handdator

Visa fullständig version : Jetta mk2 VR Swap -84 (Update 2015-03-01)



sjrw
2015-01-17, 20:53
Hej!

Efter att ha åkt runt en sommar med coilovers i botten och fälgar som skrapar emot skärmkanterna så känner jag att det är dags att fräscha upp bilen och skaffa en roligare motor. Bilen är en Jetta mk2 -84 med den kraftiga 1,6 litersmotorn med förgasare som i nuläget har gått cirka 16700 mil.

Det som ska göras på bilen och som förhoppningsvis är klart innan sommaren är:

Byta till vr6 fram- och bakvagn
Byta till vr6 bränsletank och -pump
OZ Vega fälgar
Swappa till VR5-motor med Foffa2002 insug och lättat svänghjul från DLI-teknik.
Open air-tak
02A CCM växellåda
Grip Royal-ratt
Registrera bilen som ombyggt fordon


Här är lite bilder på hur den såg ut i somras:
http://i.imgur.com/Q3Q1oZ8.jpg?2
http://i.imgur.com/2YZl7yA.jpg?1
Och just nu så ser den ut såhär ;)
http://i.imgur.com/0ey4U27.jpg?1

Sist men inte minst får ni en bild på fälgarna som ska renoveras för att sedan monteras på bilen.
http://i.imgur.com/PRzOKKF.jpg

J.L
2015-01-17, 22:51
Kul projekt, ska följas!
Hur löser du reggning, sfro?

sjrw
2015-01-17, 23:05
Kul projekt, ska följas!
Hur löser du reggning, sfro?

Det är det som är planen, ja! :)

Lillen
2015-01-18, 20:42
Jetta det enda Retta ;)

tim30
2015-01-20, 10:45
roligt projekt har sj mekat mkt med mk2 golf
kom med bilder då då

sjrw
2015-01-25, 17:13
Ledsen att det inte händer något här, men det blir en uppdatering till helgen då jag fortfarande väntar på delar och fälgar :cool:

Janne.M
2015-02-07, 09:44
Tänker du byta fälgbanor på OZ fälgarna? Om du tänker göra det köper jag gärna två eller alla fyra original fälgbanorna. Två av mina fyra vega skulle behöva nya läppar. För viss är det 15 tummare?

sjrw
2015-02-09, 22:12
Tänker du byta fälgbanor på OZ fälgarna? Om du tänker göra det köper jag gärna två eller alla fyra original fälgbanorna. Två av mina fyra vega skulle behöva nya läppar. För viss är det 15 tummare?

Det stämmer jättebra att det är 15" och jag gissar på att ytterbanorna är 1" eller 1,5" breda. Jag vet inte riktigt om jag kommer att bredda dom ännu då det ligger sist på listan att göra just nu.

Janne.M
2015-02-10, 06:55
Ok, håller koll i tråden och påminner dig om det skulle hända :)

sjrw
2015-02-10, 09:32
Ok, håller koll i tråden och påminner dig om det skulle hända :)

Grymt :cool:

sjrw
2015-02-22, 18:04
En månad senare än lovat får ni en liten update. Jag har bytt kamkedja, kedjespännare, lackat ventilkåpan, hittat mitt svänghjul som jag har letat i 5 veckor, hittat och köpt/reserverat ett open air-tak och rivit ur 1,6an ur bilen. Idag var jag även till Biltema och köpte färg till motorn och bromsoken samt en verkstadspall :cool: Tyvärr är det väldigt dåligt med bilder :(

55135514

Lillen
2015-02-22, 19:58
Ahh , insuget.
Snyggt , ett liknande skulle man haft till VR6:an.

sjrw
2015-03-01, 12:08
Nu kommer en liten mini-update till! Sorry för att jag har så lite bilder, men telefonen agerar jukebox i garaget och det är ju roligare att skruva än att ta bilder ;)

I helgen har jag tagit av toppen och skrapat rent packningsytan, lackerat genröret, börjat rengöra motorblocket, demonterat pedalställ, bromsservo och dragit ur alla vajrar som inte kommer att användas. Jag har även plockat ner bakvagnen, avgasröret, bytt till vajerspakställ och putsat motorrummet lite samt hämtat en GTI-editioninredning och fått ett Open air-tak levererat :rolleyes:

EDIT 20.00: Jag var nyss iväg och köpte/hämtade en VR6 bränsletank med pump, Golf 16v huvudbromscylinder och bromsservo och nya bränslerör också :)

5589
5586
5587
5588

Master
2015-03-06, 12:15
Hej!
Det ut som du drömmer stora drömmar. Jag gillar din målbild, hoppas du når hela vägen!

sjrw
2015-03-29, 16:35
Jag är ledsen att det inte har hänt så mycket här i tråden på senaste tiden men det är för att det har stått helt stilla i garaget på grund av olika anledningar. Jag började med att riva motorn för ungefär 2 veckor sedan för att byta topplockspackningen och tänkte att jag lika gärna kan byta ventiltätningar direkt. Jag har inte haft tillgång till en ventilbåge förrän den här helgen då en kompis kom på besök och tog med sig en sån. Det var inte förrän klockan 21.00 igår kväll som jag insåg att jag inte hade någon magnetpenna för knastren vilket gjorde att mina planer gick i graven. Jag får göra ett nytt försök nästa helg och helt enkelt plocka ihop motorn då.

Under tiden har jag målat motorblocket, bakaxeln, fräschat upp bromsoken och beställt lite delar:
Vr6 ventilerade framskivor samt vanlig bakskivor med tillhörande belägg (zimmermann)
Golf Rallye hastighetsmätarvajer
Bromsslangar runt om
SKF hjullager runt om
Multirem
Packbox till vevaxeln (kamkedjekåpan)
VR6 topplagringar runt om
Oljepåfyllningslock

Jag kommer även att hämta ett pedalställ, främre avgasrör, servorör, samt eventuellt andra bromsok under den kommande veckan och helgen.

Janne.M
2015-04-01, 17:18
VR6 topplagringar runt om


Kom ihåg att köpa rätt (corrado vr6 etc) "övrefjäderbensstopp" - 357412319B ("skålen" som monteras uppifrån innan muttern).
Kör du på mk2:ans kommer du att köra slut på lagret på en gång. Jag körde en sommar med mk2:ans skål och lagrena är sopslut (meyle HD med originallager).

sjrw
2015-04-12, 16:48
Kom ihåg att köpa rätt (corrado vr6 etc) "övrefjäderbensstopp" - 357412319B ("skålen" som monteras uppifrån innan muttern).
Kör du på mk2:ans kommer du att köra slut på lagret på en gång. Jag körde en sommar med mk2:ans skål och lagrena är sopslut (meyle HD med originallager).

Tack för tipset! Det ska jag komma ihåg.

I helgen målade jag toppen svart, monterade nya ventiltätningar och satte ihop blocket och toppen med hjälp av Tony och Michél. Som grädden på moset får jag väl bjuda på en bild också ;)



Skallen till bulten som håller i framvagnsbryggan i vänster ramben gick av vid nedmonteringen av framvagnen vilket har gjort att jag har kämpat med att få bort bulten och i helgen lossnade såklart svetsmuttern på insidan av rambenet så nu får jag operera bilen med vinkelslip och svets så snart jag har fått tag i en svets. Det visade sig även att jag har köpt fel bromsskivor (bak) vilket gör att jag har mk4-skivor istället för mk3 med inbyggt nav.

Jag har även fått tag i ett "357 612 209 A"-fäste för bromsservon och hydralisk koppling som skickas från USA om 2 veckor.