handdator

Visa fullständig version : Montering av Defa slangvärmare på 2.0 TSI/TFSI, någon som gjort?



cheba
2014-12-20, 12:00
Är det någon som monterat Defa värmare på sin 2.0 TSI/TFSI (EA113) och kan förklara för mig hur ni gjort detta? Jag har nämligen inhandlat hela kitet med värmare, monterings- och kabelsats till min R WRC, men efter att ha kört upp bilen på ramper, lossat undre kåpan och känt mig för lite så konstaterade jag att det inte är lika lätt att meka som på min gamla mk3. Det är helt enkelt för trångt mellan kylfläkt och motor för att komma åt att arbeta ordentligt. Att lossa elpumpens övre slang (dit där värmarens slangstump ska monteras) ska väl gå rätt lätt. Om man sedan lossar man pumpen från fästet och böjer ner den lite försiktigt ska det nog gå att tvinga på värmarens slangstump på pumpen. Men att sedan korta av den övre slangen till rätt längd och tvinga den på värmarens övre fläns, och sedan få på en slangklämma där uppe verkar hopplöst, så länge kylaren sitter ivägen.

Alternativet är väl att lossa hela slangen uppifrån och ta bort den från bilen för att korta av den, montera värmaren och klämmor. Kanske kräver att man demonterar hela kylvätskeröret som slangen är ansluten till, det som går längs motorn på framsidan och svänger av bakåt efter kamremskåpan. Dock betyder detta att man får en ännu större luftficka i systemet. Är det något man bör undvika? Kan det bli svårt att få det luftat ordentligt?

Finns det ytterligare några tips på hur man ska gå tillväga? Defa manualen visar bara före/efter bilder med slangen och värmaren på plats i bilen och nämner ingenting om att demontera något annat för att komma åt.

Edit: Denna montering med denna specifika monteringssats är för EA113 varianten som sitter i Golf R/GTI Edition 35, Polo R WRC, Leon Cupra, S3 och TTS. Borde ha nämnt detta i rubriken. Jag vet inte hur mycket som skiljer sej mot de vanliga TSI/TFSI men dom kanske saknar elpumpen? Sen är ju bilderna i Defas instruktioner inte från en Polo, kanske är en aning lättare på de större bilarna. Hursomhelst ber jag om råd om hur man bäst fixar detta.

Amazonas
2014-12-21, 00:21
Tobbetdi här på forat kanske kommer ihåg hur vi gjorde på min R... mitt minne sviktar :) Dock var vi ju på märkesverkstad och mecka och hade tillgång till rätt verktyg.

Dock har jag för mig att vi fick lossa hela slangen för att kunna korta av den.

Tror fan vi klara oss utan luft i systemet också.

tobbetdi
2014-12-21, 07:16
Jo, slangen togs bort helt för att kunna kapa den i rätt längd. Den kan ha kommit lite luft i systemet, men det sögs isf ur när det fylldes på.

Testade att kapa slangen på plats, det gick, men blev inte bra


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2014-12-21, 15:10
Jo, slangen togs bort helt för att kunna kapa den i rätt längd. Den kan ha kommit lite luft i systemet, men det sögs isf ur när det fylldes på.

Testade att kapa slangen på plats, det gick, men blev inte bra


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Om man tar loss slangen så rinner ju vätskan i röret ovanför ut så jag kan nog tänka mig att det blir en rejäl luftficka. Antagligen blir man tvungen att ändå ta loss hela röret på Polo då man inte riktigt kommer åt att ta loss/montera slangen uppifrån.

Som jag förstått det luftar systemet sig självt om man startar motorn och låter den gå på tomgång en stund utan lock på expansionskärlet. Men kan det bli problem med en såpass stor luftficka som man får i detta fall, när man demonterar hela slangen och röret ovanför, som att man inte får bort alla luftfickor?

tobbetdi
2014-12-21, 16:44
Det var inte mycket vätska dom rann ut. Kanske 0,5 L. Det är sällan problem med luftning på vag.

Jag gjorde allt underifrån på Amazonas golf r som dessutom hade varm motor. När jag luftar kylsystem så kör jag med full värme in i bil och är ute o kör, med stängt expansionskärl.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2014-12-21, 17:36
Det var inte mycket vätska dom rann ut. Kanske 0,5 L. Det är sällan problem med luftning på vag.

