handdator

Visa fullständig version : Golf gti 4 växthusklimat inne i kupén d.v.s FUKTIGT!



Robinjaha
2014-12-19, 14:45
Halloj!


Har fått bekymmer med imma inne i kupén under kalla och blöta tider.
Tar inte många sekunder så immar alla rutor fast inne i kupén och efter det så får man kämpa för att få upp alla rutor på nytt, framrutan blir rätt så fort torr och klar igen men resten är en kamp.

Eftersom acn ej är brukbar under kallare grader såsom 5°C enligt VW så går det inte att avfukta med acn vilket annars fungerar perfekt! I sommars när jag köpte gtin så tyckte jag under dom varmaste dagarna att det luktade som ammoniak i bilen men det var endast i början då man startade upp bilen och fläkten gick igång (något med värmepaktet??).

Jag har nu slängt in en torrboll i bilen för att driva ur fukten samt tagit ut gummimattorna (vilka är hela och fina) för att försöka få bort den lilla fukt/vattenmängd som fanns på någon enstaka utav dem.
Golvet känns för övrigt torrt överallt, liiiite små fuktigt under förarmattan kändes det men inget märkligt.

Jag hade upp och kollade på friskluftsfiltret och det kändes torrt på alla sätt dock var det rätt så skitit så jag hade ut det och tog bort det lilla som fanns i det och blåste ur det med kompressor (jo jag är snål :)).
Sedan dök jag ner på spjället för friskluft/återcirkulation och testade det men det har hängt sig på halft öppet och rör sig inte alls! (Ska det vara såhär? bifogar en bild).

Vad kan man kolla på mera? Kollade under dörrarna som många snackar om men listerna är täta och fina och mattan inne i bilen borde väl bli blöt om det skulle slå in den vägen in i bilen?

Vet att det finns en par olika trådar om just detta men alla verkar ha dött ut så jag kickar igång en ny här.
Hjälp en kille i nöd! Hjälp mig besegra fukten! :rolleyes:

Mk1
2014-12-19, 20:20
Försök tvinga upp spjället. Förmodligen immar det pga samma luft som återcirkulerar i bilen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Petta77
2014-12-19, 23:37
I sommars när jag köpte gtin så tyckte jag under dom varmaste dagarna att det luktade som ammoniak i bilen men det var endast i början då man startade upp bilen och fläkten gick igång (något med värmepaktet??).
Ligger kondensvatten kvar i evaporatorn. (kan eventuellt vara stopp i dräneringen).

Men den dåliga lukten får du bort med de här. De är gammalt mögligt vatten du känner. Max kallt på AC'n, återcirkulation å sen full fräs på fläkten. Ställ den vid passagerargolvet.
5231

Robinjaha
2014-12-20, 00:56
Försök tvinga upp spjället. Förmodligen immar det pga samma luft som återcirkulerar i bilen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Så man bryter inte sönder något om man tvingar upp spjället? Den är väl antagligen kopplad till en motor som i sin tur är kopplad till spjället via någonslags fastsättning. Vill inte förstöra mera än jag måste. :p Tänkte annars om någon vet hur man slipper åt motorn eller kan mäta upp om den är hel?

- - - Uppdaterad - - -


Ligger kondensvatten kvar i evaporatorn. (kan eventuellt vara stopp i dräneringen).

Men den dåliga lukten får du bort med de här. De är gammalt mögligt vatten du känner. Max kallt på AC'n, återcirkulation å sen full fräs på fläkten. Ställ den vid passagerargolvet.
5231

Ahaaa det tänkte jag inte ens på! Har du någon aning om hur man kommer åt kondensfatet som ligger under evaporatorn? Tänkte om man slipper in någolunda lätt och fingra på det och se hur det ser ut.

Petta77
2014-12-20, 13:35
Ahaaa det tänkte jag inte ens på! Har du någon aning om hur man kommer åt kondensfatet som ligger under evaporatorn? Tänkte om man slipper in någolunda lätt och fingra på det och se hur det ser ut.

Ingen aning, men de borde inte vara stopp =) Min Climatronic hade inte funkat på 4 år. Fick den fixad å den dränerar.

Robinjaha
2014-12-21, 19:17
Märkte idag när jag satte mig i bilen och tryckte på återcirkulations knappen så knackade det tungt 3-4 ggr och så tystnade allt och samma sak när jag trycker att den ska öppna igen för friskluft. Kan spjället ha fastnat eller är det möjligtvis motorn som har pajat trots att den kämpar? Är det svårt att öppna upp och kontrollera detta ni som har skruvat upp detta tidigare?

HenrikLundin
2014-12-22, 08:13
skriv gärna vad du har för årsmodell så ska jag kika om jag hittar det du söker i handböckerna jag har.

Robinjaha
2014-12-22, 22:08
skriv gärna vad du har för årsmodell så ska jag kika om jag hittar det du söker i handböckerna jag har.

Det är en Golf gti 4 från 2001 med 1.8t 150hk maskinen.

HenrikLundin
2014-12-22, 22:37
Ska kika vad jag får ut :)

HenrikLundin
2014-12-23, 00:10
Som jag kunde se så sitter spjället för friskluft in under handsfacket. Vill du ha en bild på de hela får du kontakta mig. Tror inte det är tillåtet att lägga upp bilder här.

