handdator

Visa fullständig version : Passat V5 170 hk 4WD-02



outrunner
2014-12-16, 17:12
Hej.

Undrar om ovanstående bilmodell, nåt speciellt att se upp med?
Kamkedja på den vet jag ju, känslig?. Ca 23000 mil har den gått.

Annars är det väl som vanligt, kolla så allt funkar o så. Eller?:)

Peter

Alle47
2014-12-16, 22:00
Haft en V5 -02 FWD, automat för många år sen. Det enda jag kan säga om den är att den motorn är töstig som fan. En 4wd, speciellt om det är auto? lär vara bedrövligt törstig.

TheDeadDorkster
2014-12-16, 22:55
Haft en V5 -02 FWD, automat för många år sen. Det enda jag kan säga om den är att den motorn är töstig som fan. En 4wd, speciellt om det är auto? lär vara bedrövligt törstig.

Ägde en V5 4M för ett par år sen. Min hade visserligen bara gått 14500 mil då jag sålde den MEN jag kan säga ett par saker om den:
1)V5an är fel motor för en Passat 4M! Den är slöare än slö.
2)Jag fick samma förbrukning oavsett körstil: 0,9 blandad körning.
3)Akta tändspolarna. Dom är riktigt känsliga för motortvättar.
4)Passat 3BG 4M = Härlig bil, rekommenderar dock V6 om du ska ha en bensinare eller 1,9 TDI om du ska ha en diesel.

Detta är mina gamla:
http://www.garaget.org/?car=103579

2stroke
2014-12-17, 06:31
VR5 är en underbar motor.

Har både:
* Passat 3B ( VR5 ) 150 Hk. 4-Motion
* Passat 3BG ( VR5 ) 170 Hk. 4-Motion

Kan bara säga att det är grymma bilar som man åker riktigt riktigt skönt i.
Bensinförbrukningen under vintern går upp mot 1.35 Lit/Mil här uppe i Norra Sverige
( inklusive kallstarter och tomgångskörning )
vilket jag tycker är helt OK med tanke på bilens vikt och storlek samt att den är permanent 4WD

Joda
2014-12-20, 14:39
Har en Passat V5 4-motion highline -02. En bil som vägrar gå sönder. Grym komfort. Har antisladd på min. Det ihop med quattrodrivlinan och dubbade däck känns helt ok på vintern!

Kamkedjan ska visst vara en svag punkt. Inget jag själv vet så mycket om då min kedja SKA vara bytt på verkstad enligt serviceboken. Vid 23000 mil så kanske man ska vara beredd på ett byte. Finns två sätt. Antingen plocka ur motorn eller plocka ur växellådan.

Bränsleförbrukningen ska vara 0,77 på landsväg. Inte en chans med min bil. Snittar 1,25 hur jag än kör. Bor mitt i stan och kör oftast max 1 mil per resa. Så den snittförbrukningen duger. Det tråkiga är att det är svårt att komma ner i 0,9 tom när man ger sig ut på 10 milsresor. Brukar räkna med litern vid långresor.

Men med tanke på att min bil inte gått sönder för 1 krona under de senaste 2 åren så är inte bränsleförbrukningen något problem. Kör bil (den bilen) för 20000-25000 kr i soppa varje år. Finns folk som reparera bilen för den summan varje år.

Hittar man ett fint exemplar med bytt kamkedja eller om man byter den själv och kan leva med bränsleförbrukningen så kör på bara!

/Johan

2stroke
2014-12-20, 21:07
Kamkedjan ska visst vara en svag punkt på VR motorerna.
Inget jag själv vet så mycket om då min kedja SKA vara bytt på verkstad enligt serviceboken.

Vid 23000 mil så kanske man ska vara beredd på ett byte.
Finns två sätt. Antingen plocka ur motorn eller plocka ur växellådan.Det är välkännt att VR motorerna ställer höga krav på att olje+filter byte sker med max 1500 Mils intervall för att kamkedjesystemet inte ska packa ihop.
Problemet är egentligen inte kedjan i sig själv utan snarare alla "glidskenor" tillverkade i plastmaterial som slits ut när man kör med skitig olja ( för långa bytes intervaller ) varvid kedjan kuggar över och sedan så har man ventilsallad. :mad:
Jag har sett VR motorer som rullat 40000 Mil så nog är det en bra motor bara man sköter den.

outrunner
2014-12-22, 18:06
Hej igen och tack för era svar.

Kamkedjan med tillbehör var ej bytt så jag avrådde från köp.

P.