Jag gjorde allt underifrån på Amazonas golf r som dessutom hade varm motor. När jag luftar kylsystem så kör jag med full värme in i bil och är ute o kör, med stängt expansionskärl.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ok. Tror isåfall att jag ska göra ett nytt försök och då demontera slangen, och hela övre röret ifall jag inte kommer åt slangklämman annars, sen bara fylla på och lufta som normalt. Tack för tipsen!

tobbetdi
2014-12-21, 17:39
Det var så lite. En klammertång på wire är perfekt för ändamålet att ta bort slang. Den finns på biltema :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2014-12-22, 09:31
Det var så lite. En klammertång på wire är perfekt för ändamålet att ta bort slang. Den finns på biltema :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

En sådan vore ju faktiskt fint att ha, så man slapp svordomar och ont i fingrarna när polygripen slinter. Dock är jag för tillfället och hälsar på familjen lite längre norrut och har tänkt montera värmaren här där den verkligen behövs, en bra bit från närmsta biltema eller dylikt :(

cheba
2014-12-22, 12:42
Idag kollade jag igen på saken, men kunde konstatera efter att ha känt på den övre slangklämman, att det blir nog alltför besvärligt att få allt på plats igen ifall man nu börjar demontera, om man saknar ordentlig verkstad och rätt verktyg för jobbet. Så i mitt fall är det nog bäst att låta en verkstad ta hand om det.

cheba
2015-01-02, 14:41
Nu är värmaren på plats, monterad på verkstad. Mekanikern sa när jag hämtade bilen att det inte gick att montera på samma sätt som enligt Defas anvisningar (som visar bilder från annan modell, Golf R kanske), eftersom cirkulationspumpen enligt honom är åt annat håll. Så monteringen skedde med hjälp av ytterligare en slangstump, på slangen som går från pumpen mot växellådssidan. Om man kollar noga kan man se att värmaren sitter monterad framför växellådan, på en lodrätt uppåtgående slang, men alltså inte på slangen som går från pumpen rätt upp och sedan mot kamremssidan som det verkar vara i Defas bilder. Enligt verkstaden är deras montering korrekt, annars skulle värmaren bara arbeta mot en stängd termostat.

När jag själv kollade underifrån tidigare tyckte jag att det såg likadant ut som på Defas bilder när jag kollar på dom nu, dock kanske något mera trångt om utrymmet mellan uppåtgående slang och tryckrör/spjällhus. Har inte haft möjlighet att komma under bilen och kolla i efterhand exakt hur det är monterat, men jag får anta att dom på verkstan kan sina saker.

Det vore kul att förstå varför det faktiskt ska vara så, någon som är insatt får gärna försöka förklara för mig.

Parpan
2015-01-02, 15:28
Hade min wrc inne för ett par veckor sedan och monterade en Defa värmare.
Var ute och kollade hur den var monterad nu precis, den sitter på slangen som Defa anvisar. Den som går upp mot kamremssidan.
Mekanikern sa till mig att det va allt lite trångt men det gick.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2015-01-02, 15:46
Hade min wrc inne för ett par veckor sedan och monterade en Defa värmare.
Var ute och kollade hur den var monterad nu precis, den sitter på slangen som Defa anvisar. Den som går upp mot kamremssidan.
Mekanikern sa till mig att det va allt lite trångt men det gick.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Detta verkar ju lite motstridigt måste jag säga. Enligt mig verkar det som att pumpen är precis samma som i Defas bilder, så enligt mitt huvud skulle jag också ha monterat den på slangen som går upp mot kamremssidan. Någon VAG mek som kan ge klarhet i detta? Man vill ju verkligen inte att värmaren ska sitta monterad fel sätt, med rädsla för eventuella följder som det kan orsaka.

Enligt sprängskissen för CDL motorn (i Golf) så verkar det som att slangen som går upp från pumpen går rätt till turbon, medan slangen som går åt andra hållet (där min värmare sitter monterad) delar sig och går dels direkt till kylaren, dels till den labyrint av slangar som utgör resten av systemet.

cheba
2015-01-02, 16:58
För att ytterligare klargöra, med hjälp av bilderna från Defas instruktioner.
5272
I mitt fall har värmaren alltså inte monterats enligt bilden, utan istället på slangen som markerats med rött. Visst, det fungerar säkert så också, men det kan ju bli rätt knepigt med garantier på grejorna om det konstateras att montering inte skett enligt tillverkarens anvisningar.

