också, har sett namnet många
gånger när man viker alla utskick m.m. men inte sett till dig så mycket på forum eller träffar.

När rullar du ut henne och får känna vinden i håret? :cool:

GTI-nissen
2015-01-28, 07:58
Härligt att se att du har kommit igång igen Micke och bra ser det ut också! Själv har jag också haft sambo, hus och barn som tagit tid men min vinröding stod bara i två år iofs, förra året var den däremot ute ur garaget tre gånger!
Jag har inte så stora ambitioner med min som du har utan bara se till att hålla den rullande! :-)

MickeR
2015-01-28, 08:05
Måste länka in ditt inlägg om att trimma KR/PL som du skrev 2002.
Motorn är ju samma utgångsobjekt än idag som jag fattade det, eller hur? :rolleyes:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Trimning&id=26

Japp, detta skrev jag för länge sen, jag har ju utforskat 827 motorn med 16V i nästan alla olika kombinationer under årens lopp. Och ja, det är samma bil som har fått utstå alla dessa olika motorer :)


Kommer hålla koll efter uppdateringar, än så länge ser det mycket bra ut.
"Välkommen tillbaka" kanske man kan säga också, har sett namnet många
gånger när man viker alla utskick m.m. men inte sett till dig så mycket på forum eller träffar.

När rullar du ut henne och får känna vinden i håret? :cool:

Var ju väldigt aktiv för 10-15 år sen, både på träffar och forum men sen kom annat mellan, fast det var nog före din tid :) Då hade vi ju en ganska omfattande träffverksamhet i Göteborgsområdet med träffar och berömda "kul-turer" som kanske inte uppskattades så mycket av länsman och lokalbefolkningen ;)
Jag ser detta som ren terapi att skruva med bilar, och den stora behållningen har alltid varit den tekniska utmaningen, inte att köra.... Så jag har inte bråttom. Ett par år kanske är realistiskt? Tiden är helt klart den trånga sektorn som det ser ut just nu får jag ihop 4-5 kvällar i månaden.

MickeR
2015-01-28, 08:10
Härligt att se att du har kommit igång igen Micke och bra ser det ut också! Själv har jag också haft sambo, hus och barn som tagit tid men min vinröding stod bara i två år iofs, förra året var den däremot ute ur garaget tre gånger!
Jag har inte så stora ambitioner med min som du har utan bara se till att hålla den rullande! :-)

Tack Nisse! Hoppas våra två vinröda pärlor kan stå sida vid sida igen nån gång igen som på den gamla goda tiden :D

J.L
2015-01-28, 09:10
Var ju väldigt aktiv för 10-15 år sen, fast det var nog före din tid :)

Tiden är helt klart den trånga sektorn som det ser ut just nu får jag ihop 4-5 kvällar i månaden.

Jag själv har varit med sen 2007 så jag är ju ny i klubben i sammanhanget.

Har själv 3 döttrar på 5 år, 3 år och 2 månader, hus, fru och allt som hör till så vet precis vad du menar.
Min 16v -87 köpte jag och började renovera sommaren 2013, får ta 10 år om det vill så, mekar när jag hinner och har lust, men tusan vad härligt det är att komma ut i garaget ett par timmar i veckan.

Lycka till och hoppas vi ses någon gång!

MickeR
2015-01-28, 18:17
Idag kom äntligen UPS med det andra VibraTechnics motorfästet så jag kan bygga klart framvagnsbalken, har väntat i över en månad. Förhoppningsvis så hinns det med under slutet av veckan :)

5393

GTI G60
2015-01-29, 00:26
Säger som Gert fylking...
Äntligen!
Bilen är värd att göras iordning ordentligt.

MickeR
2015-01-29, 20:08
Efter en del våld så passade till slut motorfästet, fast det verkade vara den nya framvagnsbalken som inte riktigt var 100% exakt och inte själva fästet. Monterades givetvis med skruvar som kromats :) Nu är balken klar att monteras upp på bilen

5398

Främre hjulhusen fick en omgång rostskydd sen. Först sprutades alla balkarna och hålrummen med TO3 och sen alla plåtytor i hjulhuset med F40. Synd om det skulle rosta igen nu när all rosten är borta!

53995400

Var förbi kromfirman idag också och kollade på hur det går med alla mina andra inlämnade delar och en hög med grejer som skall gulzinkas var nästan klara och de kommer jag att hämta på måndag. En annan hög (med bla bärarmar) var slipade och förkopprade och skulle bara poleras innan de kromas => snart dags att bygga framvagn :D Bakaxeln var det däremot långt kvar på....

MickeR
2015-01-31, 21:24
Oken till S3 (i aluminium) som köptes på ebay från Tyskland har blivit renoverade med nya original packningar och en ny kolv (rost) samt nya luftningsventiler. Lite röd 2K färg gör det hela betydligt mkt trevligare. Dessa oken gör att man kan köra med ventilerade skivor bak, men framförallt så ger de grym handbroms :)

Infästningen av bromsslangarna skiljer dock mot mk2 så ett kit från Goodridge monterades som är mk4 i ena änden och mk 2 i andra änden. Stålomspunnet är ju dessutom trevligt för pedalkänslan! Original så är det ju 226x10mm skivor med kanske bilvärldens sämsta ok, nu kommer det att bli 280x20mm (Corrado G60 framskiva) och ok som håller och funkar. För att få till detta så krävs förutom oken med tillhörande okhållare ett specialtillverkat nav som hjullagret pressas in samt en spacer för oket så det kommer tillräckligt långt ut. Denna kombination ger dessutom en trivsam spårviddsökning på 10mm per sida.

5420

Nästa steg i bromsombyggnaden var bromsservo och huvudbromscylinder. Bromsservot är original men kromat och försett med nya packningar. Men först en bild på orginalet:

5421

Ser ut ungefär som de brukar när man plockar av ett servo på en mk2, mkt kan man säga om VW men rostskydd är inte deras starka sida... Det nya ser betydligt bättre ut:

5422

Populär uppgradering på mk2 är ju att byta från 20 till 22mm huvudbromscylinder (hade sån innan) men vad många inte vet är att det finns ytterligare en som passar, nämligen transporter synchro UTAN ABS, den är gjord i aluminium (lättare) och är 25,4mm, perfekt om man som jag skall ha 4-kolvs ok fram och ok med större kolvar bak:

5423

Monterat på bilen så blev det ett klart lyft tycker jag. Guldstjärna till den som först identifierar vad det är för bil som syns i spegelbilden!!

5424

GTI G60
2015-02-01, 00:02
Ur quattro 20v ?

MickeR
2015-02-01, 08:14
Tillräckligt nära, ur Quattro 10V ombyggd till 20V

GTI G60
2015-02-01, 08:49
Ja det är lite svårt att se.
Kul du gör klart bilen.
Blir motorn lika extrem som du pratade om när du hjälpte mig och bror att justera in våran risiga mk2 2.0 16v?
Tack för hjälpen, den rullar än.

MickeR
2015-02-01, 13:27
Ja det är lite svårt att se.
Kul du gör klart bilen.
Blir motorn lika extrem som du pratade om när du hjälpte mig och bror att justera in våran risiga mk2 2.0 16v?
Tack för hjälpen, den rullar än.

Gällande motorn så får du (och alla andra) hålla er en stund till innan jag avslöjar några detaljer :D Men jag kan säga så mycket som att den har varit på annan ort än bilen en stund nu.....

Jaha, det var du det! Det minns jag! Det har ju varit såå många under åren som varit förbi och fått hjälp så man har inte riktigt koll på alla längre :rolleyes: Kul att bilen funkar än!

Junfors
2015-02-01, 21:32
Välkommen tillbaka till VWerkligenheten Micke, roligt att se både dig och din fina bil igen!

Du är ju alltid så snabb och noggrann när du väl är igång så det kommer väl givetvis bli klart till sommaren och bli hur bra som helst :)
Skulle behöva din fart med egna bygget så jag också var klar till sommaren.

razer
2015-02-02, 10:53
Välkommen tillbaka Micke, kul att du jobbar med bilen igen.

Jag håller på jag med, motorn kommer ihop iår och jag gissar på att vi kommer ha ganska lika motorbyggen :cool:

Lillen
2015-02-02, 13:25
Snacka om retrotråd , tänker på personerna som svarar :rolleyes:
Kul att se bil och bygge.

Man känner sig gammal.......typ.

MickeR
2015-02-02, 13:34
Välkommen tillbaka till VWerkligenheten Micke, roligt att se både dig och din fina bil igen!

Du är ju alltid så snabb och noggrann när du väl är igång så det kommer väl givetvis bli klart till sommaren och bli hur bra som helst :)
Skulle behöva din fart med egna bygget så jag också var klar till sommaren.

Tack Per!
Nja, till sommaren blir det inte klart. Energi finns helt klart, sen måste jag balansera med en massa andra projekt också som kräver uppmärksamhet :( Men ambitionen är att kunna få bilen stående på hjulen 2015! Den har inte rört marken sen 2005 ;) Det är otroligt mycket plåt och svetsjobb kvar (och sen lack), vilket kommer att avslöjas i poster framöver! Vissa delar av bilen döljer mörka (bruna) hemligheter......


Välkommen tillbaka Micke, kul att du jobbar med bilen igen.

Jag håller på jag med, motorn kommer ihop iår och jag gissar på att vi kommer ha ganska lika motorbyggen :cool:

Tack Johan!
Min motor kommer också att komma i bilen iår, sen är det inte säkert att den får styrsystem och el, det beror på om jag fokuserar på motorn eller plåtarbete. Hoppas få lite bilder mm från motorbygget snart, men jag stressar inte min motorbyggare utan bättre sakta och bra!

MickeR
2015-02-04, 20:47
Blev en kortare kväll i garaget idag, skall åka till Södertälje imorgon och har lite jobb som måste göras innan dess. I vilket fall som helst kom framvagnsbalken upp på plats på bilen med de främre bultarna (bakre går ju genom bärarmarna och kan inte sättas dit förrän dessa kommit tillbaka från kromet)

5429

Sen monterades nya bromsrör (Koppar/Nickel) med nya plastclips, kromade metalclips och stålomspunna Goodrigdeslangar:

54305431

Bakaxeltapparna har också kommit tillbaka från gulzinkningen:

5432

Nu varnas känsliga läsare för kommande bilder. Detta är alltså bilder från en bil som inte är vinterkörd sen 1999 och som har stått inne i garage och som är väldigt välskött. När man renoverar en gammal bil så är det ju inte alltid som man hanterar blanka nya saker som är bolt-on, utan ofta är det en massa skit-mek också. I Tidigare inlägg så visade jag ju att jag var tvungen att laga en del rost i främre delen av bilen. Nu är det dags för bakre delen:

54335434

Nu är detta ju inget unikt för just denna bilen, alla mk2 jag ägt har sett ut sådär, och många av er som läser skulle nog bli mörkrädda och ni kollade bakre hjulhusen på era bilar.... För att laga detta så måste man tyvärr plocka bort de bakre fjäderbenstornen, För att göra detta och ha en rimlig chans att få tillbaka dem igen är det bästa att försiktigt slipa lite så alla punktsvetsarna syns och sen borra ut dem med ett punktsvetsborr.

54355436

Sen är det bara att bända med en huggmejsel och hoppas man hittat alla (vilket man aldrig gör därav skadorna längst ner. Sen kan tornet tas bort och lagas för sig samtidigt som man kan beskåda hela omfattningen av skadan på hjulhuset:

54375438

Nästa steg blir att ta bort den rostiga plåten i hjulhuset och svetsa dit ny och sen svetsa tillbaka fjäderbenstornet. Sen är det dags för alla andra hålen i bakre hjulhuset, mer om dem framöver.... :(

Lillen
2015-02-04, 23:34
Hjulhus bak :mad:
SUCK.

Du gör så fint att man får sänka ljuset på dataskärmen ;)
HEJA HEJA HEJA!

MickeR
2015-02-05, 08:16
Hjulhus bak :mad:
SUCK.

Du gör så fint att man får sänka ljuset på dataskärmen ;)
HEJA HEJA HEJA!

Tack!

MickeR
2015-02-09, 14:25
Hämtade precis hjulnaven bak från kromfirman. Dessa var tydligen mkt besvärliga att ytbehandla och de hade fått köra flera olika försök innan zinken fäste. Nu är de iaf klara och får pressa i hjullagrena nästa gång jag är i garaget.

5480

MickeR
2015-02-13, 10:15
Varit mycket annat denna veckan som tagit tid så det har inte blivit så mycket i garaget. Men nu har jag borrat loss andra sidan, vilken var ännu sämre än den första. Detta var visserligen väntat, då den sidan med tankpåfyllningen innehåller fler smutsfickor och fler svetsar som är utmärkt grogrund för rost. Som ni kanske ser genom hålet så är även inre karossidan rejält angripen och jag är lite tveksam om jag verkligen kommer att kunna komma åt och laga detta genom hålet för fjädertornet. Troligtvis så får jag kapa bort ett stort hål från insidan och sen svetsa tillbaka det igen.

5489

Själva fjäderbenstornen är däremot i helt ok skick, efter att ha skrapat bort all det infernaliska karosserikittet som VW sprutade på 1988 så är det bara lättare rostangrepp som kommer att gå att slipa/blästra bort, så dessa kommer att vara relativt enkla att fixa:

5490

Lillen
2015-02-14, 23:03
USCH för allt kex!
Tur du inte haft så brottom :rolleyes:

MickeR
2015-02-22, 16:54
Då har det blivit 5 timmar i garaget idag. Skrapa och slipa hjulhusen för att få bort allt karosserikitt som är sprutat under bilen och exponera plåten så att all rost verkligen blir lagad. Inte klart men en bra bit på vägen iallafall!


