handdator

Visa fullständig version : Felkoder mm Golf 1.6 102hk -05



farbror
2015-01-21, 19:40
Hej igen forumet!

Är spekulanter på ovanstående bil, som är i allmänt fräscht skick, har rätt färg ;) osv.
Motorn byttes på garanti vid 2011 när den gått 11000 mil, skuren motor tydligen. Vilken då byttes mot en motor som då gått 4500 mil. (lite anmärkningsvärt iofs men är hela motorn bytt så)

Bilen har idag gått drygt 16500 så motorn följdaktligen ca 10000 vid det här laget.
Tyvärr verkar man trots detta inte ha skött oljebytena, iaf inte enlig serviceboken.. :-/

Nåväl, vi blev under provkörning sugna på bilen, som kändes bra mekaniskt så när som på några små detaljer.

Vid start "tuggar" det liksom lite grann från drivlinan, väl uppe i fart känns det hur bra som helst. Kunde även känna lite "darr" från kopplingspedalen när jag tryckte in den med växel i. Känns inte som något allvarligt fel, kopplingen slirar inte eller liknande, men kanske är lite sliten på annat sätt efter nästan 17000 mil.

Säljaren själv poängterade att bilen lätt får immiga fönster och under provkörningen immade bakrutorna igen ganska ordentligt. Det fick mig att misstänka problem med AC:n.

Så till finalen, hade med mig min enkla felkodsläsare och fick till min besvikelse fram 5st felkoder:

18354
18043
18288
18045
18057

Började googla lite med förhoppningen att de kunde ha nåt samband etc, hittade lite olika saker, något som var relaterat till nån tempgivare, nåt med abs, nåt med AC:n (som kanske bekräftar misstanken om att den inte fungerar). 2st av koderna fick jag ingen träff på.

Jag nollade koderna, vi körde ca 100m från mack till parkering, läste av igen och då sa den No codes. Det kan väl dock ta ganska många mil för såna här koder att dyka upp igen beroende på vad det har att göra med antar jag?

Har dagen till ära blivit matförgiftad så jag har inte haft ork och möjlighet att kolla upp detta noggrannare, trodde ärligt talat inte att säljaren skulle höra av sig igen. (han skulle kolla upp koderna med hjälp av en bekant etc). Han ringde upp för en stund sedan och hade hört sig för och bara fått kommentarerna att inget var något anmärkningsvärt och att de har legat sen tidigare (vilket även var mina ord vid provkörningstillfället).

Dock har de ju uppkommit någon gång, kortare eller längre tillbaka i tiden. De kan ju knappast ha bytt motor utan att nolla felkoder?

Ber superhjältarna här i forumet om hjälp med råd och att tolka dessa felkoder. Har lovat att återkomma i morgon så fort som möjligt och berätta om det blir affär eller ej. Om någon undrar varför jag ens överväger denna bil, så känns den rätt och har ett pris som med lite prut ryms inom vår budget. Kanske just det som är problemet.

MEN om någon kan lugna mig med att dessa felkoder (mot förmodan) är skitsaker eller ge andra synpunkter redan under kvällen är jag som vanligt mycket tacksam! :)

Med vänlig hälsning
Mattias

a128
2015-01-21, 19:55
Vad är det begärda priset för bilen ? med ett pris är det lite lättare att säga bu eller bä
Har det gjorts någon kamremsservice bytt någongång ?

att motorn bytts ut till en annan begagnad är igentligen inte något positivt på något sätt

felkodernas betydelse:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-i.html

Lasse62
2015-01-21, 20:00
18057 Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
18045 Powertrain Data Bus: Missing Message from Electric Load Controller
18288 Data Bus Powertrain, Missing Message from Diagnostic Interface-Control
18043 Powertrain Data Bus: Missing Message from A/C Controller

18354 - Control Module 1 for Coolant Fan: Defective

Man kan nog anta att den enda som kan vara något att bry sig om är den sista i listan, om den återkommer.

De övriga kan man få i samband med sådant som ett motorbyte (har själv lyckats med tre av dem) men man bör ju radera koderna när man är klar.