Parpan
2015-01-02, 20:48
På min bil är det gjort som på bilden du la upp.
Förstår verkligen din oro i om du fått det korrekt monterat eller ej. Om dom har gjort det lätt för sig själva och tagit den lätta vägen då det är lite trångt.
Förstår inte riktigt heller hur dom menar med att jobba mot en stängd termostat, jag får inte ihop det tänket.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2015-01-02, 23:32
På min bil är det gjort som på bilden du la upp.
Förstår verkligen din oro i om du fått det korrekt monterat eller ej. Om dom har gjort det lätt för sig själva och tagit den lätta vägen då det är lite trångt.
Förstår inte riktigt heller hur dom menar med att jobba mot en stängd termostat, jag får inte ihop det tänket.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag förstod inte heller riktigt det där med termostaten. När värmaren monteras enligt bilden så värmer den ju upp vätskan som sedan strömmar upp till turbon och därefter till blocket, innan den ens kommer i närheten av termostaten. Sen finns det ju en liten risk för förvirring eftersom pumpen ju faktiskt pumpar åt "fel håll", dvs. pumpar kylvätskan baklänges för att kyla turbon när motorn stängts av. Om man inte beaktar detta så kan man ju anta att termostaten ligger åt andra hållet och därför monterar värmaren åt fel håll. Men såpass mycket borde ju en verkstad känna till om motorerna man jobbar på att detta inte ska orsaka något missförstånd, det hoppas jag verkligen.

Iallafall sa verkstan att pumpen är åt annat håll än på Golf (R). Vissa modeller kanske kan ha pumpen monterad åt annat håll, men på Defas bild är ju pumpen iallafall monterad precis likadant som i min bil så detta spelar ingen roll, om man bara kastar en blick på instruktionerna som följde med monteringssatsen (som förövrigt är en slangklämma och en 90 graders krök varav kröken inte använts -> en slangklämma á drygt 200 kr). Och eftersom min bil ser likadan ut som i instruktionerna, så vill jag ha det monterat på just det sättet.

Men hur som helst, ska åka till verkstan på måndag och få det ordnat så att det blir monterat enligt tillverkarens instruktioner.

Parpan
2015-01-12, 17:36
Hur har det gått med värmaren?



Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2015-01-12, 22:39
Hur har det gått med värmaren?



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag har talat med verkstan och de tar på sig att värmaren inte är monterad just enligt den instruktionen som gällde för den modellspecifika monteringssatsen som jag hänvisar till. Dock så tyckte de att de följt instruktionerna för själva värmaren, då de monterat den på elpumpens insugssida, och hänvisade till instruktionerna för den nyare 2.0 TSI (EA888) i värmarens instruktioner där den sitter monterad just på insugssidan. De sa även att i värmarens instruktioner finns bilder med rött kryss över som visar att värmaren inte får monteras som jag vill ha den (i instruktionerna visas endast överkryssade bilder på att värmaren inte får monteras liggande eller så att ångfickor uppstår i slangen). Och värmarens instruktion hänvisar till monteringssatsen instruktion för Polo R...

Jag fick återigen förklarat för mig att på Golf R sitter pumpen stående (jag har googlat men inte hittat något som stöder detta) och att man därför inte kan montera enligt instruktionerna. Dock har jag ju ett klart argument i att på Polo ser det likadant ut som på bilden i monteringssatsen som är för både Golf R och Polo R. Det är något som inte går fram hos verkstan helt enkelt...

Vid senaste samtalet påstod verkstan även att den slangen som går rätt upp från pumpen, (där värmaren ska monteras) går direkt till termostaten och därför skulle ingen cirkulation ske om värmaren monteras så. Men enligt mina observationer och all info jag har kunnat hitta (inkl. VAG:s eget självstudiematerial för 2.0 TFSI) går slangen/röret runt motorn till turbon och därefter vidare till blocket. Termostaten lär sitta på framsidan av motorn snett ovanför elpumpen, men det är andra slangar som går dit. Jag tror verkligen att om verkstadens sätt, som dessutom är enklare att montera, är det bättre sättet så skulle Defa absolut ha beskrivit detta sätt i instruktionerna istället.

