handdator

Visa fullständig version : Motorbyte mellan Jetta 90:a och Scirocco 75:a...



Vendelkråka
2007-09-03, 01:15
Hej!
Min granne har en ok Jetta-motor och jag undrar hur och om det går att sätta en sån i min Scirocco 75:a?? Jetta-motorn är en 90 hk. Alla tips och råd angående det eventuella motorbytet är mkt välkomna.
Mvh,
Mikke

Fireball
2007-09-03, 19:09
Det kommer nog att gå finfint! Kan bli lite pillande med kablaget, och bränslesystemet måste nog modifieras lite (jag antar att den nya spisen har någon form av insprutning?).

Ange gärna motorkoden på den nya motorn, så att de gamla rävarna här vet exakt vad det är för motor du planerar att installera. På så vis får du exaktare och allmänt bättre svar.

Lycka till med bygget! :-)

Vendelkråka
2007-09-05, 19:10
Hej!
Jag ska ta reda på & återkomma med vikken typ av Jetta-motor det gäller plus motorbeteckning och nummer, som du föreslår, Fireball...Min Scirocco är en TS, d.v.s med en vanlig 1.5-liters motor.Min vänlige granne som donerat Jetta-motorn säger att det är en 90 hästars, 1.8-liters motor med nån sorts mellanting mellan förgasare och insprutning... ;-)
Mvh,
Mikke
...här kommer motornumret: 025 103 3730

Bastard66
2007-09-05, 20:15
Hej!
Jag ska ta reda på & återkomma med vikken typ av Jetta-motor det gäller plus motorbeteckning och nummer, som du föreslår, Fireball...Min Scirocco är en TS, d.v.s med en vanlig 1.5-liters motor.Min vänlige granne som donerat Jetta-motorn säger att det är en 90 hästars, 1.8-liters motor med nån sorts mellanting mellan förgasare och insprutning... ;-)
Mvh,
Mikke

Är antagligen en RP motor...

Vendelkråka
2007-09-05, 23:36
Tommy!
Utveckla gärna ,vettu....RP-motor?? :D
Mvh,
Mikke

onk
2007-09-06, 00:51
Motorkoden för 1,8 l med den där monojetinsprutarhalvförgasarsaken är RP..

Tex 1,6 ans gtimaskin har EG, 1,8 16v KR eller PL osv osv.

Vendelkråka
2007-09-06, 01:12
Tack,alla för info.
Någon mer som har några tips om eventuella skillnader mellan motorerna som man ska kolla innan byte??
Mvh,
Mikke

matsola
2007-09-06, 08:39
Hej

Nu är det ett tag sedan man mekade med 1,5L motorn men,

Lite saker som beror på hur du har tänkt utföra bytet.

Ska du byta motor och låda?, då måste du även byta växel länkaget till ett för 5 växlar, köp på skroten från en golf mk1 5 växlad, ditt 4växlade passar inte rakt av.

Ska du behålla din TS 4 växlade låda, så har den en mindre koppling än 1,8:an, men i detta fall så tror jag, (ej säker) att du kan montera din 1,5 liters koppling på 1,8. någon kanske kan bekräfta detta. (men tänk på att köpa en kraftigare, om det går att få ta på längre)

Behåll din befintliga förgasare, kontrollera att insuget passar vilket jag har för mig att det gör. eller köp en ny (större) på misab som har ersättnings förgasare, kan vara bra för den större volymen.

Jag har ingen erfarenhet av RP:s elektriska förgasare, men det bästa resultatet blir nog med en ny större ersättnings förgasare typ Weber, det hade jag på min TS för 15 år sen och den gick bra, du har inte några avgaskrav på din TS, så du kan mecka hur du vill.

Använd dina motor fästen eller köp på skroten från en Golf GTI mk1 1980-84.
passa på att byta motorkuddarna när du ändå har dom lösa.

//Matsola

Vendelkråka
2007-09-06, 18:55
Tack MatsOla för konstruktivt svar, och ja,växellådan som sitter på Jettan får nog följa med över till Sciroccon.Nån sa att utgående axelns hastighet på en 4-växlad låda är ungefär samma som 5-växlad på femman, kan det stämma, månntro?? Nya kuddar är nog inte heller fel när man har chansen att byta.Kopplingen på Jetta-motorn ska visst va ok.Om man nu vill använda förgasar/insprutarrangemanget som finns på Jettan, hur gör man med den ngt mer avancerade elektroniken, jämfört med Sciroccons??
Mvh,
Mikke