handdator

Visa fullständig version : Fått fel bättringsfärg jazzblå pearl



Alle47
2015-01-12, 19:51
Köpte bättringsfärg och klarlack på mekonomen till min jazzblå VR6a.
Färgkoden är LW5Z, står ju tom i bilens servicebok på den dekalen som är inklistrad och på nätet.
Dom fick ju den koden, jag sa också jazzblå pearl.
Dom blandar ju färgen i butik i deras maskin.
Hämtar den och nu efter jag lackat på lite mindre synliga ställen, tex under huven och även gjort en test lackskarv på en framskärm som ska bytas är det ju solklart inte rätt färg. Den har ingen pearl och är något mer mörkare i tonen.
Står rätt färgkod på burken och jazzblue, så vad är det som inte lirar här tror ni? Glömt haft i pearl bara?

Har inte använt den klarlack jag köpte av dom då det är 2 komp och vill inte öppna den innan allt är lackat i bas. Utan tog en annan jag hade. Men inte ligger väl pearlen i klarlacken??

Lillen
2015-01-12, 20:20
Svårt att generalisera när det gäller lack.
Det kan skilja mellan tillverkare av färg och även i nyans fast koden stämmer.
Sedan så kan det skilja på pigmentet , så att det är olika storlek på "metallic" och "metallic".
Pearlen brukar på orginalfärger ligga i själva "färgen".
Men det är skitsvårt att säga hur olika färger är uppbyggda.

Orginal är alltid orginal när det gäller bättringsfärg.
Annars får man lackera hela deler och tona den mot resten.

Petta77
2015-01-12, 20:22
Lack är en vetenskap. Gissar på att din LW5Z har minst ca 5 olika nyanser. Alla mina bilar har haft de när jag åkt till lackeraren och köpt färg. Åk till en lackerare, be dem kolla med deras färgkartor (eller om de har en färgscanner). Då får du veta exakt vilken nyans av LW5Z du har :)

Har oxå köpt färg hos mekonomen, den var alldeles "för gul". Använder den bara på ställen där de inte syns (under mattor under plast osv). Är medveten om att lack bleks, men deras färg var inte ens nära när jag jämförde under bagagerums mattan.

Lillen
2015-01-12, 20:31
Lack är en vetenskap. Gissar på att din LW5Z har minst ca 5 olika nyanser. Alla mina bilar har haft de när jag åkt till lackeraren och köpt färg. Åk till en lackerare, be dem kolla med deras färgkartor (eller om de har en färgscanner). Då får du veta exakt vilken nyans av LW5Z du har :)

Har oxå köpt färg hos mekonomen, den var alldeles "för gul". Använder den bara på ställen där de inte syns (under mattor under plast osv). Är medveten om att lack bleks, men deras färg var inte ens nära när jag jämförde under bagagerums mattan.

Instämmer.
Men man kan absolut inte jämföra med färgen under bagagerumsmattan.
Den har legat oskyddad utan solblekning eller tvätt hela bilens livstid.
Man måste alltid ta i beaktande nötning och blekning.

Lasse62
2015-01-12, 20:37
Jag hade samma problem med LK7Y på min fd Syncro, en hel vetenskap att få fram rätt nyans medans det alltid blivit rätt med LP3G

Alle47
2015-01-12, 20:42
Lack är en vetenskap. Gissar på att din LW5Z har minst ca 5 olika nyanser. Alla mina bilar har haft de när jag åkt till lackeraren och köpt färg. Åk till en lackerare, be dem kolla med deras färgkartor (eller om de har en färgscanner). Då får du veta exakt vilken nyans av LW5Z du har :)

Har oxå köpt färg hos mekonomen, den var alldeles "för gul". Använder den bara på ställen där de inte syns (under mattor under plast osv). Är medveten om att lack bleks, men deras färg var inte ens nära när jag jämförde under bagagerums mattan.

Okey, tack för svar grabbar!
Att ålder spelar in på en lack är jag medveten om. Men att en lackkod har flera olika varianter visste jag inte.
Men då har jag lärt mig en läxa om det.
Är ju bara så typiskt sånna här ställen att man säger att den är pearl men man ändå får en solid lack fast han blandar den där.

Får göra som du sa, köra den här färgen där jag rostlagat på trösklar osv där den mest är ett skydd och inte blir direkt synlig och låta en lackerare lacka allt sen.

Lillen
2015-01-12, 21:21
Värt att säga att det är oftast bara eftermarknadsfärgerna som har flera olika nyanser.
Det är ju för att kunna pricka in rätt nyanser trots olika tillverkare.
En lackerare kan ju testa , det kan inte medelsvensson.

Sedan kan ju lackeraren om det skiter sig även tona med lite färg i klarlacken om det skiter sig.
Och vill man kan man även lägga pearl i klarlacken.
Dock görs det ju inte så orginal oftast.

Alle47
2015-01-12, 21:59
Värt att säga att det är oftast bara eftermarknadsfärgerna som har flera olika nyanser.
Det är ju för att kunna pricka in rätt nyanser trots olika tillverkare.
En lackerare kan ju testa , det kan inte medelsvensson.

Sedan kan ju lackeraren om det skiter sig även tona med lite färg i klarlacken om det skiter sig.
Och vill man kan man även lägga pearl i klarlacken.
Dock görs det ju inte så orginal oftast.

Okok!

Håller ju på och renoverar upp en vr6a overall så den ska vara genomfrisk med allt vad det innebär.
Är min busbil på sidan av min mk6 R jag kör annars.
Har inga superhöga krav på lacken, hade tänkt man kan få till det mesta själv. Men känner nu att det måste bli mycket bättre än så för att duga.

Petta77
2015-01-13, 08:36
Instämmer.
Men man kan absolut inte jämföra med färgen under bagagerumsmattan.
Den har legat oskyddad utan solblekning eller tvätt hela bilens livstid.
Man måste alltid ta i beaktande nötning och blekning.


Nah. han jämförde kartorna med färgen vid blinkersen på framskärmen.

Jag har ju LD1B

Detta är LD1B:

5293

Detta är LD1B nyans 4 av 5 (på kartan):

5294

Att de var så olika berodde på att tillverkaren (VW i detta fall) alltid leta efter billigaste pris på färg (såklart). Så de köpte in tex 10 000 liter färg från en leverantör. När denna var slut, tog de en annan leverantör som var billigare osv. Där av att nyanserna skiljer fast de är samma färgkod.

Hade LA7U förut. Den var än värre. Till att börja med på den fanns de två "bas" nyanser. En mörk en ljus, och sen nyanser av dessa.

Dock kommer all min information från en lackerare. Så jag säger, lyssna på Lillen :)

Alle47
2015-01-13, 11:21
Intressant fakta!