Däremot låter det som att du kan få byta svänghjulet på din beskrivning, antar att det är ett dubbelmassesvänghjul som börjat ge upp.

vfr
2015-01-21, 20:03
Problemet med imma behöver inte ha med AC att göra. Det borde inte vara imma även om AC:n inte går. Såvida det inte är en ovanligt blöt dag. Däremot finns det ett recirkulationsspjäll som kan krångla. Det första man ska göra om man får imma är att slå av recirkulationen och bara ta luft utifrån. Blir det då fortfarande imma så kan man misstänka recirkulationsspjället. Har för mig att jag har läst en tråd om just detta här nyligen.

a128
2015-01-21, 20:55
Undrar om det är dubbelmassesvänghjul på bensinmotorer med manuell växellåda (golf tsi122 med manuell v-låda har det inte)

jag har imma i min Mk6:a men det försvinner när värmen kommer (och AC,n påslagen några minuter med recirkulation)

farbror
2015-01-21, 21:41
Vad är det begärda priset för bilen ? med ett pris är det lite lättare att säga bu eller bä
Har det gjorts någon kamremsservice bytt någongång ?

att motorn bytts ut till en annan begagnad är igentligen inte något positivt på något sätt

felkodernas betydelse:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst-i.html

Begärt pris är 40k. Viss prutmån finns ju alltid.. Att motorn bytts ut kan ju absolut bero på någon form av misshandel men den har gått 6000 mil sen dess och känns i övrigt bra maskinellt och det är ju ingen nackdel att motorn bara gått knappt 10000 mil istället för drygt 16500?

farbror
2015-01-21, 21:45
18057 Powertrain Data Bus: Missing Message from ABS Controller
18045 Powertrain Data Bus: Missing Message from Electric Load Controller
18288 Data Bus Powertrain, Missing Message from Diagnostic Interface-Control
18043 Powertrain Data Bus: Missing Message from A/C Controller

18354 - Control Module 1 for Coolant Fan: Defective

Man kan nog anta att den enda som kan vara något att bry sig om är den sista i listan, om den återkommer.

De övriga kan man få i samband med sådant som ett motorbyte (har själv lyckats med tre av dem) men man bör ju radera koderna när man är klar.

Däremot låter det som att du kan få byta svänghjulet på din beskrivning, antar att det är ett dubbelmassesvänghjul som börjat ge upp.

Tack, det var precis nåt sånt jag hoppades på angående felkoderna. Svänghjul är väl inte så billigt att byta gissar jag oavsett om det är dubbelmasse eller ej? (Fast dubbelmasse verkar sjukt dyrt efter en första check bara i inköp).

Ett tillägg till ovanstående, jag glömde nämna det faktum att den på tomgång inte känns 100% stabil. Bilen liksom svängde till lite lätt då och då, inte kraftigt men tillräckligt för att tydigt märka det.

- - - Uppdaterad - - -


Problemet med imma behöver inte ha med AC att göra. Det borde inte vara imma även om AC:n inte går. Såvida det inte är en ovanligt blöt dag. Däremot finns det ett recirkulationsspjäll som kan krångla. Det första man ska göra om man får imma är att slå av recirkulationen och bara ta luft utifrån. Blir det då fortfarande imma så kan man misstänka recirkulationsspjället. Har för mig att jag har läst en tråd om just detta här nyligen.

Den här bilen hade ingen AC-knapp, däremot en ECON-knapp. Tolkar det som att AC:n normalt alltid är på och att du slår av den med ECON-knappen? Men recirkulation tror jag inte var aktiv, det fanns en sån knapp med en "svängd pil" på, det är väl knappen för recirkulation? Dvs man måste aktivt slå på recirkulation?

a128
2015-01-21, 21:48
40000:- är inget klipp, det är dessutom en gammal motor utan direktinsprutning, drar gissningsvis ca 0,7-0,75 på landsväg

farbror
2015-01-21, 21:53
40000:- är inget klipp, det är dessutom en gammal motor utan direktinsprutning, drar gissningsvis ca 0,7-0,75 på landsväg

Fast jag väljer bort FSI-motorerna efter att ha hört en del från fd VW-mek. Brända kolvringar etc... O_O

Lillen
2015-01-21, 22:09
40000:- är inget klipp, det är dessutom en gammal motor utan direktinsprutning, drar gissningsvis ca 0,7-0,75 på landsväg

Är det något dåligt med den motorn??
Jag skulle helre välja den än en ny direktinsprutad.
Kommer bli många många problem när de bilarna blir gamla.