55115508550955105512

GTI-nissen
2015-02-26, 11:49
Fasen vad rost Micke!!! Jag har några ställen jag vet om, under gummilisten på bakrutan, vid tanklocket och i bakkant vid ena bakre sidorutan. Mer tänker jag inte leta efter. ;-)

MickeR
2015-02-26, 12:53
Då blev det ytterligare 5h i garaget igår med fortsatt skrapning av hjulhusen bak. Nu är det bara en liten fläck på 15x15cm i höger hjulhus kvar. Blev inga kort denna gången, glömde det. Nu när jag skrapat av allt såå kan jag iaf summera eländet. Från werk34 blev det skärmkant yttre och inre på båda sidorna (nedersta 10cm som behöver bytas), ny bakplåt under kofångaren, nya bakaxelinfästningsbalkar båda sidorna samt fästet till tankpåfyllningsröret från VW heritage. Allt är beställt och markerat som skickat hos båda så det trillar nog in de närmaste dagarna.
Till hjulhuset runt tanklocket så finns det ingen reprationsplåt att köpa så där får det bli att knacka själv. Dock så är det så pass dåligt där att jag kanske åker på att kapa upp ett hål i karossen runt tanklocket för att komma åt och sen svetsa i en ny del på utsidan. Får se vad det blir, tänker börja svetsa vänster sida och förtränga höger en stund :p

MickeR
2015-02-26, 12:59
Fasen vad rost Micke!!! Jag har några ställen jag vet om, under gummilisten på bakrutan, vid tanklocket och i bakkant vid ena bakre sidorutan. Mer tänker jag inte leta efter. ;-)

Jag är faktiskt själv chockad av hur dåligt det är. Enda anledningen att jag slutade med mk1 bilar var att de rostade så mycket och jag efter ett antal helrenoveringar kände mig mätt på att svetsa.....gick sådär får man säga....
Det värsta är att nästan inget syntes. Det fanns några pyttesmå blåsor runt gummit vid tanklocket, det var det enda som syntes utifrån. Men under allt j*vla karosserikitt som nått snille kom på att spruta bilarna med på fabriken har den bruna masken fått härja fritt.
Det kommer ju att lösa sig, men det tar nog ett extra halvår i garaget och en ny lack på bilen :(

Virro
2015-02-26, 17:16
Till hjulhuset runt tanklocket så finns det ingen reprationsplåt att köpa så där får det bli att knacka själv. Dock så är det så pass dåligt där att jag kanske åker på att kapa upp ett hål i karossen runt tanklocket för att komma åt och sen svetsa i en ny del på utsidan. Får se vad det blir, tänker börja svetsa vänster sida och förtränga höger en stund :p[/QUOTE]

denna plåten du behöver?? 5572 isf finns den på meca, jag åkte på att byta på min gamla golf 2a :)

MickeR
2015-02-27, 07:45
Till hjulhuset runt tanklocket så finns det ingen reprationsplåt att köpa så där får det bli att knacka själv. Dock så är det så pass dåligt där att jag kanske åker på att kapa upp ett hål i karossen runt tanklocket för att komma åt och sen svetsa i en ny del på utsidan. Får se vad det blir, tänker börja svetsa vänster sida och förtränga höger en stund :p

denna plåten du behöver?? 5572 isf finns den på meca, jag åkte på att byta på min gamla golf 2a :)[/QUOTE]

Nä tyvärr inte, denna plåten rostar först när det som är innanför har rostat upp och det är det innanför som jag behöver :(

MickeR
2015-03-02, 12:50
Idag fick jag ett litet paket av Svenska Volkswagen, sista tillgängliga balken för tankbanden i hela Europa :) Nu har den utgått.....

5593

MickeR
2015-03-03, 13:16
Kom ett paket från werk34 idag, dock var 2 grejer restade (tankband och baxelfästesbalk) men nu har jag lite att svetsa på iaf!

56005601

vfr
2015-03-03, 13:38
Mmm. Härliga fräscha och rostfria saker att sätta svetsen i. :)

MickeR
2015-03-04, 11:38
Idag kom det ytterligare ett paket, från VW Heritage med fästet till tankpåfyllningsröret. Nu börjar det likna något :)

5607

MickeR
2015-03-05, 09:59
Eftersom det har dolt sig så mycket rost under originalrostskyddet så har jag beslutat mig för att skrapa av allt på hela bakre delen av bilen, inte bara hjulhusen. Hjulhusen är klara nu så jag fortsatte igår med att skrapa under bilen. Inte lika illa som i hjulhusen men jag kommer definitivt att byta bakre delen av sidobalken också. Blir att beställa mera plåt!

561556165617

MickeR
2015-04-02, 09:05
Har varit lite klent med uppdateringar senaste veckorna, men kombinationen av jobb, sjukt barn och en veckas semester på Kanarieöarna har gjort att garagetiden uteblivit. Det hindrar en dock inte från att beställa delar. Fått båda bakre sidobalkarna, plåtarna bakom bakhjulet, tankbanden och div småplock. Väntar på ett paket från VW Classic shop också med de sista plåtdelarna som behövs.

57485747

Sen har jag eBay-fyndat ett stag till bilen, pluspoäng till den som kan identifiera vad det är och var det skall sitta:

5749

Kvällen tillbringades med att fortsätta skrapa under bilen och det går sakta men säkert mot plåtrent. Är nog några kvällar kvar men man kan iaf se lite ljus i tunneln (eller genom golvet):

5750575157525753

Paer
2015-04-02, 10:44
Ett tips om du nu inte redan målat underredet är att köpa skopsvart, dvs färg man lackar skopor till grävare och traktorer med, slitstarkt som fan och blir bra finish även om den penslas på med bilen stående på alla 4 hjulen, i övrigt grym finish på allt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fnatrik
2015-04-02, 17:47
Råkar veta att staget sitter bak tvärgående mellan golvplåtarna framför tanken på ett ungefär. svårt att beskriva närmare än så! misstänker att det ger lite extra stabilitet och ser till att avgasröret inte rasar ner i backen om gummit ger med sig.

Vilket jobb du lägger ner men det blir nog riktigt bra sen :) gillar den röda nyansen!

MickeR
2015-04-02, 19:43
Råkar veta att staget sitter bak tvärgående mellan golvplåtarna framför tanken på ett ungefär. svårt att beskriva närmare än så! misstänker att det ger lite extra stabilitet och ser till att avgasröret inte rasar ner i backen om gummit ger med sig.

Vilket jobb du lägger ner men det blir nog riktigt bra sen :) gillar den röda nyansen!

Imponerande Fnatrik! Om vi fortsätter på ämnet, vet någon på vilka bilar detta stag satt monterat på? Jag har haft många mk2 och mekat på många andras men aldrig sett ett sådant monterat. Däremot har alla bilar haft fästen/pinnbultar i golvet för att montera det!

Mycket jobb ja, men det är ju det som är kul om det är ett ordentligt projekt ;) Färgen var faktiskt den huvudsakliga anledningen att jag köpte bilen för 16 år sen så jag gillar också den skarpt :)

- - - Uppdaterad - - -


Ett tips om du nu inte redan målat underredet är att köpa skopsvart, dvs färg man lackar skopor till grävare och traktorer med, slitstarkt som fan och blir bra finish även om den penslas på med bilen stående på alla 4 hjulen, i övrigt grym finish på allt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack! :)

Fnatrik
2015-04-03, 00:18
Jag har den balken på min mk3 16v tror den sitter på vr6 också men jag är osäker..Sitter ingen på min mk2 16v heller.

Golfen är en italien import så det kanske har med saken att göra även om jag skulle tro att den suttit på alla mk3or med plus chassit från början.

Lillen
2015-04-03, 02:49
Jag har den balken på min mk3 16v tror den sitter på vr6 också men jag är osäker..Sitter ingen på min mk2 16v heller.

Golfen är en italien import så det kanske har med saken att göra även om jag skulle tro att den suttit på alla mk3or med plus chassit från början.

Är ofta att svetsbultarna går av när man ska loss med balk/staget.
Därför brukar det forsvinna.

MickeR
2015-04-06, 06:34
Ok, så det sitter på Mk3 med pluschassi, men frågan kvarstår, vilka Mk2 hade detta? Det är med i ETKA för Mk2 och har ett 191 nummer!

Henrik.M
2015-04-06, 12:16
Det är med i ETKA för Mk2 och har ett 191 nummer!

Om du har ETKA , gör en artikelnummer sökning så ser du vilka modeller det satt på.
Enkelt. :)

MickeR
2015-04-06, 15:46
Man kan ju inte bara laga rost, lite kul måste ju också fixas så det är dags för en lite motorpyssel. Har alltid tidigare byggt mina egna motorer men denna gång, när jag ville gå all in så kändes det bäst att låta någon som är proffs få skruva ihop block och topp. Motorn har åkt iväg till Christer på NLR för att fixas. Ni som inte vet vem det är kan googla och se, det han pysslar med är riktigt snabba grejer. Han har i princip fått fri händer att bygga en 16V sugis så som han anser vara bäst. Idag tänkte jag visa lite från bottenänden:

9A block, Billetvev från Eurospec, SPM stakar, JE kolvar (83,5mm) och ARP bultar ligger i grundreceptet till 2033cc. Mellanaxeln har blivit avsvarvad och lättad liksom svänghjulet av 02A typ (228mm). Kopplingen är ACT sportvariant för golf 4 GTI med organisk lamell (bra körbarhet är viktigt på en gatbil). Naturligtvis byts alla lager (ACL Race) inkl. de till mellanaxeln och allting balanseras och viktjusteras in i minsta detalj. Lagerspelen justeras också upp en smula för att tillåta ordentligt med varv.

Lager:

5817

Kolvar:

5818

Vevstakar:

5819

Vevaxel:

5820

Borrat, planat block med monterad lättad mellanaxel:

5822582158235824

malte
2015-04-06, 18:00
Men jäklar vad grymt! lär ju bli en riktigt trevlig motor. :) Vad blir det för insug och styrsystem?

MickeR
2015-04-07, 08:02
Om du har ETKA , gör en artikelnummer sökning så ser du vilka modeller det satt på.
Enkelt. :)

Jag har ju tyvärr inte det utan det är från online varianterna av ETKA som jag sett detta (partsbase.org)

- - - Uppdaterad - - -


Men jäklar vad grymt! lär ju bli en riktigt trevlig motor. :) Vad blir det för insug och styrsystem?

Ni får avvakta lite med toppen, men jag kan säga så mycket att jag aldrig hört talas om en så mycket modifierad 16V VW topp :cool: Bottendelen byggs för att vara skottsäker och tåla 8500rpm, bättre att bygga en gång ordentligt och sen slippa öppna den igen :)

MickeR
2015-04-12, 10:37
Denna veckan har många bitar fallit på plats. Först var UPS hemma och lämnade ett paket från VW Classic parts (verkligen en guldgruva) med bakre tvärbalk, förstärkning till bakre stötfångarfäste samt en massa småprylar som utgått på Din Bil:

5845

Nu tror jag att jag har all plåt som behövs (utom ev runt tanklocket men det får bli ett senare problem). I onsdags så fortsatte jag skrapa ytterligare en kväll och en ICA kasse med underredsmassa till avlägsnat :)

Sen gjorde jag ett besök på kromfirman för att se om de kommit längre med mina prylar och det var klart lyckat, Passsat VR6 bärarmarna och en hel låda med prylar (bla baxaxelfästen) var klara och fick följa med hem:

58465847

Slutligen så ringde de i fredags och sa att Corrado bakaxeln var klar, blästrad, syradoppad och blankförzinkad:

5848

Blir kul att göra lite annat än att skrapa och hitta rost, nu kan framaxeln byggas klart och det mesta av bakaxeln kan förmonteras på arbetsbänken :)

Dave the brave
2015-04-19, 17:26
Då hade vi ju en ganska omfattande träffverksamhet i Göteborgsområdet med träffar och berömda "kul-turer" som kanske inte uppskattades så mycket av länsman och lokalbefolkningen ;)


Kul att denna fina bilen lever fortfarande! KulTurerna kommer jag ihåg, här är två bilder där jag tror att du och din bil var med på. Året var 2001 :) Visst är det din röda framför min Monzablå?

5907
5908

MickeR
2015-04-20, 10:11
Visst är det min bil David :) Det var tider det :)

MickeR
2015-05-06, 08:52
Var nere en tur i verkstan förra veckan och gjorde ett nytt pass med stämjärn och värmepistol. Ett par kvällar till så är nog skrapandet klart och själva svetsandet och kapandet kan ta vid. Jag har alla delar för att laga rosten men även om det är småtråkigt att skrapa och man gärna vill dra igång och laga istället för att bara förstöra så är det alltid bättre att ta bort allt som brinner, rinner och ryker innan man tar fram svetsen :)

Tog några (dåliga) kort under bilen, har hittat mer hål, runt alla svetsbultar till bränsle/bromsrör blir det ett fint litet hål:

600860096010

Anledningen att tvärbalken i mitten inte är skrapad är att den skall bytas och jag snart kapar bort den, onödigt att lägga tid på att göra rent den då. Blir iaf ytterligare mer pyssel ikväll :)

MickeR
2015-05-09, 19:43
Ångrade mig och bestämde mig för att finmeka lite istället i onsdags och idag. Blev att påbörja bygga ihop bakaxeln. Började med HR krängningshämmaren, men inga instruktioner ingick, hittade lite bilder på sådana monterat via tyska VW forum men bestämde mig för att vänta med den då jag inte är 100 på hur den skall sitta. Plastbussningarna hade inga som helst planer på att hoppa in i sina hål så det blev att tillverka mothåll och hylsor och köra en lång gängstång för att få i dem:

6021

Gulkromaterade axeltappar och nya skruvar och brickor:

6022

Kromade skyddsskålar för navet och nya SKF Lager:

6023

Skyddsskålarna monterade:

6024

Gulkromaterade nav samt nya lager:

6025

Lagerna och naven fick ett varv i pressen och blev sedan monterade på bakaxeln:

6026

Får försöka montera krängningshämmaren nästa vecka, någon som har erfarenhet av dessa?

vfr
2015-05-09, 20:24
Wow vad tjusigt! ;)

Janne.M
2015-05-10, 18:39
Jag som inte orkar leta i tråden, är det mk4 baknav etc du kör med?

Lillen
2015-05-10, 22:10
Jag som inte orkar leta i tråden, är det mk4 baknav etc du kör med?

MK4 hade ej 4-bult!

Janne.M
2015-05-10, 22:14
MK4 hade ej 4-bult!

Polo mk4?

