handdator

Visa fullständig version : OEM-tillverkare av kamrem- och kamkedjedetaljer till VW?



CCN
2014-12-27, 12:43
Är det någon som vet vem som är "hovleverantör" av detaljer till kamrem- och kamkedjedetaljer till VW?
Skiljer det mellan olika bil- och årsmodeller?

Är egentligen ute efter att veta vilken tillverkare jag ska köpa delar från till min BWA motor för att garantera originalkvalité/toppkvalité på delarna.

I övriga reservdelar har jag hållit mig till Bosch, SKF, MAHLE, Ate, m.m.
Är osäker på vilka av dessa som är huvudleverantörer till VW men har uppfattningen om att dessa borde vara ganska jämlika i kvalité.

Om ni har koll på vem som levererar vad till VW även i övriga detaljer så mottages denna information tacksamt!

pudas
2014-12-27, 16:04
Kan ju bara svara för mig själv, men just dessa komponenter är det jag sist av allt hade valt originaldelar till, då inte VW själva prioriterar toppkvalitet för kamkedjans drivning!

Mange.k
2014-12-27, 16:20
INA tillverkar sträckaren till interna kamkedjan iaf

CCN
2014-12-27, 18:09
Ok... Nu betyder högre pris inte alltid bättre kvalité men Hella och SKF har de "dyraste" kiten.
De är kompletta med alla spännarna, remmen, nya bultar samt vattenpump.
Ska ta en titt på INA om de har både sträckare och kamkedja...

Petta77
2014-12-27, 19:49
Jag torde vara den största "OEM nörden" som iallafall jag känner ;)

Anledningen? Jag vet inte precis som TS vad original tillverkaren är, så att köpa något annat för att de är bättre är likt Paolos program "Pengarna på bordet". En chansning. Köper alltid OEM för då vet jag att jag iallafall inte får skit grejer, men samtidigt kanske inte de bästa, men inte heller de sämsta.

Fast de gäller dock bara "den gule". (där förövrigt kamremmen är Continental (VW Original).

Till familje långdroskan blir de mister-auto, och endast grejer jag vet är erkänt bra tillverkare (BOSCH, Mahle osv).