handdator

Visa fullständig version : Släpvagnsvikt obromsat EU-släp?



ored
2015-01-15, 00:53
Hej,

Har en liten fråga ang. obromsade EU-släp. Vad är det som avgör hur hur tungt sådant släp man får dra efter bilen? Jag vet att det står i bilens registreringsbeviset hur mycket totalvikten får vara med ett sådant släp men hur har dom kommit fram till just den siffran? Anledningen att jag undrar detta är att jag jämfört två bilar. Den ena bilen (mindre än den andra) är från 2001 och har en tjänstevikt på 1240kg och en totalvikt på 1570kg. Den bilen får dra ett obromsat släp på totalt 600kg. Den andra bilen är från 2008 med en tjänstevikt på 1380kg och totalvikten är 1750kg enligt registreringsbeviset. Den nyare bilen får dock bara dra ett obromsat EU-släp på en max totalvikt av 450kg. Varför är det så?

/Ored

Bootstrap
2015-01-15, 09:03
Det beror på bilens förutsättningar att bromsa både sig själv (bilen) och ett släp. Motor, bromsar, ram, vikter mm styr detta.
Ibland, för riktigt stora bilar beror det på att man inte ska överstiga 3.5 ton totalvikt.

Manny
2015-01-22, 08:37
Utöver ovanstående så gäller för obromsade släp dessutom att släpets totalvikt inte får överskrida halva bilens tjänstevikt för att få köra i 80 med last.
Har man för hög totalvikt på släpet får man bara köra i 80 om det är olastat, dvs inte ens en tändsticka på flaket.

Har nämligen detta bekymmer med min Golf mk1. tjänstevikt på strax över 1000kg. Så jag går bara dra obromsade släp (med last) på max 500 kg. Inte lika lätt att hitta.

Blåbäret
2015-01-22, 10:59
Utöver ovanstående så gäller för obromsade släp dessutom att släpets totalvikt inte får överskrida halva bilens tjänstevikt för att få köra i 80 med last.
Har man för hög totalvikt på släpet får man bara köra i 80 om det är olastat, dvs inte ens en tändsticka på flaket.

Har nämligen detta bekymmer med min Golf mk1. tjänstevikt på strax över 1000kg. Så jag går bara dra obromsade släp (med last) på max 500 kg. Inte lika lätt att hitta.

Fel! Det är inte släpets totalvikt som inte får överstiga halva bilens tjänstevikt, det är släpets bruttovikt.

Du får dra en obromsad 750 kg kärra efter din bil, men den får inte vara lastad mer än att kärrans vikt plus lasten väger 500 kg. Överstiger släpets bruttovikt detta så får du fortfarande dra släpet men bara köra i max 40 km/h.

Mattias
2015-01-23, 23:53
Fel! Det är inte släpets totalvikt som inte får överstiga halva bilens tjänstevikt, det är släpets bruttovikt.

Du får dra en obromsad 750 kg kärra efter din bil, men den får inte vara lastad mer än att kärrans vikt plus lasten väger 500 kg. Överstiger släpets bruttovikt detta så får du fortfarande dra släpet men bara köra i max 40 km/h.

Beror inte detta på vilken behörighet man har på körkortet?
Med enbart B-kort räknar man väl alltid totalvikt både på bil och släp, med E-kort är det det den verkliga vikten som räknas.
Kan ha fel, var länge sen jag tog körkort och kör sällan med släp... :)

Manny
2015-01-25, 09:43
Fel! Det är inte släpets totalvikt som inte får överstiga halva bilens tjänstevikt, det är släpets bruttovikt.

Du får dra en obromsad 750 kg kärra efter din bil, men den får inte vara lastad mer än att kärrans vikt plus lasten väger 500 kg. Överstiger släpets bruttovikt detta så får du fortfarande dra släpet men bara köra i max 40 km/h.

Nej du. Det där stämmer inte när det gäller obromsade släp. Här ska du få en källa som styrker mitt påstående; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hastighet/ :D
Detta gäller endast obromsade släp. Bromsade släp har lite andra regler.

5363

Blåbäret
2015-01-25, 10:34
Oj! Nu har jag gjort bort mig rejält. *skäms*

Jag har tydligen blandat ihop reglerna för 80 eller 40 km/h med reglerna för hur tungt obromsat släp som en helbilsgodkänd bil får dra, för där är det bruttovikten som gäller.

Det kan alltså finnas situationer där jag får dra en ”för tung” obromsad kärra efter en bil eftersom den inte är fullt lastad, men jag får ändå inte köra den i 80 km/h eftersom det är andra regler som bestämmer hastigheten. Det kan vara bra att tänka på.