handdator

Visa fullständig version : Glapp i styrning/ratt Lupo



soyd
2015-01-12, 12:36
Tjena!

Jag bytte precis drivaxlar höger & vänster (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21415-L%E4ngd-drivaxlar-Lupo-H-V) men efter det så känns nu styrningen en aning slek/glapp väldigt spårkänslig osv... lite känsla av att man får korrigera ratten för att det ska gå rakt fram..

Så nu undrar jag om någon har en teori på vad som kan vara galet ?.

Drivaxlarna var lika långa som de jag bytte ut så inget sådant har ändrats. Besiktade även bilen här precis efter jag bytt drivaxlarna utan att de slog ner på nått annat än ett hjullager.

/mvh soyd

J.L
2015-01-12, 13:00
Ett glapp i hjullager kan orsaka problemen du beskriver, men hade du loss delar på spindeln vid byte av axlar, t.ex. styrled eller fjäderben bör du göra en hjulinställning om du inte redan gjort det.

soyd
2015-01-12, 13:38
Ett glapp i hjullager kan orsaka problemen du beskriver, men hade du loss delar på spindeln vid byte av axlar, t.ex. styrled eller fjäderben bör du göra en hjulinställning om du inte redan gjort det.

Min första tanke var också hjulinställningen, men tycker inte jag har har vart på och ändrat nått med den. Ja ska ta och försöka byta hjullager i helgen och sedan göra en hjulinställning, får hoppas det blir bra sedan om inte så återkommer jag! :)

malte
2015-01-12, 18:36
Tjena!

Jag bytte precis drivaxlar höger & vänster (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21415-L%E4ngd-drivaxlar-Lupo-H-V) men efter det så känns nu styrningen en aning slek/glapp väldigt spårkänslig osv... lite känsla av att man får korrigera ratten för att det ska gå rakt fram..

Så nu undrar jag om någon har en teori på vad som kan vara galet ?.

Drivaxlarna var lika långa som de jag bytte ut så inget sådant har ändrats. Besiktade även bilen här precis efter jag bytt drivaxlarna utan att de slog ner på nått annat än ett hjullager.

/mvh soyd

Bakre länkarmsbussning? Min Lupo styrde lite själv innan jag fick dom bytta :D

soyd
2015-01-13, 09:56
Bakre länkarmsbussning? Min Lupo styrde lite själv innan jag fick dom bytta :D

Tack för tipset ska kolla upp det med! :) Men borde inte bilprovningen märkt om de var dåliga ?

/mvh soyd

malte
2015-01-13, 21:37
Tack för tipset ska kolla upp det med! :) Men borde inte bilprovningen märkt om de var dåliga ?

/mvh soyd

Borde kanske, men min gick igenom med tvärslut bussningar lite överallt där fram. Blev jättestor skillnad i körkänslan med nytt fräscht.

soyd
2015-01-14, 10:39
Jag har hittat ett kitt höger/vänster med:

2x länkarmar (Kompletta med bussningar osv)
2x Styrlänkar
2x Styrleder (Yttre)

Nytt för 1100kr fraktat o klart!

Undra om man ska slå till och bara byta det också och sedan gör hjulinställning efter det.. För att kanske slippa j*vlas mer med det hela!

/mvh soyd

soyd
2015-02-06, 09:21
Sen update: Jag bytte delarna som jag nämnde i kittet ovan och gjorde en hjulinställning så blev det som en ny bil :)

Tack för tipsen! :)

/mvh soyd