handdator

Visa fullständig version : Tfsi motor -08 gti



udo
2015-01-02, 15:09
Hej! Har en golf gti-08 . Undra vad det är för kedja som nämns
ibland .då det är rem på dom. Isf vad är det för service
som gäller? har bytt kamrem och multirem . Tacksam för
Era erfarenheter om detta:-)

vfr
2015-01-02, 17:40
Det sitter en kuggremrem upp till drivningen av kamaxlarna, men mellan dom två kamaxlarna är det en kort kedja.

udo
2015-01-03, 17:10
Ok! Vad är det för serviceintervall på den kedjan?eller normalt
inget man behöver bry sej om?

vfr
2015-01-03, 18:21
Nuhar jag ingen koll på denna specifika kedjan, men kamkedjor brukar normalt inte vara något underhåll på. Bra och fräsch motorolja är väl bästa underhållet. Hellre byta olja en gång för mycket än för lite. Själv kör jag aldrig med maxintervall mellan oljebytena. Snarare halva det intervallet.

Micke_Z
2015-01-03, 20:28
Sitter en kedja för drivning av oljepumpen och det är nog den som är vanligaste problemet, inte kedjan i sig utan drivningen av drevet till kedjan. Finns eftermarknads saker som skall hålla bättre. Enda man kan göra är nog att snabbt som tusan stänga av motorn om oljelampor börjar lysa. Sedan som andra skrivit så är det kedjedrivning mellan kammarna. Kedjan i sig är nog inte största problemet utan spännaren och glidskenorna. Som andra skriver så är nog täta oljebyten bästa sättet att förebygga fel. Skulle nog rekommendera att byta olja minst efter 1500 mil.

udo
2015-01-04, 08:15
Spännare och glidskenor är det samma som normalt byts
med kamremmen? Byter olja var 1000 mil är nogrann med sånt
Har inga problem. är bara nyfiken vad som gäller:-)

Premis
2015-01-04, 20:59
-08 GTI har kamrem och ej kamkedja. Den skall du byta enl. servicebokens angivna intervall (har för mig den är angiven till 18.000 mil men kolla i boken). Det tillkommer även spännare och lite krafs.

Övrig kedjedrift mellan kamaxlar är inget man byter mer än i extremfall om det går sönder, dessa är konstruerade för bilens livslängd.

udo
2015-01-05, 03:47
Tack för svar! Det var detta jag ville höra :-)

Mange.k
2015-01-05, 12:47
Njae vet inte om jag håller med premis riktigt.
Min A3 med bwa motorn har bra servicehistorik utan longlife, men fick byta min interna kedja å sträckare vid 13k mil pga rassel på låga varvtal

Premis
2015-01-05, 23:52
Njae vet inte om jag håller med premis riktigt.
Min A3 med bwa motorn har bra servicehistorik utan longlife, men fick byta min interna kedja å sträckare vid 13k mil pga rassel på låga varvtal

Då hade du ju otur, det är iaf inget som är med i någon ordinarie service.

Ceder-GTI
2015-01-11, 04:03
Min gammle 1.8t har kedja mellan kamaxlarna oxå den har gått 31 tusen mil nu motorn helt orörd, servad 1 gång om året med longlife oljan sedan den var ny. Går tyst o fint. Inte riktigt samma motor men borde ju vara liknande konstruktion. Bara byta kamrem i tid och sköta oljebytena :)