handdator

Visa fullständig version : Mobilhållare till Golf 5



vfr
2014-12-09, 11:48
Jag behöver en mobilhållare, eller rättare sagt ett fästclips, för Golf 5 med montering på vänster sida om ratten, t.ex över ventilationsutblåset. Brodit har ju massor av sådana, men till Golf 5 finns inget för vänster sida. Är det någon som har tips? Är det någon som har hållare på vänstersidan, och som inte sitter uppe i rutan (sugpropp)?

Till Golf 6 finns en sådan variant. Tyvärr ser ventilationsgallerna lite olika ut på Golf 5 & Golf 6, så jag är inte säker på om det funkar på 5:an. Om det hade funkat rakt av så hade ju Brodit troligen tagit upp den produkten för 5:an också. Men det kanske skulle vara möjligt att modifiera den lite lätt isåfall. Det som skiljer vid första påseende är att 6:ans övre vänstra hörn är lite rundat, medan det är kantigt som dom andra hörnen på 5:an. Fast det borde inte påverka infästningen, iaf enligt bilderna. Frågan är om storleken (höjden) skiljer något? Och även ev. kanter och liknande inuti som det fäster i?

MikaelS
2014-12-13, 18:23
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefonitillbehor/bilhallare/kenu-airframecarholder/191978.8322/

Den använder jag. Fungerar klockrent!

vfr
2014-12-13, 18:33
Tack för svaret, men den där kan ju inte bli ett dugg stabil. Speciellt när den sitter i det rörliga gallret och inte i ramen runt gallret som brodits gör. Tanken är att sedan fästa en riktig modellanpassad hållare med laddström i fästclipset. Med en sån här går de trolgen inte ens att trycka ner mobilen i hållaren utan att alltihopa börjar röra på sig.

MikaelS
2014-12-13, 18:58
http://www.youtube.com/watch?v=hd0ANTvuw5I

Kolla in den videon och bilda dig en uppfattning. Jag är iaf grymt nöjd med min....

vfr
2014-12-13, 19:57
Jag tror fortfarande inte på idén. :)

Ska man ha en hållare där där man trycker ner telefonen i en bottenkontakt med strömförsörjning, så är det inget som hindrar ventilationsgallret att vippa ner. Så fort man börjar pressa ner telefonen i hållaren ett par centimeter framför gallret så kommer det att vrida sig. samma sak fast tvärtom när man ska ta bort telefonen igen. Hållaren måste vara stabilt infäst och inte sitta i det rörliga gallret.

vfr
2014-12-17, 13:05
Jag får nog revidera min uppfattning lite grann. Jag såg nu att ventilationsgallerna är av typen med fasta horisontella ribbor och det är styrningarna innanför som flyttas upp och ner. Jag fick för mig att det var den modellen där hela utblåset roterar uppåt och neråt och då hade det absolut inte blivit bra.

Däremot ska jag fortfarande ha en riktig hållare med ladduttag för dom tillfällen man kör lite längre sträckor. I normala fall behåller man telefonen på sig och bara använder blåtanden till HF. Men vid längre resor är det skönt att ha en riktig hållare där man ser mobilen och den kan få ström samtidigt. Men det borde gå att lösa med 2st såna hållare som man monterar ovanför varandra och sedan bara monterar en fästplatta på dom istället för klämgrunkan. Då är det ju lätt att sedan montera en riktig bilhållare i fästplattan.

Mattias
2014-12-18, 00:09
Jag använder en likadan hållare som MikaelS tipsar om, dock i en bmw.
För mig funkar den klockrent, de flesta bilar idag har inbyggd handsfree och då behöver man inte röra telefonen så ofta.
Jag har även laddkabel kopplad till telefonen.