Lillen
2015-05-11, 00:04
Polo mk4?

Varför skrev du inte det då :rolleyes:

MickeR
2015-05-11, 09:06
Jag som inte orkar leta i tråden, är det mk4 baknav etc du kör med?

Hej Janne!
Nej, de är specialtillverkade av en tysk firma för att kunna köra S3 ok och G60 framskivor.

MickeR
2015-05-13, 21:20
Efter mycket googlande och provmonterande så sitter krängningshämmaren på plats, justerbar i 3 steg. Återstår och se hur mycket extra överstyrning som kan adderas med denna :D. Skruvarna, brickor och fästen givetvis kromade :cool:

6040

Lillen
2015-05-14, 00:53
På med ok , skivor mm och väg den.
Gissar vi på 65kilo.....typ?

MickeR
2015-05-22, 08:34
Var en tur i garaget igår och fortsatte. Pressade i bussningarna i passat VR6 bärarmarna:

6126

Fick på Corrado G60 framskivorna (280mm) på naven och även satt dit bromsoksadapters, allt efter en vända hos kromfirman :)

612761286129

Virro
2015-05-22, 10:10
snyggt jobbat, sjukt vackert!! :D

MickeR
2015-05-22, 10:40
snyggt jobbat, sjukt vackert!! :D

Tack!

MickeR
2015-05-28, 13:31
Började igår med att sätta nya spindelleder med kromade monteringsdetaljer i bärarmarna:

6145

Sen monterades dessa på bilen med nya kromade skruvar och ett helpolerat förstärkningsstag:

61466147

Sen har de sista delarna till motorn kommit så det är inte så länge tills det kan flytta in en motor :)

J.L
2015-05-28, 13:37
Det är ju så vackert så man blir tårögd...

vfr
2015-05-28, 13:49
Kunde inte sagt det bättre själv! :D

Lilla_Vargen
2015-05-28, 16:39
Oj oj oj oj oj oj oj vad man blir knäsvag... :D

Så sjukt grymt snyggt det blir !!

Peter-C
2015-05-28, 17:31
Knäsvag - det blir man :D! Roligt att se.

/Peter

Virro
2015-05-28, 19:33
Dräglar....

Premis
2015-05-28, 19:50
Krom, krom!, krom!! :p

Lillen
2015-05-28, 23:36
Nästan så man inte vågar.......
Men jag skriver det ändå.

Det är för mycket.
Ska inte bilen användas sedan?

Fast som nytt blir det , på 80-talet!

MickeR
2015-05-29, 09:14
Wow, sicken respons! Kul! :)

Lillen: Bilen skall helt klart användas, men endast som hobbybil, dvs utflykter på söndagarna, träffar etc.
Jag fullt medveten om att det kan uppfattas som för mycket. Själv är jag väldigt svag för bilar som ser fina ut men i princip original ut förutom fälgar vid en hastig anblick men som avslöjar sitt rätta jag vid en noggrann kontroll under ytan. Ratlook och rost är inte riktigt min grej :p
Du är inte den första som ifrågasatt mina projekt, och det är helt ok, alla är olika, och många tjatar " men skall du inte ut och köra då?" Fast jag tycker det är resan dit som är den stora behållningen. Att skruva är det som är riktigt kul, köra räcker med korta stunder :)

Kommer inte att vara ngt exteriört som ser annorlunda ut än en std GTI G60.

Sen är det en ganska vanlig missuppfattning att krom skulle vara svårskött, som ytbehandling är krom ett utmärkt rostskydd som är tåligt mot tex stenskott (för att det är koppar i basen som är mjukt). Håller betydligt längre än den ytbehandling som många skruvar har från början (el-zinkat).


Är dock väl medveten om att jag kommer att få putsa en del, men det gillar jag ;)

MickeR
2015-06-04, 08:44
Igår så var Håkan Ahlqvist (vfr) som anordnar onsdagsträffarna i Göteborg nere på besök i garaget. Trevligt med lite VW tjöt och kul att se hans fina Ed30.

Fortsatte att skruva framvagn igår, behöver få ihop främre delen av bilen, motor kommer snart :)

Detta monterades, krängningshämmarstag med plastbussningar och de tidigare renoverade spindlarna, med en del krom såklart:

6177

Sen var det dags för Ibiza Cupra R bromsarna (305mm), nu bryter väl Lillen ihop, men som en test provade kromfirman kroma även dessa för att se om det kan hålla rosten borta på nav och kanter. Återstår att se om det sitter kvar när skivorna blir ordentligt varma:

6178

Så blev det monterat och klart (vet att styrstaget skall sitta på andra sidan är bara intryckt för att hålla på plats när fotot togs):

61796180

Har börjat pilla med drivaxlarna nu och funderar på om jag kan ha kvar KR axlarna? Har 02A låda och plusaxel fram (dvs bredare) men å andra sidan skall ju bilen sänkas en del och då brukar ju drivaxlarna bli "för långa" så det kanske tar ut sig? Är det någon som har erfarenhet av plusaxel på mk2?

vfr
2015-06-04, 10:00
Det var kul att se projektet. ;)

Precis som jag förstått av tråden, så görs allting med en noggrannhet som är fantastisk. Det är underbart att se grejor som t.o.m är bättre än original. Som jag sa Micke, du kommer inte att ha någon sysslolöshet den närmsta tiden iaf. Men det är ju det som är avsikten med hobbyprojekt. Koppla bort alla vardagsbekymmer en stund och hämta krafter med något helt annat.

Kör hårt!

Lillen
2015-06-05, 01:06
Haha , näää.
Lite fränt är det nog allt :D

MickeR
2015-07-09, 09:15
Har varit dåligt med uppdateringar här det sista. Dels har det varit få tillfällen i garaget, massa med jobbet och familjen som tagit tid, dels har jag hjälpt en av mina garagepolare med hans V*lvo istället för att meka med min bil. Men nu är hans bil "klar" och jag har pillat lite med min egen istället.

Har skrapat klart under bilen nu, finns inte nån färg eller underredsmassa kvar på hela under bakre delen av bilen. Utmärkt start för att utrota rosten.

Tog tag i att börja passa till den första delen delen som skall bytas, skärmkant+plåt bakom hjulhus på vänster sida. Kapat bort den gamla plåten och borrat ut punktsvetsarna och grovtillpassat den nya. Skall finklippas lite och falsas i karossen innan den kan monteras. Sen är det ju naturligtvis lite plåt bakom som skall bytas innan denna kan sättas på. Mer om det nästa gång :eek: Fördelen med detta är att jag får korrekta fästen till G60 stötfångarna istället för att använda mellanstycken som innan (då passar det inte lika snyggt)

63506351

Gti-golfaren
2015-07-10, 10:31
Sånt här måste ju uppmuntras!!

Vilket jobb och engagemang ! Och snyggt och bra blir det oxå!
Tror du gör just som många skulle vilja göra men kanske inte har ork, tid och ekonomi för.


Denna tråd kommer att följas!

Virro
2015-07-10, 17:02
Håller med ovanstående kommentar, jag följer denna tråd , mycket vackert med grym finish :)

MickeR
2015-08-16, 10:06
Först och främst, tack för uppmuntran! :)

Har inte skrivit något på ett tag, av förklarliga skäl, har haft en välbehövlig semester och inte varit en sekund i garaget utan istället varit hemma med familjen och byggt altan mm.

Denna veckan så var semestern slut iaf så lördagskvällen tillbringades i garaget. Fortsatte med vänstra bakre hörnet på bilen. Innan ytterplåten med skärmkanten kan svetsas på så skall allt under lagas.

Två skador i hjulhuset mot sidobalken:

6450

En ny plåt tillklippt:

6451

Sen byttes en rejäl bit i hjulhuset mot skärmkanten och även den nedre delen av innerskärmkanten (denna som ekonomiplåt med värdelös passform, var tvungen att slitza den på 3 ställen och massera den massor med hammare och mothåll innan den passade på bilen....)

6452

Anledningen att den ena biten i hjulhuset inte är fastsvetsad i nederkant är att jag skall byta en del av sidobalken innanför.
Ytterplåten passar iaf fortfarande efter mycket justerande:

6453

Innan ytterplåten kan svetsas på och den synliga skadan är fixad så behöver en bit av bakresidobalk bytas, en bit av plåten som går ner från balken samt hörnan av bakplåten. Detta blir nästa gång!

MickeR
2015-08-22, 19:33
Ytterligare en dag i garaget, med nya äventyr i rostens underbara värld. Detta var vad jag skulle ta mig an idag (insidan från det som fixades förra gången):

6467

Ser inte vidare vackert ut, men innan jag skrapade av all underredsmassa så var det bara rosten längst ut på avgaskroken som syntes.... Efter en lång stunds rejält slagsmål med bilen så vann jag iaf:

6468

Detta var en del av det som gick bort, infästningen till bakre stötfångare rejält rostig:

6469

Den nya balken ser desto bättre ut:

6470

Även en del av plåten under stötfångaren har gjort sitt och fick kapas bort:

6471

Innan den nya balken kan komma på plats så blir det lite lappande av golvet och sidan så det finns något att sätta fast balken i, nästa gång så blir det förhoppningsvis lagning istället för förstörelse som det varit idag :)

MickeR
2015-08-27, 09:03
Ytterligare en kväll i verkstan med rost i fokus. Först testmontering av den nya balken, med sedvanlig klokkerholm passform....blev en timme med hammare och mothåll:

6491

Sen behövdes en ny bit plåt på sidan:

6488

Balken plus innerförstärkning klar för ihopsvetsning:

6490

Svetsade och klara för montering på bil:

6487

En bit av golvet var också rostigt och fick kapas bort innan montering:

6489

Nu sitter den där, en del tillsnyggning, slipning och kompletterade svetsning kvar.

6483648464856486

Nästa gång kan jag äntligen svetsa på skärmkant, sidoplåt och bakplåten som egentligen skulle bytas...

vfr
2015-08-27, 09:12
Snyggt jobbat, Micke! :)

loadmaster
2015-08-31, 10:05
Snyggt Micke!
Blästring och lack av bakaxel, vad pröjsade du för det? Jag har fått pris för bakaxel och bärarmar fram för ca 2000kr inkl pulverlack.

MickeR
2015-08-31, 14:54
Snyggt Micke!
Blästring och lack av bakaxel, vad pröjsade du för det? Jag har fått pris för bakaxel och bärarmar fram för ca 2000kr inkl pulverlack.

Hej Filip!
Jag har ju inte lackat dem. Bärarmarna är kromade och bakaxeln är elförzinkad. Men det kostade drygt dubbelt så mycket.

loadmaster
2015-08-31, 15:36
@MickeR, jag håller på med ett liknande projekt, men en Mk1 GTI. Drömmer dock om en blå Mk2 16v 1990 igen.
Original men förbättrad är mitt mål. Och det ska vara finish på grejerna.

MickeR
2015-09-04, 08:45
Kört ytterligare en kväll i garaget nu, äntligen fick man svetsa på lite plåtbitar som syns! På vägen till garaget så stannade jag till på kromfirman och de nya tankbanden var klara och fick följa med :) :

6506

Sen kunde jag falsa hörnet på bilen och nästa dit sidoplåten (sätter bara få svetsar tills hela hörnet med 5 plåtar som skall mötas matchar perfekt så är det lätt att justera):

6505

Kapade bort att rostigt på bakplåten:

6503

Passade till ekonomiplåten:

6504

Och nästade dit den också:

6502

Nu är det bara en liten bit i mötet mellan sidan och bakänden längst ner som saknas, sen kan allt svetsas ordentligt och slipas :D

MickeR
2015-09-08, 09:17
Igår började som en dålig dag, var hemma från jobbet med sonen som hade magsjuka. Men inget ont som inte har något gott med sig som vissa säger.... Har haft Ebay bevakning på höger sidas förstärkning till bakre stötfångarfäste (sitter svetsad inuti bakre sidobalk) i 10 månader och för några veckor sen dök en kille i Österrike upp som hade en sån NOS, utgått sen länge på VW och finns inte på classic parts. Jag klippte naturligtvis den direkt och har väntat och väntat sen dess.

Vid lunch så kom postlastbilen och lämnade den så jag och sonen förväntansfullt kunde riva upp paketet, han blev nog inte lika glad som jag :p. Så med det blev dagen plötsligt bra :D

6509

vfr
2015-09-08, 10:49
Inget är som väntans tider... :)

Härligt att du fick tag i delarna iaf. Då är det bara att få dit det nu.

MickeR
2015-09-22, 11:39
I onsdags ringde min motorbyggare och sa att motorn var klar :D.
Så den har landat i garaget nu, riktigt kul! Nu kan jag ju avslöja specen:

9A block.
Borrat till 83,5mm
JE kolvar
SPM stakar
Eurospec billet vev
ARP bultar
ACL lager
Allt lättat och balanserat in i minsta detalj

KR topp:

Förbränningsrum och säten bortfrästa. Ny geometri uppbyggt med TIG och värmebehandlat toppen.
Specialtillverkade insug och avgasventiler 2mm större än original på båda, i rostfritt
Specialtillverkade säten med 0,8mm sätesbredd
Specialtillverkade styrningar som klarar 16mm lyft
Kanaler flyttade, uppresta och omformade (material tillagt)
Titan retainers
Titan lyftare, mekaniska med lashcaps
Kent Cams hårdaste ventilfjädrar
Kent Cams vassaste kammar, 5.6mm lyft i ÖD, billetutförande
Toppen urfräst för att kamnockar skall få plats
Ventilkåpa urfräst för att kammarna skall gå runt
14:1 i komp
Tänkt maxvarv 9000rpm. Effekt? Minst 250hk men siktar på 280hk. SUGIS!

Lite bilder:
652965306531

vfr
2015-09-22, 11:44
Wow, Micke! Den där ska bli skoj att se i drift så småningom. :rolleyes: ;)

Janne.M
2015-09-22, 11:56
En jäkla spec. på den där :) hur mycket över 2.1L hamnar du? Fast Eurospec veven kanske inte var någon stroker när du ska varva 9K?

Visst har du balanserat/lättat mellanaxeln och bytt lagret när du lagt ner så mycket jobb på resten?