Micke_Z
2015-01-21, 22:34
Vi har just nu en likadan Golf som trådskaparen kikat på och vi har kört den ca 10k mil under 6 år och förutom vanlig service är det enda som jag bytt är främre lambda sonden som gav upp nyligen. Har bytt olja med intervall om max 1500 mil då motorn har tendens att samla på sig ganska mkt kondens under vintern. Brukar göra rent vevhusventilationen en gång per år efter vintern.

Förbrukningen är ca 0,67-0,7 vid landsvägskörning och runt 0,75 vid mer stadskörning. Har förövrigt haft flera VAG bilar med denna motor under åren och de har alla fungerat bra och varit driftsäkra. Det är ju minst sagt en beprövad konstruktion som finns i många modeller under lång tid. Givetvis så finns det mordernare motorer som drar lite mindre men väger man in driftsäkerheten i kalkylen så kan nog ändå denna motor vara ett bra val trots marginellt högre förbrukning om man skall köpa en lite äldre bil. Den har ju kamrem och ingen kedja som FSI motorn har.

Kopplingen har haft en tendens att hugga lite vid dragläge efter att bilen stått över natten. Men det är bara en kort stund (2-3 första gångerna) som den hugger lite sedan försvinner det. Var så när vi köpte bilen och har inte blivit värre.

farbror
2015-01-22, 00:35
Vi har just nu en likadan Golf som trådskaparen kikat på och vi har kört den ca 10k mil under 6 år och förutom vanlig service är det enda som jag bytt är främre lambda sonden som gav upp nyligen. Har bytt olja med intervall om max 1500 mil då motorn har tendens att samla på sig ganska mkt kondens under vintern. Brukar göra rent vevhusventilationen en gång per år efter vintern.

Förbrukningen är ca 0,67-0,7 vid landsvägskörning och runt 0,75 vid mer stadskörning. Har förövrigt haft flera VAG bilar med denna motor under åren och de har alla fungerat bra och varit driftsäkra. Det är ju minst sagt en beprövad konstruktion som finns i många modeller under lång tid. Givetvis så finns det mordernare motorer som drar lite mindre men väger man in driftsäkerheten i kalkylen så kan nog ändå denna motor vara ett bra val trots marginellt högre förbrukning om man skall köpa en lite äldre bil. Den har ju kamrem och ingen kedja som FSI motorn har.

Kopplingen har haft en tendens att hugga lite vid dragläge efter att bilen stått över natten. Men det är bara en kort stund (2-3 första gångerna) som den hugger lite sedan försvinner det. Var så när vi köpte bilen och har inte blivit värre.

Tack för ditt inlägg.

Som sagt har denna nog tyvärr, som så många andra longlifeservade bilar,gått ganska länge med samma olja sen motorbytet. 2012 fick den ny olja enligt boken, därefter var det i värsta fall först helt nyligen av nuvarande ägare.

Hur långt har er bil gått nu?

Angående kamkedja kontra kamrem, det är nästan lustigt hur kamkedja används som ett säljargument i så många annonser. "Kör 3000 mil i två vintrar med samma olja och välj kamkedja som håller för alltid". Pyttsan... ;)

Min bekant som har skruvat mycket bil och en hel del VW trodde som andra i tråden att svänghjulet är på g. Dvs stundande kopplingsbyte. Antar man får räkna med 10k eller mer där. (20k hos VW fick jag en indikation på :P)

Fast visst är det möjligt att det håller ett bra tag om man kör lugnt, vilket min fru gör i allmänhet.

