handdator

Visa fullständig version : Frusna dörrar



hazse
2014-12-27, 08:14
Tjena jag har en caddy som dörrarna fryser på som dom går inte att få upp och när jag väl får upp dom så går dom inte att stänga, så vad gör jag för att åtgärda det???

Andersson Racing
2014-12-27, 10:40
Tjena jag har en caddy som dörrarna fryser på som dom går inte att få upp och när jag väl får upp dom så går dom inte att stänga, så vad gör jag för att åtgärda det???

In med bilen i värme eller byta låskistor för en mer permanent lösning.

jesseboy73
2014-12-27, 11:07
Är det låsen eller listerna som fastnar? För listerna finns särskilt klet, funkar även med silikonspray.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

CCN
2014-12-27, 11:08
Tjena jag har en caddy som dörrarna fryser på som dom går inte att få upp och när jag väl får upp dom så går dom inte att stänga, så vad gör jag för att åtgärda det???

Menar du att det inte går att låsa/låsa upp eller menar du fysiskt att det inte går att öppna/stänga dörrarna?
För det förstnämnda så är det inte helt ovanligt att man har fått in lite fukt i låskistorna som fryser. På med hårtorken och i med ytterst lite olja/silikon, gärna en specifik sort för låsmekaniskmer.
För det sistnämnda så är det säkert gummilisterna runt dörröppningen som är problemet. Smörj gummilisterna med silikonstift så löser det sig. OBS, ett gummi-vänligt silikonstift skall det vara annars blir det inte bra!

hazse
2014-12-27, 12:14
det är låskistorna som fryser så det går antingen inte alls att få upp dörrarna eller inte ens att stänga dom så dom går i lås, ska jag prova med värmepistolen och värma dom för att sen spruta in 5-56 kanske???

CCN
2014-12-27, 12:26
Jag hade nog nöjt mig med hårtorken, lugnt och försiktigt, för man vill ju inte riskera att komma åt och bränna lacken...
Lite 5-56 skadar nog inte men inte för mycket. Jag har tidigare använt det med gott resultat men det kanske finns någon annan på det här forumet som har ett bättre förslag eller kanske till och med annan åsikt om att använda 5-56...

henca
2014-12-27, 13:36
Det bästa för ett billås är nog grafitolja. Det tinar dock inte upp ett lås som redan är fruset utan funkar bäst förebyggande.

Det finns också låsspray som kan tina upp ett lås som har frusit, men nyttigare för låset än att använda sådan låsspray är att använda sig av någon värmekälla som tinar låset, typ något som denna:
5252

m v h Henrik

grandell79
2014-12-27, 23:16
Ta bort låskistan, blås torr och fyll med fett. Har gjort detta själv o de fungerar ypperligt.