Har du fått några flödespapper på toppen? Hade var intressant att se.

MickeR
2015-09-22, 12:07
Under 2.1l, är original slag på veven. Syftet med att byta vev var bara att klara 9k.
Om du läser hela tråden från början ser du fina bilder på den lättade och balanserade mellanaxeln med nya lager :)
Toppen är flödestestad typ 50ggr under utvecklingen. Christer har testat sig fram i otaliga varianter av kanaler innan han hittade denna lösningen. Han gjorde den som en pilot på hur bra en VW 4v topp kan bli om man får fria händer så det tog flera månaders arbete..... Jag skall se om jag kan få tillgång till dessa.

Lillen
2015-09-23, 00:20
SNÄLLA bromsa den :rolleyes:

MickeR
2015-09-23, 09:44
SNÄLLA bromsa den :rolleyes:

Jo, den kommer att gå många mil i bromsbänk för att mappa den så det kommer :)

viGGe
2015-09-23, 09:58
Jävligt mysig spec! :D

loadmaster
2015-09-23, 13:44
Under 2.1l, är original slag på veven. Syftet med att byta vev var bara att klara 9k.
Om du läser hela tråden från början ser du fina bilder på den lättade och balanserade mellanaxeln med nya lager :)
Toppen är flödestestad typ 50ggr under utvecklingen. Christer har testat sig fram i otaliga varianter av kanaler innan han hittade denna lösningen. Han gjorde den som en pilot på hur bra en VW 4v topp kan bli om man får fria händer så det tog flera månaders arbete..... Jag skall se om jag kan få tillgång till dessa.



Nu blev man ju så avis att jag inte tänker följa tråden längre...:)
Nämen skämt åsido, jag tittade på rally i helgen och såg några Mk3 i s.k. kitcar-utförande. De har otroligt mycket mos i motorerna och låter otroligt vassa. Men den här specen verkar ju otroligt spännande.
Vågar man fråga vad motorbygget kostade? Jag har kikat runt lite på performance-motordelar till min 8v och bara smidda kolvar går på ca 5-6 tusen, sedan tillkommer ju stakar osv.

Vad hade du i duration på kammarna?

MickeR
2015-09-23, 14:33
Nu blev man ju så avis att jag inte tänker följa tråden längre...:)
Nämen skämt åsido, jag tittade på rally i helgen och såg några Mk3 i s.k. kitcar-utförande. De har otroligt mycket mos i motorerna och låter otroligt vassa. Men den här specen verkar ju otroligt spännande.
Vågar man fråga vad motorbygget kostade? Jag har kikat runt lite på performance-motordelar till min 8v och bara smidda kolvar går på ca 5-6 tusen, sedan tillkommer ju stakar osv.

Vad hade du i duration på kammarna?

Insug: 308grader@0.1mm, lift 14.45mm, lift@TDC 5.60mm
Avgas: 305grader@0.1mm, lift 13.50mm, lift@TDC 5.25mm

Svårt att överblicka vad motorn kommer att kosta klar, utöver detta så behövs ju:
*grenrör
*kat
*avgas
*insug
*spjällhus
*spridare
*soppapump
*insprutning/tändning
*kylsystem
osv

Men sex siffor blir det ...... :eek:

Lillen
2015-09-23, 16:31
Ohhhaaahh , bara specen säger Grupp-H rally.
Och de ger ju rätt bra effekt , även om man där måste ligga över 5000v/min.

lunna_
2015-09-27, 20:16
Ooooooh den motorn kan nog bli giftig :O o jag tyckte min skulle bli vass o sikta på 200-220 sug hk . Lika bra o sälja bilen o heja på dig istället :-)

Barbapappa
2015-10-09, 14:23
Gött att se att ärmarna är uppkavlade igen och att det skruvas Golf!:)
Jäklar ett sånt jobb du lägger ner, ser otroligt fint ut!:cool:
Det här blir nåt att hålla stumt med på kul-turerna!:D

MickeR
2015-10-15, 11:20
Gött att se att ärmarna är uppkavlade igen och att det skruvas Golf!:)
Jäklar ett sånt jobb du lägger ner, ser otroligt fint ut!:cool:
Det här blir nåt att hålla stumt med på kul-turerna!:D

Jo, det var på tiden :) Konstaterade för ett tag sen att jag ställde upp bilen på pallbockarna hösten 2005 och att det nu är 10 år sen bilen nuddade marken.... dags att kavla upp ärmarna långt :rolleyes:

Fast nu finns både pengar och lite tid så nu kommer den att få stå på egna hjul igen :D
Har inte uppdaterat på ett tag då jag varit utomlands några veckor + en massa VAB. Men ikväll är det dags igen, skall också köra förbi kromfirman och hämta lite grejer på vägen till garaget. Kommer bilder imorgon!

MickeR
2015-10-19, 14:32
Var förbi krom firman och hämtade en liten, men viktig laddning med krom:

6581

I denna fanns skruvarna så jag kunde fortsätta skruva ihop bakaxeln, plockade först ihop alla delar:

6582

Efter lite pyssel är bromsokshållare, klossar och S3 ok på plats, kommer att bli kanon handbroms :)

658365846585

loadmaster
2015-10-19, 15:36
Du valde silver på din bakaxel [emoji3]
Funderade länge och väl innan jag valde svart sidenmatt

Snyggt och bra finish Micke

Fnatrik
2015-10-19, 20:00
kanske varit uppe tidigare men har det 28MM krängaren du har bak? jag har 25mm på min men den är ikke justerbar som din, båda är H&R diton :)

MickeR
2015-10-20, 12:25
Är 28mm. H&R har ju 2 kit, ett för "normalt" chassi och ett för "ban" chassi, 28mm är i det senare.

Virro
2015-10-21, 11:50
imponerad varje gång man tittar på din tråd, sån kvalitet på arbetet & känns genomtänkt =)

MickeR
2015-10-22, 08:43
imponerad varje gång man tittar på din tråd, sån kvalitet på arbetet & känns genomtänkt =)

Tack :)

MickeR
2015-10-22, 08:49
Var en kväll i garaget igår, blev dock ganska lite gjort då vi alla tre gick ut och käkade middag och tjötade bilar istället för att skruva :) Blev lite gjort iaf, letade fram mera delar till bakaxeln:

658765886589

Monterat och klart:

65906591

MickeR
2015-10-29, 08:53
Fick monterat lite påhängsprylar på motorn igår. Vevhusvent, oljefilterhållare, kamremskåpa x2, lite konsoler och annat småpyssel. Det är ett rätt knepigt jobb att sätta ihop något som man tog isär för 10 år sen (utan att dokumentera) och där alla skruvar, brickor, muttrar, konsoler, slangklämmor osv ligger i en hög i en back efter att ha kromats..... Man får sitta med ETKA på arbetsbänken och kolla vad varenda pryl skall skruvas fast med och sen leta i backen med tusentals kromade skruvar tills man hittar den :p

Har letat som en tok efter mitt centreringsverktyg till kopplingen (02A 228mm) men kan inte hitta det. är det någon som antingen har tips på var ett nytt kan köpas eller vet om de där universalkitten de har på Racetema funkar?

66076606

Lillen
2015-10-30, 23:12
Millimeterpinne och skjutmått räcker för att centrera med!

Haugeman
2015-10-30, 23:52
Har letat som en tok efter mitt centreringsverktyg till kopplingen (02A 228mm) men kan inte hitta det. är det någon som antingen har tips på var ett nytt kan köpas eller vet om de där universalkitten de har på Racetema funkar?


Har använt biltemas centreringsverktyg när jag bytte på min lupo. funka som den skulle den.

kostar ju inte många kronorna.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Centreringsverktyg-2000024018/

MickeR
2015-11-02, 09:59
Millimeterpinne och skjutmått räcker för att centrera med!

Får jag blotta min okunskap här :confused: Vad är en millimeterpinne? Bild?

Janne.M
2015-11-02, 11:32
Biltemas sats funkade bra för mig med

MickeR
2015-11-02, 12:16
Då får det bli en biltemasats Tur att dom ligger 3min från garaget :)

MickeR
2015-11-06, 09:24
Igår kom UPS och levererade det sista motorfästet från Vibra-Technics, det som skall sitta fram. För er som letar efter motorfäste som FUNKAR, dvs både ger en vettig vibrationsnivå OCH håller fast motorn så extraktorgrenröret inte tar emot hela tiden så kan jag verkligen rek dessa. Haft dem på flera bilar och de är grymma. Kostar en slant, runt 6-7k för alla tre men det är det värt! :)

6627

Lillen
2015-11-07, 04:02
Vibra-Technics är bra skit.
Sålde en del när jag hade firman.


Får jag blotta min okunskap här :confused: Vad är en millimeterpinne? Bild?

Tumstock på oamerikanska , dvs svenska :rolleyes:

MickeR
2015-11-07, 08:27
Vibra-Technics är bra skit.
Sålde en del när jag hade firman.



Tumstock på oamerikanska , dvs svenska :rolleyes:
Aha, där ser man :) Har man lärt sig ett nytt ord för meterstock idag ;)

vfr
2015-11-07, 11:57
Jag säger detsamma. Nytt för mig också. Lite fyndigt iaf... :p

MickeR
2015-11-13, 21:36
Ytterligare en kväll i garaget. Kopplingscentrering köpt på biltema.

ACT sport koppling med organisk lamell:

6677

Monterade på motor: (om ni undrar varför det ser ut som tryckplattan skrapat emot så är det från balanseringen)

6676

Växellåda fick sig en rejäl rengöring och stålborstning och sen några lager av Eastwoods AlumaBlast:

66796678

Växellådskåpa med skruvar och packning, självklart med krom :)

6675

Monterat:


6674
När färgen härdat så åker lådan på motorn! Lådan är en CCM VR6 låda från 98 som fått sprängkåpa från 4cyl och en quaife diff.

vfr
2015-11-13, 21:43
Det låter som att grejorna har bra potential. Gott att höra! ;)

MickeR
2015-11-26, 11:59
Igår så blev drivlinan återgift efter 11 år :D

Båda växellådsfästena monterade:

67356736

Generatorfäste monterat:

6737

Motor och växellåda ihopsatta:

673867396740

Saknas bara lite småplock på motorn nu så skall den lyftas i på sin plats igen :)

Lillen
2015-11-26, 20:26
Den uthålligheten :rolleyes:
Snyggt blir de iaf.

lunna_
2015-11-27, 22:38
Följer med spänning..
Lika roligt varje gång där är uppdatering :)
Fortsätt såhär

Peter-C
2015-11-27, 22:53
Den uthålligheten :rolleyes:
Snyggt blir de iaf.


Följer med spänning..
Lika roligt varje gång där är uppdatering :)
Fortsätt såhär

Instämmer med herrarna ovan! Här sparas det inte på något.

/Peter

MickeR
2015-12-11, 12:52
Varit några veckor borta från garaget nu, vab tar ut sin rätt i december....

Men i går kväll så var det äntligen dags igen. Fixat det bakre motorfästet med tillhörande skruvar:

6758

Monterat på motorn:

6757

Monterat "glömplåten" bakom medbringaren:

6755

Nästa steg var att försöka göra en generator av en hög delar.... Rotorn var inlämnad och har fått nya lager, kollektorn svarvad och balanserat den. Sen köpte jag en massa nya delar och kromade en hel del. Frågan är bara vad som skall sitta var.....

6759

Efter många om och men så kom den ena halvan ihop, var tvungen att slakta en annan generator för kilen till denna var puts väck. Remhjulet är numera billet istället för det i pressad plåt som normal sitter på golfarna och ständigt skapar skrikande fläktrem:

6756

Slutligen fick lådan lite ny olja påfylld så detta inte glöms sen när man är ivrigt och vill köra med bilen:

6760

Samlat en hög småprylar som jag missat att kroma också som jag skall lämna in nästa vecka. Lite drygt dock att vänta 2-3månader för att kunna fortsätta sätta ihop en pryl när det bara saknas en kromad mutter..men, men. Det är nyttigt att träna sitt tålamod när man är småbarnsförälder :rolleyes:

MickeR
2015-12-18, 08:47
En kväll till och nu sitter generatorn ihop, med ny laddningsregulator och kondensator. Snurrar mjukt och ljudlöst, härligt!

6783678267806781

Sen började jag förbereda för att montera motorn i bilen, man behöver ju en del fri plats framför bilen för att kunna rulla runt med motorlyften... Givetvis så hittade jag prylar som saknades så det blev ett snabbt ebayköp på en ny damask till rattaxeln och ett par VR6 drivaxlar. Hoppas de kommer fram innan jul så man kan lyfta i snart :)

MickeR
2015-12-26, 14:17
23/12 kom 3 paket hem. Julen är räddad tänkte jag, 2st VR6 drivaxlar och en damask till rattaxeln, äntligen kan bilen få drivpaket igen. När jag öppnade de 2 första paketen så var allt frid och fröjd, en vänster och höger VR6 drivaxel. Paket nr3 innehöll enligt kvittot i det en rattaxeldamask, men i paktet låg ett expansionskärl.... suck! Detta är faktiskt första gången (av 500+) som ett ebay köp blev riktigt fel. Firman som skickat har naturligtvis stängt tills efter nyårshelgen så ingen risk ens att få svar på om damasken finns överhuvudtaget. Misstänker att jag fått någon annans order av misstag och att det finns någon mer som är olycklig och sitter med en damask i handen :(

Drivaxlarna så bra ut iaf och på bilden nedan syns tydligt skillnaden mellan mk2 16V och mk3 VR6 (pluschassi), dels en grövre yttre knut och dels längre:

6812

Jag kör ju passat G60 spindlar så de yttre knutarna passar inte och de monterade jag snabbt av, den ena är helt oskadd och oanvänd. Nån som behöver en sån? Isåfall så kan vi väl göra ngt kul byte eller liknade. Bara att trilla förbi garaget och hämta den!