Blir väl att testa ge ett bud där jag tar höjd för kopplingsbyte å lite andra grejer men så lågt lär han inte gå...

a128
2015-01-22, 09:20
Är det något dåligt med den motorn??
Jag skulle helre välja den än en ny direktinsprutad.
Kommer bli många många problem när de bilarna blir gamla.


min förrförra 1,6 Fsi-04 med nästan 18.000mil på mätaren spann som en katt med orginal kamkedja när jag sålde den
det som ställt till med störst problem var en trilskande vevaxelgivare
dock började tändspolarna sjunga på sista versen 2st hann dock bytas ut innan den såldes

den förra tsi140 hade det slarvats med oljebyten så den fick ny kedja med tillbehör vid 11.700mil
men jag sålde den vid 21.000mil och den spann som en katt den med
det som i övrigt ställt till med största trasslet är 4st dåliga tändspolar

båda ovanstående Körda på kopiösa mängder med E85/etanol med enda krämpan i form av tänd motorindikator

så jag har kört mer bekymmersfritt med mina Fsi/Tsi spisar än vad några gjort med sina 1,6:or :)

Min nuvarande Tsi122 spinner som en katt den med
köpt vid 2000mil nu har den gått över 6000mil

går jag och tjacka en bil för >100.000:- riksdaler riksmynt är ett krav att den klarar att köras under 0,6-0,7 liter milen
vilket min nuvarnade klarar med råge

farbror
2015-01-22, 12:38
min förrförra 1,6 Fsi-04 med nästan 18.000mil på mätaren spann som en katt med orginal kamkedja när jag sålde den
det som ställt till med störst problem var en trilskande vevaxelgivare
dock började tändspolarna sjunga på sista versen 2st hann dock bytas ut innan den såldes

den förra tsi140 hade det slarvats med oljebyten så den fick ny kedja med tillbehör vid 11.700mil
men jag sålde den vid 21.000mil och den spann som en katt den med
det som i övrigt ställt till med största trasslet är 4st dåliga tändspolar

båda ovanstående Körda på kopiösa mängder med E85/etanol med enda krämpan i form av tänd motorindikator

så jag har kört mer bekymmersfritt med mina Fsi/Tsi spisar än vad några gjort med sina 1,6:or :)

Min nuvarande Tsi122 spinner som en katt den med
köpt vid 2000mil nu har den gått över 6000mil

går jag och tjacka en bil för >100.000:- riksdaler riksmynt är ett krav att den klarar att köras under 0,6-0,7 liter milen
vilket min nuvarnade klarar med råge

Tjena, det köper jag. Skillnaden är väl att jag köper i läget där du säljer.. ;)

Lillen
2015-01-22, 23:36
Enda problemet i den ekvationen är ju att man då måste ha en så pass ny modell att den inte krånglar.
Annars faller ju hela den idéen.

farbror
2015-01-23, 12:46
Ja int blev de nå. Fan att man kan bli så såld på en viss färg, "mörkgrå". Bilen blir så otroligt mkt snyggare i den färgen tycker jag!
Harmoniserar väl med olackerade plastlister osv även. Tror nästan den var något lägre än original även, eller så hade den sjunkit ihop lite hehe. Tycker de flesta golfarna på blocket av denna generation ser ut som 100% pensionärsbilar (ber om ursäkt men det är så) och denna hur snygg som helst, tack vare annan lack och svarta fälgsidor (som jag eg inte gillar ;).

Har ställt några frågor ovan som ännu är obesvarade, om berörda eller andra har tid och ork att svara.. :)

a128
2015-01-23, 14:50
Om det hopsjunken ut kan det vara en med sportlinechassie, dom är 15 mm lägre än i det vanliga utförandet
:rolleyes:

då blev det ingen bil med stenåldersspis :)
men det är bara att leta vidare

farbror
2015-01-23, 15:20
Om det hopsjunken ut kan det vara en med sportlinechassie, dom är 15 mm lägre än i det vanliga utförandet
:rolleyes:

då blev det ingen bil med stenåldersspis :)
men det är bara att leta vidare

Gjorde snabbkoll på comfortline vs sportline och nej det verkar inte vara sportline.

Stenåldersspis måhända men när man har vår budget tror jag mer på det än ny mer avancerad teknik.
Om man nu mot all jäkla förmodan inte hittar en bil som har behandlats bättre än tillverkarens rekommendationer från START. :)

Första ägarens försummelse är ju sällan något denne lider av, det blir någon efterföljande stackare som får betala för ägare nummer etts låga servicekostnader.