HenrikLundin
2014-12-23, 00:11
Min passat tickar lite grann

Sn00k
2014-12-25, 18:18
Exakt samma problem som jag hade på en av mina tidigare ådi A3or.

plastdrevet på spjällmotorn som spricker och då vill spjället inte öppna sig(även om du hör motorn surra), den kör istället återcirkulation och drar upp fukten ifrån golvet på rutorna.. vilket blev extra påtagligt när en passagerare klev in med blöta skor.

öppna passagerardörren fullt, och ryck löst locket på sidan av instrumentpanelen, därifrån kan du SE ställmotorn ifråga.
det GÅR att byta den på plats, men kan underlätta att plocka ner lite plast undertill.
tog ~30min att få väck den och få dit den nya(beggad från skrot, 50kr)

blev en ENORM skillnad efter bytet.
jag lät bilen stå på full värme å flåsa ~30 min utanför garaget, detta för att hetta upp och driva ut den fukt som redan fanns inne i bilen, men efter detta så såg jag inte ett spår av imma på ~2års tid fram tills bilen såldes.

Robinjaha
2015-01-03, 20:33
Det ska jag undersöka genast! Tack Sn00k för tipset! Går det lätt att ta upp luckan på sidan? Eller kanske man måste skruva ner handskfacket för att underlätta? Ska kontrollera upp det där vid tillfälle och uppdatera hur det går. :)

golf666
2015-01-04, 20:17
ja inte är de svårt att få ur luckan på sidan inte, är lika som luckan för säkringar (som sitter på förarsidan på sidan av instrumentpanelen)

Ur med handskfacket så ska de väl inte vara nå större svårigheter att byta ställmotorn.

Har du tillgång till vag-com så kan du ju kolla felkoder (vilket du troligen har på din nuvarande ställmotor).
Rättså dyra o köpa nya de där ställmotorerna men får man tag i en beg. så kan de ju underlätta!
Efter bytet brukar man köra en grundinställning på systemet för att se att alla spjäll och motorer rör sig som de ska.
Då bör du heller ej få fler felkoder ;)

Robinjaha
2015-01-11, 14:15
Beställde hem Vag-com idag så ska vi se vad den säger när jag får testa :)

Robinjaha
2015-01-14, 19:48
Här är en bild när jag skruvat bort handskfacket. Blev inte superklok på detta så jag postar upp en bild så ni kan slänga lite kommentarer åt mig! :rolleyes:

Vad sitter sitter allt intressant som jag vill kika på? Fläkten är ju ganska så rätt att klura ut var den sitter och den kanske man kan öppna upp på något sätt och kolla om det är fuktigt där (tror knappast det) hur man nu gör det sen..

Vad är den röda elektroniska mojjängen som är i mitten på bilden?? Är spjällen bakom alla dessa kablar som sitter med kontakter som man ser till höger och vänster på skärmen eller är det andra saker?

Vill ni ha en bättre bild på något annat så skrik till så fixar jag biffen, vill trots allt bli av med fukten! :)
5295

Sn00k
2015-01-14, 22:44
5296

typ där, sitter en liten spjällmotor, som öppnar/stänger stora spjället som släpper in luft utifrån..
det spjället du ser/känner om du plockar bort plasten å filtret ute under huven.

törs nästan sätta en slant på att den lilla armen som sitter fast på motorn har spruckit.. så att spjället inte rör sig, utan bara axeln på ställmotorn som snurrar.

enkelt att kolla.. låt nån kika på spjället ute under huven, när du sedan sätter dig i bilen och trycker in "återcirkulering", då ska spjället stänga, och när den klickas ur, så ska det öppna helt.. lycka till! =)

- - - Uppdaterad - - -

den röda klossen hade ja gissat på är effektmotstånden till fläkten.. som gör att den kan gå på olika hastgheter.

Robinjaha
2015-01-15, 15:51
Ahaa! Tusan vad bra respons det är på detta forum. Ska kolla på det ikväll/imorgon! :)

Nu har jag hittat en stor bov i detta dramat! Sökte efter spjällmotorn som du tipsade om Sn00k och mycket riktigt var den där, det går att manuellt öppna spjället försiktigt bra mycket mera än tidigare så detta kan nog vara ett stort påverkande på imman i min bil. Om jag öppnar spjällt fullt öppet så går det att köra det 70% fast sen hamnar det i det läget som jag postade en bild på i början.

Detta känns lite som att det skulle kunna tänkas vara ett kugghjul i plast som möjligtvis har gett upp eller armen som du snackade om Sn00k. Motorn jobbar på för fullt men den hakar sig i ett visst läge.

Nu kommer den roliga biten. Att komma åt denna motor och få upp det, som gudarna vet hur man ska slippa åt det där det sitter och öppna det hur det nu sitter fast.

Postar två bilder till så folk kan titta på det och förhoppningsvis få sin felsökning lindrigare :)

Pratade med en kille på VW som även rekommenderade mig att ta bort blöta löv och annat kraffs som krypit in brevid intaget och fuktare luften extra in till kupén.

Om någon har ett schysst tips såhär i förväg på hur motorn sitter fast så kanske man slipper åt att mecka loss den utan att behöva plocka ner hela bilen i molekyler! :D