Medans jag väntar på damasken så tänkte jag förbereda allt inför lyftet, så jag spände fast motorn i motorlyften och skulle lyfta. Men inte då, 5 cm upp kom den sen pumpade lyften luft..... Motorlyften har ju inte heller använts sen 2005 så den var ju naturligtvis tom på olja (allt läcker ju mer eller mindre). Som tur var så hade Biltema öppet idag och efter påfyllning och en massa luftande så ville den lyfta motorn:

68106811

En del som var kvar att montera var den nedre delen av plåten mellan motor och låda:

6809

Där satt den på plats:

6808

Ska ta och beställa 2 yttre knutar till mk2 nu och sen skall drivaxlarna målas och fixas till. Sen om den där j*vla damasken bara kan komma så skall det nog lösa sig :)

Lillen
2015-12-26, 14:41
Vad var det som inte passade?
Vilka spindlar ska du åka då?

MickeR
2015-12-26, 15:13
Vad var det som inte passade?
Vilka spindlar ska du åka då?

Förstår att du undrar, vilken spindel man har spelar ju ingen roll för drivknuten... Jag var otydlig och försöker förklara bättre:
Jag har bärarmar från en pluscahssi mk3 (= 20mm bredare) därav att jag också behöver längre drivaxlar. Så långt är allt normalt. men jag kör Seat Ibiza Cupra R frambromsar (305mm 4kolvs brembo) och dessa är 4-bults (vilket pluschassibilar inte är). Därför har jag mk3 bärarm men spindel och NAV från passat G60 (4 bult) som har mindre diameter på hålet i navet och färre splines än mk3 plus. Därför skall jag pussla ihop drivaxlar som består av inre knut + axel från Mk3 VR6 och yttre knut från Mk2 G60. Nu tror jag det blev förståeligt :)

vfr
2015-12-26, 16:28
Aha. Ett riktigt pussel då, Micke. Men vad skoj det är när man sedan får saker att fungera. ;)

Lillen
2015-12-26, 17:37
Fattar precis var du vill uppnå iaf.
Jag körde Mk II orginal drivaxel då jag sänkte min Mk II.
Detta tillsammans med pluschassiet i övrigt.
Slapp bottnande knutar på banan.

Så du kommer alltså köra Mk III bärarm men inte pluschassie bärarm.
Och då inte heller pluschassie spindel med vinklad spindelled.
Dock med Passat/2,0/G60 mfl spindeln och nav för 4x100.

Ha jag fattat :rolleyes:

Har testat alla varianter jag med.
För övrigt stämmer det bra med drivaxlarna.
Alla passar i alla knutar mellan Mk II och Mk III.
Körde själv 1,6 grejer rakt ut i VR6 pluschassie ett tag.

MickeR
2015-12-26, 20:49
Fattar precis var du vill uppnå iaf.
Jag körde Mk II orginal drivaxel då jag sänkte min Mk II.
Detta tillsammans med pluschassiet i övrigt.
Slapp bottnande knutar på banan.

Så du kommer alltså köra Mk III bärarm men inte pluschassie bärarm.
Och då inte heller pluschassie spindel med vinklad spindelled.
Dock med Passat/2,0/G60 mfl spindeln och nav för 4x100.

Ha jag fattat :rolleyes:

Har testat alla varianter jag med.
För övrigt stämmer det bra med drivaxlarna.
Alla passar i alla knutar mellan Mk II och Mk III.
Körde själv 1,6 grejer rakt ut i VR6 pluschassie ett tag.

Nästan :)

Följande bitar mk3 Pluschassi:
*Bärarmar
*Styrstag med leder
*Drivaxel och inre knut

Följande bitar mk2 G60:
*spindelled
*spindel
*nav
*Yttre drivknut
*fjäderben

För att få till detta så har jag även flyttat övre infästning av fjäderbenet 20mm utåt (blir en massa neg camber annars). Kommer att ha coils, men inte toksänka, vill hellre ha bra väghållning än rätt stance :p

MickeR
2015-12-28, 20:42
Liten update:
Ebay säljaren hört av sig och skickat den korrekta damasken med DHL idag :)
Om man får tro DHL så skall denna komma första vardagen efter nyår, finns trots allt lite hopp att få i motorn i bilen under julledigheten :D
Sen har 2 st yttre drivknutar (SKF) blivit beställda och är på väg i ett paket också!

Lillen
2015-12-28, 22:41
Nästan :)

Följande bitar mk3 Pluschassi:
*Bärarmar
*Styrstag med leder
*Drivaxel och inre knut

Följande bitar mk2 G60:
*spindelled
*spindel
*nav
*Yttre drivknut
*fjäderben

För att få till detta så har jag även flyttat övre infästning av fjäderbenet 20mm utåt (blir en massa neg camber annars). Kommer att ha coils, men inte toksänka, vill hellre ha bra väghållning än rätt stance :p

Ok.
Funkar fint utan att flytta infästning med.
Finns nog med spel i hålen på spindeln.
Så man kan få positiv camber till och med.

Passar spindelleden i länkarmen då?
Är olika pga geometrin i pluschassiet och vanliga 19mm.
Lite offset för att flytta led ledpunkt och caster.
Så den sitter inte rakt genemot Mk III utan plus.

Är ju skitsaker bara egentligen.
Tänkte på hål i länkarmen.

Jag hade LÄTT hellre använt pluschassiespindeln.
Finns en jätterbra anledning till vinkeln på spindelleden.
Mest för att man slipper både antydan till bumpsteer och minder "scrub".
Sedan så hamnar övre och nedre ledpunkten rakt mot varandra.
Det gör dem inte på det vanliga chassiet.

Är konstruktiv kritik , inte klagomål!

MickeR
2015-12-29, 08:18
Ok.
Funkar fint utan att flytta infästning med.
Finns nog med spel i hålen på spindeln.
Så man kan få positiv camber till och med.

Passar spindelleden i länkarmen då?
Är olika pga geometrin i pluschassiet och vanliga 19mm.
Lite offset för att flytta led ledpunkt och caster.
Så den sitter inte rakt genemot Mk III utan plus.

Är ju skitsaker bara egentligen.
Tänkte på hål i länkarmen.

Jag hade LÄTT hellre använt pluschassiespindeln.
Finns en jätterbra anledning till vinkeln på spindelleden.
Mest för att man slipper både antydan till bumpsteer och minder "scrub".
Sedan så hamnar övre och nedre ledpunkten rakt mot varandra.
Det gör dem inte på det vanliga chassiet.

Är konstruktiv kritik , inte klagomål!

Vi är helt överens :)
Jag gillar också plus spindeln bäst. Jag hade en komplett mk2 framvagn och en komplett plus mk3 framvagn i garaget och testmonterade alla möjliga kombinationer. Men med de bromsar jag tänker köra så är det (nästan) omöjligt att köra med plus spindeln, offseten mellan infästningen för oket och navet är helt fel.
Mk2 spindelleden passar fint i plusbärarmen (finns bild på detta tidigare i tråden).
Sen skulle man naturligtvis kunna välja andra bromsar men när man köpt dessa nya på SEAT för en otrevlig summa pengar så vill man gärna använda dem. Finns flera andra fördelar: originalprylar = funkar jämt, 4 kolvsok som funkar med 16" fälg, 4x100 bultdelning så jag kan använda mitt fälglager osv.

Lillen
2015-12-29, 23:16
Jo jag har ju kollat tråden.

Finns ju två olika plus.
280mm och 289mm.
De senare är samma som på Mk 4.

I see.
Ja ibland får ju annat än de man kan styra.
Går ju inte att bara köpa nytt hela tiden :rolleyes:
Blir nog bra med SEAT-oken , det är fina grejer.

MickeR
2015-12-31, 09:14
Jo jag har ju kollat tråden.

Finns ju två olika plus.
280mm och 289mm.
De senare är samma som på Mk 4.

I see.
Ja ibland får ju annat än de man kan styra.
Går ju inte att bara köpa nytt hela tiden :rolleyes:
Blir nog bra med SEAT-oken , det är fina grejer.

Det tror jag med. Jag har åkt med SEAT bromsarna innan och upplever de klart bättre än 280/288/312 VAG bromsarna med enkolvsok. Sen skall man ju inte förringa att det är snygga ok :cool:

Ulf
2015-12-31, 14:57
Såg att du beställt yttre knutar från SKF. Ett varningen finger, hoppas du inte har för mycket effekt i maskinen. SKF knutarna går av stup i kvarten.

GTI G60
2015-12-31, 15:55
Det är väl just massa hk det kommer vara i denna, mest hk i en na Golf i Sverige?

Lillen
2015-12-31, 16:06
Det är väl just massa hk det kommer vara i denna, mest hk i en na Golf i Sverige?

Undrar om det är effekt för en gatbil eller totalt?


Det tror jag med. Jag har åkt med SEAT bromsarna innan och upplever de klart bättre än 280/288/312 VAG bromsarna med enkolvsok. Sen skall man ju inte förringa att det är snygga ok :cool:

Precis.
Men fördelen man ser med 288/289mm är ju likheten med nyare.
Kommer säkert finnas en del olika bromskit begagnat snart.
De passa rakt på de nyare Pluschassiet.

Nog om det :rolleyes:
Snygga ok som dessutom fungerar och är färdiga är underskattat ;)

GTI G60
2015-12-31, 18:35
Tror den kommer ligga bra till totalt..

MickeR
2015-12-31, 21:14
Såg att du beställt yttre knutar från SKF. Ett varningen finger, hoppas du inte har för mycket effekt i maskinen. SKF knutarna går av stup i kvarten.

Typiskt, köpte SKF eftersom jag tyckt andra, tex Spidan, är gjorda av frigolit... Vilka märken funkar då?

Ulf
2016-01-01, 14:00
Vi har kört rallybilen på GKN/Lörbro knutar utan problem under massa år. Fick sedan tipset att SKF knutarna skulle vara bra och eftersom våra knutar gått många säsonger så nappade vi på det. Sista sträckan i första tävlingen (Sandviken SM) gick knuten rakt av. Kollade sedan med fler Golfåkare, Pelle Wilén, Kristian Johansson o några till. Samma sak, SKF knutarna gått rakt av. Nu åker vi original Audi S2 knutar.

Rickard.v
2016-01-02, 22:38
HExxxTE vilken renovering. Blir ju för snyggt att kroma så mkt. Ser ut som en showcar. Men känner ändå att du kommer köra hårt med den motorn. Underbart jäkla motorbygge. Hoppas vi ses på en banträff så man få se o höra....

MickeR
2016-01-05, 21:20
Så, efter 11 år så är motor och låda tillbaka i bilen:
68866887


Främre motorfästekonsolen är inte tillbaka från krom än så en pallbock får tjänstgöra så länge :) De två främre framvagnsbalkarna har jag påbörjat renoveringen av, de skall blästras, lackas och få superflex bussningar.

De (inte så bra) nya drivknutarna:

6885

Färdigsammansatta och lackade drivaxlar. Monterar dem nästa gång:

6884

vfr
2016-01-05, 21:43
Härligt att du fått i motorn, Micke! Alltid roligt att läsa om dina framsteg. ;)

P.Hagel
2016-01-05, 22:48
Jisses,sicket jobb,kul att du fortfarande har kvar denna bil,har ju sett den live flera ggr,genom åren.

Skall bli kul o se den live så småningom.

Saknar min blåe......

Golf-power
2016-01-06, 11:25
Otroligt jobb du lägger ner Kul att se hur bra det blir

matsola
2016-01-06, 13:43
Ser riktigt bra ut, keep up the good work. [emoji106]
Bra tempo under julhelgen också. Imponerande, tänkte jag också skulle nyttja långhelgen med lite skruvande, men har inte blivit ett jota.. [emoji17]


Sent from my sweden iPad using Tapatalk

MickeR
2016-01-07, 08:10
Ser riktigt bra ut, keep up the good work. [emoji106]
Bra tempo under julhelgen också. Imponerande, tänkte jag också skulle nyttja långhelgen med lite skruvande, men har inte blivit ett jota.. [emoji17]


Sent from my sweden iPad using Tapatalk

Själv tycker jag det blev väldigt mkt mindre gjort under julen än jag hoppades på.... :rolleyes:
Men det känns väldigt gött att få i paketet i bilen. Jag delar ju verkstad med 2 andra biltokar och en golf 2:a som är sprängd i småbitar tar ju typ 3 gånger så mycket plats som en ihopsatt bil och det är dags att jag bara tar upp min egen plats snart :p

MickeR
2016-01-21, 09:11
Igår fanns det äntligen tid för en kväll i garaget igen :)

Började med att montera drivaxlarna, först monteringsdetaljerna:

6941

Efter en stund pyssel så satt båda på plats i bilen:

6940

6939

6938

6937

Ulf på bilmodecenter kom med ett trevligt paket till mig förra veckan.

6943

H&R clubsport version av coils, har väntat länge på dessa. Tillverkas endast på beställning så jag fick lägga en order och sen vänta 8 veckor....
Fint paket, men ännu finare innehåll:

6942

Tidigare så köpte jag övre justerbar fjäderbenslagring:

6936

Som alla eftermarknadsprodukter, blanka och fina. men passade de? Inte då! De ersätter hela gummibussingen och lagret med en tredelad fräst aluminiumkonstruktion med ett ledlager. Iden bygger på att man sätter en del på fjäderbenet och en del under fjäderbenstornet och en del över fjäderbenstornet. Dessa bultas sen ihop och klämmer åt om konan som finns på fjäderbenstornet. Bra i teorin men i praktiken så var klämkraften alldeles för låg och med handkraft kunde jag få den att glappa.... Av med allting igen och slipa av 1.5mm på den undre biten så den klämmer ordentligt. Tillslut funkade det:

6935

Hela höger sida på plats:

6934

Hade egentligen tänkt montera båda sidorna men när det tog 1,5h att montera en fjäderbenslagring så räckte tiden inte till. Blir nästa gång :)

vfr
2016-01-21, 09:33
Riktigt snyggt, Micke! :D

J.L
2016-01-21, 12:26
Shit alltså, helt mållös.
Kommer du våga köra bilen sen? :)

vfr
2016-01-21, 13:22
Det blir en utställningsbil som aldrig kommer ut i salt och lera. Eller borde vara iaf.

MickeR
2016-01-21, 14:03
Shit alltså, helt mållös.
Kommer du våga köra bilen sen? :)


Det blir en utställningsbil som aldrig kommer ut i salt och lera. Eller borde vara iaf.

