handdator

Visa fullständig version : Bensinvärmare på Golf5



vfr
2014-12-30, 12:38
Är det någon som vet vad för bensinvärmare man brukar montera på Golf5? I mitt fall är det en ED30, så det är väl snarare en Golf R eller en Audi S3 man ska jämföra med motormässigt, men all info är bra.

I princip ska det väl gå med dom flesta, gissar jag. Bara frågan om hur mycket jobb det blir. Jag har en sprillans ny Webasto Thermotop T liggande hemma sedan tidigare. Det hade ju varit nice att kunna monterat den och få nytta av den istället för att sälja den billigt.

Sciroccogtx16v
2014-12-30, 12:50
Hej
I min Scirocco (som tekniskt sett är är 5/6a Golf) tror jag att jag har en Thermo top E. Jag kan kolla. Den sitter innanför innerskärmen framför vänster framhjul. Om bara värmaren får plats rent fysiskt måste det ju funka med vilken som.

Fredrik

vfr
2014-12-30, 13:49
Om bara värmaren får plats rent fysiskt måste det ju funka med vilken som.

Tack!

Jo, det var lite så jag tänkte också. Frågan är vad som egentligen skiljer på Thermotop T & Thermotop E. Googlade lite på det men hittade inte så mycket konkret.

Jag har för mig att T-modellen har någon form av inbyggd catchtank som ansluts till bränslereturen för att slippa ha en egen pump.

vfr
2014-12-30, 15:22
Man behöver någon form av signal till värmesystemet i bilen att den ska starta fläktar mm. Är det någon som vet hur det brukar göras? Förr i tiden var det ju enkelt att bara mata fläkten separat, men i dagens klimatanläggningar är det ju mycket mer som kan behöva ändras.

Är det någon som har tips på någon som kan göra en installation någonstans i närheten av Göteborg?

forsberg
2014-12-30, 16:09
Hej!

Man behöver ett IPCU relä om jag förstått det rätt. se länk nedan, vet dock inte om det är samma till alla vw med klima ?!

http://www.ebay.de/itm/Standheizung-Webasto-IPCU-Klimakit-f-Geblaseansteuerung-9013645A-Climatronik-/191064928146?pt=DE_Autoteile&hash=item2c7c5b6f92

Sciroccogtx16v
2015-01-01, 14:17
Man behöver ett sånt där IPCU relä, det styr tyvärr bara fläkten och inte klimatorn som man skulle föredra. Det skall programmeras lite olika beroende på bilmodell men jag tror att de flesta VAG bilar har samma styrning av fläkten.

Fredrik

Henrik.M
2015-01-01, 14:50
vfr-> Du har ett pm. :)

vfr
2015-01-02, 14:17
Tack för infon ang. styrningen. Är det någon som har hittat något på skillnader mellen Thermotop-modellerna? Catchtanken verkar ju var en skillnad, men det borde ju snarare vara enklare att montera med en sådan, än på "vanligt sätt" med egen separat pump till värmaren. Funkar monteringssatsen till en E-modell även på en T? Framför allt fästet och övriga mekaniska prylar?

Sciroccogtx16v
2015-01-02, 15:04
Hade du Henrik nån bra info om integrering av en webasto till bilen? Pma gärna!

Fredrik

vfr
2015-01-02, 16:07
När jag läser Wikipedia om EA113-motorn, som jag förstår ska vara denna, så står det "fully demand-controlled and returnless" under bränslesystem. Det tolkar jag som att det inte finns någon bränsleretur att koppla till en catchtank i värmaren. Stämmer det?

Isåfall blir det ju genast meckigare. Då är man tillbaka på en egen bränslepump och ledningar mm till värmaren. Just det som jag tyckte verkade så smidigit med T-modellen.

Henrik.M
2015-01-02, 16:17
Hade du Henrik nån bra info om integrering av en webasto till bilen? Pma gärna!

Fredrik

Jag PM:ade TS i annat ärende.
Däremot kan jag ge ett tips på var man kan få info. :)


http://www.webasto.com/se/kontakt/
Maila dit , dom har modell anpassade anvisningar.

Sciroccogtx16v
2015-01-02, 21:04
Jag PM:ade TS i annat ärende.
Däremot kan jag ge ett tips på var man kan få info. :)


http://www.webasto.com/se/kontakt/
Maila dit , dom har modell anpassade anvisningar.

Tänkte om man kunde få bilen att styra min värmare istället för att det är standalone som det är nu..
Det verkar inte Webasto prata om alls. Men det kanske beror på att eftermarknadsvärmaren inte kan det..

Fredrik

vfr
2015-01-05, 10:56
När jag läser Wikipedia om EA113-motorn, som jag förstår ska vara denna, så står det "fully demand-controlled and returnless" under bränslesystem. Det tolkar jag som att det inte finns någon bränsleretur att koppla till en catchtank i värmaren. Stämmer det?

Isåfall blir det ju genast meckigare. Då är man tillbaka på en egen bränslepump och ledningar mm till värmaren. Just det som jag tyckte verkade så smidigit med T-modellen.

Är det någon som har koll på detta?