handdator

Visa fullständig version : Tjutande missljud från motorn samt lite andra småfel. (MKV)



CCN
2014-12-26, 15:18
Hej!
Är ny på detta forum.
Har kört Audi i 15 år och beslöt mig förra året att prova på VW.
Nu kör vi Passat och Golf till vardags och har en Urquattro till soliga sommardagar.

Tyvärr så har det uppstått ett missljud i motorn på vår Golf GTI -07a med DSG-låda.
Det är ett högfrekvent tjutande som endast hörs på tumgång och vid jämn gas.
Under acceleration försvinner ljudet även om det bara är väldigt lite acceleration.
Om man släpper gasen helt alterantivt låter bilen gå på tumgång så kan man få ljudet till att upphöra.
Men efter att man har gasat lite och släpper gasen så kommer ljudet tillbaka.
Kanske är inbillning men det låter som att ljudet kommer från motorns högra sida...

Edit: Kanske borde förtydliga att tjutandet är så pass högt att man får stänga av motorn när man står i drive thru kön för att de ska höra ens order.
Det går inte att få tjutandet att sluta genom att gasa om man har växellådan i P eller N läge, antar att belastningen blir för låg.

Är detta något välkänt problem på GTI mkv?
Finns det någon på detta forum som har någon idé om vad som kan vara problemet?
Bilen har gått 13500mil.


Jag var lite skeptisk till bilverkstaden som hade servat bilen strax innan jag köpte den.
De hade kryssat i att de hade gjort all tänkbar service på bilen men jag beslöt mig för att göra om rubbet.

1700mil efter verkstadens ifyllda service så bytade jag allt jag kom till att tänka på,.
Alla filter, samtliga vätskor och oljor, stift, drivrem och spännare samt nya torkarblad.
Sen åtgärdades lite fel och brister på bilen, bl.a. ventilkåpspackning, hjullager bak, sidoblinkers, oljesensor, efterinstallation av farthållare.
Det verkade dock som att verkstaden hade gjort det mesta av det som skulle ingå i servicen men som man säger, better safe than sorry!

När det började tjuta för 500mil sen förutsatte jag att det var drivremmen som slirade så jag tänkte inte mer på det. Men efter att ha bytat både rem och spännare och att ljudet kvarstår var lite tråkigt...
Kan det vara lagret till kamremmens spännrulle som låter?
Jag har köpt nya ventillyftare som jag tänkte byta tillsammans med kamremsbytet, då jag stör mig på det lågmälda tickandet. Tänkte vänta ett par tusen mil till med detta men det är kanske lika bra att göra det omgående?
Är det longlife servicen som tar knäcken på lyftarna? Vanligt förekommande med tickande lyftare?

För övrigt så visar bilen lite andra fel:

Att oljesensorn inte fungerar som den ska trots att jag har bytat den. Behöver jag släcka felkoden med VAGCOM för att bilen ska veta att sensorn är bytad? Nån som haft samma problem?

En Xenon-tändare slutade fungera när jag bytade lampor, är detta något vanligt bekymmer?

En varningslampa började lysa på instrumentpanelen när jag fick punktering i somras. Visade sig vara däcktrycksvarnaren. Har inte lyckats att få den till att slockna sen dess. Hittade dock en tråd här på forumet med lite olika förslag på åtgärder, ska prova dessa...


Tacksam för alla svar!

Mange.k
2014-12-26, 20:48
Knackandet är väl ett typiskt ljud från tfsi motorn, dom låter lite dieselaktigt

CCN
2014-12-26, 21:15
Jo till viss del är det väl så.
Det kan vara jag som är nojig i onödan, tycker dock att knackandet är väldigt metalliskt.
Är det stor skillnad i ljud mellan TSI och TFSI motorn?
Svärfar kör en Golf TSI av samma årsmodell och ungefär samma miltal och den låter betydligt mindre.
Har man kört Audi i många år så är det lätt att man överreagerar på knackandet...