Sicket förtal ;)

Utställningsbil? Aldrig livet!
Salt och lera? Inte det heller!

Det finns faktiskt ett mellanting melllan salt och utställningsbil => sommar-hobby-bil. Det kommer det att bli :)
Bilen kommer definitivt att köras och användas men bara på sommaren.
Jag säger det som jag sagt innan, att skruva är terapi för mig, det skänker välbefinnande och lugn. Då vill man inte att det skall gå fort, hellre sakta och omständigt :D

Peter-C
2016-01-21, 14:15
Sicket förtal ;)

Utställningsbil? Aldrig livet!
Salt och lera? Inte det heller!

Det finns faktiskt ett mellanting melllan salt och utställningsbil => sommar-hobby-bil. Det kommer det att bli :)
Bilen kommer definitivt att köras och användas men bara på sommaren.
Jag säger det som jag sagt innan, att skruva är terapi för mig, det skänker välbefinnande och lugn. Då vill man inte att det skall gå fort, hellre sakta och omständigt :D

Bra inställning :).

En liten fundering. Jag köpte en röd Golf GTI 16v med sollucka helt ny 1987……. Din är finare än min var vid avhämtningen!

/Peter

PS Din är finare...fel uttryck. Din är i en annan division.

Lillen
2016-01-21, 16:52
Haha jag bara garvar jag.
Huvudsaken du dokumenterar hela bilen vid fördigställandet.
För sedan vid användande måste du göra ett putsschema.
Annars kommer allt se skitigt ut.

Men jag hejar på ändå ;)

MickeR
2016-01-21, 19:38
Peter och Lillen: tack för uppmuntran :)

Lillen
2016-01-22, 00:26
Ja det ska du ha.
Det är fasen bra jobbat och få upp det resultatet.

Mk1
2016-01-22, 20:03
Det är ju inte lite jobb o energi du lägger ner i detta projekt.
Och ett stort plus att du kommer att använda grejerna också.
Tumme upp!

MickeR
2016-01-28, 21:31
En kväll till i garaget. Vänster sidas fjäderben också på plats:

7076

Brembo-oken från Seat med kromade skruvar:

7077

På plats i bilen:

7075

7074

Fick inte ihop bromsrör/slang, har googlat mig tokig på hur folk brukat göra detta men inte hittat bra bilder på dem. Seat org rör och vinkel är omöjliga att få tag på. Det som stör mig mest av allt är att jag provmonterade dessa på bilen 2005, körde ett varv runt huset och var nöjd, så det har suttit på bilen innan... Har den lilla plåtvinkel man skruvar på fjäderbenet som slang/rör kan sitta i och den har använts till detta förut men om jag sätter ihop det så hamnar bromsslangen 2cm från drivaxeln = inte ok!

freddan84
2016-01-29, 13:44
Galet fint!

håll oss uppdaterade :)

Mattias
2016-01-30, 00:00
Jäklar vilket projekt, gillar det skarpt!
Blir bättre än nytt och med de rätta delarna, hoppas att du tar med den på någont vwcs träff när du är klar så att man får se den i verkligheten :)

MickeR
2016-02-11, 15:09
Äntligen en kväll i garaget igen :)

Hade köpt det som krävdes för att montera oljefilter. Nytt oljekyl, nytt filter och ny packning:

7140

Monterat på bil:

7134

Köpte också ett Audi R8 oljelock:

7139

På plats på bil:

7135

Sen kommer veckans rån och quiz: Mina Brembo-ok hade ju legat 10 år på hyllan och på den tiden hade faktiskt luftningsnipplarna rostat :( Jaja tänkte jag, stegade in på VW och tänkte köpa dem, nänä fick jag till svar. De går ej att köpa löst, endast en hel repsats. Jaja tänkte jag, kan ju vara bra att ha och beställde 2. Detta kom:

7138


Innehöll:

7137

Nu till frågan, vad tror ni detta kostade? (inte fuska ni som jobbar på VW och kolla artnummer i datorn)

Köpte även en ny fläkt med högre effekt än original(200/120W):

7136

Blästrade, syradoppade och kromade fläktkåpan:

7133

Monterade Fläkten:

7132

Fabriksny VW Original kylare:

7131

Kylarepaketet ihopmonterat:

7130

Har även snart fixat klart de två balkarna under kylaren, mer bilder på det snart!

matsola
2016-02-11, 16:18
Innehöll:

7137

Nu till frågan, vad tror ni detta kostade?

Detta ska bli kul att se... jag gissar på 139:- per låda. :)

Janne.M
2016-02-11, 16:22
Har för mig att nipplarna kostade ca 50kr/st?

HRC
2016-02-13, 12:14
"Nu till frågan, vad tror ni detta kostade?"

Pja... med VW-norm på priserna.... ~350 kr/ask?

Mk1
2016-02-13, 16:22
Men hallå, en oljekylare som inte är kromad??

Nej, skämt å sido,
Mäkta imponerad över finishen på bygget!

Henrik.M
2016-02-13, 19:10
Nog för att jag (enligt många) är pedant och alldeles noga med detaljer på mina bilar...på saker som inte ens syns i vardagsbruk.
När det kommer till ditt projekt ligger jag ljusår på detaljnivån. :)
Men jag gillar det..........skarpt!

Det är dom små detaljerna som bygger helheten , och välbefinnandet hos den som gjort det. ;)

Peter-C
2016-02-13, 19:54
"Nu till frågan, vad tror ni detta kostade?"


170x2=340:- Eftersom vi ska gissa så var det väl extra dyrt.....:)

/Peter

MickeR
2016-02-15, 12:58
Tack all ni som gissade, synd att ingen av er jobbar på VW:s ekonomiavdelning. De 2 paketen innehållande totalt 2 luftningsnipplar och 2 gummihattar kostade 1260kr!!! Jag har gjort många dåliga köp map bilar genom åren men detta är definitivt en av de sämsta.... Man kan ju inte ångra sig heller när man specialbeställt från Spanien. Men min reservedelskille på VW skrattade gott iaf så jag bidrog till att förgylla hans dag :)

matsola
2016-02-15, 13:51
Ja men herre gud.... Är det ens möjligt. Och jag som tänkte att ta i med 199:- per låda men nej, så dyrt kan det inte vara.. Kilo pris som guld och lite till.

Alle47
2016-02-15, 16:50
Kliva in på vw och beställa saker utan att ta prisuppgift innan? Vågat minst sagt ;)

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Peter-C
2016-02-15, 17:49
Kliva in på vw och beställa saker utan att ta prisuppgift innan? Vågat minst sagt ;)

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Priser varierar minst sagt avseende originaldelar. Ibland har jag varit förvånad att det blivit så billigt (tex div plastparti Golf 7, Skoda Fabia -11 grilldelar osv) men ibland exempelvis otippade grejor (typ lite specialskruvar till sonens Seat Leons frontparti) visade sig vara skitdyrt.

MickeR vinner dock denna tävling med sina 18 karats guldnipplar!

/Peter

Henrik.M
2016-02-15, 23:26
Kostar att ligga på topp! :)

Skickat från min Mini Padda

Janne.M
2016-02-16, 00:30
Skulle ha 5st kabelskor till kontakten bakom ljusomställaren, fick 3st 20cm kablar med en kabelsko i varje ända; kostade 600kr [emoji23] reservdelskarln hade svårt att hålla sig för skratt han med, men beställt är beställt... Numer kollar jag alltid pris oavsett hur litet.

Lillen
2016-02-16, 00:40
Holy effin shit.
Tur man alltid kollar pris.
Borde ju gå att få exakt samma saker för hundra spänn....

GTI-nissen
2016-02-16, 10:47
Ja jösses... Jag köpte 6 st luftningsnipplar på Mekonomen för runt 150:-. Fast då var det ju utan gummitutor med senilsnöre. Det var inte ens några gummitutor överhuvudtaget.

freddan84
2016-02-16, 14:13
wow... han som du köpte nipplarna av hade säkert koll på denna tråd och tänkte.. fy f%n.. här kan vi tjäna pengar ;)

J.L
2016-02-16, 15:06
Hehe inte det bästa köpet kanske :-)
Jag har bytt nipplar några gånger och vill minnas de kostar typ 7 kronor styck eller nått sånt hehe

MickeR
2016-02-18, 08:21
I går kväll så blev det en tur till garaget igen :).

Nu är frontbalkarna klara, blästrade, syradoppade, grundlackade med 2K eopxy och topplackade med 2K billack. Pressade även i superflex bussningarna och monterade fästena till stötfångaren:

7159

7158

7157

Slipade och lackade luftstyrningarna till kylet med plastfärg och kromade skruvarna:

7160

Monterat på kylet:

7154

Kylarslangsanslutningar på toppen monterades:

7156

7151

7155

Slutligen så monterades röret till oljestickan:

7153

7152

Hoppas på att få tillbaka en massa grejer från krom snart då det saknas div prylar för att kunna komma vidare.....

Lillen
2016-02-18, 22:27
Man blir lite chockad över hur mycket jobb som läggs ner.
Mest för att de blir så fint....men åxå för att man märker hur svårt det är att släpa sig till garaget.

viGGe
2016-02-19, 07:51
Otroligt vilket jobb du lägger ner, och bra blir det också!
Härligt :)

MickeR
2016-03-03, 12:31
Fick tid att åka en kväll till garaget igår, blev mest en massa småpyssel då jag saknar lite vitala delar för att komma vidare som är på förkromning.

Hämtade en låda med småplock på VW (beställt igen utan att kolla pris :), men nu var det ok):

7224

Delar för att kunna växla med bilen, köpte solida bussningar till konsolen. Mest för att gummivarianterna utgått:

7223

Backljuskontakt:

7220

Monterat på bil, nu kan man frikoppla, växla och läsa av hastigheten:

7219

Lite oljerelaterat småplock:

7222

Monterat på bil:

7218

Köpte även en sats med siliconekylarslangar:

7221

Tanken var att montera dessa men det gick sådär. Jag vill behålla VW original snabbslangklämmorna. dessa tyckte jag dock såg lite tråkiga ut så dessa har varit på förkromning. Såg superbra ut, tills jag satte på specialtången för expandera dem, då sprack kromet och trillade av :( Tydligen så kan inte kromet flexa så mycket som dessa gör.... Så det blev inga kylarslangar monterat utan jag får helt enkelt köpa nya slangklämmor och låta dessa vara som de är.

holyhatten
2016-03-03, 13:49
Köpte satsen som heter "winner racing" på ebay, hälften av slangarna sprack sönder på en månad.

vfr
2016-03-03, 16:01
Så det blev inga kylarslangar monterat utan jag får helt enkelt köpa nya slangklämmor och låta dessa vara som de är.

Du måste ju ha något som inte är superduperfint, annars blir vi andra dödliga helt deppiga... :)

MickeR
2016-03-03, 18:42
Köpte satsen som heter "winner racing" på ebay, hälften av slangarna sprack sönder på en månad.

Jag köpte inte Winner Racing. Tyckte de var misstänkt billiga. Köpte från en tysk trimfirma (Gladen motorsport). Mina skulle kunna vara gjorda på samma ställe men om jag jämför bilderna på mina och winner racing ser det olika ut. Anledningen jag inte valde samco var att de envisas med att strössla sina slangar med reklam vilket jag tycker är fult. Var dina slangar blåa inuti och svarta utanpå?

holyhatten
2016-03-03, 21:04
Svarta inuti också var mina. Jo man får nog vad man betalar för :)

MickeR
2016-03-08, 13:22
Lyckades äntligen få loss lite bilder från Christer på toppbygget:

7242724372447245724672477248

Och lite bilder från den gamla goda tiden (2003):

7249

7250

MickeR
2016-03-17, 08:30
Igår var det mekkväll igen. Fast det blev mest tjötat och inte så mycket mekat. Väntar fortfarande på att kromfirman skall få klart mina grejer så jag kan börja montera på fronten.... Nya budet är att det skall vara klart i slutet på nästa vecka.

Fick iaf en låda med nya slangklämmor från VW:

7284

Har dock hittat en tysk kromfirma som påstår sig kunna kroma dessa så jag har beställt 4st provex för att se om det stämmer så kanske det blir kromade slangklämmor ändå :)

Fick en låda från classic parts också med lite blandat som utgått hos VW:

7285

Blev väldigt nöjd när jag hittade denna på ebay som NOS, har utgått och finns ej att få tag på nånstans, är ju ett måste med nya emblem när man skall lacka om:

7283

Samlade iaf ihop allt som behövs för att få på huvlåsbalken (fronten) så jag är beredd när det andra kommer:

7282

Håkan (VFR) var på besök med fikabröd så det blev en tjötkväll med pizza och fika istället. Inte en enda skruv monterad :eek: Men det var trevligt :)

Tröstköpte en ny Golf R Variant som ny barnfraktare istället på BilAB, kommer i augusti :cool: Så oavsett hur sakta det går med denna golfen kan jag åka Golf iår :D

7286

vfr
2016-03-17, 09:45
Det var trevligt med lite mat och tjöt igår. De passade ju egentligen ganska bra att det blev vid ett tillfälle när du väntar på grejor och man kan använda tiden till att vara sociala istället. :) Nya Golfen blir du säkert nöjd med! Blev det den blåa färgen också som på bilden?

MickeR
2016-03-17, 09:48
Det var trevligt med lite mat och tjöt igår. De passade ju egentligen ganska bra att det blev vid ett tillfälle när du väntar på grejor och man kan använda tiden till att vara sociala istället. :) Nya Golfen blir du säkert nöjd med! Blev det den blåa färgen också som på bilden?

Japp, bilden är från orderbekräftelsen. Lapiz Blå med pretoria 19" och carbonspeglar.

vfr
2016-03-17, 10:09
Väldigt snygg blå färg, det där!

viGGe
2016-03-18, 08:22
Härligt att höra! Har följt din tråd lite i smyg utan att kommentera (tror jag).
Hur som, vilket jobb du lägger ner & bra blir det!

Kul med nu familjeräcer också, dom är brutalt läckra!!!

