handdator

Visa fullständig version : Problem med höger framdörr, bagagelucka Golf 5 R32 går ej öppna.



MikaelS
2014-12-13, 17:25
Hej!

Efter att bilen inte används på ca 1 vecka var det dags idag Lördag att åka och julhandla. Efter att ha låst upp bilen med fjärrdosan säger min sambo. - Det går inte öppna... (passagerardörren)

Efter att jag öppnar inne från bilen funkar det att öppna på utsidan tills man låser med fjärrkontrollen och låser upp, då blir det samma fenomen.

Inte nog med det, efter vi handlat klart så ska ju givetvis bagageluckan öppnas. Men den fungerar inte heller när man viker ut VW-emblemet. Kryper jag in och öppnar den manuellt hör jag motorn i luckan som låser upp och då går luckan att öppna, men inte utifrån..


Vad tror ni detta kan bero på? Vad har dessa för samband eller är det bara en slump att båda krånglar samtidigt. Aldrig haft problem med detta tidigare.

/Mikael

K1M
2014-12-13, 23:27
Har haft EXAKT samma problem med min. Det sitter en microbrytare i låset till bakluckan, som blir intryckt av en "tapp" nr du viker upp vw-märket. Min var knäckt, nytt på skroten var absolut enklast. Om du lossar plasten på insidan av bakluckan kan du enkelt ta av hela låset. Plasten sitter fast med fjädrande klämmor. Bara att dra loss, men se till att den är varm, annars knäcks lätt plasten. Vad gäller dörren kärvade mitt lås, och dörren är ett h-e att demontera. Insidan sitter fast med nitar. Fyllde det jag kom åt av själva stängmekanismen, gjorde om ett par gånger och låste/låste upp massor av gånger. Problemet försvann. Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Danne_
2014-12-15, 01:25
Det är inte bara så att bilen fått fnatt och aktiverat det där "bara låsa upp förardörren läget" kan ju vara så enkelt. eller funkar det inte att öppna med lås/Lås upp knappen på förardörren heller?

MikaelS
2014-12-20, 14:42
Tack för era svar!

Saken är den att det verkar sitta i kodningen till nyckeln. För använder jag min andra larmnyckel fungerar det. Som det är nu kan bara en nyckel låsa upp alla dörrar plus bagagelucka, och den andra endast förardörren.

Henrik.M
2014-12-20, 17:19
Tack för era svar! Saken är den att det verkar sitta i kodningen till nyckeln. För använder jag min andra larmnyckel fungerar det. Som det är nu kan bara en nyckel låsa upp alla dörrar plus bagagelucka, och den andra endast förardörren.

Bilens komfortinstöllningar lagras i nyckel.
Mest troligt är den nyckeln som "krånglar" inställd på separat upplåsning.
Trycker man 2ggr på lås upp knappen så låses samtliga dörrar upp.
Går att ändra i bilens komfortmeny via färddatorn , då lagras det även i nyckeln.

Skrivet på forumspringaren.