Mange.k
2014-12-26, 21:28
Min förde lite oväsen å skramla, så jag gjorde full kanmremsservice å böt interna kamkedjan å sträckaren i samma veva, efter det så blev de tyst å fint
Jag hade även ett metalliskt ljud från remspännaren innan

Detta gäller en 2.0 tfsi BWA motorn ( samma som GTI)

CCN
2014-12-26, 21:49
Detta är kanske en korkad fråga, jag har inte alls granskat motorkonstruktionen, men sitter det en kamkedja mellan de överliggande kamaxlarna och extern kamrem mellan vev och kam?
Sitter vattenpumpen ihop med kamremmen?
Hur drivs oljepumpen på BWA-motorn?
Tack för tipset, låter mer och mer intressant att byta delarna redan nu...

Mange.k
2014-12-26, 21:52
Korrekt på dom första frågorna.

Oljepumpen sitter ihop med balansaxelmodulen i tråget typ, å drivs av en kedja den med, där brukar det kunna bli generalras på tfsi maskinen, men det verkar mest vara dom längsmonterade maskinerna som råkarvut för det

tobbetdi
2014-12-26, 21:53
Vattenpump drivs av kamrem. Kamaxel och vevaxel har rem. På motorns baksida sitter det en kedja som driver andra kamaxeln via remdrivna kamaxeln. Oljepumpen är kedjestyrd via vevaxel.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mange.k
2014-12-26, 21:54
Kolla denna så förstår du hur motorn är uppbyggd
http://www.rsklubben.se/tfsi.pdf

Mange.k
2014-12-26, 21:55
Tobbe
På högersidan av motorn sitter kedjan eftersom vi har tvärställt i våra tjejbilar :)

CCN
2014-12-26, 23:47
Lite mekanik-porr såhär på kvällskvisten, tackar!

tobbetdi
2014-12-27, 15:34
Tobbe
På högersidan av motorn sitter kedjan eftersom vi har tvärställt i våra tjejbilar :)

Jag vet. Det är fortfarande motorns baksida :p
Cylinder 1 är ju närmast kamremmen, kamremmen sitter på motorns framsida.
Hursomhelst så är allt en tolkningsfråga :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

CCN
2016-02-20, 09:57
Nu var det länge sedan jag fick åtgärdat alla fel och nya har uppstått, bl.a. så tjuter bältesvarnaren på förarsidan lite sporadiskt. Köpte en Peugeot som vi har haft parallellt med våra två VW bilar. Efter knappt ett år så kan jag konstatera att jag mycket hellre lever med VAG bilarnas små egenheter alla dagar i veckan!

Vad jag egentligen vill få fram med det här inlägget är att informera om vad det var för fel som orsakade tjutandet.
Efter många om och men när jag hade bytat drivremmar, spännare och även kamrem och vattenpump så kvarstod lik förbannat tjutandet från motorn.
Då blev PCVn åter misstänkt. Men när man drog upp oljestickan började motorn att gå ojämt precis som den ska och satte man tillbaka stickan gick motorn rent. Däremot om man lossade stickan några mm väldigt försiktigt så kunde man hitta ett mellanläge där motorn både gick rent och tjutandet försvann!

Kontentan av det hela är att bara för att PCVn verkar funktionabel enligt metoden att dra upp oljestickan eller lossa locket till oljepåfyllningen så är detta ingen garanti, byta den om du har minsta lilla misstanke, den kostar inte mer än några hundralappar!

Ett stort tack till bilverkstaden Fransson & Book som påpekade problemet. De hade haft en Audi inne samma dag som jag kom förbi, med samma motortyp och felsympton.
Efter ett snabbt samtal med Jenny hill på VW reservdelslager så kunde jag hämta en ny PCV på Audis reservdelslager (VW hade inga inne). PCVn på Audi var av en uppdaterad version och har reservdelsnummer 06F103483E & 06F129101L. Det ena är packningen och det andra är PCVn och båda bör bytas.
Jag vet inte om även VW version är uppdaterad men det får man ju hoppas!

Hoppas informationen kan vara till nytta för någon där ute som råkar ut för samma bekymmer.