MickeR
2016-03-31, 10:30
Mina skruvar var inte klara denna veckan heller så det fick bli mera förberedelser för frontmontering. Köpte en ny VW original front 2005 som legat på hyllan sen dess, denna slipade jag ner och lackade först med 2K expoxyprimer och sen med halvmatt 2K färg. Litar inte på VW:s svarta färg som är på det mesta, rostar på bara några år... I bakgrunden syns den gamla balken som både var rostig och bucklig efter tidigare ägares krockar:

7369

Nytt VW original huvlås kromat med nitar:

7368

Nya fästen och tuta (från VW classic parts, hade utgått) med kromade skruvar:

7367

Nu sitter allting monterat, med nytt clips till huvpinnen, nya gummistopp till huven och en ny VW original huvpinne. Tyvärr såg jag inte förrän jag kom hem att det blev en suddig bild:

7366

Håller tummarna för att få ihop allt nästa vecka :)

GTI-nissen
2016-03-31, 12:27
Ska passa på att flika in en fråga om VWCP... Är det svårt att hitta grejer om man inte har artikelnumret eller är det bara jag som inte kan?

MickeR
2016-03-31, 12:30
Ska passa på att flika in en fråga om VWCP... Är det svårt att hitta grejer om man inte har artikelnumret eller är det bara jag som inte kan?

Det är inte bara du som inte kan, det är svårt. Jag kollar alltid upp numret här http://www.partsbase.org/vw/golf-go-eu-1988/ och sen knappar jag in det i sökfältet på VWCP.

MickeR
2016-04-07, 08:56
I brist på delar för att fortsätta med front så tog jag tag i en surdeg, ROST! Har ju en del kvar att laga bak i bilen som jag pausat för att få satt ihop front för att skapa plats i garaget. Men nu orkade jag inte tjöta och dricka kaffe mer på mek-kvällarna utan tog tag i detta.
Först så fixade jag reservhjulsbaljan, dels så borrade jag ut punktsvetsarna till fästet för reservhjulet (har jag aldrig använt men väl skadat mig många gånger på så nu ryker den) och sen lagade jag ett litet hål:

7386

Borrade sen ut punktsvetsarna till det bakre tankbandsbalken:

7385

Här är de 2 avlägsnade plåtbitarna:

7384

Tog sedan tag i jättejobbet med att få loss den bakre tvärbalken (som också bälten och tankband sitter i). Det är nååågra punktsvetsar till den att borra ut. Syns nästan bäst på kortet där jag lagt lampan under bilen:

7383

7382

Tyvärr så dog punktsvetsborret innan de sista kom loss så den får brytas loss nästa vecka. Avslutade med atgt slipa reservhjulsbaljan plåtren undertill och att ge allt som var lagat en lager 2K epoxigrund. Sen skall allt snyggas till, slipas och kittas men det är ingen ide att göra det innan allt är svetsat klart, nu är syftet bara att förhindra ny rost.

7381

7380

MickeR
2016-04-14, 14:11
Ytterligare en kväll i garaget i rostens tecken. Brottades med bilen i drygt 3 timmar innan jag vann och balken lossnade... Uppenbarligen väldigt fäst vid min bil :p

Nya och gamla balken, viss skillnad.....

7424

Positiva i det hela var att under balken så såg bilen jättefin ut, inte en rostprick :) Uppenbarligen så är vaxskyddet i hålrumen betydligt bättre än underredsbehandlingen. Riktade plåten i golvet och slipade bort all färg så att det går att svetsa:

7423

Nästa vecka så blir det att svetsa fast den!

J.L
2016-04-15, 13:20
Härligt att det går framåt, inget roligt arbete men det är gött när det är klart!
Kämpa på

MickeR
2016-04-15, 13:59
Härligt att det går framåt, inget roligt arbete men det är gött när det är klart!
Kämpa på

Är faktiskt ganska skönt att ta sig an lite grott-mek och laga rost mellan putsandet av skruvar :) Bara laga rost hela tiden är dock inte sååå kul så därför alternerar jag lite.

MickeR
2016-04-21, 08:05
Igår var en bra dag :)
Slipade bort den sista färgen för att kunna svetsa dit tvärbalken, superpraktiskt att kunna använda de två bultarna till säkerhetsbältena att sätta fast den med, inga svetstänger :D

7522

7521

Som vanligt med orginalplåtdelar så var passformen suverän, några små riktningar med karosserihammaren så var det anligg överallt. Tur att VW Classic Parts finns!


Efter många hundra svetspunkter så satt den äntligen på plats. Slipning, grudning och kittning nästa gång.

7520

7519

Nästa bra grej var att Göteborgs Förnickling var klara med mina grejer :cool:

7518


Började med att skruva ihop de två frontbalkarna med sina kromade skruvar:

7517

Sen satte jag balken på plats i bilen med kromade skruvar:

7516

7515


Främre motorfäste redo för montering:

7514

Konsolen till motorfästet med startmotorskruvar:

7513

På plats i bilen, nu sitter motorn av sig själv i bilen :D

7512

7511

Kylvattenrör, nytt VWorg, kromat:

7510


Monterat på motorn:

7509


Slutligen 3st Samco kylarslangar på plats:

7507

7508

vfr
2016-04-21, 08:56
Nu börjar det likna något! :)

Du är en inspirationskälla, Micke!

J.L
2016-04-21, 12:59
Härligt, ser bra ut!

MickeR
2016-04-28, 08:35
Fortsatte rostlagningen av golvet igår. En svetsbult och en avgasupphängning fick lagas:

7585

7584

7583

Efter lite svets så var det fixat:

7582

7581

Slipning och 2K epoxy grundfärg så rostar det inte medans resten av bilen lagas.....

7580

7579

7578

Sen fick bilen ventilkåpspackning, kromade skruvar och motorolja:

7577

Några bilder på de elaka billet kamaxlarna innan de göms under locket:

7576

7575

7574

Sen lite remskivor med tillhörande bultar, även generatorn som blev klar igår fick hoppa på plats:

7573

7572

7571

7570

J.L
2016-04-28, 16:50
Tjusigt som vanligt :)

MickeR
2016-05-04, 08:52
Blev en kortare tur till garaget igår, fick iaf tagit itu med nästa rostiga plåt. VW Sverige monterade ju ett kodlås på alla 16V på plats i Sverige för att minska stöldrisken. Säkert väldigt bra, men de som gjorde detta hade nog ganska bråttom. Hålen som togs upp i golvet under baksätet ser ut att vara felborrade och uppfilade en hel del....ingen färg eller rostskydd heller på den bara plåten i hålen....
Efter lite pyssel så var den döda plåten loss:

7597

Hålet i bilen:

7596


Ny plåt tillpassad:

7595

Blev ingen svetsning igår, vill gärna ha 1-2h från det jag slutat svetsa och vinkelslipa tills jag åker hem, finns tillräckligt med garage som brunnit ner! Istället så satte jag på övre fästet till generatorn och fläktremmen:

7594

7593


Blev en till siliconkylarslang och en fördelare monterad också:

7592

Fördelaren kommer endast att användas till att plugga hålet och till att agera varvtalsgivare.

MickeR
2016-05-11, 10:51
Köpte mig en present till Garaget från Verktygsboden, ett rejält blästerskåp :) Ser riktigt trevligt ut. Lyckades dock inte inviga det då det vägde 180kg och inte lät sig monteras och flyttas med bara 2 händer...

7620

Svetsade dit plåten vid bensinpumpen i golvet sen:

7619

Sen fick vinkelharry och stålborsten slipa resten av det bakre golvet rostfritt:

7618

Till slut lite 2K expoxi rostskyddsprimer:

7617

Nu är golvet "klart", och nu skall jag fortsätta med hjulhus/skärmkanter bak, sakta sakta blir det mindre hål och mer plåt :rolleyes:

MickeR
2016-06-23, 10:50
Efter 5 veckors garagetorka så fick man äntligen bli smutsig igår ;) Jobbet, husprojekt och en vecka på Rhodos har tagit all tid.

Beställde ett supersprint grenrör via klubbens samarbetspartner Snajder till bra pris. Detta kom förra vecka. Inslaget:

7813

Alla delar:

7812

Min erfarenhet av eftermarknadsavgasdelar är usel, oftast kan man med god vilja kalla dem halvfabrikat, men jag var otroligt positivt överraskad av supersprint. Passade kanon, gott om frigång till allt utom växelwire (vilket är fullt normalt då de inte ska vara där på denna bilen), enkelt att montera med motorn i bilen osv. Tummen upp! Egentligen så hade jag velat behålla mitt befintliga JT grenrör då detta är något grövre men eftersom SFRO besiktningen kräver KAT så var jag tvungen att byta till ett som var kortare. Lite bilder på det provmonterat:

7809

7808

7807

Nu skall grenröret moddas. Dels så skall det på 4 nipplar för avgastemp, en nippel för lambda och vbandsklämma mot katten istället för VW:s trekantsförband.

Fortsatte med rostlagningen sen på vänster sida. Tog mig an främre delen av skärmkant/hjulhus och tröskel. Mycket bättre här än vad det var i den bakre delen så det blir bara en smal remsa ny plåt:

7811

7810

Tröskeln i övrigt är i bra skick, endast ca 1dm som behöver bytas i nivå med B-stolpen. Hoppas kapa upp skärmkanten nästa gång och påbörja svetsandet.

Sen fick jag också monterat ihop blästerskåpet och provkört, skall bli sååå skönt att slippa lämna iväg allting på blästring hela tiden :D

7806

Janne.M
2016-06-23, 14:12
Får du tillräckligt med flex i röret om du sätter v-band vid katten? Funderar nämnligen på samma operation.

Iofs så har du väl lite flex i skarven mitt på extraktorröret

MickeR
2016-06-23, 15:11
Jag tror inte det blir några problem med flex, precis som du skriver så finns det en flexkoppling på grenröret som är ganska mjuk (böjs enkelt med handkraft) och jag har 3xvibratechnics motorfäste så min motor rör sig ytterst lite fram och tillbaka.

Lillen
2016-06-24, 00:07
Snajder?????
Va F@n är det?

Edit: hittade. Vilket uselt namn.....

MickeR
2016-06-30, 12:27
Var inte sugen på vinkelharry igår så det blev mysmek istället :)

För att rensa bort en massa nya blanka delar som låg utspridda och riskerades att repas hela tiden så bestämde jag mig för att montera fronten på bilen. Tidigare har jag ju färdigställt kylpaketet och frontbalken men inte monterat dem. var lite osäker på om motorn ev skulle behöva ut ur bilen pga grenröret men nu när det blev så bra så sitter inte front i vägen för mek.

Kromade skruvar, ny kylarlist och nya VW org kylarfästeför att montera fronten:

7862

Kylpaket provmonterat (vilka hål var det nu det skulle sitta i....:rolleyes: )

7861

7860

7859

7858

Fronten på plats:

7857

7856

Ny VW org huvpinne:

7855

Nya Hella framlampor:

7854

7853

Kromade skruvar till framlamporna:

7852

Lite nya glödlampor och lamphållare från VW Classic Parts:

7849

Allting monterat:

7851

7850


Genast ser bilen mycket mer sympatisk ut när den fått "ögon" :)

J.L
2016-06-30, 14:06
Kul att se att det går framåt.
Nivån ligger fortsatt hög också :eek:

MickeR
2016-08-19, 13:43
Har inte blivit en sekund i garaget på 6 veckor, hela semestern har ägnats åt att resa och göra husprojekt. Nu är semestern äntligen över och man kan få tid att meka med bilen igen :)

Laddad efter lång befrielse från rost så fortsatte jag med främre delen av hjulhuset. kapade bort det av yttre skärmkanten, inre skärmkanten samt hjulhus/tröskel som var skadat. Tröskeln var faktiskt i riktigt bra skick, är bara den bakersta dm samt ett litet hål vid B-stolpen som behöver svetsas. Falsade ytterskärmkanten på bilen så att den nya delen av skärmkanten hamnar i rätt nivå. Alltid trevligt när man kan lägga svetsfogen så dolt som möjligt (detta fall under plastskärmbreddaren). Nästade dit den yttre skärmkanten efter mycket riktande, j*vla skitpassform på klokkerholm.....

8028

På denna bilden så syns hur dålig passformen är på den inre skärmkanten, är inte ens i närheten av samma radie. Denna kommer jag att få klippa upp och svetsa ihop igen. På bilden nedan syns också hur mycket av hjulhuset som skall lagas.

8029

Blir fortsatt svets och slip nästa vecka!

loadmaster
2016-08-19, 18:58
Instämmer till fullo ang Klokkerholms passform. Det blev många kvällar i vintras/våras med riktning och justering av skärmar och annat från Klokkerholm på min Mk1.

MickeR
2016-08-24, 09:09
Instämmer till fullo ang Klokkerholms passform. Det blev många kvällar i vintras/våras med riktning och justering av skärmar och annat från Klokkerholm på min Mk1.

Nu kan det ju vara så att man med åldern blir tröttare, gnälligare och latare :rolleyes: men jag minns det inte som att det var så illa förut med Klokkerholm? Jag har ju helrenoverat 4st mk1 med byte av i princip hela deras sortiment på alla 4....och då tyckte jag ändå att det var hyfsat? Plåten som finns VW Classic Parts har ju sugpassning!
För övrigt så gillar jag din projekttråd skarpt Filip, jag känner igen allt du gör :)

loadmaster
2016-08-24, 12:59
Nu kan det ju vara så att man med åldern blir tröttare, gnälligare och latare :rolleyes: men jag minns det inte som att det var så illa förut med Klokkerholm? Jag har ju helrenoverat 4st mk1 med byte av i princip hela deras sortiment på alla 4....och då tyckte jag ändå att det var hyfsat? Plåten som finns VW Classic Parts har ju sugpassning!
För övrigt så gillar jag din projekttråd skarpt Filip, jag känner igen allt du gör :)

Den kan vara så att man blivit äldre och tröttare :)
Men jag har hört samma klagosång från plåtslagare också, så helt taget ur intet är det inte.

Mattias
2016-08-24, 22:17
Förklaringen kanske är så enkel att Klokekerholms pressverktyg börjar bli utslitna?

loadmaster
2016-08-24, 23:05
Förklaringen kanske är så enkel att Klokekerholms pressverktyg börjar bli utslitna?
Precis, eller att tillverkningen flyttats till ett annat land där pressarna inte riktigt stämmer.