Hursomhelst tog verkstaden på sig att korrigera det så jag blir nöjd. Det egentliga problemet är dock att värmaren monterades på en verkstad betydligt längre norrut när jag var uppe och hälsade på familjen över jul och nyårshelgen. Det fanns inte tid att fixa innan jag skulle åka ner igen så vi kom överens om att kontakta en mera lokal verkstad i samma verkstadskedja för att få det fixat. Men vilken verkstad är sugen på att ta sig an reklamationer som en annan verkstad orsakat, speciellt inte när den ursprungliga verkstaden tycker att deras montering egentligen inte är fel... "det är ingen stor sak, det går nog att köra sådär också, stör inte flödet på något sätt, ska inte påverka garantin osv.".

Dock så har den ursprungliga verkstan idag varit i kontakt med min lokala verkstad och förklarat situationen, och jag har bokat tid till imorgon bitti för att åka in med bilen (förstås med Defas instruktioner i högsta hugg) så ska de få se vad problemet är och vilka delar som behöver skaffas för att korrigera saken. Får hoppas det sedan går snabbt och smärtfritt att få detta åtgärdat så att man kan lägga hela historien bakom sig, och ha lärt sig en bitter läxa, att man inte ska lita blint på att alla kan eller vill läsa tydliga instruktioner...

Parpan
2015-01-12, 22:58
Dom kan ju inte hänvisa till EA888 motorn när det inte är den som sitter i polo r. Känns inte rätt?

Rätta mig om jag har fel, men som din värmare sitter nu så värmer du ju vattnet i kylaren. Och blocket får då mindre värme av det.
Sätter man den enligt beskrivningen så värmer den vattnet i motorn och blocket blir då också varmt av cirkulationen som blir.
Båda sätten funkar nog, men ett är nog helt klart mer effektivt.

Men skönt att dom ställer upp och fixar problemet iaf!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

cheba
2015-01-12, 23:21
Dom kan ju inte hänvisa till EA888 motorn när det inte är den som sitter i polo r. Känns inte rätt?

Rätta mig om jag har fel, men som din värmare sitter nu så värmer du ju vattnet i kylaren. Och blocket får då mindre värme av det.
Sätter man den enligt beskrivningen så värmer den vattnet i motorn och blocket blir då också varmt av cirkulationen som blir.
Båda sätten funkar nog, men ett är nog helt klart mer effektivt.

Men skönt att dom ställer upp och fixar problemet iaf!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nä det tycker man. Men de hänvisade till just den bilden i värmarens instruktion, nr 14 eller vilken det nu var. Där är pumpen stående och värmaren monteras på insugssidan. Det låter mest som en bortförklaring för att de helt enkelt inte alls kollat på instruktionerna för monteringssatsen. Eller om de bara kollat att det står 2.0 TSI på motorkåpan (fast det ju är en TFSI) och sedan bara stirrat sig blinda på instruktionerna för Golf/Jetta 2.0 TSI som ju är EA888.

Som värmaren sitter nu så går den upp till övre kylarslangen. Den leder ju dels till kylaren, dels till någon labyrint av slangar på förarsidan som jag inte har koll på (går till termostat, värmepaket kanske?). Så du har nog rätt i det du säger. Som du har den så borde det uppvärmda vattnet gå direkt till blocket via turbon, och visst är det klart mer effektivt, som namnet säger är det ju motorn som ska värmas.

Parpan
2015-01-12, 23:46
Det är inte lätt att säga att man gjort fel, hehe.
Men skönt att dom rättar till det så du blir nöjd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Cullberg
2015-01-13, 08:24
Var tydlig från början med att du inte skall betala något på verkstad nr.2 för att få detta åtgärdat!

cheba
2015-01-22, 22:07
Nu sitter värmaren monterad som den ska + papper på att detta utförts på verkstad. Verkstan som utförde korrigeringsjobbet var tjänstvillig och utförde jobbet med rätt kort varsel, samt sköter kontakten med verkstad 1. Så efter diverse strul kan jag inte annat än vara nöjd med den hjälp jag fick.