handdator

Visa fullständig version : Hur vanligt är oljepumpsproblemen på tex BWA egentligen ?



Mange.k
2014-12-14, 19:02
Sitter å surfar runt på en hel del vag-forum å försöker hitta info, enl vissa är tfsi maskinen en riktig skrothög å enligt vissa är den skottsäker.
Hittat en del på utlänska forum med gti ägare som rasat maskiner, men aldrig läst om nån i sverige.
En del äldre långmilade A6 C6 or har jag läst om på bla nordic audi som blivit skrot pga havererade drev i balansaxelmodulen.

Borde bero på att A6 orna inte sköts lika bra som tex golf Gti osv.

Vad har ni för erfarenheter? Jag nojjar lite över min A3 som kommer få leva lite hårdare liv framöver,å ska få en ganska lång tur ner i tyskland i sommar.
Men har gjort ett kamremsbyte inkl pump, bytte även interna kedjan inkl sträckare, å efter det blev den silkeslen å tyst.
I övrigt fanns det inte en tendens till avlagringar under ventilkåpan å kammarna såg nya ut

tobbetdi
2014-12-14, 23:18
Har varit med om att drevet på oljepumpen har rasat på bwa. Blev motorbyte.

Tvärmonterat klarar sig bättre av nån anledning. Gäller även vid koksad spis.

Jag skulle nog säga att bwa är en hållbar motor.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Mange.k
2014-12-15, 08:40
Tack tobbe [emoji106]
Håller motorn i sommar så är jag nöjd, sen ska den ändå rivas å gås igenom med lite nytt innehåll mm

softishman
2014-12-15, 14:57
Funderar på om det är värt att byta kedja + spännare på min ED30... Bytte du klumpen som sitter på kamaxeln oxå? Det är väl någon spännare eller balans grej...?!

Mange.k
2014-12-15, 15:11
Nää, det böts inte på min, polaren på volkswagen som gjorde det å han sa inget om det jobbet.
Verkade f.ö vara hyfsat enkelt ingrepp bara man har verktyget till kammarna.
Gick fortare än kamremsbytet

softishman
2014-12-15, 23:18
Ok, då vet jag! Vet du exakt vilka delar som behövs för den operationen? Ca pris för alla delar?
Inget nummer på kamverktyget? Skulle behöva få tag i ett sådant...

Mange.k
2014-12-19, 14:46
Softish har pm..ish ;)

softishman
2014-12-19, 16:36
Du oxå!!