MickeR
2016-08-25, 10:57
Jag råkar ju äga och driva ett företag som jobbar med utveckling av nya bilar och jobbar inne på många olika bilmärken. Vi har specialiserat oss på geometrisäkring och en stor del av detta rör pressade plåtdetaljer. Att få till dessa på ett bra sätt utan veck, bristningar och med små toleranser är ett jättejobb. En detalj som en motorhuv tar oftast 1år att prova ut pressverktyget och pressparametrarna på för att få bra. Packar man sedan undan pressverktyget och pressar en annan detalj i samma press så får man köra några hundra detaljer (som man får kasta), mäta, justera, pressa, mäta justera osv för att nästa batch huvar skall bli bra. Plåtpressning är jättesvårt.... Misstänker att klokkerholm inte ens mäter sina detaljer utan bara pressar och säljer....

MickeR
2016-08-25, 11:03
Blev en kväll i garaget igår med. Fortsatte med Skärmkanten bak på vänster sida med tillhörande hjulhus. Nu passar det och ser hyfsat ut. Svetsade klart yttre skärmkant, inre skärmkant och en bit av hjulhus/tröskel i framkant. Slipning och 3 lager 2K epoxiprimer senare blev det såhär:

8075

8074

Har beställt en tröskel vänster också som repplåt, är ca 1dm strax bakom B-stolpen som behöver bytas, i övrigt är tröskeln kärnfrisk :) När tröskeln är klar så är det bara fjädertornet som skall sättas tillbaka, sen är vänster sida rostlagad, känns rätt skönt!

matsola
2016-08-25, 12:00
Sitter och läser och gillar. 👍
Blir bra när det är klart detta.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

MickeR
2016-09-01, 09:40
Eftersom jag var så missnöjd med Klokkerholm så valde jag att testa en ny leverantör. beställde från ATP i Tyskland och fick en tröskel tillverkad av Polcar (kanske det är samma sak??) I vilket fall som helst så tror jag denna är av annat fabrikat, dels så ser den MYCKET bättre ut, snygga skarpa pressveck sen är den obehandlad vilket de danska plåtarna inte brukar vara. Återstår att se om den passar också :)

8086

8087


Var inte på svetshumör igår så jag tog mig an lite "smårost" och plockade fram blästern. Blästrade alla mindre rostskador på vänster sida, de flesta runt olika hål. Givetvis från insidan också för att det inte skall komma tillbaka igen.

8084

8085

Gott om 2K expoxiprimer i alla porer som blev sen för att slippa mera problem:

8080

8081

Förra gången skrev jag ju att tröskeln bara behövde lagas på ett ställe och använde livsfarliga ord som kärnfrisk om en tysk 80-tals bil.... Det fick jag äta upp sen. Höll på att måtta för att laga den enda hålet i tröskeln då jag tog tag i tröskeln längre fram för att dra mig ut under bilen. Hmm, det kändes lite mjukt tänkte jag.... Och mycket riktigt det fanns mera rost. Skrapade ren hela tröskeln för att vara säker på att inget missades. Såhär blev det:

8082

8083

8088

Jaja, jag har ju en hel tröskel att kapa ifrån så det löser sig ju. Håller också på att fundera på hur mkt av balken framför bakaxelfästet som skall bytas. Den är egentligen inte så dålig att den måste bytas pga rost men klåpare har tryckt in den med domkrafter genom åren så den ser lite fult ut. Denna balk har jag iaf som ny så det är bara att kapa :)

loadmaster
2016-09-01, 11:29
Det där med " klåpare har tryckt in den med domkrafter genom åren så den ser lite fult ut" har vi hört och sett förut...
Gillar dina svetssömmar Micke. Bra jobb!

Janne.M
2016-09-01, 14:21
Jag har slutat beställa från ATP då kvalitén har varit bland det sämsta jag köpt, men aldrig köpt plåt så vi får se.

MickeR
2016-09-01, 14:25
Jag har slutat beställa från ATP då kvalitén har varit bland det sämsta jag köpt, men aldrig köpt plåt så vi får se.

Håller med, köper aldrig slitdelar från dem. När det gäller plåt så kändes det riskfritt, sämre än klokkerholm blir svårt ;)

MickeR
2016-09-08, 11:51
Efter att ha undersökt tröskelområdet noga förra veckan så bestämde jag mig för att köpa den inre tröskelkanten också, Classic Parts hade denna, som vanligt perfekt passform :)

8158

Tillbringade kvällen med att skära ut 2 bitar till tröskeln och anpassa dessa så de passar hyfsat samt en bit till bakaxelfästebalken (som inte är intryckt....)

8159

Hann inte svetsa fast dessa då jag passade på att ta R:en till onsdagsträffen i Göteborg sen, ibland måste man vara lite social ;)

MickeR
2016-09-19, 08:14
Dags att testa om den polska plåten från ATP var ngt att ha. Förra gången så skar jag ju ut två lämpliga bitar ut tröskeln för att kunna fälla in in min original tröskel. Detta är ju inte lätt om formen är fel på ekonomiplåten så det var med viss spänning som jag skar upp tröskeln för att testa. Den tråkiga rosten visade sig iaf ha kommit utifrån, inte en rostprick på insidan:

8178

Efter lite klippande och filande så kunde bitarna klämmas på plats:

8179

8177

På bilderna är det kanske lite svårt att se men det passar faktiskt riktigt bra, trycker man lite så är det inte mycket spackel som kommer att krävas. Så dagens tips, köp inte tröskel till mk2 från klokkerholm utan från ATP. Det enda som inte var bra var att den var något tunnare är originalet, några tiondelar tunnare var plåten.

Kapade också bort balken framför bakaxelinfästningen (glömde ta kort) och konstaterade att jag behöver göra ett hål inne i bilen som jag sen sätter en gummiplugg i, annars kan jag inte komma åt att måla och rostskydda denna lagning från insidan. Samma sak för tröskeln, på den främre lagningen får jag ta upp ett par 30-40mm hål i innertröskeln så jag kan måla lagningen på insidan. Lite surt, men att laga rost utan att måla från båda sidorna är ganska kortsiktigt.

MickeR
2016-09-22, 12:13
Blev bara en kort stund i garaget igår, blev kvar länge på jobbet.
Har kämpat nu två kvällar i rad med att få till lagningsbiten till vänster bakre sidobalk. Den är inte alls samarbetsvillig, Klokkerholmbalken är bredare i profilen än originalet, men nu börjar det passa hyfsat:

8183

Om jag hinner köpa lämpliga hålpunchar innan nästa vecka så blir den fastsvetsad då :)

MickeR
2016-10-06, 10:33
Hade ju egentligen tänkt laga tröskeln och gå vidare, men med gamla bilar så går det ju sällan som man tänkt sig. Golvet gick jag över när bilen köptes för 17 år sen och jag har hela tiden antagit att det är ok. När jag låg och skulle påbörja svetsa fast tröskelbitarna så tyckte jag dock att det såg lite misstänkt ut vid sätesskenan och mycket riktigt så var det rost under den j*vla PVC rostskyddsmassan. Blev lite lack och har tillbringat två kvällar med att skrapa hela resten av golvet, tänkte nu skall skiten bort!

8213

8214

8212

Nya sätesskenor är beställda på VW och nya golvhalvor skall jag köpa från Classic Parts, dessa är dock inte billiga, 3k med frakt per sida :eek:

Hålpuncharna har iaf kommit, en 30mm och en 40mm för att kunna göra snygga hål som VW original gummipluppar passar i.

vfr
2016-10-06, 11:55
Du vet väl att det är uppgången efter en besvikelse som gör att man mår bra. Livet pendlar upp och ner. För att få dom härliga uppgångarna så måste man ha lite skit emellan, annars uppskattar man inte när det går bra. Så det är bara att hugga in på det... :)

loadmaster
2016-10-06, 11:56
Vad använde du för teknik för att få bort massan, endast skrapa och handkraft, eller värmepistol + handkraft och skrapa?

matsola
2016-10-06, 11:56
Tradigt med mera rost, men kör på medans du har farten uppe.
Positiva är att det blir jävligt fint när det är klart. Fint jobb du gör. :)

MickeR
2016-10-06, 17:38
Du vet väl att det är uppgången efter en besvikelse som gör att man mår bra. Livet pendlar upp och ner. För att få dom härliga uppgångarna så måste man ha lite skit emellan, annars uppskattar man inte när det går bra. Så det är bara att hugga in på det... :)

Tack!

MickeR
2016-10-06, 17:43
Vad använde du för teknik för att få bort massan, endast skrapa och handkraft, eller värmepistol + handkraft och skrapa?

Detta är ju min 9:e VW som jag går igenom denna typ av renovering nu så jag har testat en del. Värmepicka, multimaster med skrapblad, alla möjliga roterande verktyg ala stålborste, grovrengörare, kemikalier osv. Om vi bortser från att friblästra hela bilen så är det som jag kommit fram till fungerar bäst är ett billigt stämjärn och handkraft. Ett dyrt stämjärn är alldeles för bra härdat och eggen flisar. Ett billigt som man skärper ofta är helt överlägset allt annat, värme och kemikalier är sämst, då blir det bara tuggummi som är omöjligt att få bort. Efter grovskrapningen är vinkelharry med stålborste bäst (eller bläster).

- - - Uppdaterad - - -


Tradigt med mera rost, men kör på medans du har farten uppe.
Positiva är att det blir jävligt fint när det är klart. Fint jobb du gör. :)

Tack!

J.L
2016-10-09, 19:44
värme och kemikalier är sämst, då blir det bara tuggummi som är omöjligt att få bort. Efter grovskrapningen är vinkelharry med stålborste bäst

Håller med, jag använde dock en liknande sådan här för grovskrapning:

8219

Sedan borrmaskin med stålborst-trissa, olika storlekar.

MickeR
2016-10-10, 10:43
jag har faktiskt också testat lite olika färgskrapor men inte riktigt tyckt att de funkar så bra som stämjärnet. Dels så tenderar de att fastna i alla punktsvetsar och präglingar och dels så får man byta bladet väldigt ofta då dessa inte går att skärpa. Men en av de bättre alternativen är det helt klart :)

Virro
2016-10-10, 18:07
Tjo, när jag skrapar och inte har några el eller luft verktyg, så använder jag mig av denna. 8220

MickeR
2016-10-11, 10:20
Tjo, när jag skrapar och inte har några el eller luft verktyg, så använder jag mig av denna. 8220

Shit! Den såg bra ut! En sån ska jag köpa! tack för tipset!

MickeR
2016-10-13, 08:48
Tog tag i att svetsa fast en nytt lock på bakre sidobalk igår. Först gjorde jag ett hål med en punch så att jag sedan kan komma åt och rostskydda den nya plåten. Valde en dimension på punchen så att VW original gummipluppar passar i hålet sen:

8226

8227

En stunds svetsande senare:

8228

2 lager 2K epoxiprimer på in och utsidan:

8229

8230

Sen tog gasen slut i svetsen så tröskeln fick vänta...

loadmaster
2016-10-13, 10:36
Det där lär inte rosta på ett tag i alla fall. Snyggt arbete!

MickeR
2016-10-20, 08:39
Igår så var det dags att flytta ett köp som jag gjorde i somras till verkstan. Köpte en beg metallsvarv från ett dödsbo, har alltid retat mig på att man måste åka iväg och få grejer svarvade hela tiden, oftast så behöver man göra nån liten del till bilen eller bara göra ett specialverktyg för att demontera ngt. 150mm dubbhöjd gör att den fixar de flesta jobb (dock inte >300mm skivor).
Vägde as så motorlyften fick rycka ut och lyfta:

8255

När den väl var på plats så sa min garagekompis, " du jag har ett konstigt ljud på min A4Q, kan inte du lyssna?" Efter 100m så insåg jag att det var ett bakhjulslager, snabb koll visade 5cm (!!!) glapp i bakhjulet. Så istället för golfmek så fick det bli akutmek på A4 :) Lyckades få tag i det enda lager som fanns i gbg precis innan Mekonomen stängde....

När vi väl fått av spindel och nav från bilen så insåg vi att vi inte hade ngn lämplig hylsa att pressa ut lagret med. Men, då är det ju bra att ha en svarv, så den kom till användning första kvällen, här tillverkar polaren en presshylsa:

8256

Sent på kvällen så rullade Audin igen, utan missljud. Mindre rost blev det dock inte på min golf denna gången :p

J.L
2016-10-20, 08:53
Hehe härligt med bra maskinpark i garaget, behöver du ha något kört med CNC är det bara att höra av dig.

Det kommer ju fler Onsdagar för att jobba på Golfen ;-)

MickeR
2016-10-24, 08:09
I lördags hade jag familjefritt :) för att ha egentid, vad är då bättre än att tillbringa en hel dag i garaget och avsluta med middag tillsammans med några bil-polare på krogen :D. Fick drygt 8h i sträck i garaget, vilket är mycket för mig som normalt sett för kämpa för att få till 4h/veckan.

Passade på att göra ett lite större jobb, nämligen att fixa det sista på vänster bakre hjulhus, att laga rosten runt fjäderbenstornet och sätta tillbaka detta.

Stoppade först in det lösa fjäderbenstornet i blästerskåpet och såg till att det var 100% rostfritt:

8275

Sen gjorde jag 3 olika lagningsbitar till hjulhuset för att det skulle finnas något att fästa tornet i, en work-in-progress bild där jag näst dit och håller på att anpassa mot tornet:

8276

Efter en väldig massa pysslande och tillpassande (ni som läst tråden från början vet ju att jag borrade referenshål för att få tillbaka tornen på samma ställe så jag fick kämpa en del med att få dessa att linjera) så kunde jag äntligen ge mig på att svetsa en hel del:

8277

Lite slipning och tillsnyggning senare:

8279

8278

Slutligen 2 lager 2K epoxifärg så det inte rostar medans jag fixar resten av bilen:

8281

8280

Kändes riktigt skönt att knyta ihop säcken på vänster hjulhus, nu är den delen av bilen helt klar med rosten :)